Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Dette er nok en komponent jeg kjøper "twice" også. Kan jo alltid sette 3700x-en til andre oppgaver. Litt lite grunnlag å orientere seg etter. Man vet lite om TDP enda, man vet ikke helt sikkert antall kjerner. Men, er ikke lenge til vi vet nå.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (13 minutter siden):

"Rart" at Amdcpuer aldri blir benchmarket i det Amd Ryzen sponsede Farcry 5...

Skulle jo tro Amd gjorde det sterkt i det spillet....

https://www.guru3d.com/articles-pages/far-cry-5-pc-graphics-performance-benchmark-review,8.html både fordi det er DX11 og i liten grad utnytter mer enn 6 tråder, akkurat som FS2020 hvor det er nesten et fett om du har 8600K eller 10900K inntil DX12 er på plass og kanskje fikser det. Ashes utnytter fint 16 tråder og er ypperlig til benching, Far cry 5 er i manges øyne et mye bedre spill enn Ashes, men det er en annen diskusjon. Vi får vell svaret på om Ryzen har økt DX11-ytelsa om et par uker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da må jeg teste den.
Ellers manuell ram timings. Går tregt og lite tid da det må gjøres mellom alt annet i hverdagen ?

Stabil!
:image.png.302994287348dcaca6bc8405349c0528.png

Men jeg har merket meg en litt rar ting mellom de siste steppene. Det ser ut som jeg får ca. ~50 poeng mindre i Cinebench R20 for hver innstramming jeg gjør nå. Betyr det at jeg begynner å få minnefeil som gjør at den må kjøre operasjoner flere ganger?

EDIT:
Phew, ser at AGESA Combo AM4 1.0.0.4 kom på bios v2.70 så jeg fortsatt kan holde meg på v3.00. Er også på 1909.

System requirements and preparation for work

  • Windows 10 x64 1909-2004 build;
  • AMD Ryzen processor with Zen 2 architecture (Renoir is temporarily not supported);
  • BIOS with AGESA Combo AM4 1.0.0.4 (and newer);
  • .NET Framework 4.6 (and newer);
  • CPU Voltage - Auto (BIOS);
  • CPU Multiplayer - Auto (BIOS);
  • SVM (Virtualization) – disabled (BIOS, optional);
  • Spread Spectrum – disabled (BIOS, optional);
  • Ryzen Master 2.3 (uses the driver for monitoring);
  • Stable RAM overclocking or stable XMP.
Quote

ASRock is Auto or LLC 2; Importantly, CTR is mediocre compatible with ASRock motherboards, as all LLC modes show abnormally high Vdroop;

Urk...

EDIT2:
Resultatet gikk litt opp igjen nå med strammere Tras.image.png.329f61c6117cfe155ad22313ee40b4a3.png
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Cowboystrekk said:

Dårlig erfaring så langt, stadig vekk krasj og reboot for min del ? Liker programmet som sådann og blir sikkert bra etterhvert hos meg og :)

Jeg prøvde det en gang etter å ha skummet gjennom 6 siders dok. Det tryna PCen så fort jeg trykket på en knapp. Men lovende program.

Ellers, nesten 14K på CPU resultat i Timespy bare ved å stramme timings og ikke klokke CPU ?image.png.4c66c9ebafd6303e301529e19c9a5d7b.png
Babysteps is fun. Se om jeg kan få Trfc lenger ned.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Cowboystrekk said:

Dårlig erfaring så langt, stadig vekk krasj og reboot for min del ? Liker programmet som sådann og blir sikkert bra etterhvert hos meg og :)

Har du følgt det som må gjøres før du starter program? 

 

How to install CTR

  1. Download the CTR archive (download) and unpack it in a convenient place for you.
  2. Download and install Ryzen Master 2.3 (download)
  3. Download Cinebench R20 (download) archive and extract the archive contents to the "CB20" folder (this folder is located in the CTR folder).
  4. Run Cinebench R20, accept the license agreement, close Cinebench R20.

    CTR is ready to work.

     
Lenke til kommentar

Trfc 270 med verdiene under førte til at den ikke fant OS og deretter hang på post code 0d. Måtte ta en reset CMOS og forhåpentligvis på vei opp igjen straks.

image.png.329f61c6117cfe155ad22313ee40b4a3.png

EDIT: @Cowboystrekk
Back og glad for at man har profile save i Bios. Fikk også lært hvordan man kjapt tar clear cmos med "kulepenn" knappen bak på kassa.

Tilbake til verdiene ovenfor. Kan være jeg kan slacke Trc til 49 og Tras til 32 og deretter prøve Trfc nedover igjen. Men så også at LLC har resatt seg til "Auto" så de bør kanskje settes til 2 eller 3 igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Trfc 270 med verdiene under førte til at den ikke fant OS og deretter hang på post code 0d. Måtte ta en reset CMOS og forhåpentligvis på vei opp igjen straks.

image.png.329f61c6117cfe155ad22313ee40b4a3.png

EDIT: @Cowboystrekk
Back og glad for at man har profile save i Bios. Fikk også lært hvordan man kjapt tar clear cmos med "kulepenn" knappen bak på kassa.

Tilbake til verdiene ovenfor. Kan være jeg kan slacke Trc til 49 og Tras til 32 og deretter prøve Trfc nedover igjen. Men så også at LLC har resatt seg til "Auto" så de bør kanskje settes til 2 eller 3 igjen.

Om tRC 48 og tRAS 30 er stabile så skal ikke det ha noe å si for tRFC meg bekjent. Du kan jo evt prøve å få tRFC litt mer ned, 280-290 kanskje. tRFC er som følger hos meg: 520: Nekter å boote, 522: Svært ustabilt, stadig blåskjerm å minnefeil, 525: 100% stabilt på lang ramtest og 0 krasj.

Lenke til kommentar
Just now, Cowboystrekk said:

Om tRC 48 og tRAS 30 er stabile så skal ikke det ha noe å si for tRFC meg bekjent. Du kan jo evt prøve å få tRFC litt mer ned, 280-290 kanskje. tRFC er som følger hos meg: 520: Nekter å boote, 522: Svært ustabilt, stadig blåskjerm å minnefeil, 525: 100% stabilt på lang ramtest og 0 krasj.

48 og 30 er stabilt ja. Har ikke prøvd de lenger ned der ennå. Heller ikke prøvd 14 kontra 15-16 på de andre ennå.
Da prøver jeg tRFC 290 først og deretter 280. Så tar jeg de andre tertiær verdiene etterpå.

EDIT:
Hvilken memtest kjører du? Jeg kjører bare Cinebench R20 og 3Dmark Timespy forløpig da en av de har feilet om RAM er ustabil. (selv om de tester mest CPU og GPU). Aida64?

litt høy latency, men innenfor "normalen" for denne CPUen.
image.png.b565cf5675a67a7eef0e8cfbce01a93e.png
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 minutter siden):

48 og 30 er stabilt ja. Har ikke prøvd de lenger ned der ennå. Heller ikke prøvd 14 kontra 15-16 på de andre ennå.
Da prøver jeg tRFC 290 først og deretter 280. Så tar jeg de andre tertiær verdiene etterpå.

EDIT:
Hvilken memtest kjører du? Jeg kjører bare Cinebench R20 og 3Dmark Timespy forløpig da en av de har feilet om RAM er ustabil. (selv om de tester mest CPU og GPU). Aida64?

litt høy latency, men innenfor "normalen" for denne CPUen.
image.png.b565cf5675a67a7eef0e8cfbce01a93e.png
 

Bruker memtesten i dramcalc. Pleier å kjøre den 200% :)

Lenke til kommentar
Just now, Cowboystrekk said:

Bruker memtesten i dramcalc. Pleier å kjøre den 200% :)

Ah cool. Selvfølgelig, mente å huske å sett den i går bare kom ikke på det i farten.
Denne var også kjekk.
image.png.cfd4d14d68bcfeaf3337496cce8d8947.png

Ellers er jo Prime95 en mulighet med "Blend" men den legger vel uansett en del unødig last på CPU. Da blir det Calc test.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5800X blir vel omtrent som 3800X når den ble lansert. Ditto for 5900X vs 3900X osv.

Jeg er mer spent på ytelseendringer som følge av arkitektur-endrigner og hvilke prosessorer som kommer først. De to nevnte virker jo som åpenbare lanseringer fra start. Men kommer det f.eks en 5600X, 5700X, 5950X eller noe sånt samtidig, eller må man vente på disse lanseringene?

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

5800X blir vel omtrent som 3800X når den ble lansert. Ditto for 5900X vs 3900X osv.

Jeg er mer spent på ytelseendringer som følge av arkitektur-endrigner og hvilke prosessorer som kommer først. De to nevnte virker jo som åpenbare lanseringer fra start. Men kommer det f.eks en 5600X, 5700X, 5950X eller noe sånt samtidig, eller må man vente på disse lanseringene?

Var også rykter om en 10-kjerne som jeg er veldig spent på om kommer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BioNor skrev (9 timer siden):

Mye rykter om dagen. Er vel basert på den samme lekkasjen som @Theo343 linket til i går(?). Noen som har troen på denne da?

bilde.png.765c9e1a9d8c8477bd2602ee07feafe0.png

https://www.sweclockers.com/nyhet/30494-lackt-prestanda-for-amd-ryzen-7-5800x-vermeer-imponerar

 

Veldig gode resultater om det er riktig. Akkurat nå ønsker jeg bare at jeg ikke hadde kjøpt ny CPU for et år siden. Det blir nok litt for mye bortkastede penger å oppgradere igjen nå. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...