Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

1900X var litt rar da. 3.8 base og 4.0 boost. Hvis den stopper på 4.0 på alle kjernene som alle andre Ryzen ved OC, så blir det egentlig ikke noe poeng å overklokke den.

Hvorfor ikke? 200 MHz mer er bedre enn ingenting.

 

 

Joda, jeg hadde sikkert gjort det selv, men man tjener ikke mye ytelse på det. Å overklokke en Ryzen 1700, som har 3.0 baseclock, opp til 4.0 Ghz er mer viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart, potensiell % ytelse økning er større med 1700 ;)

Jeg synes også 1900X er et snodig produkt. Det må da være relativt liten forskjell mellom 1900X og 1800X, og når man først går for den dyrere x399 plattformen så gir det mer mening å gå for 1920X eller 1950X.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

Linus forklarer det vel egentlig ganske greit:

 

Edit: fra 5:50-ish. Funket ikke med timestamp tydeligvis.

Kan du skrive hva han sier. Bare mobil og dårlig dekning her :p #ferie

 

Kort sagt: God value om du bygger en workstation eller compute box for quad channel minne og 64 PCIe lanes om man ikke har verdens høyeste krav til prosessor ytelse, men heller grafikk ytelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er klart, potensiell % ytelse økning er større med 1700 ;)

Jeg synes også 1900X er et snodig produkt. Det må da være relativt liten forskjell mellom 1900X og 1800X, og når man først går for den dyrere x399 plattformen så gir det mer mening å gå for 1920X eller 1950X.

Eg ser den. Men den gir mer mening enn f.eks 7740X på X299. Hovedkort til X399 starter på rundt 3000kr. Er mange fordeler med X399 ‎SP3 socket vs AM4. Men ja, de fleste går nok for 12 eller 16. Men greit det er mulig for de som vil ha seg 8. 

Lenke til kommentar

Apropos hovedkort, noen som har en ide om prisene på Threadripper-HK?

 

https://rog.asus.com/articles/maximus-motherboards/rogs-zenith-extreme-motherboard-is-coming-for-amds-monster-ryzen-threadripper-cpu/

 

Ser snasent ut, minus at molex i 2017 (helt nederst) er WTF.

Eneste eg vet er Gigabyte Aorus Gaming 7 som har en utsalgspris på 380$. Så rundt 4000kr her hjemme da? Rundt 1000kr billigere enn samme kort på X299. 

 

Edit: ROG’S ZENITH EXTREME er 549$ men det er det dyreste av de.

 

Ligger noen her, billigste er 349$. Så rundt 3000kr da, det er ikke gale med tanke på ka mann får :D Rundt 12-13 tusen da så har du threadripper 16 core med hovedkort. https://www.newegg.com/Product/ProductList.aspx?Submit=ENE&N=-1&IsNodeId=1&Description=X399&bop=And&SrchInDesc=threadripper&Page=1&PageSize=36&order=BESTMATCH

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Jaja, kunne vært verre - men har jammen begynt å bli kostbart med enkelte komponenter. Minnes da 2500kr var upper-midrange på GPU-fronten, og man aldri betale mer enn 2000kr for et HK.

 

Er vel ikke lenge til high-end hovedkort koster opp mot 10 tusen kr heller. Eller mobiltelefoner som iPhone til 15K....

Lenke til kommentar

Treadripper på LN2, ble noen nye rekorder.

 http://oc.jagatreview.com/2017/07/amd-ryzen-threadripper-1950x-ln2-overclocking-mengejar-skor-cinebench-r15-4000/

http://hwbot.org/submission/3613447_lucky_n00b_cinebench___r15_ryzen_threadripper_1950x_4122_cb

 Yeah we're limited by the reference AMD boards, no doubt with board with better power we'll see better OC ;)

Anyway, It is said that due to the Threadripper being top binned die, average parts are actually able to hit 4Ghz at 1.32V or even way lower, compared to the average-ish Ryzen 7 that needs 1.4V+ to hit same 4Ghz target. So Best Ryzen 7 parts should be 'average' TR parts (which explains their slightly more aggressive 4.2Ghz XFR bin on TR). 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Er det socketen som gjør det så dyrt mon tro? Det er uansett ikke så viktig, så lenge ytelsen står i stil, det kan jo være en grunn til prisen mener jeg. Jeg liker hvordan Threadripper plasserer seg nå. Mon tro om EK Supremacy passer over IHS her, blokka er jo relativt stor  :hmm:

Lenke til kommentar

Er det socketen som gjør det så dyrt mon tro? Det er uansett ikke så viktig, så lenge ytelsen står i stil, det kan jo være en grunn til prisen mener jeg. Jeg liker hvordan Threadripper plasserer seg nå. Mon tro om EK Supremacy passer over IHS her, blokka er jo relativt stor :hmm:

Har du ikkje sjekka prisen på rampage V extreme 10 x99? Ikkje billig den heller akkurat ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...