Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

3-åring som spikker


Anbefalte innlegg

Vanlig situasjon i familien.

 

3-åringen har funnet en liten vedkubbe i vedkurven og roper:

-"Mammaaa, jeg vil spikke! Hvor er spikkekniven?"

Mamma: "Den ligger sammen med Duploklossene på lekebordet. Sett deg i gangen er du snill, så det ikke blir så mye boss på stuegulvet".

 

Og så spikkes det "sverd" og "kjempestore fyrstikker" etc. med overraskende stødig hånd. Men 3 år? Er ikke det i grenseland? Ikke noe viktig problem altså, vil bare høre andres ærlige mening.



Anonymous poster hash: 4821f...ceb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge kniven blir brukt slik den skal så ser eg ikkje eit stort problem med det nei, men det er viktig å følge med slik at treåringen ikkje gløymer seg og springer rundt med kniven.

 

Eg vil også anbefale at ein voksen hjelper til, i alle fall til å begynde med. Fyrst og fremst då for å lære vekk korrekt teknikk. Det viktigaste då er at alle operasjoner som krever kraft skal være i retning vekk frå kroppen, det er kun lov å spikke inn mot kroppen når det er snakk om detaljarbeid som ikkje krever styrke. Tilsvarande bør treåringen også få opplæring i bruk, oppbevaring og overlevering av kniven.

 

Det kan være greit å ha plaster lett tilgjengelig, men eg hadde ikkje vært veldig bekymra basert på alderen åleine. Største faren for uhell med kniv oppstår når det er fleire barn som holder på saman sida fokuset på arbeidet då kan bli litt dårligare.

Lenke til kommentar

Sorry Avatar, men det blir liksom som alt for PK.

 

La ungen holde på. Sørg for at han får skarpe kniver Det er sløve kniver han skader seg på. Utfordre han.

 

Ungen ser noe. Kanskje det er fyrstikken gjemt inne i treklossen, men kanskje han bare ser en fyrstikk. Siden kniven er hans verktøy velger han å spikke. 

 

Ta kontakt med noen som arbeider med visuelt skapende talenter, men vær forberedt på nederlag også.

Hvis han skjærer seg, så lærer han av det. Derom han skader seg selv eller andre - vær forberedt på massiv kritikk!

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vanlig situasjon i familien.

 

3-åringen har funnet en liten vedkubbe i vedkurven og roper:

-"Mammaaa, jeg vil spikke! Hvor er spikkekniven?"

Mamma: "Den ligger sammen med Duploklossene på lekebordet. Sett deg i gangen er du snill, så det ikke blir så mye boss på stuegulvet".

 

Og så spikkes det "sverd" og "kjempestore fyrstikker" etc. med overraskende stødig hånd. Men 3 år? Er ikke det i grenseland? Ikke noe viktig problem altså, vil bare høre andres ærlige mening.

Såpass små unger er ikke sterke nok til å skade seg alvorlig med kniv (med mindre man er ekstremt uheldig da), en del folk med kompetanse på området anbefaler at barn begynner å bruke kniv tidlig.

 

Jeg ville ikke vært redd for å la en treåring bruke kniv.

Lenke til kommentar

 

Såpass små unger er ikke sterke nok til å skade seg alvorlig med kniv (med mindre man er ekstremt uheldig da), en del folk med kompetanse på området anbefaler at barn begynner å bruke kniv tidlig.

 

Jeg ville ikke vært redd for å la en treåring bruke kniv.

 

 

Interessant! Hvilke folk er dette?

Lenke til kommentar

Meg for eksempel. Kjekkt å nesten kutte av meg fingrene innimellom når jeg var liten, ble vant med blod og mister ikke kontrollen når andre barn i familien har kuttet seg ;) + at barn på 3 år ikke er så dumme som mange tror. Lærer man dem å spikke riktig så gjør de ofte det. Så passer man på at de bruker en sløv'ish kniv, eventuellt en potetskreller, er ikke kravstore de små krapylene.

 

Edit; SELVFØLGELIG UNDER KONSTANT OPPSYN!!!

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...