Gå til innhold

Garantitid på harddisk


indahla

Anbefalte innlegg

"3TB Seagate som feiler" er litt for generell dom (jeg har f.eks et dusin Constellation ES.2 som har kjørt mellom 6-8 år nå 100% feilfritt). Billige disker er selvsagt mer utsatte og får heller ikke 5-års garanti fra produsenten. ST3000DM001 har bare 2-års Seagate garanti: http://www.seagate.com/www-content/product-content/barracuda-fam/desktop-hdd/_shared/docs/desktop-hdd-ds1770-6-1507gb.pdf

 

FW-oppdatering er et godt tips og jeg anbefaler at du gjør dette fra en desktop. Dette er et kritisk inngrep i diskens helligste så hvis du ikke føler deg tilstrekkelig komfortabel med å utføre en slik oppdatering selv, så er det lov å be noen teknisk spesialist om hjelp :)

 

NB: Du trenger ikke å montere disken noen steder. Det holder med at du legger denne stødig et sted i nærheten av desktoppen og bare plugger inn to kabler; 1 for strøm og 1 til SATA porten. Kjør i alle fall SeaTools for å sjekke tilstanden før du setter i gang med FW. Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"3TB Seagate som feiler" er litt for generell dom (jeg har f.eks et dusin Constellation ES.2 som har kjørt mellom 6-8 år nå 100% feilfritt). Billige disker er selvsagt mer utsatte og får heller ikke 5-års garanti fra produsenten. ST3000DM001 har bare 2-års Seagate garanti: http://www.seagate.com/www-content/product-content/barracuda-fam/desktop-hdd/_shared/docs/desktop-hdd-ds1770-6-1507gb.pdf

 

 

Men som privatperson så spiller det ingen rolle hvor lang garantien er, for du har uansett 5 års reklamasjonsrett på harddisker her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NB: Du trenger ikke å montere disken noen steder. Det holder med at du legger denne stødig et sted i nærheten av desktoppen og bare plugger inn to kabler; 1 for strøm og 1 til SATA porten. Kjør i alle fall SeaTools for å sjekke tilstanden før du setter i gang med FW. Lykke til!

Har som sagt bare tilgang til bærbare maskiner for øyeblikket men jeg finner nok en løsning :)

Lenke til kommentar

 

NB: Du trenger ikke å montere disken noen steder. Det holder med at du legger denne stødig et sted i nærheten av desktoppen og bare plugger inn to kabler; 1 for strøm og 1 til SATA porten. Kjør i alle fall SeaTools for å sjekke tilstanden før du setter i gang med FW. Lykke til!

Har som sagt bare tilgang til bærbare maskiner for øyeblikket men jeg finner nok en løsning :)

 

 

Hvis du ikke har gjort dette allerede så kan du sjekke denne her: http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/202435en

 

Der står det bl.a at:

  • SeaTools' Drive Identification - External drives that connect to the system through USB, 1394 Firewire, or eSATA do not have the same background activity as the internal drive. Internal drives are identified as PATA (Parallel ATA or IDE), SATA (Serial ATA), SCSI, or SAS (Serial-Attached SCSI). Most desktop and notebook systems have one SATA or PATA internal drive.
  • Keep the computer fully powered on - Power management controls may need to be suspended while doing very long tests. A complete drive scan may take a few hours to complete. The drive is working on its own at these times and the system may decide it should go into Standby or Hibernate modes.
    1. Click on the Start or Windows icon button in the bottom left corner of your Windows desktop.
    2. Select Control Panel.
    3. Select Power Options.
    4. The setting "Turn off hard disks" should be set to "Never" while running any SeaTools for Windows test.
  • Plug in your laptop computer - Laptop systems should not run the long tests using just battery power. These tests are disk-intensive and will draw more current than a typical usage profile. Be sure to connect the AC adapter to ensure adequate power during the tests.

Men også mye annet nyttig informasjon. Det er altså ikke sikkert at eSata port vil funke i tilfellet.

 

En mulighet kan være å kjøre SeaTools fra en USB-pinne og koble disken som skal testes istedenfor systemdisken på din laptop om dette lar seg gjøre. Men som sagt er det beste å bruke en desktop (på jobben?) til formålet. Håper dette hjelper litt :)

Endret av vk
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har en 3 åt gammel Seagate portable 2TB som sluttet å fungere da den var bare et par måneder gammel. Tenkte jeg skulle hive meg rundt å levere inn en reklamasjon på denne. Men jeg kjøpte den i en fysisk butikk og jeg kommer meg ikke på noen måte inn på RMA systemet til Seagate! Når jeg trykker på "feedback knappen" kommer det file not found, så begynner å lure på om Seagate har sluttet å ta imot klager? ;)

Lenke til kommentar

Har en 3 åt gammel Seagate portable 2TB som sluttet å fungere da den var bare et par måneder gammel. Tenkte jeg skulle hive meg rundt å levere inn en reklamasjon på denne. Men jeg kjøpte den i en fysisk butikk og jeg kommer meg ikke på noen måte inn på RMA systemet til Seagate! Når jeg trykker på "feedback knappen" kommer det file not found, så begynner å lure på om Seagate har sluttet å ta imot klager? ;)

 

Det beste er å reklamere til butikken hvor du kjøpte disken, forutsatt at den fortsatt er under garanti. Selv om du når frem til Seagate og de sender deg en ny disk, så må du betale toll og mva for denne og dette ofte gjør hele bryet ulønnsomt og upraktisk.

 

Hvis butikken ikke finnes lenger, da har grossisten som har levert disken til butikken samme ansvar og du kan reklamere til dem!

 

I alle fall vil du trenge en eller annen form for bevis for at disken er din (f.eks kvittering).

Endret av vk
Lenke til kommentar

Så klarer de å lese av disken og finner ut at feilen skjedde for 3 år siden...

Jeg tror ærlig talt ikke at det er noe de bryr seg så mye om, med mindre feilen har blitt forverret på grunn av at han har ventet lenge med å reklamere.

 

Har jobbet med salg av elektronikkprodukter i 15 år, og enda ikke opplevd at en reklamasjon har blitt avslått fordi kunden ikke har reklamert i løpet av rimelig tid.

Lenke til kommentar

... Selv om du når frem til Seagate og de sender deg en ny disk, så må du betale toll og mva for denne og dette ofte gjør hele bryet ulønnsomt og upraktisk.

.. snip..

I alle fall vil du trenge en eller annen form for bevis for at disken er din (f.eks kvittering).

 

 

Ikke nødvendigvis helt korrekt...

 

Jeg fikk noen Seagate Barracuda disker en gang i tiden, disse hadde vært i bruk.

Fikk senere problem med en av de, og den var fortsatt nnenfor garantitiden.

Den ble registrert hos Seagate, og fikk et RMA nummer.

Deretter måtte jeg toll-deklarere den  ut av Norge, som garanti-sak.

Hvis jeg husker korrekt hadde de et support senter i Tysklan eller Nederland hvor disken ble sendt.

 

Fikk etter noen uker en overhalt disk tilbake, uten å betale hverken toll eller mva (er det forresten toll på harddisker..?)

Dette ble gjort helt uten at jeg hadde noen som helst kvittering på disken.

Lenke til kommentar

 

... Selv om du når frem til Seagate og de sender deg en ny disk, så må du betale toll og mva for denne og dette ofte gjør hele bryet ulønnsomt og upraktisk.

.. snip..

I alle fall vil du trenge en eller annen form for bevis for at disken er din (f.eks kvittering).

 

 

Ikke nødvendigvis helt korrekt...

 

Deretter måtte jeg toll-deklarere den  ut av Norge, som garanti-sak.

 

Fikk etter noen uker en overhalt disk tilbake, uten å betale hverken toll eller mva (er det forresten toll på harddisker..?)

Dette ble gjort helt uten at jeg hadde noen som helst kvittering på disken.

 

 

Jepp, dette funket i gamle dager (hvem betaler frakten forresten?) selv om det er ganske mye styr frem og tilbake. I dag gidder de ikke å ta imot gamle disker (koster masse i forhold til bare å sende en ny direkte). Med mindre disken er VELDIG dyr (som neppe er tilfellet her), så lønner det seg ikke å lage noe stort prosjekt ut av dette. Som sagt er den beste løsningen enkel retur til selger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Men skal da vitterlig være mulig å reklamere i 5 år?

Ja, harddisker er en type produkt som naturlig har reklamasjonsrett i fem år.

 

Det Dubious mener, er at ettersom du har visst om feilen i cirka tre år, så kan det være for sent å reklamere nå. Oppdager man en feil/mangel på et produkt, så skal det reklameres innen rimelig tid. I følge Forbrukerkjøpsloven kan ikke den fristen være kortere enn to måneder. Det vil si at om man reklamerer mer enn to måneder etter man oppdaget, eller burde oppdaget feilen, så kan reklamasjonen avslås.

 

Men som jeg også sier lenger opp her, så tror jeg den regelen brukes ytterst sjelden for å avslå en reklamasjon, med mindre det at du har ventet så lenge med å reklamere har ført til at feilen har blitt forverret på en slik måte at det blir betydelig dyrere for leverandør å yte avhjelp (reparere/bytte produktet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men skal da vitterlig være mulig å reklamere i 5 år?

 

Det er sant, men:

 

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon)"

 

2 år og 10 måneder kan vel ikke akkurat sies å være "innen rimelig tid".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
«Må» er feil ord. Bør ville jeg heller sagt.

 

 

Lovteksten sier "må":

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon)."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vi får se! Har fått mail om at Seagate har mottatt disken ihvertfall.

Men skal da vitterlig være mulig å reklamere i 5 år?

Du må reklamere innen to måneder etter du oppdaget mangelen, uansett hvor lenge det er siden du kjøpte varen.
«Må» er feil ord. Bør ville jeg heller sagt.
Må for at du skal ha et krav. Bør er i alle fall ikke noe godt begrep, det finnes mange grunner til ikke å forfølge et krav. For å kunne gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser du reklamere innen fristen, jf. lovteksten. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...