Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

TSMC To Mass Produce Breakthrough 2nm MBCFET Transistors In 2024

Quote

Unsourced statements floating around in the press also suggest that TSMC expects yield rate for its 2nm process node to reach a staggering 90% in 2023. If this occurs, then the fab will be well on its way to refine its manufacturing processes and comfortably switch to volume and mass production in 2024. 

https://wccftech.com/ssmc-mass-produce-2nm-2024/

 

Edit:

Sick in a positive way :wee:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Noen som har fått til å bruke AMD Ryzen Master med Hyper-V installert? De fleste tips sier at i tillegg til å gjøre div. ting for å disable VBS så må man deinstallere Hyper-V. Finnes det en mindre "intrusive" måte å midlertidig få dette til å virke?
image.png.f96f7c0ce04450a8cbb4f549df0e72fa.png

Jeg slet også med det, fant ikke ut av det. Passet seg nesten bedre å bruke VMWare for min del, så jeg ditcha Hyper-V uansett. Det funker i hvert fall bra. Men måtte følge en eller annen sjekkliste ja, som var ganske inngripende.

Endret av graafell
Lenke til kommentar
23 minutes ago, graafell said:

Jeg slet også med det, fant ikke ut av det. Passet seg nesten bedre å bruke VMWare for min del, så jeg ditcha Hyper-V uansett. Det funker i hvert fall bra. Men måtte følge en eller annen sjekkliste ja, som var ganske inngripende.

Fikk det til å fungere. Fulgte div. sjekklister men kort oppsummert.

1. Deinstallere Hyper-V (noe jeg er avhengig av å kjøre)
2. bcdedit /set hypervisorlaunchtype off
3. Deaktivere cpu virtualization i UEFI.

Noe strek i regninga da jeg er avhengig av å bruke Hyper-V, Virtualbox osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke i nærheten av scoren til Noreng på Timespy. Ligger vel på rundt 66. plass med 3900x og 2080ti i Norge. Litt i overkant av 15000 poeng. 

Har ikke gjort noe med minnet annet enn å sette XMP til 3600 og cl 16. Kan ganske sikkert få litt mer ut av minnet. 

Skjermkortet er overklokket litt i Afterburner +150 og +900. 

Skjermkort, chipset og CPU er vannkjølt med 2*360mm radiatorer.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, RRhoads said:

Jeg er ikke i nærheten av scoren til Noreng på Timespy. Ligger vel på rundt 66. plass med 3900x og 2080ti i Norge. Litt i overkant av 15000 poeng. 

Har ikke gjort noe med minnet annet enn å sette XMP til 3600 og cl 16. Kan ganske sikkert få litt mer ut av minnet. 

Skjermkortet er overklokket litt i Afterburner +150 og +900. 

Skjermkort, chipset og CPU er vannkjølt med 2*360mm radiatorer.

Tweaking av minne har ALT å si i Timespy vanilla :) Altså CPU score gjør mye av den totale scoren. Husk også å overklokk all core eller CCX overklokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Noen som har fått til å bruke AMD Ryzen Master med Hyper-V installert? De fleste tips sier at i tillegg til å gjøre div. ting for å disable VBS så må man deinstallere Hyper-V. Finnes det en mindre "intrusive" måte å midlertidig få dette til å virke?
image.png.f96f7c0ce04450a8cbb4f549df0e72fa.png

WTF, for noe ræl :laugh:

 

16 minutes ago, Claus Racing said:

Noen som har tanker om når vi kan bestille zen3? 8.oktober eller blir det senere? ?

Zen3 er ikke noe som absolutt haster for meg å få klørne i. Men det hadde vært hyggelig om det var vid tilgjengelighet.

Når får man vite mer om antall kjerner, TDP og liknende vesentlig informasjon montro fordelt på de ulike utgavene? Eller kommer det bare en modell den 8. oktober? Synes det nærmer seg med stormskritt. Skal man måtte vente til 8. oktober for å få lære å kjenne de forskjellige modellene altså?

Endret av G
Lenke til kommentar

Har minnet 4x8 ripjaw 3200cl14 samsung b-die kjørende på 3733cl15 med IF 1867. 3800 var ustabilt men kunne non tweaket mer (dram volt på 1.396 der)..

Men er det mye å hente på å pushe minnet mer eller skal jeg kjøre det på 3733?
https://www.3dmark.com/3dm/50924839

Samt hvor mye kan jeg hente på å klokke 3900x fremfor å bare la den booste? Har Noctua D15.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Har minnet 4x8 ripjaw 3200cl14 samsung b-die kjørende på 3733cl15 med IF 1800. 3800 var ustabilt men kunne non tweaket mer (dram volt på 1.396 der)..

Men er det mye å hente på å pushe minnet mer eller skal jeg kjøre det på 3733?
https://www.3dmark.com/3dm/50924839

Samt hvor mye kan jeg hente på å klokke 3900x fremfor å bare la den booste? Har Noctua D15.

Hvis CPU-en din ikke takler mer enn 1800 FCLK bør du bare gå ned til 3600 MHz minne, og heller kjøre CL14 f. eks.

Snart tatt meg igjen ser jeg ?

Lenke til kommentar
1 minute ago, N o r e n g said:

Hvis CPU-en din ikke takler mer enn 1800 FCLK bør du bare gå ned til 3600 MHz minne, og heller kjøre CL14 f. eks.

Snart tatt meg igjen ser jeg ?

Hvilken bios versjon kjører du? Samt volt?

Den kjørern 1867 uten tweaking men på 1900 ser det ut som jeg må tweake litt og kanskje øke timings fra optimistiske 16 etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Trygt å kjøre minnet på så høy volt selv om det er innenfor jdec? Bare til bench eller 24/7?

3.40 biosen er ganske ræva på CPU klokking - kom ikke opp på 4.2 uten 1.4v. prøvde alle på 4.050 og bestcores på 4.250 men nada. Kjørte stabilt 4150 på alle kjerner med 1.375v. Nedgradere til 3.00 som jeg ser en del andre har gjort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Trygt å kjøre minnet på så høy volt selv om det er innenfor jdec? Bare til bench eller 24/7?

3.40 biosen er ganske ræva på CPU klokking - kom ikke opp på 4.2 uten 1.4v. prøvde alle på 4.050 og bestcores på 4.250 men nada. Kjørte stabiøælt 4150 på alle kjerner med 1.375v. Nedgradere til 3.00 som jeg ser en del andre har gjort.

1.50V er ikke noe å bekymre seg for så lenge det holdes kjølig, men jeg har aldri vært redd for å sette opp en vifte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...