Gå til innhold

Kva synes du om tatovering? Burde det bli forbudt?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 Hvorfor skal en ting bli strengt forbudt, bare fordi enkelte personer ikke har sansen for dette?

 

  :huh: 

 

Svaret er enkelt: Eg liker det ikkje og derfor MÅ alle andre innordne seg etter det. Det ødelegger for dei sjølv og det ser stygt/usivilisert/dumt ut.

 

 

Kan forstå at det går an å reagrere så sterkt på det, og forstår ditt synspunkt.

 

Men for det første blir det svært vanskelig å håndheve.og å bli enige om hvor grensa skal gå. Skal det feks bli tillatt å dra ned buksa på folk, for å se om de har tato på rumpa eller andre steder? Hva med alle de som er tatovert, og hvordan vite når man gjorde det?

 

Et forbud mot tato er urealistisk og utenkelig i et fritt vestlig samfunn. 

 

Bedre å satse på opplysning og bevisstgjøring av klovneriet ved det. Jobbe for å få satt det i et lys der det hører hjemme, sånn at flere vil anse det som teit å gjøre det. 

Mulig det avtar av seg selv med tiden, det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Det har unektelig noe 'ondsindig' og ukristlig over seg som jeg ikke helt liker, det indikerer oppløsning og til de grader ukristliggjøring

og forsimpling av holdninger og atmosfære.

Det er jo ikke bare tatovering, men se på rockemiljøene i dag feks. Det er jo rett ut demonsk så det er rent skremmde (det er ikke tøft, ikke misforstå det).

Tavovering, demondyrking, nåler og pircinger og griseri på folk og kulturelle ting så det stinker formelig. uhemmet sexfisering, vulgært språk, avvikere i fleng you name it 

 

Etter å ha lest det vrølet der fikk jeg plutselig lyst på å tatovere meg...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Folk får gjøre som de vil, men personlig synes jeg stort sett det ser ganske ille ut hvis det gjør særlig mye ut av seg. Kanskje er det jeg som er fordomsfull, men når jeg ser folk med store mengder tatoveringer tenker jeg ofte at vedkommende kanskje mangler noe, og kanskje ikke er i stand til å tenke så veldig langt fremover. "Den kjempeblomsten med flammer og raketter ser nok sykt bra ut om tyve år og 15 kg". 

 

Noe forbud ser jeg ikke poenget med, folk må få "flotte seg" om de ønsker det, men jeg synes samtidig ikke det burde være noe i veien for at en arbeidsgiver kan velge å ikke ansette folk som drar det for langt. Jeg føler ikke jeg har noen rett til å tatovere B-gjeng briller og snurrebart, for så å bli himmelfallen over at jeg ikke får den ettertraktede salgsjobben el. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurte litt på om jeg skulle trekke inn visse deler av historien her - men jeg nøyer meg med å si følgende:

 

IMNSHO bør det være aldersgrense, promillegrense og betenkningstid før man så evt. blir tatovert.

 

Hvis man så fremdeles er bestemt på å gjøre noe så ufravikelig - ja så får bare vedkommende slite med resultatet...

 

Jeg kommer IKKE til å engang vurdere noe sånt...

Lenke til kommentar

Synes det burde bli forbudt å forby ting som ikke er noen andres business. Har ingen tatoveringer selv, og er enig i at det ofte ser primitivt ut - men så er det kanskje noe av meningen? Don't know, don't care.

 

Der var det første forbudsforslaget jeg har hørt som jeg kan si meg enig i. Forbudt å forby ting som ikke er noen andres business :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Burde tatovering bli ulovleg? Kva synes du om fenomenet?

Burde tattovering blitt forbudt? NEI, absolutt ikke. La mennesker selv velge hva de har lyst å pryde kroppen sin med. 

 

Hvorfor er det ellers interessant hva andre synes om dette fenomenet? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 Hvorfor skal en ting bli strengt forbudt, bare fordi enkelte personer ikke har sansen for dette?

 

  :huh: 

Fordi at noen moraliserende mennesker får en glede av å kunne ha makt over andre? :)

Lenke til kommentar

Er det noko eg har negative holdningar til, så er det tatovering. Det ser berre så ekstremt usivilisert ut, særlig på menn. Nå pratar eg ikkje om den typiske sjømann med "mom" skrevet på skuldra, det er jo ikkje så gale, men mykje anna (særlig svarte tatoveringar) ser helt fryktelig ut.

 

Det har jo negative konsekvensar for personen sjølv og. Ein tatovering kan gjer at du ikkje får ein jobb eksempelvis.

 

Tatovering er dessverre ganske populert for mange, i USA har 40% av personar mellom 20-35 minst ein tatovering. Det er mange tatoveringsbutikker her i Bergen. Personleg trur eg at det er eit tegn på degenerering av samfunnet.

 

Burde tatovering bli ulovleg? Kva synes du om fenomenet?

 

Jeg deler ditt syn på tatovering.  Jeg har ingen respekt for folk som dekker store områder med tatoveringer. Dette har ingenting med kunst å gjøre.  Det handler om en kynisk måte å tjene penger på.  Mange av disse "tatovørene" utsetter dessuten ofrene sine for en betydelig helserisiko, da det ofte slurves med renslighet på slike tatoveringssjapper.  Og hva vet man om langtidsvirkningene av de stoffene de sprøyter inn under huden?  Er det gjort noe særlig forskning på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en stund vurdert en liverbird på leggen, fordi den symboliserer noe som betyr mye for meg.

 

(Om det kan bidra til ukristeliggjøring ser jeg på det som en bonus :))

 

Vil gjerne høre noen argumentere for at det ville ha "forsimplet holdninger og atmosfære".

 

Driver forøvrig i minimal grad med demondyrking, uhemmet sexifisering eller vulgært språk (sistnevnte bare unntaksvis under fotballkamper).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg deler ditt syn på tatovering.  Jeg har ingen respekt for folk som dekker store områder med tatoveringer. Dette har ingenting med kunst å gjøre.  Det handler om en kynisk måte å tjene penger på.  Mange av disse "tatovørene" utsetter dessuten ofrene sine for en betydelig helserisiko, da det ofte slurves med renslighet på slike tatoveringssjapper.  Og hva vet man om langtidsvirkningene av de stoffene de sprøyter inn under huden?  Er det gjort noe særlig forskning på det?

Du er ved din fulle rett til å ikke ha respekt for de som har tatoveringer, men det er ikke noe spesielt bra argument for noe forbud. Ellers så er det vel mange som er uenige med deg i om det er kunst eller ikke. Her er smaken som baken: alle har en.

 

Hvorfor er de som tatoverer ellers mer kyniske enn maleren som selger et maleri eller legen som gir pasienten sin mindre nese?

 

Helse skal selvsagt være noe man er opptatt av, men dette er nok rimelig uproblematisk. Hvorfor? Jo: de som tatoverer lever ofte av sitt rykte, og dersom de har et dårlig rykte på seg (som følge av for eksempel dårlig hygiene eller slett arbeid) da vil de fort måtte legge ned.

 

Når det gjelder langtidsvirkninger så har jeg aldri hørt noe om at en tatovering skal gi noen ubehagelige langtidseffekter, men nå er jeg heller ingen ekspert på temaet.

Lenke til kommentar
Svaret er enkelt: Eg liker det ikkje og derfor MÅ alle andre innordne seg etter det. Det ødelegger for dei sjølv og det ser stygt/usivilisert/dumt ut.

 

Det har jo negative konsekvensar for personen sjølv og. Ein tatovering kan gjer at du ikkje får ein jobb eksempelvis.

 

Tatovering er dessverre ganske populert for mange, i USA har 40% av personar mellom 20-35 minst ein tatovering. Det er mange tatoveringsbutikker her i Bergen. Personleg trur eg at det er eit tegn på degenerering av samfunnet.

 

 

 

Jeg liker ikke hvitløk og synes andre som spiser hvitløk stinker. Har noen spist hvitløk dagen før et jobbintervju eller andre sammentreffer i jobb eller lignende sammenheng så kan det få konsekvenser. De ødelegger for seg selv, og det lukter stygt usivilisert og ekkelt.

 

Jeg liker ikke hvitløk og derfor MÅ alle andre innordne seg etter det.

 

Dette er min verden og alle må innrette seg etter mine behov og preferanser.

MEG MEG MEG MEG MEG, alt handler om MEG.

Du ønsker en tattoo? Synd for deg!

Siden JEG liker det ikke så da skal du ikke få lov... meg, eg hva med deg? Denne verden handler om meg.

 

MEG!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet finnes det ingen diskusjon rundt hvorvidt tatoveringer burde være lovlige eller ikke, og jeg kan ikke se noen verdi i å skape en.

 

Når det kommer til å ta tatoveringer selv så er det snakk om å få et permanent bilde på kroppen, og da er det viktig at det bildet er noe man kan identifisere seg med og stå for hele livet. Den typen bilde synes jeg det er vanskelig å finne, spesielt mtp hvor mye man utvikler seg gjennom livet og hvordan meninger og interesser forandrer seg. Akkurat dette virker det som om mange som tatoverer seg ikke tenker spesielt grundig gjennom, og da fremstår man som korttenkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes tatovering er latterlig og stygt, spesielt på jenter, men forbud? Nei; folk må gjerne tegne tegninger på kroppen sin som ikke går an å viske vekk hvis de vil det!

 

I mine øyne er dette bare et synlig tegn på dårlig selvbilde.

 

 

EDIT: Jeg hørte et visdomsord om tatoveringer en gang: Hvis du vurderer å tatovere deg med et bilde/symbol, så få det trykket på papir først, sett det  i glass og ramme og heng det på veggen!

Synes du det er fint å se på hver dag i månedsvis, og fremdeles har lyst å få det på kroppen sånn at alle du møter også ser det, så for all del....

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det kommer til å ta tatoveringer selv så er det snakk om å få et permanent bilde på kroppen, og da er det viktig at det bildet er noe man kan identifisere seg med og stå for hele livet. Den typen bilde synes jeg det er vanskelig å finne, spesielt mtp hvor mye man utvikler seg gjennom livet og hvordan meninger og interesser forandrer seg. Akkurat dette virker det som om mange som tatoverer seg ikke tenker spesielt grundig gjennom, og da fremstår man som korttenkt.

 

Ja utvilsomt. Og det litt foruroligende er, hvordan det lett påvirker unge sensitive mennesker.som ofte sikkert  føler PRESS til å tatovere seg fordi "alle andre gjør det" kjente venner og uvenner.

Og nå er det blitt så vanlig, at aversjonene mot å gjøre det hviskes mer og mer ut. "Alle" taoverer seg nå, så who cares om hva vi syns i framtiden? 'Vi er jo så mange sammen om det'.

 

Selv om man gjerne liker å se på det som noe individuelt - noe man  "smykker sin kropp" med personlig, er det vel så mye et resultat av flokk-mentalitet.

Den som altså begynner i barndommen og fortsetter ikke minst i skolegårdene og undomsgjengene. Der mobbing og utfrysing lett skjer om man ikke er 'med på leken' i tilstrekkelig grad.

Hvem har ikke opplevd hvordan de "tøffe" skikkelsene i skoletiden bannet, kledde og tatoverte seg til selvtillit og makt foran andre,  og dermed oppnådde en posiosjon som negativt ladede "foregangsfigurer" det ville være omtrent fatalt å ymte noe kritisk om. Selv om mange i utganspunktet helst ikke ville, men lot seg "kjøpe" inn i mentaliteten og vente seg til den. Av frykt for mobbing..latterliggjøring osv..

I det bildet mener jeg trenden av tatovering har utartet seg til å bli et massefenomen som det er blitt.

 

Etter min mening er det et praktsymbol på hvor lite ettertenksomhet og hvor mye bevisstløshet som florerer.   

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja utvilsomt. Og det litt foruroligende er, hvordan det lett påvirker unge sensitive mennesker.som ofte sikkert  føler PRESS til å tatovere seg fordi "alle andre gjør det" kjente venner og uvenner.

...

Etter min mening er det et praktsymbol på hvor lite ettertenksomhet og hvor mye bevisstløshet som florerer.   

Vel hva kan man si. Mennesker gjør dumme ting hele tiden, men så lenge disse dumme tingene ikke går utover andre enn de selv så bør det ikke forbys. Hva man velger å dekorere kroppen sin med eller putte i munnen/blodårene/whatever bør være ens egen sak.

Lenke til kommentar

Selv om man gjerne liker å se på det som noe individuelt - noe man  "smykker sin kropp" med personlig, er det vel så mye et resultat av flokk-mentalitet.

 

Ja, er det ikke helt utrolig 'Hvor mye denne tatoveringen betyr for meg' ,selv om den er valgt ut på en plakat med standardtatoveringer og mange andre har den? Helt latterlig!

 

Mange går også rundt med kinesiske bokstaver på kroppen, som selvfølgelig betyr veldig mye for dem, med et viktig budskap eller ordtak... Hadde det ikke vært lurere å skrive det på norsk eller engelsk så folk kunne lese det i forbifarten?

Neida; Da får ikke eieren all oppmerksomheten på pub'en der folk vil vite hvilken umistelig opphøyet poesi de går glipp av...

 

Har man tatovering, er man usikker og oppmersomhetssøkende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja utvilsomt. Og det litt foruroligende er, hvordan det lett påvirker unge sensitive mennesker.som ofte sikkert  føler PRESS til å tatovere seg fordi "alle andre gjør det" kjente venner og uvenner.

...

Etter min mening er det et praktsymbol på hvor lite ettertenksomhet og hvor mye bevisstløshet som florerer.   

Vel hva kan man si. Mennesker gjør dumme ting hele tiden, men så lenge disse dumme tingene ikke går utover andre enn de selv så bør det ikke forbys. Hva man velger å dekorere kroppen sin med eller putte i munnen/blodårene/whatever bør være ens egen sak.

 

 

Blir jo for lettvint å si at det ikke går ut over andre. Klart det er med å prege omgivelsene, og ikke minst nøre opp under trenden.

Det er ikke bare fysiske handlinger som går utover andre. Alle ting har sitt uttrykk, og bør gis en viss grad av vurdering - ikke bare kun tenke på sin egen egoisme.

Særlig når det ver noe man har med seg rundt i andres påsyn i det daglige.

 

Som nevnt tror ikke jeg heller på et forbud. Men å sette focus på det, og belyse dumhetene ved det, syns jeg absolutt kan ha noe for seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Blir jo for lettvint å si at det ikke går ut over andre. Klart det er med å prege omgivelsene, og ikke minst nøre opp under trenden.

Det er ikke bare fysiske handlinger som går utover andre. Alle ting har sitt uttrykk, og bør gis en viss grad av vurdering - ikke bare kun tenke på sin egen egoisme.

Særlig når det ver noe man har med seg rundt i andres påsyn i det daglige.

 

Som nevnt tror ikke jeg heller på et forbud. Men å sette focus på det, og belyse dumhetene ved det, syns jeg absolutt kan ha noe for seg :)

Så lenge man lar andre mennesker være i fred, hva skade gjør da en tatovering? Bør kanskje menneskene som lar seg støte av noe slik egentlig heller bør se litt på seg selv fremfor å bry seg så mye om hva andre går kledd i, maler på huden, putter i munnen eller hva det måtte være? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...