Gå til innhold

Star Wars Episode VII - The Force Awakens - Spoilertråd for de som har sett filmen


edge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:thumbs:

 

 

Luke snakket ALDRI med R2-D2 på en skikkelig måte.  Han kunne skjønne om R2 var sint, glad, opprømt eller lignende, men aldri ordrett.

 

Hvis du ser ep5 og 6 igjen, så ser du at Luke var avhengig av en eller annen form for oversetter (C-3PO eller den innebygde oversetteren i X-Wingen) for å virkelig forstå.

 

Ja, ok. Og det at Luke trengte oversetter til dette språket betyr at ingen andre kan klare seg uten?

 

Jeg trenger hjelp med å snakke med folk som snakker spansk, men jeg kjenner flere som snakker det flytende.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

 

Luke snakket ALDRI med R2-D2 på en skikkelig måte.  Han kunne skjønne om R2 var sint, glad, opprømt eller lignende, men aldri ordrett.

 

Hvis du ser ep5 og 6 igjen, så ser du at Luke var avhengig av en eller annen form for oversetter (C-3PO eller den innebygde oversetteren i X-Wingen) for å virkelig forstå.

 

Ja, ok. Og det at Luke trengte oversetter til dette språket betyr at ingen andre kan klare seg uten?

 

Jeg trenger hjelp med å snakke med folk som snakker spansk, men jeg kjenner flere som snakker det flytende.

 

R2 er en astromech droid.

Altså en droid som er laget for å være mekaniker på et skip.  Han "snakker" et binært språk beregnet for å snakke med andre maskiner, altså et språk som ikke er egnet for mennesker.  Derfor trenger han en oversetter, ikke bare fordi Luke ikke snakker språket hans.

Lenke til kommentar

Altså en droid som er laget for å være mekaniker på et skip.  Han "snakker" et binært språk beregnet for å snakke med andre maskiner, altså et språk som ikke er egnet for mennesker.  Derfor trenger han en oversetter, ikke bare fordi Luke ikke snakker språket hans.

 

Mennesker leser binærkode hver dag. Er det virkelig så far-fetched i et univers med magi, death-stars og over-lyshastighetsreise at man kan kommunisere med en droide som bruker et binærspråk? Spesielt med tanke på at vi allerede gjør det, selv om det er på et relativt primitivt nivå. For min del er ikke dette noe problem overhodet.

 

Det er i brunn og grunn det jeg argumenterer for her.

Lenke til kommentar

Luke snakket ALDRI med R2-D2 på en skikkelig måte.  Han kunne skjønne om R2 var sint, glad, opprømt eller lignende, men aldri ordrett.

 

Hvis du ser ep5 og 6 igjen, så ser du at Luke var avhengig av en eller annen form for oversetter (C-3PO eller den innebygde oversetteren i X-Wingen) for å virkelig forstå.

Det med Luke / R2-D2 har ingenting å si for BB8 / Rey.

 

Uansett ganske sykt hvis dette er hovedargumentet for at filmen er dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fan av Star Wars og har sett filmen 4 ganger nå. Mulig jeg er subjektiv, men jeg har altså sett filmen med fire forskjellige grupper og publikum. Alle gangene reagerte de fulle kinosalene med klapping/jubel og store smil (frysninger om du vil) når man kom til scenene med Millenium Falcon på Jakku/ Han Solo "Chewie we are home". / "Treningsballen" til Luke. / Leia og C3-PO. / R2-D2. / Rey fikk lyssverdet i hånden mot Kylo Ren./ samt Luke på slutten.

 

Spontan reaksjonen til de fire gruppene jeg har sett filmen med har vært ganske unisont;

Star Wars is back og alle vil se neste film så fort det er mulig.

 

Jeg respekterer at folk ikke liker filmen, men samme som jeg ikke liker Sushi så skjønner jeg at det er veldig godt for mange og er en suksess.

 

Lurer på om dere kritikere av filmen klarer å skjønne at dette var en veldig bra Star Wars film men bare ikke satt hos dere? For denne filmen har knust alle rekorder så langt og er spådd å bli tidenes kassasuksess.

Er enig at Star Wars er tilbake. Mye pga at de gode gamle skuespillerne har roller i denne og at handlingen tar sted nesten like lenge etter siste film ble lansert. Dette er med på å fyre opp under nostalgien til Star Wars konseptet. Da Epispde I kom ut så var forventningnene skyhøye, dessverre gikk jeg skuffet og irritert ut av kino salen. Jeg hadde ventet i mange år på disse og var en stor Lucas fan. Jeg hadde lest om hvor nøye han var og hvorfor han ventet så mange år med å lage ep. I-III. Han ventet i over 15år på at teknologien skulle bli god nok og vi fikk The Phantom Manace og ennå værre, vi fikk Hayden Christensen som Anakin Skywalker i ep. II og III. Det beste som har skjedd Star Wars siden 80-tallet er at Goerge Lucas ikke har noe med filmene å gjøre.

 

Jeg er eller var Star Wars fan og har vært det siden 80-tallet. Selvfølgelig likte jeg Force Awakens, det er en god Sci-Fi film og jeg skal se den igjen når den kommer på BR.

 

Du har sett filmen 4 ganger allerede, det er ikke normalt. Du ser deg blind....

 

Uten de 3 originale Star Wars filmene så ville ikke denne filmen ha knust noe rekorder.

 

Jeg forventer mer av et manus som ble påbegynt i 1973... itillegg til at dette er en stor produksjon og ikke en lavbudsjett TV-serie.

Til sammenligning så liker jeg Farscape(sett hele serien 2 ganger), Battlestar Galactica og flere...

 

 

 

Noen nevner Avatar. Den er ikke akkurat dårlig(fantastisk eye-candy), men den er vanvittig irriterende! Murica som en nevner er 100% korrekt. Typisk amerikansk ideologi å drive med etnisk utrenskning bare for å få tak i naturressurser. Dette er de villig til å gjøre hvor som helst. Amerikansk filmbransje gjenspeiler hvordan USA er.

Lenke til kommentar

Jeg likte filmen etter første visning, de tre andre var mer for å se easter-eggs osv.

 

Responsen til kino-publikummet har vært klinkende entydig at dette er en bra film.

 

Selvsagt er det ingen toppfilm hvis man ser den isolert sett. Men den sees ihvertfall av meg som en Star Wars film og da får den veldig god karakter.

 

Sett opp mot andre filmklassikere er selvsagt ikke denne filmen noe bra. Altså sett opp mot Gudfaren/Frihetens Regn/Pulp Fiction/Schindler's liste osv.

 

Men den må dømmes utifra hva den er, episode 7 av Star Wars.

Lenke til kommentar

Det med Luke / R2-D2 har ingenting å si for BB8 / Rey.

Uansett ganske sykt hvis dette er hovedargumentet for at filmen er dårlig.

Hva med Han Solo og Chewie? Eller er jeg rar som ikke skjønner en dritt av hva Cheview sier?  :hmm:

 

For øvrig utrolig bra film, selv om det er en del ting jeg ikke likte eller forsto noe særlig av her. For det første er det jo Rey og Luke. Er hun datteren hans? Hvis hun var datteren til Han og Leia burde de jo ha gjenkjent henne. Men Luke er jo jedi, og en av hovedreglene til jedier er jo at de ikke skal ha en kjæreste, og alt det der. Greit nok gjorde Anakin det, men vi så jo hvordan det gikk. :p Så har Luke fått barn etter episode 6? Med hvem da, i så fall?

 

Edit: Og glem heller ikke at Luke prøver å trene flere jedier. Men han har jo vært borte lenge? Har han trent noen i skjul? Eller gjør han bare en elendig jobb? :p For den saks skyld, kan han ha falt til the dark side og trent flere sith'er? Hadde jo vært tøft om episode 8 og 9 handlet om Sith vs Sith...

 

Videre har vi jo Han Solo selv. Er han virkelig død nå? Det første som falt meg inn var at jada, han har gitt fakkelen til Rey og Finn, så han trenger ikke være med lengre. Men hvorfor overlevde da Chewie, Leia og Luke? Er det fordi Kylo Ren er sønnen til Leia og Rey er datteren til Luke, så vi får en bror mot søster i episode 9? "Rey... I am our brother!" /facepalm... :p Men en annen vikting ting å tenke på er at Han ikke bare ble nedfrosset i karbonitt i episode 5 og overlevde helt fint, men vi så aldri liket hans. Vil en så viktig person bare forsvinne? Har han ikke i det minste "krav" på en begravelse? Så er han i live likevel? Ikke glem at dette er Star Wars. Verre ting har skjedd, Darth Maul... :p

 

Var heller ikke begeistret for Starkiller base. Nok Death Stars nå. På den annen side, kan den ha sammenheng med Starkiller fra The Force Unleashed? Ikke glem at de to spillene er canon. :) (sist jeg sjekket, men kanskje Disney endret det.)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Btw, liten fun fact: Noen som mislikte at Chewbacca ikke gjorde stort i denne flmen? Grunnen er så enkel som at skuespilleren sliter med helsen, og måtte opereres i knærne før innspillingen. Da er det jo litt vanskelig å løpe og hoppe. :) Og ja, det er samme fyr som spilte Chewie i de gamle filmene. :)

Som du sier er Peter Mayhew den som spiller Chewbacca, både i The force awakens og i de gamle filmene (også i Revenge of the Sith).

Men han sliter med helsa, og hadde stand in i de fleste scenene der han beveger seg.  Finner ikke i farta artikkelen som nevner dette, men det var en amerikansk basketball-spiller som spilte i flere av scenene.

Lenke til kommentar

 

 

Det med Luke / R2-D2 har ingenting å si for BB8 / Rey.

Uansett ganske sykt hvis dette er hovedargumentet for at filmen er dårlig.

Hva med Han Solo og Chewie? Eller er jeg rar som ikke skjønner en dritt av hva Cheview sier? :hmm:

 

For øvrig utrolig bra film, selv om det er en del ting jeg ikke likte eller forsto noe særlig av her. For det første er det jo Rey og Luke. Er hun datteren hans? Hvis hun var datteren til Han og Leia burde de jo ha gjenkjent henne. Men Luke er jo jedi, og en av hovedreglene til jedier er jo at de ikke skal ha en kjæreste, og alt det der. Greit nok gjorde Anakin det, men vi så jo hvordan det gikk. :p Så har Luke fått barn etter episode 6? Med hvem da, i så fall?

 

Edit: Og glem heller ikke at Luke prøver å trene flere jedier. Men han har jo vært borte lenge? Har han trent noen i skjul? Eller gjør han bare en elendig jobb? :p For den saks skyld, kan han ha falt til the dark side og trent flere sith'er? Hadde jo vært tøft om episode 8 og 9 handlet om Sith vs Sith...

 

Videre har vi jo Han Solo selv. Er han virkelig død nå? Det første som falt meg inn var at jada, han har gitt fakkelen til Rey og Finn, så han trenger ikke være med lengre. Men hvorfor overlevde da Chewie, Leia og Luke? Er det fordi Kylo Ren er sønnen til Leia og Rey er datteren til Luke, så vi får en bror mot søster i episode 9? "Rey... I am our brother!" /facepalm... :p Men en annen vikting ting å tenke på er at Han ikke bare ble nedfrosset i karbonitt i episode 5 og overlevde helt fint, men vi så aldri liket hans. Vil en så viktig person bare forsvinne? Har han ikke i det minste "krav" på en begravelse? Så er han i live likevel? Ikke glem at dette er Star Wars. Verre ting har skjedd, Darth Maul... :p

 

Var heller ikke begeistret for Starkiller base. Nok Death Stars nå. På den annen side, kan den ha sammenheng med Starkiller fra The Force Unleashed? Ikke glem at de to spillene er canon. :) (sist jeg sjekket, men kanskje Disney endret det.)

Sår du verkeleg tvil om at Han Solo er død..? Finst vel ikkje nokon klarare dødsfall i filmhistoria, spør du meg.

Lenke til kommentar

Sår du verkeleg tvil om at Han Solo er død..? Finst vel ikkje nokon klarare dødsfall i filmhistoria, spør du meg.

Sett Clone Wars tv-serien? Darth Maul  ble kappet i to og kastet ned i en bunnløst hull i Episode 1, men han dukket opp igjen ti år senere i Clone Wars-serien. Tviler sterkt på at Han Solo overlevde, men vi vet aldri.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

 

Btw, liten fun fact: Noen som mislikte at Chewbacca ikke gjorde stort i denne flmen? Grunnen er så enkel som at skuespilleren sliter med helsen, og måtte opereres i knærne før innspillingen. Da er det jo litt vanskelig å løpe og hoppe. :) Og ja, det er samme fyr som spilte Chewie i de gamle filmene. :)

Som du sier er Peter Mayhew den som spiller Chewbacca, både i The force awakens og i de gamle filmene (også i Revenge of the Sith).

Men han sliter med helsa, og hadde stand in i de fleste scenene der han beveger seg.  Finner ikke i farta artikkelen som nevner dette, men det var en amerikansk basketball-spiller som spilte i flere av scenene.

Han har nok stand-in i scenene der han beveger seg. Sikkert derfor det er så få av dem. ;)

 

EDIT: Liten tanke her. Denne filmen har fått svært god kritikk hele veien, og selv de fleste her inne liker den svært godt. En grunn til det er fordi det er så mange throwbacks til de gamle filmene. Men hvis det er positivt at det er mange throwbacks her, hvorfor ble Jurassic World da hatet av så mange her nettopp pga throwbacks til de gamle filmene? Hvorfor er det positivt hvis en film gjør det, og negativt hvis en annen gjør det? 

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Da har jeg sett den igjen, denne gang i 3D. Om mulig en enda sterkere film denne gangen. Fikk med meg ting jeg ikke så i første omgang, etter å ha lest andres tanker i ettertid. Har fremdeles noen spørsmål og teorier jeg fortsatt ikke skjønner, dog.

 

Hvem er han mannen Poe møter med BB-8 i begynnelsen? Noen mener han er en "Obi-Wan" som er på Jakku for å passe på Rey, men han må jo være på en helt annen del av planeten, da Rey og hennes landsby virker å være helt upåvirket over det som skjedde med Poe & Co.

 

Kylo vokste på meg. Fortsatt syns jeg han passer dårlig med masken av, men jeg er overbevist om at det er en grunn til at de gjorde det sånn, og at vi vil få mer svar i Ep. 8. Tipper vi får se en mye, mye sterkere Kylo Ren i neste film, og i tradisjonell Star Wars-ånd, så vil han "vinne" den neste kampen. Lurer fremdeles på hvordan de klarte å få han av Starkiller Base (fortsatt et tragisk navn!) før den imploderte, men dette er Star Wars, hvor alt er mulig.

 

Rey. Hva skal jeg si. Fy faen så perfekt Daisy Ridley er til den rollen. Rey er smart, sassy, kan vise følelser, og er generelt helt herlig! Denne gangen konsentrerte jeg meg veldig om hvordan hun brukte kraften, og denne gangen syns jeg virkelig ikke at hun (og Finn med lyssabelen) virket å være "OP" med en gang. Når hun blokkerer Rens forsøk på å lese tankene hennes, kjemper hun noe helt enormt. Hun hadde på dette tidspunktet fått noen clues om at hun var spesiell, og hun brukte det for å gi det en sjanse. Mot slutten i duellen med Ren så er hun enormt klumsete i første halvdel (minus at hun fikk sabelen istedenfor Ren, men det har lite med trening og gjøre, og mer med vilje, og at den var ment for henne!), før hun klarer å parere Ren sånn at hun kommer seg ut av en kinkig situasjon.

 

Han Solo. Kommer til å savne den mannen. Han gjør denne filmen, på samme måte som han gjør ep. 4-6 til det de var også. Når det er sagt tror jeg vi får en god erstatter i Poe Dameron. Virker som om han er en lik type som vil overta "rollen" til Han Solo i ep. 8 og utover.

 

Etter å ha sett filmen igjen er jeg mer usikker på om Luke er Rey's far. Jeg holder fremdeles en knapp på det, men forholdet Rey har til Han Solo er magisk, og Leia virker var også overraskende "chill" med noen hun ikke hadde møtt. Mulig de har møttes før om hun er tanten hennes, men uansett.

 

Vil også si at nå har jeg to ting med denne filmen som jeg virkelig ikke liker. Scenen med monstrene på skipet til Han Solo etter han henter inn Rey & Co. Fullstendig unødvendig, og passer overhodet ikke inn i filmen, imo. Det eneste positive med den scenen var Reys "That was lucky"-kommentar etter Finn påpeker at døren stengte igjen og kuttet av tentaklene til monsteret. I tillegg elsker jeg den Irske(?) aksenten til han ene fyren som dukket opp og ville ha med seg BB-8.

 

Det andre som irriterte meg var den siste scenen. For all del, kult når Millenium Falcon kommer inn lavt over vannet og alt, men de siste to minuttene fra Rey drar fra Leia & Co., til hun gir Luke sabelen er alt for kort og stressende. Tilfører ikke noe filmen noe annet enn to sekunders screen time for Mark Hamill. Jeg skjønner hva JJ ville få frem, men samtidig mener jeg filmen kunne vært kuttet tidligere. Også, hvorfor skulle de sendt Rey alene med Chewie til et sted hun aldri har vært? Mulig det var ment at hun skulle gjøre det, på samme måte som at hun fant sverdet, men fortsatt litt uklart syns jeg.

Lenke til kommentar

 

 

Sår du verkeleg tvil om at Han Solo er død..? Finst vel ikkje nokon klarare dødsfall i filmhistoria, spør du meg.

Sett Clone Wars tv-serien? Darth Maul ble kappet i to og kastet ned i en bunnløst hull i Episode 1, men han dukket opp igjen ti år senere i Clone Wars-serien. Tviler sterkt på at Han Solo overlevde, men vi vet aldri.

Ja, dei har vekka folk til live i TV-seriar som Dallas, Prison Break og den tulleserien du nevner, som eg sjølvsagt ikkje har sett på. Sannsynet for at Harrison Ford kjem tilbake i rolla som ein Han Solo i live i kommande filmar er lik 0. Ja, d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...