Gå til innhold

Ulovlig å forsvare seg?


Ateist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi skjønner at du er tilhenger av et samfunn fullstendig uten lover og regler, og der hvem som helst kan gjøre hva som helst uten konsekvenser.

Du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst av hva jeg har fremmet i dette forumet, så jeg får vel gjenta meg selv for nte gang:

 

Jeg er tilhenger av et samfunn med strenge rettferdige lover, der alle må følge de samme lover og regler. Ikke ett samfunn der det er ett sett med lover for Jørgen Hattemaker og ett annet sett med lover for Kongen og hans menn som idag.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I Norge så er det lovlig å ha kniver

 

Ikke på offentlig sted.

 

Jo, det er lovlig å ha kniv på offentlig sted, ellers så hadde f.eks. speidere havnet i trøbbel.

 

Det er naturligvis ulovelig å vifte rundt med kniv på offentlig sted, men for kriminelle så er det irrelevant.

Lenke til kommentar

 

 

I Norge så er det lovlig å ha kniver

Ikke på offentlig sted.

Jo, det er lovlig å ha kniv på offentlig sted, ellers så hadde f.eks. speidere havnet i trøbbel.

 

Det er naturligvis ulovelig å vifte rundt med kniv på offentlig sted, men for kriminelle så er det irrelevant.

Speidere faller under "friluftsliv" og "aktverdig formål". Det er ikke lovlig å bære kniv akkurat når og hvordan man vil. Det skal være godt begrunnet og politiet vil eventuelt gjøre en helhetsvurdering hvis man blir tatt med kniv på seg offentlig.

 

Det er en regel som kan oppfattes noe uklart selvfølgelig og som sikkert kan bortforklares, men det er altså ikke lov å gå ubegrunnet rundt med kniv i offentlig rom.

 

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Speidere faller under "friluftsliv" og "aktverdig formål". Det er ikke lovlig å bære kniv akkurat når og hvordan man vil. Det skal være godt begrunnet og politiet vil eventuelt gjøre en helhetsvurdering hvis man blir tatt med kniv på seg offentlig.

 

Det er en regel som kan oppfattes noe uklart selvfølgelig og som sikkert kan bortforklares, men det er altså ikke lov å gå ubegrunnet rundt med kniv i offentlig rom.

 

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Det vet jeg, det er bare lov til å ha kniv på offentlig sted hvis det har et nyttig formål. Men det blir så vagt at i praksis så blir det lovlig.

 

Og dette er et våpen som blir brukt mye av kriminelle, fordi det er lett tilgjengelig, og om de skulle vært uheldig og bli sjekket av politet, så vil de ikke få noen straff i det hele tatt, eller så er straffen lav.

Lenke til kommentar

 

Vi skjønner at du er tilhenger av et samfunn fullstendig uten lover og regler, og der hvem som helst kan gjøre hva som helst uten konsekvenser.

 

Du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst av hva jeg har fremmet i dette forumet, så jeg får vel gjenta meg selv for nte gang:

 

Jeg er tilhenger av et samfunn med strenge rettferdige lover, der alle må følge de samme lover og regler. Ikke ett samfunn der det er ett sett med lover for Jørgen Hattemaker og ett annet sett med lover for Kongen og hans menn som idag.

 

Det jeg ser er at du stadig avsporer diskusjoner med ensporetheten din. Når jeg har prøvd å grave litt mer i det du skriver og få deg til å komme med noe litt mer konkret så stikker du av eller sporer av igjen.

 

Det er derfor jeg antar at du vil ha fullstendig lovløshet. Du har aldri sagt noe annet, til tross for utallige forsøk på å få deg til å utdype.

 

Det siste avsnittet ditt er bare tåkeprat. Hva er det du snakker om? Og er det noe av dette som tilsier at du mener at foreldre ikke har lov til å misbruke sine egne barn uten konsekvenser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Speidere faller under "friluftsliv" og "aktverdig formål". Det er ikke lovlig å bære kniv akkurat når og hvordan man vil. Det skal være godt begrunnet og politiet vil eventuelt gjøre en helhetsvurdering hvis man blir tatt med kniv på seg offentlig.

 

Det er en regel som kan oppfattes noe uklart selvfølgelig og som sikkert kan bortforklares, men det er altså ikke lov å gå ubegrunnet rundt med kniv i offentlig rom.

 

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

 

Det vet jeg, det er bare lov til å ha kniv på offentlig sted hvis det har et nyttig formål. Men det blir så vagt at i praksis så blir det lovlig.

 

Og dette er et våpen som blir brukt mye av kriminelle, fordi det er lett tilgjengelig, og om de skulle vært uheldig og bli sjekket av politet, så vil de ikke få noen straff i det hele tatt, eller så er straffen lav.

 

En speider har ikke nødvendigvis lov til å bære kniv på offentlig sted bare fordi han er speider. Formålet med kniven der og da må være "aktverdig".

 

Lovbestemmelsen er slett ikke vag, og den håndheves aktivt. Går du rundt med kniv uten at det er til aktverdig formål og dette oppdages vil du nesten helt sikkert få en reaksjon fra politiet.

 

En kriminell som bærer kniv og blir sjekket av politiet vil garantert få en reaksjon på det. Når politiet sjekker registrene og de ser de har med en kriminell å gjøre vil de naturligvis både ta kniven og skrive anmeldelse på det. Politiet har til og med aksjoner fra tid til annen der de aktivt sjekker folk i et gitt område for å se om de bærer kniv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vi skjønner at du er tilhenger av et samfunn fullstendig uten lover og regler, og der hvem som helst kan gjøre hva som helst uten konsekvenser.

 

Du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst av hva jeg har fremmet i dette forumet, så jeg får vel gjenta meg selv for nte gang:

 

Jeg er tilhenger av et samfunn med strenge rettferdige lover, der alle må følge de samme lover og regler. Ikke ett samfunn der det er ett sett med lover for Jørgen Hattemaker og ett annet sett med lover for Kongen og hans menn som idag.

 

Det jeg ser er at du stadig avsporer diskusjoner med ensporetheten din. Når jeg har prøvd å grave litt mer i det du skriver og få deg til å komme med noe litt mer konkret så stikker du av eller sporer av igjen.

 

Det er derfor jeg antar at du vil ha fullstendig lovløshet. Du har aldri sagt noe annet, til tross for utallige forsøk på å få deg til å utdype.

Om du ikke ser at overstående innebærer "noe annet" enn "et samfunn fullstendig uten lover og regler" kan jeg ikke hjelpe deg stort

 

Det siste avsnittet ditt er bare tåkeprat. Hva er det du snakker om? Og er det noe av dette som tilsier at du mener at foreldre ikke har lov til å misbruke sine egne barn uten konsekvenser?

Ja, noe som er åpenbart for de fleste, det vil ikke engang være lov for staten å mishandle barn i ett samfunn med rettferdige lover som er like for alle. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Er det jeg har tenkt på også. Eneste måten å beskytte seg selv med pistol lovlig(?) I Norge, må bli enten dersom man blir beskutt på skytebanen, eller man er sinnsykt rask til å armere seg med den innelåste, og nedpakka pistolen man kanskje transporterer i bilen eller noe. 

 

Det kan jo hende at du får brukt skytevåpen ved innbrudd. La oss si du har våpenskapet på soverommet og lås på soveromsdøra, da har du nok tid til å få frem våpenet før inntrengeren kommer seg inn til soverommet. Kommer han mot deg med kniv så kan du nok skyte, ikke det at lover og regler er det første man tenker på når man er truet på livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis kommer det under nødverge da, ja. Men det fordrer en del ting om jeg har skjønt det riktig. Du skal bare skyte for å uskadeliggjøre, aka skyte i foten eller noe. Man har ikke lov til å gå full out mosambik eksempelvis, selv om det absolutt er det tryggeste for deg å gjøre. 

 

Hvis man er drillet til å fyre dobbelskudd ville i hvert fall det være det mest naturlige. Om man fyrer av det tredje er vel avhengig om gjerningsmannen faller eller ikke.

Endret av Ateist
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Blir forbannet når jeg ser slikt som dette

 

http://www.tv2.no/nyheter/7979677/

 

Vel vel, da har politiet i Danmark gitt klar beskjed om at pepperspray er en dårlig idé siden du kan bli anmeldt, de vil heller at jenter lar seg bli voldtatt av sine "nye landsmenn". Bedre med pistol, drep angriperen og kvitt deg med bevismaterialet, siden det ikke er lov å forsvare seg in the first place.

 

Du vrir jo på hele saken med den siste setningen din. Det er ikke ulovlig å forsvare seg, men slik jeg har forstått det er pepperspray et ulovlig våpen å ha på seg i Danmark. I Norge kan du drepe i nødverge, men du kan ikke påberope deg nødverge på samme måte når du går rundt med et ulovlig våpen på innerlomma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...