Gå til innhold

Hvor lenge har du hatt ditt nåværende kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg husker jeg satt og bladde i brukerveiledningen til D750 på vei til en treningshelg i februar i fjor, så det er vel 11 måneder og litt.

 

Forgjengeren (D80) kjøpte jeg i 2006, så jeg føler jeg har fått grei valuta for de pengene.

 

Jeg leker for så vidt med tanken på å kjøpe et D500, men da blir det som komplement og ikke som erstatter. Men med kronekursen (og dermed prisnivået) på dagens nivå, så tror jeg det blir med drømmen.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Nikon D80 i juli 2008, oppgraderte til D7000 i januar 2011, og tok steget opp til fullformat med D750 i oktober 2015. Mao. henholdsvis 2,5 og 4,5 år mellom byttene. Hadde det ikke vært for ønske om fullformat, så hadde nok D7000 holdt vesentlig lenger, og jeg ser for meg at jeg kommer til å holde på D750 i minst like lang tid. Forutsatt at det ikke skjer store, spennende ting i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Bare lurer på hvor ofte folk kjøper nytt kamera her. Jeg ruller Nikon D7000 og det har jeg gjort siden 10. mai 2012. Planen er å oppgradere til fullformat neste år, når jeg har hatt det i fem år.

 

 

Jeg pleier å ha mine kamera ganske lenge. Kjøpte først Nikon D100 når det kom ut i 2002 (?), det første DSLR Nikon lanserte til forbrukermarkedet. Hadde dette frem til Nikon slapp D7000 i 2010 og kjøpte det rundt omkring da. D100 har jeg fortsatt men bruker det ikke. Dessverre har det ingen verdi så det er ikke noe poeng å selge det, selv om det fortsatt funker.

 

Byttet til Fuji X-T1 i mai 2015 etter fem fine år med D7000. Nå tenker jeg at jeg har Fuji X-T1 i 8-10 år kanskje. Eller enda lenger hvis det fortsatt fungerer teknisk.

 

Fullformat har aldri vært noe tema for meg. Ser ikke helt hvilke fordeler det skal gi meg.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Nikon D80 i 2008 og oppgraderte til D7000 i 2011. Grunnet fokusproblemer ved bruk av zoom-objektiver, selv etter service to ganger, valgte jeg å gå for Olympus E-M5 i begynnelsen av 2014. Jeg bruker fremdeles D7000 til makro.

 

Jeg er godt fornøyd med E-M5, men merker av og til suget etter fullformat. Ettersom jeg kun er en glad amatør kommer jeg neppe til å hoste opp de tusenlappene en oppgradering skulle kreve.

Lenke til kommentar

Har oppgradert og nedgradert og sidegradert løpende siden jeg begynte å fotografere aktivt. m4/3, crop og fullformat om en annen.

 

Av de jeg har nå, er det Fuji X-T1 jeg bruker 90% av tiden. Kjøpte det da det kom for ca. 2 år siden. Det er nok det + 5D mk3 jeg har hatt lengst. Men, det ryker nok unna når X-Pro2 er involvert i en eller annen sommerkampanje og svinger under 15 store.

Lenke til kommentar

Jeg har 2. Et Eos 7d kjøpt i 2009, da det kom. Og et Eos 5D mark 3 kjøpt i juni 2014.

 

Bruker begge, men 5D'en mest selvfølgelig. Det jeg liker med 7D'en er skuddtakten og AF'en som "sammenlagt" er bedre enn 5D'en på actionfoto. Men det er jo min mening. 5D er bedre som "alt mulig" kamera.

 

*

 

Skulle jeg skrive alle jeg har hatt som en "hvor ofte oppgaderer jeg". Jeg begynte med 350D, så 30D - 7D - 5D2 - 6D - 5D3. De andre har jeg solgt.

 

Endret av vnp
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Canon 350D for, hmm.. Sikkert 11-12 år siden. Det hadde jeg helt fram til julen 2014 da jeg kjøpte Canon 70D. 350D'n ble solgt i samme tidsrom. Så kjøpte jeg et Canon 5D mk II i fjor høst (brukt). Solgte da samtidig 70D'n. Nå venter jeg på mk IV :-)

 

Var i grunn veldig fornøyd med 70D, men ønsket fullformat. 5D mk III ble vurdert, men det synes jeg er litt for dyrt mtp hvor det er i livssyklusen. Så da ble det brukt mk II mens jeg venter på lansering av mk IV.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Hvor lenge jeg har mitt nåværende kamera?

Eller Kameraer!

 

Kjøpte mitt nåværende speilrefleks, Canon 5D3 i oktober 2012, og det er forhåpentlig det siste speilrefleksen jeg kjøper. Ikke fordi jeg er på vei bort fra speilrefleks, men rett og slett siden jeg er så fornøyd med dette kameraet at jeg ikke "gidder" å legge ut penger på ett nytt og marginalt? bedre hus  :) .

Kan forresten nevne at jeg var en av de heldige som fikk det på messetilbud til kr 19995, i dag med svak krone så er fullpris ca kr 28000.

 

Men jeg har også fått øynene opp for speilløst og etter litt søken med prøving og feiling så har jeg endt opp med Fuji X-T1 (kjøpt sommeren 2015) som gir meg bortimot den samme følelsen som min speilrefleks.

 

Fra å være en person med sykdomstendenser (kjektåha-viruset), som skiftet kamera så altfor ofte, er jeg forhåpentligvis på bedringens vei og slipper å skifte kamerahus (med/uten speil) på mange år....... optikk, tja det er en annen sak :hmm:

Lenke til kommentar

Det har blitt noen kameraer med årene. Første digitalkamera var et Agfa ephoto 1280 kjøpt i 1999. Deretter ble det en lang periode med et canon ixus 400 før jeg kjøpte første speilrefleks i 2008.

 

Litt historikk fra lightroom:

 

- okt 2008: Nikon D80 kjøpt nytt. Sist i bruk: Juli 2014

- sep 2010: Panasonic lumix LX3 kjøpt nytt. Sist i bruk: Juni 2015

- okt 2010: Panasonic TZ8 kjøpt brukt. Lånt bort og stjålet i 2013

- mai 2011: Nikon D7000 kjøpt nytt. Sist i bruk: Juni 2015

- mai 2013: fuji X100S kjøpt nytt

- feb 2014: fuji X-E1 kjøpt brukt

- des 2014: fuji X-T1kjøpt nytt

 

Alle fuji kameraer er i daglig bruk. Jeg kvitter meg aldri med noe (som Øystein Sunde sang "kjekt å ha"). X100S brukes mest.

Ingen planer om nytt kamera men har lyst på noen objektiver.

Endret av LBe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...