Gå til innhold

– Om to år kan piratkopiering av spill være forbi


Anbefalte innlegg

Har 500 mbit, skulle gjerne valgt 1 gigabit hvis jeg kunne betalt det, blir mye penger det men syns det er verdt prisen.

 

100 mbit er så gammelt man hadde det privat i 2000 tallet, nå i 2016 burde det bli vanlig med 10 gigabit syns nå jeg.

 

Av de spillene jeg venter mest på er Duke nukem Reloaded men tviler på ville betalt mere en 100-200 kr for det. Da duke nukem 3d eller Forever er så dårlig på grafikk men var værre med duke nukem 2 og eldre. Et annet spill jeg kunne tenke meg er Witchhaven 2 eller Microsoft - Midtown Madness og Deadly Tide. Hadde vært gøy om de spillene kom med DX12 grafikk.

 

Forstår ikke hvorfor blueray spill finnes?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er strengt tatt noe som burde ha vært historie for mange år siden. Når en ser hvor mye store spill som fks The Witcher 3 ble piratkopiert så er det klart at argumentene mange bruker holder ikke vann. Det eneste som er synd er for spill som en ikke får tak i lengre osv.

 

Men da igjen så er det nye spill som er vanskelige å knekke og ikke gamle spill. Idag og i tiden fremover så vil det meste være tilgjengelig i digitale butikker. Men det er alltid noe som vil falle bort selvfølgelig....

 

Når det kommer til prisen på spill så er det jo billigere en noen gang på PC. Før så kostet et spill 500-600kr på PC også. Så dagens PC brukere har absolutt ingenting å klage over. På konsoll så har ting hold seg mer eller mindre likt..om noe så har prisen også der falt endel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er strengt tatt noe som burde ha vært historie for mange år siden. Når en ser hvor mye store spill som fks The Witcher 3 ble piratkopiert så er det klart at argumentene mange bruker holder ikke vann. Det eneste som er synd er for spill som en ikke får tak i lengre osv.

 

Men da igjen så er det nye spill som er vanskelige å knekke og ikke gamle spill. Idag og i tiden fremover så vil det meste være tilgjengelig i digitale butikker. Men det er alltid noe som vil falle bort selvfølgelig....

 

Når det kommer til prisen på spill så er det jo billigere en noen gang på PC. Før så kostet et spill 500-600kr på PC også. Så dagens PC brukere har absolutt ingenting å klage over. På konsoll så har ting hold seg mer eller mindre likt..om noe så har prisen også der falt endel.

 

Argumentene holder vann, spill selger som aldri før, folk kopierer mye mindre om tilbudet og tilgjengeligheten er god nok, PC er en mer vital plattform enn noensinne. Det er ikke et nevneverdig problem, det er et hav av billige og gode spill tilgjengelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå skal det være sagt at jeg piratkopierer veldig sjeldent, og dersom jeg gjør det er det kun fordi tilbyderen ikke kan tilby ett bra produkt.

 

Da mener jeg simple ting som burde være på plass i alle nye spill, slik som støtte for SLI, 144Hz, 21:9-monitorer, DirectX12 eller Vulkan. Det er jo også andre ting også, som hvis jeg synes historien er direkte dårlig eller ikke som lovet. Ta Witcher 3 for eksempel, de lovte vill grafikk på PC i lang tid men når utgivelsen kom var nesten ingen av effektene de lovte der. Witcher 3 er nå ett spill jeg nekter å betale for av den grunn, men jeg føler samtidig at det er ett spill jeg bør ha spilt. Da tyr jeg til piratkopiering.

 

Å se på streams hjelper lite, for du får ikke noe inntrykk om spillene støtter mange forskjellige oppsett.

 

Samme gjelder filmer også, forsovet. Netflix har ikke på nærheten bra nok bitrate/kvalitet på hverken bilde eller lyd (Lyden er verst). Da må jeg ty til enten piratkopiering eller leie av Blu-Ray, sistnevnte er ikke lett per i dag.

 

Angrer skikkelig på at jeg betalte for Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain. Selv om gameplayet var veldig bra, så ble jeg lovt en Metal Gear Solid-historie. MGS5 er ikke noe i nærheten av det en MGS-historie skal være.

Dette høres mest ut som en unnskyldning du bruker ovenfor deg selv for å legitimere kopieringen. Det er du selv som bygger opp forventningene. Foreslår du ikke leser noe om spill på forhånd. Da slipper du å ty til piratkopiering fordi dine forventninger ikke blir møtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 500 mbit, skulle gjerne valgt 1 gigabit hvis jeg kunne betalt det, blir mye penger det men syns det er verdt prisen.

 

100 mbit er så gammelt man hadde det privat i 2000 tallet, nå i 2016 burde det bli vanlig med 10 gigabit syns nå jeg.

 

Av de spillene jeg venter mest på er Duke nukem Reloaded men tviler på ville betalt mere en 100-200 kr for det. Da duke nukem 3d eller Forever er så dårlig på grafikk men var værre med duke nukem 2 og eldre. Et annet spill jeg kunne tenke meg er

Witchhaven 2 eller

Microsoft - Midtown Madness og Deadly Tide. Hadde vært gøy om de spillene kom med DX12 grafikk.

Witchhaven 2. :) Det hadde vært noe ja. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å argumentere mot at det er tyveri. Det er bare å dra frem lovboka. Det er unektelig et lovbrudd, men ikke tyveri. Jeg er usikker på om piratkopieringen har "utspilt sin rolle", men jeg tror bestemt at den har bidratt til å skape markedet som eksisterer i dag. Mange startet nok spillkarrieren med en økonomi som knapt holdt til hardware, og gikk over til å i stadig større grad kjøpe spillene etterhvert som de ble eldre og fikk bedre råd.

 

For egen del hadde jeg nok aldri kjøpt min Commodore 64 hvis det ikke var for utsiktene til å piratkopiere spillene. Man kan argumentere med at jeg sikkert hadde hatt rådt til noen spill, og at bransjen således tapte på kopieringen, men uten den hadde jeg neppe endt opp der jeg er i dag. Bransjen i dag tjener på at jeg kopierte spill for 25 år siden. En skal være forsiktig med å tro at en selv er representativ for alle andre, men det er definitivt mer komplisert enn at en piratkopi er et tapt salg.

 

Det er vel også nærliggende å tro at spillprisene går opp etterhvert som fysiske butikker og piratkopiering forsvinner. Digitale kjøp er ikke dyrere enn fysiske kjøp fordi det koster utgiver mer penger, de er dyrere fordi folk er villig til å betale ekstra for å få spill kjapt og enkelt. Spill, som alle andre varer, selges for så høy pris som mulig. Enkelt og greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er ganske sikkert er at piratkopiering vil dø ut av seg selv, om gruppene er i stand til å bryte kopibeskyttelsen eller ikke.

 

Tar meg selv som et eksempel. Har piratkopiert heftig, helt siden C64-dagene og har vært ganske direkte involvert i miljøet (ikke med cracking og spredning, men med BBS'er, ascii/ansi-grafikk, musikk osv). Det var mao. ikke mange original-spill i samlingen min på 80-90 tallet.

 

Nå derimot husker jeg ikke sist jeg gadd å mounte en .ISO-fil og installere et spill, som krever at jeg firewaller det, setter exception i antivirus og ikke minst, manuelt oppdaterer det hver gang det slippes en ny cracket patch. Altfor tungvint. Nå er jeg voksen og jeg har fint råd til å kjøpe de spillene jeg vil spille, enten det er på PC eller konsoll.

 

Det samme gjelder musikk. Siden jeg fikk Spotify både hjemme og i bilen har jeg ikke lastet ned en MP3 (ei heller kjøpt en CD-plate).

 

Det eneste stedet som fortsatt henger etter er film og TV-serier. Jeg har, som nordmenn flest, ikke tilgang på alle direktesendte amerikanske kanaler og når streaming-tjenestene jeg abonnerer på ikke viser alt, blir det naturlig nok til at jeg laster ned noen TV-serier. Film ser jeg sjelden, så der kan jeg godt vente til Netflix eller en av de andre tjenestene viser den.

 

Veldig smarte valg tatt av film-, plate- og spillbransjen som har ført til abonnementstjenester og rimelig digital distribusjon. Derfor tror jeg ikke det kommer til å sitte mange aktive "pirater" igjen i den vestlige verden om få år.

Endret av dekar24k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen men lyst å dele noe som plager meg ved prising på spill man laster ned. Dette gjelder spesielt konsoller. Synes det er helt på trynet hvordan f.eks. Sony og MS priser spill når man laster ned spillet. De oppererer som oftes ihvertfall på nye spill med samme pris som en hardkopi. Det gir jo ingen jævla meningen. En hardkopi må produseres, pakkes, sendes, selges i butikken. Det er så sykt mange ledd som skal ha en del av kake og jeg kan skjønne en pris på 599. Når spillet bare blir lastet ned fra en server kan jeg ikke skjønne at det skal koste akkurat det samme? Kjøper du hardkopi kan du i tillegg selge denne senere og få igjen noe av det du ga. Det går ikke med online spill.

 

Personlig spiller jeg mest PC fortiden og har sluttet helt med piratkopiert spill etter Steam/Origin. Kjøper sjelden spill på release. Det er så sinnsykt mange spill fortiden så det finnes alltid et spill som kom for et halvt år tilbake som jeg kan få billig og spille imens.

 

En av utfordringene om digitale kopier skulle prises vesentlig lavere er da utfasingen av distribusjon av fysiske kopier. Det vil ikke lenger være nødvendig etterspørsel og deretter lukrativt for en forhandler å tilby spill på grunn av differansen mellom fysisk og digital kopi.

 

Jeg tror derfor mye av årsaken til tilsvarende prising på PS Store og tilsvarende tjeneste er av hensyn til forhandlere, og dette er forståelig.

Lenke til kommentar

Er strengt tatt noe som burde ha vært historie for mange år siden. Når en ser hvor mye store spill som fks The Witcher 3 ble piratkopiert så er det klart at argumentene mange bruker holder ikke vann. Det eneste som er synd er for spill som en ikke får tak i lengre osv.

 

Men da igjen så er det nye spill som er vanskelige å knekke og ikke gamle spill. Idag og i tiden fremover så vil det meste være tilgjengelig i digitale butikker. Men det er alltid noe som vil falle bort selvfølgelig....

 

Når det kommer til prisen på spill så er det jo billigere en noen gang på PC. Før så kostet et spill 500-600kr på PC også. Så dagens PC brukere har absolutt ingenting å klage over. På konsoll så har ting hold seg mer eller mindre likt..om noe så har prisen også der falt endel.

 

The Witcher 3 hadde ingen DRM i det hele tatt såvidt jeg vet. Det var faktisk tilgjengelig som piratkopi en dag eller to før release.

 

Mener jeg leste en uttalelse fra CD Projekt RED at de var klar over at spillet ble piratkopiert, men håpet de som like spillet ville betale. De drifter forsåvidt Good Old Games, som har DRM fri versjon av mange gamle og nyere spill.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å argumentere mot at det er tyveri. Det er bare å dra frem lovboka. Det er unektelig et lovbrudd, men ikke tyveri. Jeg er usikker på om piratkopieringen har "utspilt sin rolle", men jeg tror bestemt at den har bidratt til å skape markedet som eksisterer i dag. Mange startet nok spillkarrieren med en økonomi som knapt holdt til hardware, og gikk over til å i stadig større grad kjøpe spillene etterhvert som de ble eldre og fikk bedre råd.

 

Din kopiering av C64 spill var, og er fremdeles lovlig så lenge leddene av kopiering skjer innenfor den private sfære. Lovverket er sikkert noe kronglete, men det er fremdeles fullt lovlig å kopiere kompisens DVD film, spilldisker(Såfremt du kommer forbi eventuelle kopisperrer) osv, så lenge dette skjer privat. Grunnen til at nedlasting av piratkopierte spill fra f.eks. thepiratebay er ulovlig, er fordi dette skjer gjennom et fildelingsnettverk. Denne siden er veldig fin for de som har spørsmål om piratkopiering, det være seg fysiske varer(også utenfor spill) eller digitale: http://www.velgekte.no/nedlasting/om-opphavsrett/

Lenke til kommentar

Det er vel også nærliggende å tro at spillprisene går opp etterhvert som fysiske butikker og piratkopiering forsvinner. Digitale kjøp er ikke dyrere enn fysiske kjøp fordi det koster utgiver mer penger, de er dyrere fordi folk er villig til å betale ekstra for å få spill kjapt og enkelt. Spill, som alle andre varer, selges for så høy pris som mulig. Enkelt og greit.

 

Tvert imot er det vel mer nærliggende å tro at prisene går nedover dersom en større andel av forbrukerne betaler.

 

Piratkopiering påvirker også hvilke spill som er attraktive å lage. I dag ønsker man gjerne å pakke på online-funksjonalitet slik at piratkopier ikke blir like gode produkter.

 

Piratkopiering har kanskje enkelte positive sider, men at det totalt sett skal være gunstig for bransjen sliter jeg virkelig med å se.

 

Er det virkelig dyrt med 500kr når man tenker på prisutviklingen de siste 20 årene. Jeg husker vi betalte rundt 500 Kr for nintendospill for 20 år siden også :)

500-600 kroner er ganske mye å betale når man er veldig usikker på hvor mye glede man får. Når f.eks Steam sier at jeg har spilt The Witcher2 i 33 minutt, ja da er 500 spenn ganske drøyt. For de 2700 timene jeg har spilt Civilization4 derimot kunne jeg godt betalt dobbelt og vel så det.

Lenke til kommentar

 

Det er vel også nærliggende å tro at spillprisene går opp etterhvert som fysiske butikker og piratkopiering forsvinner. Digitale kjøp er ikke dyrere enn fysiske kjøp fordi det koster utgiver mer penger, de er dyrere fordi folk er villig til å betale ekstra for å få spill kjapt og enkelt. Spill, som alle andre varer, selges for så høy pris som mulig. Enkelt og greit.

 

 

Tvert imot er det vel mer nærliggende å tro at prisene går nedover dersom en større andel av forbrukerne betaler.

 

Piratkopiering påvirker også hvilke spill som er attraktive å lage. I dag ønsker man gjerne å pakke på online-funksjonalitet slik at piratkopier ikke blir like gode produkter.

 

Piratkopiering har kanskje enkelte positive sider, men at det totalt sett skal være gunstig for bransjen sliter jeg virkelig med å se.

 

Er det virkelig dyrt med 500kr når man tenker på prisutviklingen de siste 20 årene. Jeg husker vi betalte rundt 500 Kr for nintendospill for 20 år siden også :)

 

500-600 kroner er ganske mye å betale når man er veldig usikker på hvor mye glede man får. Når f.eks Steam sier at jeg har spilt The Witcher2 i 33 minutt, ja da er 500 spenn ganske drøyt. For de 2700 timene jeg har spilt Civilization4 derimot kunne jeg godt betalt dobbelt og vel så det.

Da synest jeg du kan takke deg selv om du kjøper et spill til 500 kr og spiller det bare i 5 min. Som nevnt tidligere så finnes det enormt mye informasjon på nettet som du kan sjekke før du kjøper spillet.

Lenke til kommentar

Spill per 2015 er ikke dyre, punktum. Se på produksjonskostnadene. Se på hva spill kosta på 90-tallet (samme eller betydelig mer avhengig av plattform).
 

Anyway:

 

Piratkopiering kan i noen tilfeller, som nevnt i artikkelen, være eneste måten å ta vare på enkelte spill. Se på emulerings-scenen. Tusenvis av spill hadde vært tapt for alltid om ikke noen tok "ansvar" og piratkopierte dem og gjorde dem tilgjengelige på emulator. Er det lovlig? Kanskje ikke, men jeg setter pris på at noen gjør den jobben med spill som ikke er tilgjengelig NOE annet sted.

Endret av RadJostein
Lenke til kommentar

Var det ikkje Microsoft som ein gong i tida opplyste om at dei totalt sett hadde tjent mykje på piratkopiering av Windows og MS Office?

Det dei då hadde sett på var at alle privatpersonane som hadde (piratkopiert) Windows og MS Office på PC'en heime også krevde å få samme systema på jobb-PC'en. Sidan ein arbeidsgivar ikkje kan ta sjangsen på å piratkopierte så var det veldig mange bedrifter som kjøpte Microsoft-lisensar sjølv om dei kanskje hadde klart seg lenge med eit av dei mange gratisalternativa.

 

 

Ellers så er eg forsåvidt enig i at ein del spel er for dyre i dag. I alle fall er dei spela som ikkje er ferdige før dei blir solgt alt for dyre.

Det er mange spel som kan forsvare prisen enten ved at dei er teknisk gode spel, eller ved at spelet har god historie, gameplay, eller liknande. Men dei fleste 500+ kroners spela på markedet i dag er langt ifrå polerte nok, og har for kort speletid til å forsvare ein slik pris.

 

På mange måtar er dette ein svært ond sirkel. Spelutviklerane må ta godt betalt for spela sine for å tjene inn sine utgifter, høge prisar gjer at mange piratkopierer, dette fører til lavare salg, som igjen fører til at dei få spela som blir solgt må ha god inntjening.

 

Eg trur at dersom vi hadde fått forbrukarrettigheiter også på spel og programvare så hadde dette langt på veg tatt vekk grunnlaget for piratkopiering.

Kjøper du ein brødristar på elkjøp til kr 599 og du opplever problem med at den plutselig slår seg av, eller at den toaster berre 90% av brødskiva. Då kan du reklamere på kjøpet og enten få tilbake pengane eller få retta opp feilen.

Men kjøper du eit spel til kr 599 og det av og til kræsjer, eller at det berre er 90% som fungerer som det skal. Ja då må du berre leve med. Du har ingen rett til å få pengane tilbake eller stille krav om at feilen må rettast opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har ikke lest artikkelen men lyst å dele noe som plager meg ved prising på spill man laster ned. Dette gjelder spesielt konsoller. Synes det er helt på trynet hvordan f.eks. Sony og MS priser spill når man laster ned spillet. De oppererer som oftes ihvertfall på nye spill med samme pris som en hardkopi. Det gir jo ingen jævla meningen. En hardkopi må produseres, pakkes, sendes, selges i butikken. Det er så sykt mange ledd som skal ha en del av kake og jeg kan skjønne en pris på 599. Når spillet bare blir lastet ned fra en server kan jeg ikke skjønne at det skal koste akkurat det samme? Kjøper du hardkopi kan du i tillegg selge denne senere og få igjen noe av det du ga. Det går ikke med online spill.

 

Personlig spiller jeg mest PC fortiden og har sluttet helt med piratkopiert spill etter Steam/Origin. Kjøper sjelden spill på release. Det er så sinnsykt mange spill fortiden så det finnes alltid et spill som kom for et halvt år tilbake som jeg kan få billig og spille imens.

 

Svaret er enkelt. Gamestop.

Blir digitalt billigere vil Gamestop slite (mere enn de allerede gjør), de sørger derfor for å presse utgivere til å holde lik pris digitalt, hvis ikke kan de bare glemme å få en god plass i hyllene på Gamestop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...