Gå til innhold

Ulovlig å forsvare seg?


Ateist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Blir forbannet når jeg ser slikt som dette

 

http://www.tv2.no/nyheter/7979677/

 

Vel vel, da har politiet i Danmark gitt klar beskjed om at pepperspray er en dårlig idé siden du kan bli anmeldt, de vil heller at jenter lar seg bli voldtatt av sine "nye landsmenn". Bedre med pistol, drep angriperen og kvitt deg med bevismaterialet, siden det ikke er lov å forsvare seg in the first place.

Vel, skal man bli sinte på noen så bør man vel strengt tatt bli sinte på politikerne? Evt. så kan man refse velgerne som har stemt inn nevnte politikere. :)

Lenke til kommentar

 

Blir forbannet når jeg ser slikt som dette

 

http://www.tv2.no/nyheter/7979677/

 

Vel vel, da har politiet i Danmark gitt klar beskjed om at pepperspray er en dårlig idé siden du kan bli anmeldt, de vil heller at jenter lar seg bli voldtatt av sine "nye landsmenn". Bedre med pistol, drep angriperen og kvitt deg med bevismaterialet, siden det ikke er lov å forsvare seg in the first place.

Vel, skal man bli sinte på noen så bør man vel strengt tatt bli sinte på politikerne? Evt. så kan man refse velgerne som har stemt inn nevnte politikere. :)

 

 

Skyld på alt og alle forutenom den skyldige? Sånn indirekte skyldfordeling er mildt sagt problematisk spør du meg.

 

Uansett er vel dette en ikke-sak, det kan ikke være sånn at alle kan gå med ulisensierte våpen på seg i tilfelle det skulle komme en slemming en eller annen gang. Look to USA så ser vi jo fort hvordan den historien der vil ende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Skyld på alt og alle forutenom den skyldige? Sånn indirekte skyldfordeling er mildt sagt problematisk spør du meg.

 

Uansett er vel dette en ikke-sak, det kan ikke være sånn at alle kan gå med ulisensierte våpen på seg i tilfelle det skulle komme en slemming en eller annen gang. Look to USA så ser vi jo fort hvordan den historien der vil ende.

Politiet håndhever lovene som politikerne har pålagt de å håndheve, så da er det vel ganske berettiget å skylde på politikerne?

Lenke til kommentar

 

Skyld på alt og alle forutenom den skyldige? Sånn indirekte skyldfordeling er mildt sagt problematisk spør du meg.

 

Uansett er vel dette en ikke-sak, det kan ikke være sånn at alle kan gå med ulisensierte våpen på seg i tilfelle det skulle komme en slemming en eller annen gang. Look to USA så ser vi jo fort hvordan den historien der vil ende.

Politiet håndhever lovene som politikerne har pålagt de å håndheve, så da er det vel ganske berettiget å skylde på politikerne?

 

 

Not every time. De kan dessverre ikke blames for all dumskap i verden, og selv om det selvfølgelig hadde forenklet ting noe veldig, så kan vi ikke holde på sånn allikevel. Det hadde nok gjort det i overkant vanskelig å overbevise neste generasjon om det å satse på politikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat i denne pepperspray-saken så har politikerne håndhevet det forbudet som politikerne har innført, det blir da galt å skylde på politiet.

 

I utgangspunktet så er den eneste med skyld her gjerningsmannen/overgriperen, men dessverre så hadde hun ulovlig våpen på seg og får da en reprimande/bot hun også. Det er riktig i den forstand at jeg også hadde fått det om jeg skulle ha blitt angrepet og dratt opp en ulovlig pepperspray til å forsvare meg, likhet for loven og det der. Men sannsynligvis koker det hele bort da det vil defineres som selvforsvar og man slipper da også boten og får kun en påpakning der våpnet blir konfiskert. Sunn fornuft står sånn sett heldigvis sterkt i skandinavia.

 

Politiet kan selvfølgelig ikke blames her, ei heller politikerne. Om norges befolkning ønsker å endre disse lovene så må vi da stemme på ett parti som ønsker å endre loven til å gi alle bæretillatelse for ulisensierte våpen. Sannsynligvis vil valget da måtte falle på partiet Liberalistene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om norges befolkning ønsker å endre disse lovene så må vi da stemme på ett parti som ønsker å endre loven til å gi alle bæretillatelse for ulisensierte våpen.

 

 

Tja. man kunne jo rent hypotetisk tenke seg et parti som ville ta pepperspray og lignende ut av våpenloven, uten å tillate maskinpistoler i samme slengen...

 

Geir :)

 

 

hehe ja det skal sies, trenger vel ikke alltid å være alt eller ingenting. Men personlig så vil jeg gjerne ha minst mulig våpen av alle slag i såvel vesker som pistolhylster rundt omkring i byen her. Tror aldri det er løsningen på noe, dvs ihvertfall en for enkel løsning på voldskriminalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir forbannet når jeg ser slikt som dette

 

http://www.tv2.no/nyheter/7979677/

 

Vel vel, da har politiet i Danmark gitt klar beskjed om at pepperspray er en dårlig idé siden du kan bli anmeldt, de vil heller at jenter lar seg bli voldtatt av sine "nye landsmenn". Bedre med pistol, drep angriperen og kvitt deg med bevismaterialet, siden det ikke er lov å forsvare seg in the first place.

Det har angivelig skjedd minst tre lovbrudd her: overgrep, ulovlig besittelse av våpen, og ulovlig anvendelse av våpen.

 

Å si at hun har skyld i sine egne lovbrudd er ikke det samme som å si at overgriperen får gå fri. De er begge ansvarlige for hva de har gjort.

 

Det er imidlertid påfallende at gjerningsmannen fortsatt er på frifot, mens jenta likevel er siktet for besittelse og bruk av pepperspray. Med mindre de finner gjerningsmannen, kan de vel ikke bevise at peppersprayen ble brukt. Hun kan dermed ikke siktes for annet enn besittelse - som hun selv meldte ifra om, og beviste da hun antageligvis viste frem peppersprayen til politiet.

 

Politiet ser heller ikke på asylmottak for å finne gjerningsmannen... Hvorfor unngå å lete etter spor der de mest sannsynlig finnes?

 

Politiet sammenligner også besittelse av pepperspray med besittelse av springkniv fordi "våpen = våpen". Forskjellen på de to er naturligvis at en kniv er et dødelig våpen, mens pepperspray omtales som et ikke-dødelig våpen. Det er pepper. På spray. Jeg har selv prøvd det. Det svir. Så går det over.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke sikker på at det er en universalløsning, men jeg er sikker på at det var løsningen for offeret i denne konkrete saken, uten at det satte andre enn gjerningsmannen i fare. Det er et tankekors at fredelige mennesker må betale prisen for at en løsning er "for enkel"...

 

Geir :)

 

Det er vel for å unngå overnervøse jenter i høyspenn på vei hjem som vil kunne fyre av det de måtte ha tilgjengeligh av våpen midt i trynet på meg, som bare skulle spørre etter fyr... Jo flere våpen tilgjengelig, jo mer skader vil det bli. Disse volds- og voldtektsmenn kan vi ikke overlate til sivilbefolkningen å få bukt med.

 

Når det er sagt så ser jeg at skadeomfanget av en slik "feilberegning" vil være mindre enn skadeomfanget hennes ved å ikke ha dette tilgjengelig når det først skulle være alvor. Men begynner vi å tenke i de baner så tror jeg det baller på seg og vi alle vil sitte igjen mer utrygge enn vi var før vi alle hadde våpen, uansett slag.

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...