Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

Du må ikkje kjøre samme hastighet/timings som brikkene er spesifisert for. 3600 cl15 er noe av de beste binnet brikkene, noe som gjør høyhastighet med lave tilgangstider mulig. F.eks 3200 cl12, om hovedkortet vil.

 

 

Ahh ok! Vil 3600MHz CL15 kunne klare f.eks. 4266MHz CL19? Eller er det bare lavere hastigheter med lavere timings som er mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Du må ikkje kjøre samme hastighet/timings som brikkene er spesifisert for. 3600 cl15 er noe av de beste binnet brikkene, noe som gjør høyhastighet med lave tilgangstider mulig. F.eks 3200 cl12, om hovedkortet vil.

Ahh ok! Vil 3600MHz CL15 kunne klare f.eks. 4266MHz CL19? Eller er det bare lavere hastigheter med lavere timings som er mulig?

Sansynlig ja :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva tenker dere, bør jeg sende min 32GB Vengeance 3000Mhz tilbake og kjøpe et bedre sett, eller er dette sånn som går seg til etterhvert med nye versjoner av bios, etc? Noen konkret anbefaling modell+butikk i så fall?

 

 

Som dere sikker skjønner er jeg nokså ute av loopen når det gjelder overklokking, spenninger og begrep som 16-18-18-etc. Jeg er egentlig bare på jakt etter et bra oppsett som jeg slipper å flikke for mye på de neste år. Jeg har mer enn nok hestekrefter til det jeg skal bruke maskinen til foreløpig og hadde egentlig ikke tenkt å bruke mer penger på RAM, men 2133Mhz av 3000Mhz virker jo litt slapt (evt feil).

 

Når det kommer til 32GB (2x16GB) er jeg litt usikker på folk klarer. Ikke sikker på at de klarer samme hastighet som 2x8GB. Her hadde du nok hatt mye større sjanse med samsung b die ja. Igjen det kan hende det retter seg når AMD sin oppdatering kommer inn i bioser. Men igjen ingen garanti. Så hvis det bare dreier seg om hundre lapper hadde jeg nok bytta. Men ville ikke betalt tusen lapper for å si det slik.

 

Takk for svar. Du skrev i en tidligere post at Ryzen ikke liker odde latenstider, så jeg endret latenstid til 16-16-16-16. Da fikk jeg skrudd frekvensen opp til 2666MHz. Nært nok for min del. Merker nok ingen praktisk forskjell med min bruk uansett.

 

Og hvis det kommer SW-oppdateringer som lar meg skvise mer ut sv brikkene så er det bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du må ikkje kjøre samme hastighet/timings som brikkene er spesifisert for. 3600 cl15 er noe av de beste binnet brikkene, noe som gjør høyhastighet med lave tilgangstider mulig. F.eks 3200 cl12, om hovedkortet vil.

Ahh ok! Vil 3600MHz CL15 kunne klare f.eks. 4266MHz CL19? Eller er det bare lavere hastigheter med lavere timings som er mulig?

Sansynlig ja :)

 

 

Herlig :)

 

Da tenker jeg nok å gå for 2 x 8GB 3600MHz CL15: 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-CL15-DC/2579097

 

----- Eller skal jeg virkelig kline til å makse m-itx kapasiteten med 2 x 16GB med enten: 

 

3200Mhz CL14

Link: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C14-DC-32GB/2531833

 

3200MHz CL15

Link: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C15-DC-32GB/2531829 

 

3400MHz CL16

Link: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3400-C16-DC-32GB/2531841

 

Ser man for seg at man vil trenge +16GB ram i nærmeste framtid hvis man tenker hovedsaklig på gaming (90%) og litt videoredigering (10%)? Eller kaster jeg bare penger ut av vinduet unødvendig med +16GB minne? 

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

Ser man for seg at man vil trenge +16GB ram i nærmeste framtid hvis man tenker hovedsaklig på gaming (90%) og litt videoredigering (10%)? Eller kaster jeg bare penger ut av vinduet unødvendig med +16GB minne? 

 

RAM har mye å si på videoredigering, men ikke spesielt mye på gaming, så det blir opp til deg å vurdere ifht det.
Kjøpte selv 16 nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takker for svar :) Ja blir vel til 16GB CL15 tenker jeg :D

 

Prisene er jo ikke akkurat de beste for RAM om dagen heller!

Er det ikke bedre å gå for 3200/3400 CL14 eller 3600 CL16 bare for å være sikker da siden ryzen egentlig ikke liker oddetall på CL?
Nei, fordi man setter timings manuelt uansett :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takker for svar :) Ja blir vel til 16GB CL15 tenker jeg :D

 

Prisene er jo ikke akkurat de beste for RAM om dagen heller! 

Er det ikke bedre å gå for 3200/3400 CL14 eller 3600 CL16 bare for å være sikker da siden ryzen egentlig ikke liker oddetall på CL?

 

är intresserad av var du har fått det ifrån?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Jeg driter i de 300 kr som skiller, jeg vil bare ha det som er best og som fungerer ganske smertefritt. Minne er vel det eneste jeg ikke har begitt meg ut på ift. overklokking og optimalisering da det tidligere ihvertfall ikke var "sååå" mye å hente på det, samt at det krever god tålmodighet. 

 

Da synes jeg du skal fortsette på den veien.

Nizzen med flere har gode råd de, men ikke glem Nizzens eget råd om "å teste sjøl".

For du kan *ikke* uten videre overføre andres erfaringer til ditt oppsett, men gode tips er ikke å forakte når du skal teste ut ting.

Likevel bør du nok belage deg på litt tålmodighet samt ikke bli frustrert når ting ikke fungerer.

 

Jeg kjøpte "billig-brikker" (Crusial Ballistix Sport - 2400) og har ikke rørt noesomhelst av minneinnstillnger. Kommer ikke til å gjøre det heller. Trur eg :)

Har tweaket mye før med RAM, men det er mange år siden jeg sluttet med det.. Mye styr og ofte lite igjen for det (men det kan være klart målbare ytelseforbedringer å oppnå med rask/"tweak'et" minne).

Lenke til kommentar

 

Jeg ser at ingen b350 hk har mere enn fire sata porter... Er det pga brikkesettet?

Garantert. Trenger man så veldig mange sataporter i 2017 egentlig da? Trenger man mange sataporter, så kan man kjøpe hba, eller et annet hovedkort :)
Trenger man to nvme disker i raid da?

 

6 sata porter er absolutt minimum jeg kan akseptere. Nas har jeg men de kan ikke konkurere med responsen av lokal lagring.

 

Men det var bare en observasjon. Jeg skal nok ha det gigabyte kortet. Om de får det inn snart. Hvis ikke blir det det msi kortet de har på lager.

 

Og så skal jeg sette opp et itx system av noe. :)

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...