nisseunger Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Først skal det sies at jeg er blank på alt som har med økonomi å gjøre, så det trenger dere ikke fortelle meg Ok, så jeg jobbet flittig fram til mai i år, så var jeg i utlandet, og i august ble jeg student. Har levd på lånekassa siden da. Spørsmålet er om jeg fortsatt vil få de ekstra 5000 kr til sommeren ved å fylle opp BSU-kontoen min, siden jeg har hatt fast jobb dette året? Jeg har jo skattet. Mangler 4000 kr for å fylle den maksimalt, men hvis jeg ikke får skattelette til sommeren (har jo ingen inntekt akkurat nå) er det mye annet jeg heller burde bruke pengene på. For eksempel har jeg ikke kjøleskap. Heh.. Hvordan fungerer dette, egentlig? Og hva hvis jeg får jobb etter nyttår? Hadde det forandret noe? Er det hvor mye jeg har tjent i ÅR som har betydning, eller hvor mye jeg evt. tjener/skatter neste år? Tro meg, jeg har googlet og googlet, men finner ingen svar som ikke er utdaterte eller alt for kompliserte. Hadde satt stor pris på om noen kunne forklare meg dette, og helst uten å kalle meg dum!
Stonemeister Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Så lenge du putter 25 000kr på BSU-kontoen får du 5000kr tilbake på skatten. Inntekten din har ingen innvirkning på det.
Llandari Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Det er skatt for skatteåret 2015 som reduseres ved innbetaling på BSU i 2015. Du sier du har igjen 4000 kr for å fylle den maksimalt. Tenker du da på maks årsbeløp eller maks totalbeløp? Har du satt inn noe på den tidligere i år? Hvis du ikke har satt inn noe i år, og kun har igjen 4000 til du når maks totalbeløp, så vil de 4000 gi en skattelette på 800 kroner neste år. (Da ville jeg heller kjøpt meg kjøleskap i år...)
Zash Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Så lenge du putter 25 000kr på BSU-kontoen får du 5000kr tilbake på skatten. Inntekten din har ingen innvirkning på det. Jo. Skattefradraget er avhengig av at du skal betale skatt! I 2015 er grensen 69 650 kroner (avhengig av andre fradrag!). Tjente du mindre enn dette, mister du deler av skattefradraget. TS: Tjente du mer enn 69 650, og ikke har andre fradrag, saa putt inn resten av pengene! 1
nisseunger Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Skrevet 14. desember 2015 Det er skatt for skatteåret 2015 som reduseres ved innbetaling på BSU i 2015. Du sier du har igjen 4000 kr for å fylle den maksimalt. Tenker du da på maks årsbeløp eller maks totalbeløp? Har du satt inn noe på den tidligere i år? Hvis du ikke har satt inn noe i år, og kun har igjen 4000 til du når maks totalbeløp, så vil de 4000 gi en skattelette på 800 kroner neste år. (Da ville jeg heller kjøpt meg kjøleskap i år...) Beklager, jeg formulerte meg dårlig. Jeg mente at jeg mangler 4000 kr på maks årsbeløp, så jeg har satt inn 21 000 i år. Tusen takk for svar!
nisseunger Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Skrevet 14. desember 2015 Så lenge du putter 25 000kr på BSU-kontoen får du 5000kr tilbake på skatten. Inntekten din har ingen innvirkning på det. Jo. Skattefradraget er avhengig av at du skal betale skatt! I 2015 er grensen 69 650 kroner (avhengig av andre fradrag!). Tjente du mindre enn dette, mister du deler av skattefradraget. TS: Tjente du mer enn 69 650, og ikke har andre fradrag, saa putt inn resten av pengene! Jøss, takk! Da kan jeg sette inn, da. Kjøleskap kan vente
AdNauseam Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Det er altså 20 % av det setter inn som gir skattefradrag. Men du får bare tilbakebetalt skatt du har forhåndsbetalt. Dvs., har du ikke betalt skatt, så får du heller ikke tilbake på skatten. BSU er en veldig god måte å spare på. God rente og skattefradrag. Det du setter inn på BSU gjennom et år kan du også ta ut igjen før året er omme. Det vil si, når 2016 kommer så kan du ikke ta ut det du satt inn i 2015, fordi dette året er slutt. Men om du setter in 5000 kr i Februar, så kan du ta dette ut når du vil i 2016, uten at du mister BSU-en. BSU er derfor en fin plass å legge pengene, fordi du kan kontakte banken å hente det ut igjen om du trenger det til uforutsette utgifter. 1
LtdEdFred Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Ikke for å være den fyren, men BSUens innvirkning på skatten heter skattereduksjon og ikke skattefradrag. I motsetning til de aller fleste fradrag som reduserer alminnelig inntekt og dermed total skatt går BSU rett inn og reduserer totalt utlignet skatt. 4
AdNauseam Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Ikke for å være den fyren, men BSUens innvirkning på skatten heter skattereduksjon og ikke skattefradrag. I motsetning til de aller fleste fradrag som reduserer alminnelig inntekt og dermed total skatt går BSU rett inn og reduserer totalt utlignet skatt.Av og til trenger man den fyren også, selv om de ikke alltid blir så populære. 1
The Avatar Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Når du er ung nok til å fortsatt rekke å spare maks til og med det året du fyller 33 år så vil det ikkje lønne seg å bruke BSU kontoen andre år enn dei åra du betalar minst 5000 kr i skatt. Så som 18 åring med 0 inntekt så vil eventuell BSU sparing då berre være tapte skattefrådrag som du ikkje får igjen seinare. 1
Zash Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Ikke for å være den fyren, men BSUens innvirkning på skatten heter skattereduksjon og ikke skattefradrag. I motsetning til de aller fleste fradrag som reduserer alminnelig inntekt og dermed total skatt går BSU rett inn og reduserer totalt utlignet skatt. Saa det heter ikke at "skattefradrag er 20 % av sparebeløpet.", men at "skattereduksjonen er 20 % av sparebeløpet"?
Titanic Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Er forskjellen på skattereduksjon og skattefradrag den samme som engelsk tax credit og tax deduction? http://www.moneycrashers.com/what-is-tax-credit-tax-deduction/
Inge Rognmo Skrevet 14. desember 2015 Skrevet 14. desember 2015 Er forskjellen på skattereduksjon og skattefradrag den samme som engelsk tax credit og tax deduction? http://www.moneycrashers.com/what-is-tax-credit-tax-deduction/ Ja.
LtdEdFred Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Saa det heter ikke at "skattefradrag er 20 % av sparebeløpet.", men at "skattereduksjonen er 20 % av sparebeløpet"? Hvis du vil være den fyren: Ja, det er riktig =)
Zash Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Saa det heter ikke at "skattefradrag er 20 % av sparebeløpet.", men at "skattereduksjonen er 20 % av sparebeløpet"? Hvis du vil være den fyren: Ja, det er riktig =) Hvorfor skriver da Skatteetaten at "skattefradrag er 20 % av sparebeløpet" i Ligningens ABC? Og bruker ordet "fradrag" flittig paa sine sider om BSU?
Herr Brun Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Jeg skjønner heller ikke helt hvor du finner dette begrepet. Jeg er enig i at det er en fordel å skille mellom forskjellige typer fradrag, og skal ikke hevde å kunne dette godt nok til å si at du tar feil, men jeg klarer ikke finne noen kilder på at dette faktisk heter skattereduksjon, og ikke skattefradrag. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå