Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a6 03 1.8TQ tett sil 2 ganger, avleiring. Trenger råd


Tjolaiiz

Anbefalte innlegg

Hei, prøver meg her for gode tips og erfaringer.

 

Fikk problemer i november med oljetrykkslampe og ulyd. Stoppet og ble tauet til verksted. Oljepumpe, oljesil, filter og olje ble skiftet.

 

Nå i januar dukket oljetrykklampen opp. Men det skjedde bare av og til. Ingen ulyd og lampe forsvant etter 10 sekunder. Jeg dro tilbake og de skiftet olje. Når jeg kjørte 1km fra verkstd kom lampe og lyd. Her ble det utført motorrens, oljeskift, filter og sil. Nå i dag kom problemet tilbake. Men bare oljetrykklampe. Så jeg regner med sil begynner og bli tett.

 

Dette begynner å bli dyrt, da jeg ikke kan dette selv. Har noen noe gode råd? Vet mange av disse motorene har dette problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg kjenner til denne motoren, høres det ut som at du trenger en olje som klarer å løse opp i slagg og levere dritten til der det hører hjemme, i filteret. Hvor langt er den kjørt?

Husk også at hvis filteret blir mettet går alt ufiltrert gjennom sikkerhetsventilen (eller hva den nå heter).

Lenke til kommentar

 

Uten at jeg kjenner til denne motoren, høres det ut som at du trenger en olje som klarer å løse opp i slagg og levere dritten til der det hører hjemme, i filteret. Hvor langt er den kjørt?

Husk også at hvis filteret blir mettet går alt ufiltrert gjennom sikkerhetsventilen (eller hva den nå heter).

 

Og derfor er det ekstra viktig å sjekke filteret ofte, og gjerne bytte flere ganger, mens man holder på med rens, evt bytter til olje som har gode rengjøringsegenskaper :-)

Lenke til kommentar

QMI sin 3-trinns rens er ekstremt effektiv, MEN jeg ville vært forsiktig å bruke noen form for rens på en såpass langt kjørt motor, pga fare for enda mer tiltetting av siler etc. Har sett flere tilfeller hvor bruk av slik rens har medført endel ekstra arbeid (og potensielt endel motorskade); ned med bunnpanne for rengjøring av sil, av med oljerør til turboer, blåsing av kanaler, m.m. Kan fort bli mye arbeid med slikt, og det burde et verksted som setter igang med noe slikt vite.
 

Send bilen tilbake til de som har jobbet med den, få de til å evt ta silen og annet en gang til. De må kunne ta en vurdering om det er behov for ytterligere rens, eller om det bare er snakk om å få kontroll på løst slagg.
Royal Purple er en olje som rengjør spesielt bra. Det fører både godt og vondt med seg: Hiver du den oljen rett på en motor som har endel slagg, må du regne med å måtte bytte filter flere ganger, og oljen etter kortere tid enn ellers. Deretter kan en kjøre med normale intervaller (1g pr år, f.eks).
Ta evt en telefon til distributøren av QMI og Royal Purple, snakk med Thor Johansen der, han er flink på denslags utfordringer som dette.

Lenke til kommentar

Fremgangsmåte for noe slikt?

Og hvor får man kjøpt det?

QMI koster flere hundre kroner. Jeg bestilt min fra Tyskland for rundt 100 kroner for en behandling. Søk etter LiquiMoly Motorspüling I ebay. 1/2 liter er nok. Det er en ren rensemiddel som ikke legger igjen noen belegg slik QMI gjør.

Jeg sjekket I bunnpanna etter behandlingen og det ble helt ren inne

Jeg ville ha byttet oljetrykkssensor og nivåsensor først.

Det er mulig at feilen din ligger der. Har du lest av feilkoder?

VAG biler har også en bryter som skal varsle at panseret ikke er lukket og varsling kommer via oljelampa som blinker. Det hender at kontakten på bryteren ruster vekk som på bilen min. Sjekk bryteren. Bryteren er det same som brukes I dørene og koster 150 kroner.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

 

Fremgangsmåte for noe slikt?

Og hvor får man kjøpt det?

QMI koster flere hundre kroner. Jeg bestilt min fra Tyskland for rundt 100 kroner for en behandling. Søk etter LiquiMoly Motorspüling I ebay. 1/2 liter er nok. Det er en ren rensemiddel som ikke legger igjen noen belegg slik QMI gjør.

Trist at du besudler en diskusjon med synsing, uten at du tar forbehold om nettopp det.

 

QMI sin 3-trinns rens er et produkt som normalt brukes av bilverksteder og ikke private. I motsetning til mange andre merker motorrens så består ikke QMI sin av alkoholer og tilsvarende løsemidler, men består av diverse tensider som løser opp avleiringer. Det er ingenting i dette som kan lage noe belegg, tvert imot så fjerner det enkelte typer belegg, men hovedsakelig fjerner det herdede olje og fettstoffer.

Lenke til kommentar

De målte med trykkmåler at trykket vart for lavt sist den var inne, det ble rettet på ved å rengjøre og skifte sil igjen.

 

Så jeg skal ringe de i morgen, men kan de kreve at jeg betaler igjen for noe de har gjort men som ikke er bra?

Er du sikker at avleiringer som er problemet med bilen? Hva med sensorer som jeg nevnt I tidligere innlegg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...