Gå til innhold

Skal ha anlegg. Stramt budsjett.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

dersom du er på jakt etter forsterker så kan jeg anbefale Rotel RA-01. Den koster i underkant av 4000, men jeg fikk min for 3500, så det er bare å prute. Da jeg kjøpte den var det som erstatning for en Cyrus-forsterker som i sin tid kostet 10000. Så jeg var en smule skeptisk, men det var det ingen grunn til. Akkurat som deg er jeg ikke glad i bass som er slapp i fisken, og jeg ville kanskje vært litt skeptisk til NAD hvis jeg var deg. Jeg har hatt 3 NAD-forsterkere de siste 10 årene, og ingen har overbevist. OK lyd for en god pris, bevares - men de billige forsterkerne imponerer ikke meg. Og du bør i alle fall ikke under noen omstendigheter kombinere de med Dali høyttalere - da sitter du igjen med et rimelig pregløst anlegg, rent lydmessig. Men CD-spillerne fra NAD er svært gode!

 

Lydmessig er RA-01 kontant i bassen, men den klarer ikke de dypeste frekvensene. Men den passer utmerket for de som har et sett med gode stativhøyttalere. Den er forholdsvis nøytral, men ikke på samme måte som f.eks. Marantzforsterkere, som spiller bra, men som jeg personlig mener er litt "tamme" og kjedelige.Forskjellen ligger i at RA-01 har masser av dynamikk i lyden, den formelig spretter av gårde. Du kan ikke unngå å trampe takten! Og det er nettopp dynamikken jeg ikke liker ved NAD - de spiller høyt nok og ekte nok, men de klarer rett og slett ikke å henge med i svingene når musikken skifter retning. Og da ender gjerne bassen opp med å høres "slapp" ut.

 

Dersom du har muligheten til det så vil jeg anbefale deg å sjekke ut en annen forsterker også: Rega Brio. Den koster omtrent det samme som Rotel, men jeg liker den faktisk ennå bedre. Ulempen er at den ikke er spesielt strømsterk, så den vil ha problemer med å drive de tyngste høyttalerne (det var grunnen til at jeg ikke kunne bruke den selv). Den er ikke like engasjerende som Rotel'en, men det blir en smaksak.

 

Nå håper jeg ikke at jeg har ertet på meg dere som har NAD, for det var ikke meningen. Jeg har kun gitt et svar ut fra mine egne preferanser.

 

Håper svaret mitt var til litt nytte, og at du finner det riktige anlegget for deg! Lykke til.

 

swanky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ganske oppegående på hifi fronten og jeg har ikke hørt de små b&w høytallerene spille bra noengang. det blir for tynt og skranglete, savner åpenhet og luftig diskant (og bass er det lite med!!). mitt råd: ta deg en hifi helg og løp rundt i Oslo, stikk innom 4-5 hifi butikker og spør etter utstyr. det DU liker best, det kjøper du.

Lenke til kommentar
jeg er ganske oppegående på hifi fronten og jeg har ikke hørt de små b&w høytallerene spille bra noengang. det blir for tynt og skranglete, savner åpenhet og luftig diskant (og bass er det lite med!!). mitt råd: ta deg en hifi helg og løp rundt i Oslo, stikk innom 4-5 hifi butikker og spør etter utstyr. det DU liker best, det kjøper du.

Har du hørt B&W DM602? Jeg er av den motsatte oppfattning. Jeg har aldri hørt en stativhøyttaler i den prisklassen spille så fyldig. Når du betaler under 5 lapper kan du heller ikke stille høye krav.

 

Enig med rådet til the best one, ta deg god tid og hør på så mange oppsett som mulig, og som passer ditt budsjett. Kjøp det du liker.

 

Unngå Cerwin Vega. Du går lei av den lyden veldig fort.

Lenke til kommentar
Dali 8008 er vel skikkelig overkill på et lite gutterom..?

Har mer tro på et par B&W på sokkel, så får han den tighte bassen han er ute etter.

Overkill? Tja.. Dali 8008 sammen med Cerwin Vega 15" aktiv subwoofer er vel å betegne som som overkill på et lite gutte rom. Det er det lillebroren min har. *grin*

 

Men tilbake til sak. B&W er bra de også er de nok en smule lettere å plassere.

 

Så da sier vi B&W DM602 S3 og NAD C320BEE da, sånn som Ar`Kritz foreslo på side 1 av tråden. ;)

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Hva med GALE høytalere? De er billige og fått kjemepfine kritikker. De gir MASSE for pengene.

 

Selges på www.hifi-klubben.no

 

 

 

Har selv sånne, men har bare testet de i noen måneder og får ikke skikkelig testing før i morgen når hk dvd25'en min kommer :D

 

 

Edit: De er budsjett-høytalere. Hvis du vil spare litt i forholde til dali, CW og B&W.

Endret av blackninja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...