Gå til innhold

– Om to år kan piratkopiering av spill være forbi


Anbefalte innlegg

Har sjølv lasta ned crack til spill, noen ganger fordi spillet koster kanskje 599 og da mener jeg at det ikke er vært det. Andre ganger fordi jeg vil teste spillet først, for å se om jeg liker det, og hvis jeg gjør det så kjøper jeg den.

Hvis det blir slutt på cracks, håper jeg spillselskapene setter ned prisene på spilla sine slik at fler kan få råd til det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjølv lasta ned crack til spill, noen ganger fordi spillet koster kanskje 599 og da mener jeg at det ikke er vært det. Andre ganger fordi jeg vil teste spillet først, for å se om jeg liker det, og hvis jeg gjør det så kjøper jeg den.

Hvis det blir slutt på cracks, håper jeg spillselskapene setter ned prisene på spilla sine slik at fler kan få råd til det!

 

Ingen spill koster 599 til PC om du er interessert overhodet i å skaffe det til en lavere pris.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke 600kr for spill som Fallout og Dragon age er dyrt da jeg bruker minst 80 timer på spillet. Kroner pr time underholdning er jo veldig lite, da er jo feks kino eller en film mye dyrere.

 

Man vet jo aldri hvor mange timer man bruker på et spill. Som du sier, 600,- for 80 timers underholdning er et røverkjøp, men dersom man spiller en halvtime, for så å finne ut at man ikke liker spillet og aldri rører det igjen, da er 600,- dyrt.

Lenke til kommentar

Er det virkelig dyrt med 500kr når man tenker på prisutviklingen de siste 20 årene. Jeg husker vi betalte rundt 500 Kr for nintendospill for 20 år siden også :)

 

I dag sitter gjerne 200 personer og jobber i 3 år for å utvikle et spill.

 

http://www.dinside.no/927277/slik-var-prisene-i-aar-2000

 

"Nintendo.no fra år 2000 viser oss blant annet veiledende priser på Nintendo 64-spill. Variasjonene er store, fra 798 kroner for Pokemon Stadium til 698 kroner for Super Mario 64 og helt ned til 298 kroner for billigspill som Beetle Adventure Racing. Dette tilsvarer henholdsvis 1.020, 890 og 380 kroner i dag. "

Nå ja, var mange N64 spill varierte kvaliteten som var veldig merkbart. Ofte var det opp i 500kr -700 kr noen plasser og alt du hadde gå ut i fra var noen spill magazin (Norge var vansklig å finne god informasjon, husker pc gamer var 50/50 løgn)

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Om noe er dyrt eller ikke er jo veldig subjektivt.

Folk som piratkopierer fordi de ikke har råd til å kjøpe kan jeg forstå.

Folk som piratkopierer på grunn av et eller annet prinsipielt grunnlag de mener legitimerer det har jeg mindre sympati med.

 

 

 

 

Ironisk nok..., blir man tatt så virker liksom ikke 5->6->700kr så veldig dyrt ut alikevel.

 

Etterpå-klokskapen lenge leve...he he...

 

Største parten av spill-sammlingen min kostet meg 500kr pr.stk.

 

Spill har blitt langt billigere med tiden.

 

Men så lenge Hardcopy er et alternativ så vil jeg fortsette med å kjøpe det fremfor å kjøpe ting via Digital-Download.

Lenke til kommentar

Er strengt tatt noe som burde ha vært historie for mange år siden. Når en ser hvor mye store spill som fks The Witcher 3 ble piratkopiert så er det klart at argumentene mange bruker holder ikke vann. Det eneste som er synd er for spill som en ikke får tak i lengre osv.

 

Men da igjen så er det nye spill som er vanskelige å knekke og ikke gamle spill. Idag og i tiden fremover så vil det meste være tilgjengelig i digitale butikker. Men det er alltid noe som vil falle bort selvfølgelig....

 

Når det kommer til prisen på spill så er det jo billigere en noen gang på PC. Før så kostet et spill 500-600kr på PC også. Så dagens PC brukere har absolutt ingenting å klage over. På konsoll så har ting hold seg mer eller mindre likt..om noe så har prisen også der falt endel.

 

CDPR er smarte nok til å forstå at DRM og piratkopisperre ikke vil påvirke salget i særlig grad. Det er derfor de legger ut kopier helt uten DRM på sider som GOG.com. Antageligvis vil de fleste som laster ned piratkopier aldri brukt penger på spillet dersom det ikke var mulig å piratkopiere det.

Lenke til kommentar

Føler man ser helt feil på det ved å sammenligne priser på dagens DVD/Blu-ray disker mot fortidens kassettformat. Kassettene var betydelig dyrere å produsere enn diskene vi bruker idag. Og om vi. feks ser på produksjonskostnadene på enkelte spill i tillegg til at man nådde et langt mindre marked enn idag forstår man at spill er laget billigere idag enn 20 år siden. Og forøvrig brukte PC spill på CD å være langt billigere enn en kassett til SNES.

 

Teknologien på den tiden kostet også langt mer enn den gjør idag. Til eksempel brukte Rare 80.000£ per arbeidsstasjon for å lage Donkey kong country. Med inflasjon snakker vi altså maskiner til over 1 million kroner per stykk. Når man i tillegg trenger kassetter som er særdeles dyre i produksjon, fordi de inneholder en god del hardware) er det lett å forstå hvordan hver enkelt kassett ble så dyr som den ble.

Lenke til kommentar

Føler man ser helt feil på det ved å sammenligne priser på dagens DVD/Blu-ray disker mot fortidens kassettformat. Kassettene var betydelig dyrere å produsere enn diskene vi bruker idag. Og om vi. feks ser på produksjonskostnadene på enkelte spill i tillegg til at man nådde et langt mindre marked enn idag forstår man at spill er laget billigere idag enn 20 år siden. Og forøvrig brukte PC spill på CD å være langt billigere enn en kassett til SNES.

Teknologien på den tiden kostet også langt mer enn den gjør idag. Til eksempel brukte Rare 80.000£ per arbeidsstasjon for å lage Donkey kong country. Med inflasjon snakker vi altså maskiner til over 1 million kroner per stykk. Når man i tillegg trenger kassetter som er særdeles dyre i produksjon, fordi de inneholder en god del hardware) er det lett å forstå hvordan hver enkelt kassett ble så dyr som den ble.

Men det det hele koker ned til er jo hva det koster deg som forbruker å få en spillopplevelse på kanskje 100 til 200 timer i dag og for 20 år siden. Og da er ikke dagens priser ille etter min mening Endret av 100%
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Er strengt tatt noe som burde ha vært historie for mange år siden. Når en ser hvor mye store spill som fks The Witcher 3 ble piratkopiert så er det klart at argumentene mange bruker holder ikke vann. Det eneste som er synd er for spill som en ikke får tak i lengre osv.

 

 

 

Det spørs vel hva du mener argumentene er. Witcher 3 solgte 6 millioner kopier på 6 uker.

Lenke til kommentar

Høres bra ut for spillbransjen. Jeg støtter dette 100%. Det skal ikke være lov å stjele fra andre mennesker.

Ønsker dere å stjele kan deres laste ned GOG spillene som ligger ute på nettet.

Så i framtiden blir det bare Witcher skapernes spill som blir helt fri for beskyttelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

..

Det er vel også nærliggende å tro at spillprisene går opp etterhvert som fysiske butikker og piratkopiering forsvinner. Digitale kjøp er ikke dyrere enn fysiske kjøp fordi det koster utgiver mer penger, de er dyrere fordi folk er villig til å betale ekstra for å få spill kjapt og enkelt. Spill, som alle andre varer, selges for så høy pris som mulig. Enkelt og greit.

Enkelt og greit så er digitale spill dyrere fordi den høye prisen beskytter den fysiske butikk, og at utgiver ikke lar seg påvirke av priskrig mellom fysiske aktører. Enn så lenge så står fortsatt fysisk butikk for godt over brorparten av spesielt spillsalg til konsoll, og det er nærliggende å tro at utgiverene ikke ønsker å sjanse at dette markedet går over til å kjøpe digitalt om butikken ble grundig utkonkurrert. I tillegg så vil butikk (les: større kjeder) gi utgiver en god del garanterte inntekter, da salgstallene som blir rapportert er til butikk og ikke nødvendigvis til kunder. Solgte spill blir svært sjeldent returnert/kreditert til utgiver, med mindre ikke det er svært gode grunner til dette (som f.eks at spill blir F2P når det gjelder MMO). Er dermed 1 million kopier (for å ta et tall) solgt til en drøss kjeder, så er dette garanterte inntekter som ikke nødvendigvis man ville sett om kunden måtte kjøpe spillet heldigitalt og nedlaste selv. Det er fortsatt en enorm mengde mennesker som er skeptisk til å linke debit/kredittkort til en konto på en spillkonsoll, dog de minker i andel år for år.

2016 tror jeg blir et spennende år, hvor man ser en økende andel fysiske spill forsvinne til fordel for skrapekort, i likhet med hvordan PC software har blitt de siste årene.

 

Når dette skjer så har ikke "spillet" en reel verdi lengre i butikk før det blir aktivert.

Dette gjør at butikker vil ha en større mulighet til en mer flytende innkjøpskostnad (og dermed lagerkostnad) som er en av hovedgrunnene til de digitale prisene holdes der de er i dag. Skulle digitalt konkurrere på pris med fysisk butikk, så ville butikk kjapt mistet interessen om man satt med en mengde spill som kostet mer i innkjøp enn hva de selges for digitalt i utpris. Det som er interessant er om kundens handlingsmønster vil endre seg til å handle mer direkte fra konsoll - eller om man oppsøker butikk for å kunne betale i "trygge" omgivelser - når man likevel må nedlaste spillet.

 

Personlig tipper jeg at innen få år så vil den fysiske butikk kun selge hardware, det er bemerkelsesverdig lite inntekter i spill den dag i dag. Digitale spill vil neppe bli billigere, da som du sier så vil man alltid være interessert i å selge en vare for så høy pris som etterspørselen tillater. Det vil dog være rom for meget gode digitale tilbud, da man ikke trenger å ta hensyn til prisene i butikk. Det som er kjedelig er at jeg tviler sterkt på at utviklerene vil se større inntekter av dette, det blir nok utgiver som sitter igjen med den største andelen (ikke at den er spesielt lav per i dag).

 

I likhet med LP sin standhaftige kamp med tanke på den digitale revolusjon på musikkmarkedet, så spår jeg at man fortsatt vil se noen utgivere lansere spill i fysiske "deluxe"-versjoner for de spesielt interesserte. Call of Duty: Black Ops 14 og Fifa 28 "Normal edition" kjøper du enten som flaxlodd i butikk, eller direkte fra utgiver på nett.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

 

Føler man ser helt feil på det ved å sammenligne priser på dagens DVD/Blu-ray disker mot fortidens kassettformat. Kassettene var betydelig dyrere å produsere enn diskene vi bruker idag. Og om vi. feks ser på produksjonskostnadene på enkelte spill i tillegg til at man nådde et langt mindre marked enn idag forstår man at spill er laget billigere idag enn 20 år siden. Og forøvrig brukte PC spill på CD å være langt billigere enn en kassett til SNES.

Teknologien på den tiden kostet også langt mer enn den gjør idag. Til eksempel brukte Rare 80.000£ per arbeidsstasjon for å lage Donkey kong country. Med inflasjon snakker vi altså maskiner til over 1 million kroner per stykk. Når man i tillegg trenger kassetter som er særdeles dyre i produksjon, fordi de inneholder en god del hardware) er det lett å forstå hvordan hver enkelt kassett ble så dyr som den ble.

Men det det hele koker ned til er jo hva det koster deg som forbruker å få en spillopplevelse på kanskje 100 til 200 timer i dag og for 20 år siden. Og da er ikke dagens priser ille etter min mening

Argumentet mitt går mer på de som forsvarer prisen basert på produksjonskostnadene. Prisene har gått ned på 20 år, men faktorene som spiller inn på den prisen er ikke de samme disse dagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Føler man ser helt feil på det ved å sammenligne priser på dagens DVD/Blu-ray disker mot fortidens kassettformat. Kassettene var betydelig dyrere å produsere enn diskene vi bruker idag. Og om vi. feks ser på produksjonskostnadene på enkelte spill i tillegg til at man nådde et langt mindre marked enn idag forstår man at spill er laget billigere idag enn 20 år siden. Og forøvrig brukte PC spill på CD å være langt billigere enn en kassett til SNES.

Teknologien på den tiden kostet også langt mer enn den gjør idag. Til eksempel brukte Rare 80.000£ per arbeidsstasjon for å lage Donkey kong country. Med inflasjon snakker vi altså maskiner til over 1 million kroner per stykk. Når man i tillegg trenger kassetter som er særdeles dyre i produksjon, fordi de inneholder en god del hardware) er det lett å forstå hvordan hver enkelt kassett ble så dyr som den ble.

Men det det hele koker ned til er jo hva det koster deg som forbruker å få en spillopplevelse på kanskje 100 til 200 timer i dag og for 20 år siden. Og da er ikke dagens priser ille etter min mening

Argumentet mitt går mer på de som forsvarer prisen basert på produksjonskostnadene. Prisene har gått ned på 20 år, men faktorene som spiller inn på den prisen er ikke de samme disse dagene.

 

Og totalkostnadene, altså når man ser på utviklingskostnadene ? 

Lenke til kommentar

Om vi hadde hatt nøyaktige tall vs. Salg hadde det vært lettere å vise poenget konkret. Men for eksempelets skyld. Si du har to spill. Et spill er på disk og kostet deg 400 millioner å sette sammen, og ca. 3 kroner per disk å trykke. Du selger 1 million enheter for 500kr. Minus trykking er du nå på 497 millioner, 97 millioner i profitt.

 

Det andre spillet er på kassett, og har kostet 150 millioner kroner å sette sammen. Kassetten koster deg 350 kr per enhet. Du selger 1 million enheter til 500kr. Minus kassettkostnaden er du nå på 150 millioner, og akkurat i null.

 

Det virker kanskje ut av det blå med slike tall, men det ligger en realitet til grunnen. De gode gamle SNES kassettene inneholder nemlig en del hardware (som er grunnen til at man i det hele tatt klarte å presse 3D grafikk ut av den), og denne hardwaren kostet mye å produsere. Produksjonskostnadene økte derfor betraktelig per solgte spill, i motsetning til idag hvor du betaler nesten ingenting for trykking. I tillegg har spillindustrien en langt større kundebase enn for to tiår tilbake.

Lenke til kommentar

Er det virkelig dyrt med 500kr når man tenker på prisutviklingen de siste 20 årene. Jeg husker vi betalte rundt 500 Kr for nintendospill for 20 år siden også :)

 

I dag sitter gjerne 200 personer og jobber i 3 år for å utvikle et spill.

 

http://www.dinside.no/927277/slik-var-prisene-i-aar-2000

 

"Nintendo.no fra år 2000 viser oss blant annet veiledende priser på Nintendo 64-spill. Variasjonene er store, fra 798 kroner for Pokemon Stadium til 698 kroner for Super Mario 64 og helt ned til 298 kroner for billigspill som Beetle Adventure Racing. Dette tilsvarer henholdsvis 1.020, 890 og 380 kroner i dag. "

 

Burde ikke prisen da gå ned ettersom distribusjon metoden ikke lenger er å lage floppy, kasetter og cd'er? Regjeringen sa jo en burde følge prisutvikling på prisgrensen til varekjøp fra utlandet. Skal vel ikke gå lenger inn på hva som skjedde der...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Er strengt tatt noe som burde ha vært historie for mange år siden. Når en ser hvor mye store spill som fks The Witcher 3 ble piratkopiert så er det klart at argumentene mange bruker holder ikke vann. Det eneste som er synd er for spill som en ikke får tak i lengre osv.

 

Men da igjen så er det nye spill som er vanskelige å knekke og ikke gamle spill. Idag og i tiden fremover så vil det meste være tilgjengelig i digitale butikker. Men det er alltid noe som vil falle bort selvfølgelig....

 

Når det kommer til prisen på spill så er det jo billigere en noen gang på PC. Før så kostet et spill 500-600kr på PC også. Så dagens PC brukere har absolutt ingenting å klage over. På konsoll så har ting hold seg mer eller mindre likt..om noe så har prisen også der falt endel.

 

The Witcher 3 hadde ingen DRM i det hele tatt såvidt jeg vet. Det var faktisk tilgjengelig som piratkopi en dag eller to før release.

 

Mener jeg leste en uttalelse fra CD Projekt RED at de var klar over at spillet ble piratkopiert, men håpet de som like spillet ville betale. De drifter forsåvidt Good Old Games, som har DRM fri versjon av mange gamle og nyere spill.

det heter ikke God Old Games lenger, det heter bare GOG

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det virkelig dyrt med 500kr når man tenker på prisutviklingen de siste 20 årene. Jeg husker vi betalte rundt 500 Kr for nintendospill for 20 år siden også :)

I dag sitter gjerne 200 personer og jobber i 3 år for å utvikle et spill.http://www.dinside.no/927277/slik-var-prisene-i-aar-2000

"Nintendo.no fra år 2000 viser oss blant annet veiledende priser på Nintendo 64-spill. Variasjonene er store, fra 798 kroner for Pokemon Stadium til 698 kroner for Super Mario 64 og helt ned til 298 kroner for billigspill som Beetle Adventure Racing. Dette tilsvarer henholdsvis 1.020, 890 og 380 kroner i dag. "

Burde ikke prisen da gå ned ettersom distribusjon metoden ikke lenger er å lage floppy, kasetter og cd'er? Regjeringen sa jo en burde følge prisutvikling på prisgrensen til varekjøp fra utlandet. Skal vel ikke gå lenger inn på hva som skjedde der...

Dersom du leser alt jeg skrev så er prisen på spill gatt ned :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...