Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:eek: Ser sinnsykt frem til de lanseres!, bare det at Zen stiller med 40% bedre IPC en siste lansering gjør meg super spent på hva som oppleves hjemme i stua når den tid kommer. Jeg skal definitivt prøve Zen. Jeg har INGEN tvil for min del på at dette stemmer, ettersom den legendariske Jim Keller er arkitekten på denne arkitekturen og det ryktes at første suksessfulle test er utført og svarer til forventningen og LITT til ;) idag har jeg i7 4790K og om ikke jeg tar helt feil, så vil min i7 få konkuranse.... men HEY det er hva jeg tenker om saken. Glede meg som et barn til å få oppleve en ny AMD vs Intel periode!. good old days. :)

 

This just inn!, AMD raporteres å sllippe Zeppelin som har 32 kjerner og 64 Tråder, og ettersom dem har gått over til SMT og ikke CMT som før. bør dette bli som intel HT. ;)

Endret av Omnia vincit amor
Fletting.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merker optimismen døde fort når jeg så hvilke kilde denne informasjon kom fra. Dette er samme nettside som spådde at R9 390 ville knuse Titan X, og at 390X var over der igjen, og at Fury ville tilsvare 2 Titan X i Sli. Denne siden pleier bare å spre bullshit og usannsynlige rumors, så enn så lenge vil jeg kalle AMD ZEN 32 Core for en drøm, iværtfall om vi skal sette den opp mot Intels 8 kjerner. Kan garantere at AMD ZEN ikke vil levere en CPU som er 4 ganger så kraftig som 5960x, bare at noen kan tro det er ufattelig for min del.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Merker optimismen døde fort når jeg så hvilke kilde denne informasjon kom fra. Dette er samme nettside som spådde at R9 390 ville knuse Titan X, og at 390X var over der igjen, og at Fury ville tilsvare 2 Titan X i Sli. Denne siden pleier bare å spre bullshit og usannsynlige rumors, så enn så lenge vil jeg kalle AMD ZEN 32 Core for en drøm, iværtfall om vi skal sette den opp mot Intels 8 kjerner. Kan garantere at AMD ZEN ikke vil levere en CPU som er 4 ganger så kraftig som 5960x, bare at noen kan tro det er ufattelig for min del.

Har  du noe du noen linker som bygger opp under påstanden din?, så vidt jeg vet vet og ganske sikkert andre også så er guru3d IKKE en side som sprer "BS" her er en link til en mer  "informativ" side. litt kjekke diagramer og roadmaps som underbygger litt mer fakta kansje.

 

http://www.overclock3d.net/articles/cpu_mainboard/amd_reportedly_making_a_32_core_cpu_called_zeppelin/1

Endret av WhaWuaWua
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper bare på AMD kommer med alternativ til Xeon QPI

Som gir f.eks hovedkort som ASUS MK Asus Z10PE-D16 WS konkuranse så blir jeg fornøyd.

 

Hadde man hatt 2x FX-9590 så er det bedre en sokkel 2011-03 vil jeg si vertfall mye billigere.

Men tror dere de er mulig å få en slik cpu til å trekke 95 watt? med AMD Zen?

 

Har selv liten tro på AMD klarer å konkurere mot 6700k.

Men tror de kan klare å konkurere mot sokkel 2011 kanskje ved bruk av flere cpuer.

Men frykter man må over til amd opteron som koster ganske mye mere.

 

Slik oppsett kan brukes til virtualisering, 4k\8k videoredigering på budsjett nivå.

Kan også brukes til DX12 spill som tar i bruk mange kjerner, men tviler på selv i 2020 vil intel lede på gaming av eldre spill uansett eller hva tenker dere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Å forvente ytelsen til 6700k er ønsketenkning. Ikke bare må de ta igjen ett veldig stort forsprang, Intel har også bedre produksjonsteknikk som betyr at arkitekturen dems må være overlegen Intel sin skal de være like gode.

 

Det er ikke lett å være bedre enn Intel på x86.

Det er sannelig ikke lett å slå Intel, men jeg tror AMD kan komme nært nok:

Intel har ikke hatt noen voldsomme ytelsesforbedringer siden Sandy Bridge kom ut i 2011, og det eneste AMD trenger å gjøre er å levere en CPU som er sammenlignbar på enkelttrådet ytelse mot Sandy Bridge og heller levere litt mer total ytelse og/eller lavere strømforbruk til en fornuftig pris.

 

Hvis de klarer mesterverket å øke IPC med 40% uten å miste klokkefrekvenspotensialet kan selv en firekjernet variant bli ekstremt kompetetiv mot i5-6600k

Lenke til kommentar

Å forvente ytelsen til 6700k er ønsketenkning. Ikke bare må de ta igjen ett veldig stort forsprang, Intel har også bedre produksjonsteknikk som betyr at arkitekturen dems må være overlegen Intel sin skal de være like gode.

 

Det er ikke lett å være bedre enn Intel på x86.

Vel!, AMD var lenge ledende på akk x86 og intel lagga laaangt bak i henhold til ytelse ref. AMD 64, og athlon XP. og prisene var rediculous!, det som gjør meg opptimist er, Jim Keller, det har seg nemlig slik at det var også Jim Keller som sto bak AMD 64 Og Athlon XP... ser du va jeg sikter til nå? :) vel de første suksessfulle testene av ZEN ryktes å overgå forventningene om 40% IPC økning over Excavator. vel ref. til din påstand om bedre produksjonstekning så har Samsung tatt over produksjonen av brikkene og det er samme 14nm prosess som Intel, eneste reelle forskjell her er det faktum at det er basert på FINFET som btw er en GODT utviklet teknologi. Jeg er solgt på det eneste faktum at det er Jim Keller som er arkitekten. av en TOTALT helt ny brikke fra scratch med bedre cache, bort med CMT ( Clustered Multi Threading ) og inn med SMT ( Simultaneous Multi threading) som btw er det samme som intels HT.  

 

Her er en god kilde til ryktene as of now. 

 

http://wccftech.com/amd-zen/

Lenke til kommentar

http://www.digi.no/juss_og_samfunn/2015/11/09/anklager-amd-for-prosessor-lureri

 

Kan noen si hva antakelsene blir for am4+?

Problemer med FX 8350 er vel stort sett den er satt sammen billig kjerner AMD Athlon 64 X2 som er seriekoblet for å få opp ytelsen.

Men problemer er vel også de ikke er ekte 8 kjerner, blir mere 4 kjerner tilsvarende hypertreading.

 

Når AMD kommer med ekte 12-16 kjerne cpuer begynner vel de å komme i riktig retning.

Lenke til kommentar

http://www.digi.no/juss_og_samfunn/2015/11/09/anklager-amd-for-prosessor-lureri

 

Kan noen si hva antakelsene blir for am4+?

Problemer med FX 8350 er vel stort sett den er satt sammen billig kjerner AMD Athlon 64 X2 som er seriekoblet for å få opp ytelsen.

Men problemer er vel også de ikke er ekte 8 kjerner, blir mere 4 kjerner tilsvarende hypertreading.

 

Når AMD kommer med ekte 12-16 kjerne cpuer begynner vel de å komme i riktig retning.

Vel, den største feilen i mine og andres øyne, var at AMD valgte å satse på delte ressurser, Fetch,2x FMA kapable 128bit FPU, 2 integer cluster. bla bla bla ergo CMT som btw IKKE er det samme som intels HT. nå hadde dem skapt en forferdelig treig cache som la ytelsen over i hendene på programerere som også btw sliter med å programere effektivt over flere CPU kjerner. men antakelsen er en helt ny sokkel, DDR4 støtte ++ det er det vi "vet" til nå. BTW Bulldozer er IKKE flere amd 64 x2 kjerner sammenkjørt!  

 

legger inn et informativt sitat her:

 

Bulldozer core[edit]
300px-AMD_Bulldozer_block_diagram_%28CPU
 
Block diagram of a complete Bulldozer module, showing 2 integer clusters
300px-AMD_Bulldozer_block_diagram_%288_c
 
Block diagram of a 4 module design with 8 integer clusters
300px-Hwloc.png
 
Memory topology of a Bulldozer server
  • AMD has re-introduced the "Clustered Integer Core" micro-architecture, an architecture developed by DEC in 1996 with the RISC microprocessor Alpha 21264. This technology is informally called CMT (Clustered Multi-Thread) and formally called "module" by AMD. In terms of hardware complexity and functionality, this module is equal to a dual-core processor in its integer power, and to a single-core processor in its floating-point power: for each two integer cores, there is one floating-point core. The floating-point cores are similar to a single core processor that has the SMT ability, which can create a dual-thread processor but with the power of one (each thread shares the resources of the module with the other thread) in terms of floating point performance.
    • A module consists of a coupling of two "conventional" x86 out-of-order processing cores. The processing core shares the early pipeline stages (e.g. L1i, fetch, decode), the FPUs, and the L2 cache with the rest of the module.
  • Each module has the following independent hardware resources:[10][11]
    • 2 MB of L2 cache per module (shared between the two integer clusters in the core)
    • 16 KB 4-way of L1d (way-predicted) per cluster and 2-way 64 KB of L1i per core, one way for each of the two cluster[12][13][14]
    • Two dedicated integer clusters

      - each one consists of two ALU and two AGU which are capable of a total of four independent arithmetic and memory operations per clock and per cluster

      - duplicating integer schedulers and execution pipelines offers dedicated hardware to each of two threads which increases performance in some multi-threaded integer cases

      - the second integer cluster increases the Bulldozer core die by around 12%, which at chip level adds about 5% of total die space[15]

    • Two symmetrical 128-bit FMAC (fused multiply–add capability) floating-point pipelines per module that can be unified into one large 256-bit-wide unit if one of the integer cores dispatches AVX instruction and two symmetrical x87/MMX/SSE capable FPPs for backward compatibility with SSE2 non-optimized software
  • All modules present share the L3 cache as well as an Advanced Dual-Channel Memory Sub-System (IMC - Integrated Memory Controller).
  • A module has 213 million transistors in an area of 30.9 mm² (including the 2 MB shared L2 cache) on an Orochi die.[16]
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

men antakelsen er en helt ny sokkel, DDR4 støtte ++ det er det vi "vet" til nå. BTW Bulldozer er IKKE flere amd 64 x2 kjerner sammenkjørt!

Helt ny sokkel am4+ trenger ikke å bety at cpuen baserer seg på bulldozer med flere IPC med 40%.

 

Men vil aldri måle seg bedre en Ivybride\haswell på ytelse særlig mellom i3-i5 i den generasjonen.

 

Jeg håper heller på AMD klarer å lage hovedkort i E-ATX størrelse tilsvarende ASUS MK Asus Z10PE-D16 WS.

Da jeg håper å tro 10 000 kr vil være mere nok å sikre meg pc ut 2018. kanskje lengere.

 

Det er litt vanskelig å si basert på rykter men håper helst på amd vil gå den veien. Da jeg tror de har større mulighet å hente kunder fra sokkel 2011-03.

 

Eldre spill fra 2017 vil neppe AMD har mulighet å konkurere mot, de vil intel uansett ha market for.

Men tror uansett det ikke er lønnsomt å konkurere mot i3-6300 heller da pengene blir småpenger å tjene på.

AMD trenger mere penger for å forbedre cpuene sine.

Lenke til kommentar

Fokuset til Intel og AMD går vel mest mot mobil/laptop/nettbrett segmentet og servere, og ikke raske prosessorer for desktop/workstation/gaming maskiner. Skulle AMD klare 32 kjerner per sokkel med Zen, så blir vel den rettet mot servere only, og vil koste deretter. Tror vi får bare vente å se når Zen kommer, men selv har jeg ingen store forhåpninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det syns jeg høres veldig leit ut, Tyan S8225 S8225WAGM4NRF DUAL C32 AMD Motherboard EATX + Opteron4284 8c cpu eller ASUS KGPE-D må jeg i så fall gå for.

 

Hvis jeg skal oppgradere fra FX8350.

 

Ulempen med slike oppsett er de har serieport\VGA.

Som jeg ikke vil ha for PC, foretrekker usb 3.1 istedenfor eller minstefall usb 3.0.

 

Overklokking og 10 gigabit\s må jeg nok se langt etter i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Å forvente ytelsen til 6700k er ønsketenkning. Ikke bare må de ta igjen ett veldig stort forsprang, Intel har også bedre produksjonsteknikk som betyr at arkitekturen dems må være overlegen Intel sin skal de være like gode.

 

Det er ikke lett å være bedre enn Intel på x86.

Det er sannelig ikke lett å slå Intel, men jeg tror AMD kan komme nært nok:

Intel har ikke hatt noen voldsomme ytelsesforbedringer siden Sandy Bridge kom ut i 2011, og det eneste AMD trenger å gjøre er å levere en CPU som er sammenlignbar på enkelttrådet ytelse mot Sandy Bridge og heller levere litt mer total ytelse og/eller lavere strømforbruk til en fornuftig pris.

 

Hvis de klarer mesterverket å øke IPC med 40% uten å miste klokkefrekvenspotensialet kan selv en firekjernet variant bli ekstremt kompetetiv mot i5-6600k

 

Joda, men 40% IPC er drøyt mye på en generasjon, samtidig som at intel sine CPUer er billigere pga bedre produksjonsteknikk.

Nå er vel også i5 6600k rundt 25% raskere enn 2500k på samme hastighet, så blir en vanskelig kamp.

 

Dog, jeg håper virkelig at AMD lanserer noe jeg faktisk kan anbefale til folk. Prisene til Intel begynner jo også å bli rimelig drøye.

Lenke til kommentar

Vel AMD A10-7870K i overklokket stand, kanskje, men da bør man ikke ha Skjermkort i tillegg.

Muligens dette blir i AMD Zen med DDR4 ram.

 

Selv har jeg lite tro at amd skal klare å konkurere mot skylake\ Canonlake i 2017.

Håper de klarer vertfall komme med hovedkort i løp av året.

 

For det har gått flere år siden AMD A10-7870K og FX 9590 kom på markedet og prisene har neppe falt siden den tid.

Lenke til kommentar

Fokuset til Intel og AMD går vel mest mot mobil/laptop/nettbrett segmentet og servere, og ikke raske prosessorer for desktop/workstation/gaming maskiner. Skulle AMD klare 32 kjerner per sokkel med Zen, så blir vel den rettet mot servere only, og vil koste deretter. Tror vi får bare vente å se når Zen kommer, men selv har jeg ingen store forhåpninger.

Lenke til kommentar

 

men antakelsen er en helt ny sokkel, DDR4 støtte ++ det er det vi "vet" til nå. BTW Bulldozer er IKKE flere amd 64 x2 kjerner sammenkjørt!

Helt ny sokkel am4+ trenger ikke å bety at cpuen baserer seg på bulldozer med flere IPC med 40%.

 

Men vil aldri måle seg bedre en Ivybride\haswell på ytelse særlig mellom i3-i5 i den generasjonen.

 

Jeg håper heller på AMD klarer å lage hovedkort i E-ATX størrelse tilsvarende ASUS MK Asus Z10PE-D16 WS.

Da jeg håper å tro 10 000 kr vil være mere nok å sikre meg pc ut 2018. kanskje lengere.

 

Det er litt vanskelig å si basert på rykter men håper helst på amd vil gå den veien. Da jeg tror de har større mulighet å hente kunder fra sokkel 2011-03.

 

Eldre spill fra 2017 vil neppe AMD har mulighet å konkurere mot, de vil intel uansett ha market for.

Men tror uansett det ikke er lønnsomt å konkurere mot i3-6300 heller da pengene blir småpenger å tjene på.

AMD trenger mere penger for å forbedre cpuene sine.

Lenke til kommentar
  • Gavekort fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...