Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a6 03 1.8TQ tett sil 2 ganger, avleiring. Trenger råd


Tjolaiiz

Anbefalte innlegg

Som du nenvte selv er 1.8T utsatt for problemer med koksing ("oil sludge"). I USA vant de frem med massesøksmål som ga gratis reparsjon helt til bilen var 10 år gammel, forutsatt at service var fulgt. I Norge har det vel ikke fått noe sånt omfang, men en ting som har blitt gjort her også er å levere et mye større oljefilter. Har merket meg at enkelte ettermarkeds-leverandører ikke har fått med seg dette, og fortsatt selger det gamle lille filteret.

 

Nytt original-filter heter 068 115 561 F. Dette øker total oljemengde fra 3,7 til 4 liter. Såvidt jeg vet er dette eneste "fiksen" de har kommet med, og altså et forebyggende tiltak som kan ha positiv effekt både temperaturmessig, og fordi det tar lenger tid å bryte ned en større mengde olje. En annen ting som er viktig at fungerer perfekt er veivhusventilasjonen, feil her kan gi problemer med oljen, og det er ikke helt uvanlig.

 

Men samme hvor "flink" man er så er det tydeligvis noe med designen på disse motorene som gjør de utsatt. Min gamle 2003 A4 hadde fulgt alle service på Møller, men fikk havari, mangel på oljetrykk, som førte til helt ny motor, ny turbo, og div ventiler og rør til vevihusvent. Da var bilen 3 år gammel, hadde gått under 40k og det skjedde ca 150 mil/4 mnd etter siste oljeservice.

 

Uten å ha å sett kan man bare gjette hvor mye avleiringer du har, men sannheten er at fagmessig og sikker reparasjon av noe sånt fort koster mer enn det smaker, og alt annet blir bare gjetting og ting som kanskje fungerer, kanskje ikke. Bunnpannen og sil kan for alt vi vet være det minste problemet, og mer et symptom enn selve årsaken. Få i alle fall åpnet og bekreftet at det er helt rent i toppen, før du bruker mer tid i bunn, blir vel mitt tips. Og aller først selvsagt som Indian sier over her, vær sikker på at det faktisk er manglende trykk igjen, ikke bare avleiring/feil i sensoren.

 

Her er forresten en link til VAG sin TSB som viser hvordan de håndterer problemet. http://www.pdf-archive.com/2015/02/05/tsb-audi-oil-sludge-repair/tsb-audi-oil-sludge-repair.pdf

 

Til slutt et eksempel som viser hvorfor det er dyrt å rense hvis det først har fått grodd seg forbi hva som kan forventes fjernet med rensemidler;

(en annen motor, og annen årsak, men samme prinsipp) https://www.youtube.com/watch?v=KC-SxrsgEwo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...