Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ExcaliBuR skrev (8 minutter siden):

Takk for hjelpen! ? Har vært lærerikt! RAM "OC" er ikke noe jeg har kunnskap om.

Bare hyggelig, mye jeg ikke kan, men lærte endel etter ryzenkjøpet i februar :) Ligger en bra guide på TPU: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/ den har jeg lært mye av :) Mye går på å eksperimentere og, bare teste ut hva som funker og hvordan ytelsa endres i apps\spill.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (5 minutter siden):

Hvis det der er stabilt har du gode brikker! Har du prøvd høyere frekvens enn 3600 MHz?

tWTR_L kan mulignes gå litt ned, samme med tCWL, men med tRCDRD på 13 og tRP 11

Vi får se om det er stabilt ? kjører en memtest nå og får prøve noen spill senere i kveld.

Nei, har ikke klart å få fclk på mer enn 1833 så da tenkte jeg heller at det var mer å hente med timings. Spiller mest med PCen, så tanken var at latency var viktigere.

Vet ikke om hovedkortet også kan ha noe av æren for at det er stabilt?

Cowboystrekk skrev (3 minutter siden):

Bare hyggelig, mye jeg ikke kan, men lærte endel etter ryzenkjøpet i februar :) Ligger en bra guide på TPU: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-memory-tweaking-overclocking-guide/ den har jeg lært mye av :) Mye går på å eksperimentere og, bare teste ut hva som funker og hvordan ytelsa endres i apps\spill.

Takker og bukker for at du deler! ?

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (20 minutter siden):

Nei, har ikke klart å få fclk på mer enn 1833 så da tenkte jeg heller at det var mer å hente med timings. Spiller mest med PCen, så tanken var at latency var viktigere.

Min 3700X på Asus Rog Strix X470-F Gaming ser ikke ut til å ha problemer med fclk på 1900. Har prøvd litt på 1933 uten hell.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Fasinerende å følge med på testingen deres. Kanskje jeg våger meg til det med min 3900X selv snart. Merker dere særlig økning i SB temperatur selv om den kanskje ellers ikke  påvirkes så mye når dere tester?

Lite av ram OC. kanskje noen få grader. Gevinsten av ramoverklokk er veldig høy, CPU overklokk er det omtrent ingenting å hente på ryzen. I noen av spillene jeg har testa hvor jeg kjørte på lav oppløsning økte fps med 20-25% vs 3000cl16 stock setting, det er som å oppgradere til ny CPU ;) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Everket skrev (55 minutter siden):

Er det sannsynlig å oc 3000 16cl corsair vengeance ram? Jeg prøvde bittegrann for ca 1år siden, men det hele ble litt forvirrende da det var så fryktelig mange poster å forandre på inne på minne innstillingene.

Sjekk hva slags die den har. Personlig er jeg skeptisk til Corsair da de bruker mye billigskit. Skal du være safe på bra ram må du nesten velge et kit som er 3600 eller høyere (meg bekjent er det kun Hynix C/D, Samsung B og Micron E/H som greier det normalt sett), et par unntak et 3200cl14 (B-die) og Crucial Ballistix 3000cl15 og 3200cl16 som alltid er rev E. Skal jeg tippe er kittet ditt Hynix AFR og du kan i beste fall greie 3533cl16 med slappe subs. 

Endret av Cowboystrekk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Everket skrev (1 time siden):

Er det sannsynlig å oc 3000 16cl corsair vengeance ram? Jeg prøvde bittegrann for ca 1år siden, men det hele ble litt forvirrende da det var så fryktelig mange poster å forandre på inne på minne innstillingene.

En kan bruke programmet Thaiphoon Burner til å lese ut hvilken chipset som er på disse brikkene.

Kan lastes ned her: http://www.softnology.biz/

(Om du ikke finner det ut kan du prøved med f.eks Micron D-die i det følgende programmet)

Og da kan du finne minneinstillinger med dette programmet (om du har Ryzen prosessor):

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

Jeg vil tro du kan finne parameter til å kjøre 3400 på denne måten.

Ellers så hadde jeg bare kjørt de på XMP 3000MHz, eller kanskje å bytte opp till 3200-3400 og litt lenger tider.

(Tips: Det være en fin oppdatering å bytte til bedre minne som kan kjøre 3600 om en bruker spill der minnehastighet er et problem)

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/22/2020 at 12:14 PM, Svein M said:

En kan bruke programmet Thaiphoon Burner til å lese ut hvilken chipset som er på disse brikkene.

Kan lastes ned her: http://www.softnology.biz/

Hvorfor leser brikkene mine forskjell på navn, når de er kjøpt i 2 kit (2 brikker pr. kit) Hva er den CRC-error i bunn av Thaiphoon-skjermbildet? Skal være det der CAS 14-kit'et av G.Skill TridenZ RGB

Collage_23aug2020.thumb.PNG.779b72e14d41fe37808b899113f40b21.PNG

Satan, hvorfor står det "prototype" på brikke nr. 2 oppe i høyre hjørnet?

Brikke 1 oppe i venstre hjørnet leser RAS 35, når brikkene som er solgt meg heter å skal være RAS 34. Samt den Prototype-brikken oppe i høyre hjørnet har jo helt rare timings sånn utenom. Navngivningen er heller ikke særlig konsekvente til å være solgt i 2 x 2 kit.

Når en kikker på alle data, så er hver jævla brikke helt forskjellig i fra hverandre. Ikke sunt av G.Skill dette.

En av dere på forumet, ga meg innstillingstips når disse var nykjøpte en gang etterpå i juli-aug-sept elns. Overklokking feilet med brask og bram. Kanskje derfor de var så vonde å få forsiktig prøvd overklokke med veiledning av erfarne "skifolk".

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

G.Skill TridenZ RGB

Tror at det Thaiphoon programmet har lett for å lese en del feil. Du kan ikke helt stole på hva det leser ut.

Det eneste jeg bruker dette programmet til er å lese ut hvilket die det er f.eks: Samsung B-die

Vanskelig for meg å lese det som står i bildet der.

Men det viktige her er at det ser ut til å lese ut at det er Samsung B-die.

Også står det en XMP certified speed som jeg ikke greier å lese. (er det: 1600MHz 14-14-14-35-48 /1.35V)

Kan virke som om dette er 4 helt like brikker, med like partnumber.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Kan laste de opp individuellt. Men da er det litt mer knot å sammenlikne (tror jeg da, om du ikke har lang stående monitor). Mye ser veldig rart ut. Sjekk Minimum Timing delays, og de data helt i bunn. Og navngivning er jo helt fucked up. Samt det der prototype-greiene virker jo ikke helt greit.

RAM-brikke1.thumb.PNG.0e0a3b8479cde72c3c6cefdcf413523f.PNG

RAM-brikke2.thumb.PNG.2cfdeb88eb64b511cf5c1f87cdbc2cc6.PNG

RAM-brikke3.thumb.PNG.378a14bcdac237cf06f3e1deded522ed.PNG

RAM-brikke4.thumb.PNG.e40c55bb8398df905741372d8cc34e2b.PNG

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

Kan laste de opp individuellt. Men da er det litt mer knot å sammenlikne (tror jeg da, om du ikke har lang stående monitor). Mye ser veldig rart ut. Sjekk Minimum Timing delays, og de data helt i bunn. Og navngivning er jo helt fucked up. Samt det der prototype-greiene virker jo ikke helt greit.

Hadde ikke brydd meg om hva dette programmet viser. Det eneste en trenger er å vite at det er Samsung B-die.

Ser der står XMP 1603 MHz og 14-14-14-35-49 /1.35V, men også her må du stole mer på det som står på pakken eller spesifikasjoner enn det du leser ut.

Lenke til kommentar

Nerdealarm: Skal vise hva som skjer når man endrer 2 ramtiminger: tRCDWR og tRP man kun får tweaka på Ryzen og ikke Intel siden Intel lar alle 3 følge tRCDRD. Har du Samsung B-die er det greit, men med Micron rev E og Hynix CJR\DJR som er de 2 andre kittene man virkelig kan kjøre på høy hastighet har man et problem på Intel da begge sliter med å kjøre lav tRCDRD. Å senke tRP har mest å si, 11 er stabilt hos meg, da gikk latency ned med 1.5ns og testen gikk 1,5 sek raskere. tRCDWR hjalp et sekund til på testtid men gjorde ellers ingenting. Testa og Aida64, eneste forskjell var 600mb raskere rad og 400mb raskere copy med lav tRP. 

Konklusjon: Anbefaler å sette tRP så lavt som mulig for de som kan, det kan gi litt høyere ytelse :)

 

dram test 16 tRCDWR.png

dram test 11 tRP 8 tRCDWR.png

dram test 16 tRP.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...