Gå til innhold

[Løst] Boligkjøp: Bank krever 25% av fellesgjeld?


archongamer

Anbefalte innlegg

Jeg har denne uken kjøpt min første bolig, og trodde alt var i skjønneste orden.

Hadde først møte med banken der jeg fikk innvilget lån på 1.700 000, og hadde satt en maksgrense på 2.350 000 da jeg har spart opp 650 000 i egenkapital. Fikk tilslag på en leilighet til 2 325 000 og ringte da banken for å gi beskjed om dette.

 

Da kom bankmannen opp med at jeg fortsatt manglet minimum 25% av fellegjelden for at de kunne godkjenne finasieringen på boligen. Noe jeg stusset på da jeg trodde fellesgjelden er noe man arver og som dekkes ved fellesutgiftene hver mnd.

 

Prøvde å få en fornuftig forklaring av mannen i banken, men må ærlig talt si jeg slet med å forstå hva han mente, og hvorfor de krevde en slik sum i tillegg på noe som ikke skal betales annet enn ved faste månedlige avdrag. Megler hadde heller aldri hørt om ert slikt krav, og mente det hørtes tullete ut, men han kunne ikke si noe sikkert da han sa bankene hadde mange merkelige regler og ordninger rundt boliglån. Men ikke en krone skal innbetales av fellesutgiftene annet enn vanlig felleskostnader.

 

Nå har leiligheten ganske lav fellesgjeld, og lave fellesutgifter. Så summen det er snakk om er til å leve med om det viser seg at dette er noe som må betales. Men skulle gjerne hørt om andre har lignende erfaringer, og kanskje en god forklaring på hvorfor banken krever at jeg stiller med disse 25% av fellesgjelden?

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått tilslag på lån på 1,7 millioner så er dette inkludert egenkapital. Hvis banken bare krever at du betaler ned 25% av egenkapitalen så er du veldig heldig, for her har du bæsja skikkelig på leggen.

 

Jeg har fått låne 1.700 000 av banken utenom egenandelen. Dette vet jeg, så det er fortsatt rent på leggen.

Jeg lurer på hvorfor de vil at jeg skal stille med 25% av fellesgjelden, ikke av egenkapitalen..

 

Edit: Om jeg forklarte det dårlig i første post er avtalen jeg hadde med banken at jeg kunne by opp til 2 350 000, hvor 1 700 000 var i lån, og det resterende i oppspart egenkapital. (650 000)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Banken tar utgangspunkt i totalprisen, kjøpsprisen + fellesgjeld.

 

Det vet jeg. Men det eneste de krever er at jeg når lånet utbetales har disse 25% av fellesgjelden på konto. De skal jo ikke betales noe sted, og slik jeg forstod det er det ingenting i veien for at jeg bruker disse på ny pc dagen etter utbetalingen for å ta et fiktivt eksempel.

Dermed stusser jeg på hva slags garanti det egentlig skal være godt for, og hvorfor de krever dette.

Lenke til kommentar

 

Banken tar utgangspunkt i totalprisen, kjøpsprisen + fellesgjeld.

 

Det vet jeg. Men det eneste de krever er at jeg når lånet utbetales har disse 25% av fellesgjelden på konto. De skal jo ikke betales noe sted, og slik jeg forstod det er det ingenting i veien for at jeg bruker disse på ny pc dagen etter utbetalingen for å ta et fiktivt eksempel.

Dermed stusser jeg på hva slags garanti det egentlig skal være godt for, og hvorfor de krever dette.

 

 

Tviler på at du kan ha de på konto. Og det at  de krever 25% er jo litt i overkant, normaltsett krever de jo 15% for totalsum. Slik at om du skal kjøpe en leilighet til 1 mill inkludert felles, så får du 850 av banken og spytter inn 150 selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at du kan ha de på konto. Og det at  de krever 25% er jo litt i overkant, normaltsett krever de jo 15% for totalsum. Slik at om du skal kjøpe en leilighet til 1 mill inkludert felles, så får du 850 av banken og spytter inn 150 selv. 

 

 

I følge bankmannen var det viktig at disse stod på konto den dagen utbetalingen skulle skje. Nå hadde jeg en avtale med de om at jeg kunne by opp til 2 350 000 og jeg har gått gjennom samtlige av avtalepapirene og finansieringsbeviset uten å kunne se at dette var nevnt at det i tillegg må stilles et minimum av 25% av fellesgjelden i tillegg til den avtalen vi hadde.  Dette dukket først opp i en tlf samtale vi hadde tidligere i dag. Selv megler hadde aldri hørt om dette kravet, og jeg bare stusset på hva det skal være godt for.

 

Nå er det ikke store beløpet jeg må stille som sagt, så jeg er ikke en krise om så er at dette stemmer. Men jeg er bare nyskjerrig på hvorfor de vil ha en slik garanti på en leilighet med lav fellesgjeld, og lave fellesutgifter. Jeg er med avdrag og fellesutgifter langt under hva banken satt som grense for mnd utgift i forbindelse med boligkjøpet.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt å stille sikkerhet i hele summen, altså kjøpsum + fellesgjeld. Hvorfor din bank gjør det akkurat sånn som dette må du nesten høre med de om.

 

 

Jeg har sendt en mail til banken og bedt om en skriftlig redgjørelse. Og det er jo rart at megler som er en erfaren megler aldri hadde hørt om dette kravet slik det er fremlagt. Da burde jo banken i hvertfall sagt fra om dette da avtalene ble inngått, og ikke komme opp med dette etter jeg har budt på en leilighet innenfor totalsummen vi ble enige om da jeg var i banken. Banken hadde jo også godtatt finansieringen når megler hadde ringt inn, mens i mitt hode burde de jo alt da ha sagt i fra om at det var noe som manglet.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

 

 

 

At megler ikke viste om at dette var ett normalt krav har jeg ingen tro på, altså at en må ha EK til både lånesum og fellesgjeld. Men at banken krever 25% EK på fellesgjeld som ikke trenger å innbetales virker som en særavtale som megler ikke kunne vist om. Men han viste garantert om at du måtte dekke EK for fellesgjeld da det er helt normalt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

At megler ikke viste om at dette var ett normalt krav har jeg ingen tro på, altså at en må ha EK til både lånesum og fellesgjeld. Men at banken krever 25% EK på fellesgjeld som ikke trenger å innbetales virker som en særavtale som megler ikke kunne vist om. Men han viste garantert om at du måtte dekke EK for fellesgjeld da det er helt normalt.

 

 

Det visste han nok, men det bygget på en misforståelse mellom meg og bankmannen. Jeg fikk inntrykk av at han krevde 25% av fellesgjelden i tillegg til egenkapitalkravet som alt var enighet om i møte med banken, men det viste seg altså å være en misforståelse. Jeg var med god margin på trygg grunn og alt er i skjønneste orden. Takk for hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...