Gå til innhold

Solgt bil, ikke fått penger


Anbefalte innlegg

Solgte bilen min til en kar som tok opp billån. Banken skulle overføre så fort de fikk inn salgskontrakt med mitt kontonr, midlertidig vognkort og omreg er betalt. Det er nå en mnd siden jeg solgte bilen uten at en øre har kommet innpå min konto. Vi ble enige om pris, men så begynner han å kverrulere om at det lekker olje. Jeg går ned 5000 slik at vi blir enige. I salgskontrakten står det at kjøper betaler omreg, men senere ble det uenighet om dette og når jeg sa at han måtte gjøre det begynte han å komme med at jeg ikke fortalte om en bulk. Har verken sett eller har peiling på hvor bulken er fra. På SVV sidene står det fortsatt at omreg ikke er betalt. For å prute enda mer kommer han med meldinger om verkestedbesøk uten at han har noe diagnosepapierer. Venter fortsatt på pengene, hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du overlatt til ham å betale omreg og det er det som holder igjen? Da kan du kanskje betale omreg av de 5000 dere ble enige om?

Ellers er det vel bare å si at dere ble enige om 5000,- avslag for oljelekkasje, og hvis det er noen andre mangler som er så store at du burde visst om det og det påvirker verdien på bilen betydelig så får han dokumentere det?

Lenke til kommentar

Dessverre er dette praksisen banker har når det gjelder billån. 

Det er en elendig greie. 

 

jeg solgte akkurat min bil til ei jente som hadde billån. 

Banken krever at du omregistrerer og betaler omregistreringsavgift først før de betaler ut penger. 

Når vi lever i dagens samfunn hvor du fint kan hente biler på andre kanter av landet, ja da blir sånt for masete. 

 

I mitt tilfelle kom hu fra kristiansand til stavanger, ringte banken mens jeg var der og jeg fikk en bekreftelse av dem på at de skulle overføre penger så fort den var omregistrert. 

Det holder ikke bare å levere salgsmelding men du må også fysisk betale omreg før de betaler ut penger for bilen. 

Så det er svært masete slik bankene gjør det mtp billån, men her er det jo mer muffens i din sak enn hva det bør være. 

 

3-4 dager er ok å vente. 1 måned er ikke. 

Hadde meldt bilen stjålet jeg snart. 

Lenke til kommentar

Kort fortalt: Ikke selg dyre ting uten å vite hva du gjør. Og gi nå i alle fall ikke kreditt. Dette blir sannsynligvis en dyr lekse for deg.

Problemet til selger er at banken sannsynligvis har pant i bilen. Det innebærer at selv om han får bilen tilbake, så tar banken den når kjøper slutter å betale billånet. En bedre løsning enn å få bilen tilbakelevert er derfor å gå til forliksrådet og kreve pengene. Ikke gi etter for krav om å gå ned i pris, og sett i alle fall som vilkår for å godta noe at han må betale dagen etter, hvis ikke skal du ha full betaling. Altså: Krever han 5000 kroner i avslag kan du godt si "OK, hvis jeg får pengene i morgen. Hvis ikke skal jeg ha full betaling", men du kan ikke si "ja".

 

Hvis du kan få bilen heftelsesfri tilbake kan du selvfølgelig godta dette, men ikke aksepter tilbakelevering av bilen om den er pantsatt.

 

Edit: Til alle dere som foreslår å melde bilen stjålet, anmelde for tyveri osv: Lær dere grunnleggende juss før dere gir råd. Å ikke betale for seg er ikke straffbart, ingenting er stjålet her.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort fortalt: Ikke selg dyre ting uten å vite hva du gjør. Og gi nå i alle fall ikke kreditt. Dette blir sannsynligvis en dyr lekse for deg.

 

Problemet til selger er at banken sannsynligvis har pant i bilen. Det innebærer at selv om han får bilen tilbake, så tar banken den når kjøper slutter å betale billånet. En bedre løsning enn å få bilen tilbakelevert er derfor å gå til forliksrådet og kreve pengene. Ikke gi etter for krav om å gå ned i pris, og sett i alle fall som vilkår for å godta noe at han må betale dagen etter, hvis ikke skal du ha full betaling. Altså: Krever han 5000 kroner i avslag kan du godt si "OK, hvis jeg får pengene i morgen. Hvis ikke skal jeg ha full betaling", men du kan ikke si "ja".

 

Hvis du kan få bilen heftelsesfri tilbake kan du selvfølgelig godta dette, men ikke aksepter tilbakelevering av bilen om den er pantsatt.

 

Edit: Til alle dere som foreslår å melde bilen stjålet, anmelde for tyveri osv: Lær dere grunnleggende juss før dere gir råd. Å ikke betale for seg er ikke straffbart, ingenting er stjålet her.

 

Det kan jo såklart fort sjekkes, men banken tar ikke pant i bilen før salgssummen er utbetalt, og det gjør de ikke før omregistreringen er betalt. 

De krever også kontrakten med selgers kontonummer før de betaler ut og penger har jo ikke selger fått her. 

Det kan jo selvfølgelig være at kontrakten er forfalsket av kjøper med annet kontonummer så han har beholdt pengene selv, men det er vel litt tvilsomt. 

Lenke til kommentar

Banken kan da umulig ha pant i bilen før de har betalt ut lånet?

Jo, ingen banker betaler ut lån uten først å ha sikret seg gyldig pant med rettsvern. Pant må avtales før bilen overleveres, hvis ikke er det ikke gyldig, så banken har (om den har fulgt rutinene) allerede sikret seg pant. Om de ikke betaler ut lånet får de riktignok ikke noe krav å dekke under panteretten, men TS kan vanskelig sikre seg mot at pengene utbetales.

Edit: Forresten, TS kan sikre seg mot at pengene utbetales, for panteretten er ikke gyldig om ikke pengene utbetales direkte til ham. Så dette er ikke den risikofaktoren jeg først tenkte det var.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Banken kan da umulig ha pant i bilen før de har betalt ut lånet?

Jo, ingen banker betaler ut lån uten først å ha sikret seg gyldig pant med rettsvern. Pant må avtales før bilen overleveres, hvis ikke er det ikke gyldig, så banken har (om den har fulgt rutinene) allerede sikret seg pant. Om de ikke betaler ut lånet får de riktignok ikke noe krav å dekke under panteretten, men TS kan vanskelig sikre seg mot at pengene utbetales.

Edit: Forresten, TS kan sikre seg mot at pengene utbetales, for panteretten er ikke gyldig om ikke pengene utbetales direkte til ham. Så dette er ikke den risikofaktoren jeg først tenkte det var.

 

 

 

Jeg har flere ganger fått både muntlig og skriftlig beskjed om at bilen kan overleveres av banken til kjøpere av mine biler, så lenge jeg forsikrer meg om at den blir omregistrert. Banken sier at de ikke kan ta pant i den før omregistreringa er betalt. 

Det er hvertfall det jeg har blitt fortalt av flere banker når jeg har solgt bil. 

Lenke til kommentar

Pant må avtales før overlevering, hvis ikke får ikke panteretten rettsvern (og da er den ubrukelig), jf. panteloven § 3-17. Panterett må også registreres på kjøpers blad i løsøreregisteret, og det er mulig løsøreregisteret ikke vil registrere panteretten før bilen er omregistrert. Saksgang er dermed 1: skriftlig avtale om pant, 2: omregistrering, 3: tinglysing. Banken har ikke rettsvern før punkt 3, og bør ikke utbetale penger før det. Kjøperen bør på sin side ikke overlevere bilen før han har fått penger. Det er mulig det syndes hos bankene her, men en eller annen part løper en risiko om bilen utleveres før pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å ikke betale for seg er ikke straffbart

Dette kan da ikke være riktig? Jeg ville tro å ikke betale for seg vil regnes som underslag?

 

Nei, underslag er å tilegne seg noe som tilhører noen andre, men som du har besittelsen over. Her blir kjøper eier av bilen når den overgis. Det kan etter omstendighetene være straffbart som bedrageri, men det forutsetter at han aldri hadde til hensikt å betale for seg og har forledet selgeren.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...