Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Kan omformulere spørsmålet litt. Er de 8kjernede prosessorene tenkt til å konkurere i markedet som til nå har bestått av 7700k/6700k osv? Eller er disse satt opp mot 5820/6800?

 

Er ikke dette et spørsmål som besvarer seg selv?  Prosessorene konkurrerer formodentlig mot andre prosessorer som har ytelse i samme klasse.  Noe annet ville være særdeles pussig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahhh er så kjipt at det ikke er noen X300 itx board's til launch! 

 

Gjør jo at jeg blir nødt til å vente med å anskaffe meg 1800X, da jeg ikke har samvittighet til å bruke angrerett for et evt. ATX i påvente av itx brett  :confused:

 

Eneste fordelen er at man får lest seg opp og ned i mente på alt av info om overclocking, ram støtte, ssd'er, nye hovedkort osv! Kanskje man til og med får se R5 benches innen den tid også. 

Lenke til kommentar

Hva slags hovedkort vurder dere? B350-Plus

Eller bør man styre unna billige hovedkort til overklokking i så fall?

De kommer neppe å holde i 5 år?

 

Eller hva mener dere, slik det er nå, hvis jeg skulle vurdert det hadde jeg fått for det hovedkortet foreløpig.

Senere stille krav om 2.5 Gigabit lan.

 

Tror egentlig hovedkortet er beregnet for de som ikke overklokker, og vil bli ustabilt.

Vet ikke om de støtter nyeste Samsung 961 SSD eller intel m.2 er de beste?

Lenke til kommentar

Hva slags hovedkort vurder dere? B350-Plus

Eller bør man styre unna billige hovedkort til overklokking i så fall?

De kommer neppe å holde i 5 år?

 

Eller hva mener dere, slik det er nå, hvis jeg skulle vurdert det hadde jeg fått for det hovedkortet foreløpig.

Senere stille krav om 2.5 Gigabit lan.

 

Tror egentlig hovedkortet er beregnet for de som ikke overklokker, og vil bli ustabilt.

Vet ikke om de støtter nyeste Samsung 961 SSD eller intel m.2 er de beste?

 

 

Hvorfor skulle ikke et hovedkort holde i 5 år?

Billige hovedkort har ikke kortere levetid enn dyre, hva får deg til å tro det?

 

De eldste PC-ene på markedet, den hvite typiske gamle boksen som bestefaren din kjøpte i 1999 og som funker enda hadde garantert et billig eller hvertfall dårlig hovedkort sammenlignet med dagens standard. De billigste hovedkortene i dag kan lett folde i mange år før de vil bli ustabile :)

 

Og nei, billige hovedkort blir ikke ustabile om de er overklokkes. Det som avgjør evnen til overklokking er power designet. Normalt sett kommer omtrent alle hovedkort ut med 8 faser eller mer. Men om du kjøper et med 4 faser skal du trekke veldig mye strøm for å få det til å knele. Jeg klarte på et billig 4-fasers drittkort fra MSI, å kjøre en FX-8350 på 1.5 volt før hovedkortet ikke klarte å levere mer strøm og deretter krasjet. 1.45v var fjellstabilt, og dette tilsvarte vel rundt 200W eller mer og dette brukte jeg i 2 år før jeg solgte det videre til en som bruker det enda :)

 

Forskjellene mellom billig og dyrt er ikke-eksisterende dersom du skal overklokke normalt på luft eller vann. Skal du kjøre 7GHz på LN2 kan det være greit med 12-16 faser i strømdesignet men til vanlig overklokk duger alle hovedkort som har overklokkingsfunksjoner i BIOS :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke akkurat dårlig tid, men selv ville jeg heller mere mot MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM som koster 300 $ antakelig ca 3000 kr i norge.

 

Virker ut som den har flere pins for cpu.

 

Denne påstanden må du forklare nærmere.

 

Mener du at forskjellige hovedkort har forskjellig antall pins i CPU-sokkelen når det er samme sokkel på tvers av kortene?

 

I så fall vet jeg ikke om jeg kommer til å le eller grine...

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle ikke et hovedkort holde i 5 år?

Billige hovedkort har ikke kortere levetid enn dyre, hva får deg til å tro det?

Jeg har en del billig hovedkort de er min erfaring med FX 8350.

Godt mulig de holder i 5 år men de blir ustabile, i perioder, særlig nå, sata kontrolleren begynner å henge må ofte ta ut satakabelene og PCI-E kortene for maskinen skal starte normalt. Overklokking funger dårlig gjør at pcen henger seg. Men vet ikke det er kun problemet med eldre cpuer. Intel er langt bedre på overklokking en AMD med untakk av FM platformen som tar kun 95 watt maks, der er det langt enklere å overklokke stabilt, men etter 1-2 år begynner cpu å degraderes. Kanskje tilfeldigheter men syns generielt AMD degraderes ofte fortere en intel.

Lenke til kommentar

 

Virker ut som den har flere pins for cpu.

 

Denne påstanden må du forklare nærmere.

 

Mener du at forskjellige hovedkort har forskjellig antall pins i CPU-sokkelen når det er samme sokkel på tvers av kortene?

 

Flere pins hjelper kanskje på datatrafikken mellom cpu\hovedkort.

Sokkel 2011 har flest pins, am4 har 1331

LGA 1151, så kommer am3(+) med 941 pins.

 

Men praksis betynding spørs om man merker forskjell på hvor enkelt de bøyes etc.

Usikker på antall pins har samme datahastighet til hovedkortet.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skulle ikke et hovedkort holde i 5 år?

Billige hovedkort har ikke kortere levetid enn dyre, hva får deg til å tro det?

Jeg har en del billig hovedkort de er min erfaring med FX 8350.

Godt mulig de holder i 5 år men de blir ustabile, i perioder, særlig nå, sata kontrolleren begynner å henge må ofte ta ut satakabelene og PCI-E kortene for maskinen skal starte normalt. Overklokking funger dårlig gjør at pcen henger seg. Men vet ikke det er kun problemet med eldre cpuer. Intel er langt bedre på overklokking en AMD med untakk av FM platformen som tar kun 95 watt maks, der er det langt enklere å overklokke stabilt, men etter 1-2 år begynner cpu å degraderes. Kanskje tilfeldigheter men syns generielt AMD degraderes ofte fortere en intel.

 

 

 

Seriøst, du må slutte å finne opp slik svada.

 

Du baserer deg på at AMD degraderes av elektromigrasjon fortere fordi du har 1stk AMD prosessor som du mener har blitt ustabil og 1stk Intel prosessor som ikke er ustabil?

 

Dette er altså underlaget du baserer kvaliteten til en produsent på?

 

Hvordan kan du vite at det ikke er du som gjør noe feil? Slik du skriver, synser, raballerer og tuller rundt med dine "spacede" innlegg så kan jeg ikke annet enn å tro at du ikke vet hvordan man overklokker, og da kan du hvertfall ikke si at AMD klokker dårlig.

 

Nesten alle FX-8350 klarte 4.6-4.8GHz, noe som er veldig bra på den tiden de kom ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Intel cpuene har fungert bedre? Hvordan kan jeg da ikke kunne å overklokke? Med mindre du mener jeg har griseflask og trekke blinken med intel og ikke AMD?

 

Kan være tilfeldig at jeg har vært uheldig, men tror kvalitet sjekken på billig hovedkort er produsert i kina.

Men de litt dyrere har blitt testet litt mere grundigere.

Lenke til kommentar

 

 

Virker ut som den har flere pins for cpu.

 

Denne påstanden må du forklare nærmere.

 

Mener du at forskjellige hovedkort har forskjellig antall pins i CPU-sokkelen når det er samme sokkel på tvers av kortene?

 

Flere pins hjelper kanskje på datatrafikken mellom cpu\hovedkort.

Sokkel 2011 har flest pins, am4 har 1331

LGA 1151, så kommer am3(+) med 941 pins.

 

Men praksis betynding spørs om man merker forskjell på hvor enkelt de bøyes etc.

Usikker på antall pins har samme datahastighet til hovedkortet.

 

 

Hva er det du røyker?? Må være bra saker.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Har en stund tenkt på å oppgradere fra min nåværende 2500k og 6950, til noe nyere/bedre.

Da ser jo Ryzen ut som et bra alternativ. Har ikke fulgt så nøye med på utvikling eller noe,

men hva er egenlig forskjellen på 1700, 1700x og 1800x? Alle er jo 8core/16thread.

Er det bare klokkehastigheten? I så fall vil man kunne klokke alle 3 selv?

Beklager hvis dette er spurt før, men orker ikke helt å lese igjennom 67 sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...