Gå til innhold

KOMMENTAR: Stadig flere eksklusive spill skader spillkulturen


Anbefalte innlegg

Syns artikkelen er på bærtur. Det einaste som er negativt rundt eksklusive spill i dag er multispill som blir gjort om til eksklusive eller tidseksklusive spill, dvs at man pisser på deler av fanbasen som har gjort spillserien mulig. Slike holdninger i spillbransjen ser eg ingen grunn for å støtte opp, så som spill som Bayonetta 2, Rise of the Tomb Raider og Street Fighter V.

 

Elles er spillkulturen i sin utvikling blitt utvanna til å fevne om alle former for spillere. Premissane er forandra for alltid og det som var kommer ikkje tilbake. Synd at MS har rota det slik til for seg sjølv med XO. Nå spørs det om Windows som spillplatform vil misse enda fleire spillere.

 

Det er usannsynlig mange spill som ikke er utvannet, ikke er lette, og ikke vil favne om alle. Mye flere enn tidligere. Windows er plattformen din isåfall. Og windows mister ikke "enda flere spillere"; plattformen er i stadig økning.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fulgt med en stund på hvordan spillbran$jen har utviklet seg og jeg og mange med meg HAR FÅTT NOK! Sony og Microsoft burde skamme seg. Måten de driver på tåler ikke dagens lys. Bill Gates og Sonysjefen sitter der med pengesekken i hendene å hover inn mens de som programeres spillene jobber crunch-time dag ut og dag inn for luselønn!

 

Når Microsoft kjøper en serie som har vært allemannseie som Tomb Rider som eksklusiv så pisser de på leggen til fansen av spillet. Når eksklusivittet, DLC, brutte løfter, bugs i hopetall er det som spillbransjen har å by på er det ikke rart at mange tyr til Gamergate og piratkopiering. Men hva gjør spillbran$jen? De angriper spillerene. Er det rart at noe er galt? Spillbran$jen må stikke en finger ned i jorda og se hva materien de vokser ut av er lagd av - men først må de ta den ut av sin egen rumpe!

Lenke til kommentar

Er vel liten tvil om at vinneren på spill fronten de siste årene er PC. Spillerbase har aldri vært større og så og si alle spill kommer ut på PC. Skal heller ikke glemme det vanvittige antallet ekslusive titler som kun kommer til PC. Med Windows 10 kan man jo nå også spille mobilspill rett på PC. Skjønner folk er lei av å sitte med ett gammel spillbibliotek på forskjellige konsoller som man jo etterhvert må ha både 2 og 3 av for å få spille sine gamle spill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med posten over. Når alt er tilgjengelig på alt gir det kun mening å spille på PC. Man må ha en PC uansett og PC-gaming i dag er mye mindre komplisert enn før, da man ofte måtte bruke litt tid på å få spillene til å kjøre skikkelig. Samtidig har konsollene blitt mer like PCer; det er et betydelig OS-interface, det er oppdateringer, patcher osv., som man av en eller annen grunn ikke trengte før.

 

 

 

Fordelen med denne trenden - altså den motsatte av hva som problematiseres i artikkelen - er at flest mulig får tilgang til flest mulig spill. Bakdelen er at det blir liten vits i å eie mer enn en plattform, at spillene i mindre grad kan skreddersys for hardwaren til en spesifikk plattform og at det lages færre nye titler; man gjør i stedet en remaster av noe fra forrige generasjon.

 

Selv synes jeg at de radikalt forskjellige spillbiblioteken til f.eks. SNES og Megadrive på 90-tallet var noe av det som gjorde det interessant å være gamer på den tiden. Kjøpte man en ny konsoll fikk man plutselig tilgang til masse nye spill. I dag er det nesten ikke vits å eie verken PS4 eller Xbone hvis man har en PC med Steam, og Nintendos konsoller er kun for å spille Mario og Zelda.

 

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan det er en fordel å ha flere bokser? Hadde du likte det om man delte det opp i xbox-one a og xbox-one-b og ga ut annenhvert spill til plattformen til a og b?

 

AtW

 

 

Det har ingen praktisk verdi, men de forskjellige konsollene blir mye mer spennende om de har ulike bibliotek. Ikke minst fra et samler-perspektiv.

Lenke til kommentar

 

Syns artikkelen er på bærtur. Det einaste som er negativt rundt eksklusive spill i dag er multispill som blir gjort om til eksklusive eller tidseksklusive spill, dvs at man pisser på deler av fanbasen som har gjort spillserien mulig. Slike holdninger i spillbransjen ser eg ingen grunn for å støtte opp, så som spill som Bayonetta 2, Rise of the Tomb Raider og Street Fighter V.

 

Elles er spillkulturen i sin utvikling blitt utvanna til å fevne om alle former for spillere. Premissane er forandra for alltid og det som var kommer ikkje tilbake. Synd at MS har rota det slik til for seg sjølv med XO. Nå spørs det om Windows som spillplatform vil misse enda fleire spillere.

 

Bayonetta 2 hadde aldri skjedd hvis ikke Nintendo finansierte utviklinga. Og det solgte dårlig. Jeg syns det var fabelaktig men tviler på vi noen gang får se en 3-er så der kan du se at boikotten din hjalp. Kanskje ikke på måten du ønska, men allikevel. Trist.

Det triste er at Nintendo ikkje ser at Bayonetta 2 ville tjent på å komme ut til fleire platformer, det hadde i det minste fanbasen satt pris på og 3-er'en hadde muligens dukka opp pga øka salg. Dernest er det tvilsomt at min boikott har utgjort så mykje, men eg betviler ikkje at mange med meg reagerer på at multispill blir eksklusive. Først og fremst burde jo di med Wii U kjøpt spillet framfor å klage på di som ikkje har den konsollen.

Lenke til kommentar

 

 

Syns artikkelen er på bærtur. Det einaste som er negativt rundt eksklusive spill i dag er multispill som blir gjort om til eksklusive eller tidseksklusive spill, dvs at man pisser på deler av fanbasen som har gjort spillserien mulig. Slike holdninger i spillbransjen ser eg ingen grunn for å støtte opp, så som spill som Bayonetta 2, Rise of the Tomb Raider og Street Fighter V.

 

Elles er spillkulturen i sin utvikling blitt utvanna til å fevne om alle former for spillere. Premissane er forandra for alltid og det som var kommer ikkje tilbake. Synd at MS har rota det slik til for seg sjølv med XO. Nå spørs det om Windows som spillplatform vil misse enda fleire spillere.

Bayonetta 2 hadde aldri skjedd hvis ikke Nintendo finansierte utviklinga. Og det solgte dårlig. Jeg syns det var fabelaktig men tviler på vi noen gang får se en 3-er så der kan du se at boikotten din hjalp. Kanskje ikke på måten du ønska, men allikevel. Trist.

Det triste er at Nintendo ikkje ser at Bayonetta 2 ville tjent på å komme ut til fleire platformer, det hadde i det minste fanbasen satt pris på og 3-er'en hadde muligens dukka opp pga øka salg. Dernest er det tvilsomt at min boikott har utgjort så mykje, men eg betviler ikkje at mange med meg reagerer på at multispill blir eksklusive. Først og fremst burde jo di med Wii U kjøpt spillet framfor å klage på di som ikkje har den konsollen.

 

 

Hvorfor skulle Nintendo bidra til penger i kassa til Sony og Microsoft? 

 

Realiteten er: Bayonetta 2 hadde ikke eksistert uten Nintendo. Lik det eller ei.  Alternativene er: Bayonetta på Wii U, eller ingen Bayonetta. Alt annet er ønsketenkning og drømming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Syns artikkelen er på bærtur. Det einaste som er negativt rundt eksklusive spill i dag er multispill som blir gjort om til eksklusive eller tidseksklusive spill, dvs at man pisser på deler av fanbasen som har gjort spillserien mulig. Slike holdninger i spillbransjen ser eg ingen grunn for å støtte opp, så som spill som Bayonetta 2, Rise of the Tomb Raider og Street Fighter V.

 

Elles er spillkulturen i sin utvikling blitt utvanna til å fevne om alle former for spillere. Premissane er forandra for alltid og det som var kommer ikkje tilbake. Synd at MS har rota det slik til for seg sjølv med XO. Nå spørs det om Windows som spillplatform vil misse enda fleire spillere.

Bayonetta 2 hadde aldri skjedd hvis ikke Nintendo finansierte utviklinga. Og det solgte dårlig. Jeg syns det var fabelaktig men tviler på vi noen gang får se en 3-er så der kan du se at boikotten din hjalp. Kanskje ikke på måten du ønska, men allikevel. Trist.

Det triste er at Nintendo ikkje ser at Bayonetta 2 ville tjent på å komme ut til fleire platformer, det hadde i det minste fanbasen satt pris på og 3-er'en hadde muligens dukka opp pga øka salg. Dernest er det tvilsomt at min boikott har utgjort så mykje, men eg betviler ikkje at mange med meg reagerer på at multispill blir eksklusive. Først og fremst burde jo di med Wii U kjøpt spillet framfor å klage på di som ikkje har den konsollen.

 

 

Hvorfor skulle Nintendo bidra til penger i kassa til Sony og Microsoft? 

 

Realiteten er: Bayonetta 2 hadde ikke eksistert uten Nintendo. Lik det eller ei.  Alternativene er: Bayonetta på Wii U, eller ingen Bayonetta. Alt annet er ønsketenkning og drømming.

 

 

Kvifor ikkje, om Nintendo var så viktig for å få ut Bayonetta, så ville Nintendo garantert fått sin del av kaka om spillet kom ut til fleire platformer. Noko anna ville jo bety at Nintendo ikkje var så viktig likevel.

 

Realiteten er at spillutviklerene hadde fleire alternativ men lot seg friste av penger fra Nintendo. At dårlige salg blir resultatet er ikkje så rart, det ligger i korta når mange fans blir pissa på.

 

Realiteten i å støtte opp om multispill som blir omgjort til eksklusive/tidseksklusive spill er at man er med på å ødelegge for andre spillere. For fans som blir pissa på er det lite greit å vite at nokon syns ei slik holdning i spillbransjen er ok.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Syns artikkelen er på bærtur. Det einaste som er negativt rundt eksklusive spill i dag er multispill som blir gjort om til eksklusive eller tidseksklusive spill, dvs at man pisser på deler av fanbasen som har gjort spillserien mulig. Slike holdninger i spillbransjen ser eg ingen grunn for å støtte opp, så som spill som Bayonetta 2, Rise of the Tomb Raider og Street Fighter V.

 

Elles er spillkulturen i sin utvikling blitt utvanna til å fevne om alle former for spillere. Premissane er forandra for alltid og det som var kommer ikkje tilbake. Synd at MS har rota det slik til for seg sjølv med XO. Nå spørs det om Windows som spillplatform vil misse enda fleire spillere.

Bayonetta 2 hadde aldri skjedd hvis ikke Nintendo finansierte utviklinga. Og det solgte dårlig. Jeg syns det var fabelaktig men tviler på vi noen gang får se en 3-er så der kan du se at boikotten din hjalp. Kanskje ikke på måten du ønska, men allikevel. Trist.

Det triste er at Nintendo ikkje ser at Bayonetta 2 ville tjent på å komme ut til fleire platformer, det hadde i det minste fanbasen satt pris på og 3-er'en hadde muligens dukka opp pga øka salg. Dernest er det tvilsomt at min boikott har utgjort så mykje, men eg betviler ikkje at mange med meg reagerer på at multispill blir eksklusive. Først og fremst burde jo di med Wii U kjøpt spillet framfor å klage på di som ikkje har den konsollen.

 

 

Hvorfor skulle Nintendo bidra til penger i kassa til Sony og Microsoft? 

 

Realiteten er: Bayonetta 2 hadde ikke eksistert uten Nintendo. Lik det eller ei.  Alternativene er: Bayonetta på Wii U, eller ingen Bayonetta. Alt annet er ønsketenkning og drømming.

 

 

Kvifor ikkje, om Nintendo var så viktig for å få ut Bayonetta, så ville Nintendo garantert fått sin del av kaka om spillet kom ut til fleire platformer. Noko anna ville jo bety at Nintendo ikkje var så viktig likevel.

 

Realiteten er at spillutviklerene hadde fleire alternativ men lot seg friste av penger fra Nintendo. At dårlige salg blir resultatet er ikkje så rart, det ligger i korta når mange fans blir pissa på.

 

Realiteten i å støtte opp om multispill som blir omgjort til eksklusive/tidseksklusive spill er at man er med på å ødelegge for andre spillere. For fans som blir pissa på er det lite greit å vite at nokon syns ei slik holdning i spillbransjen er ok.

 

Nintendo finansierte utviklinga av spillet direkte.  De ga ikke SEGA en sekk med penger for å holde det eksklusivt. Det er for forskjell der. 

 

Du foretrekker at det aldri fantes et Bayonetta 2, enn at det finnes på WiiU. Det er for meg en sprø holdning å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unødvendig å tillegge meg meininger eg ikkje har! Eg føretrekke at multispill forblir multispill, dvs at Bayonetta 2 fantes på minst alle platformer det forrige spillet vart gitt ut på og gjerne på enda fleire platformer. At spillutvikler og Nintendo pissa på fanbasen er ikkje ok uannsett korleis du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar

Er vel liten tvil om at vinneren på spill fronten de siste årene er PC. Spillerbase har aldri vært større og så og si alle spill kommer ut på PC. Skal heller ikke glemme det vanvittige antallet ekslusive titler som kun kommer til PC. Med Windows 10 kan man jo nå også spille mobilspill rett på PC. Skjønner folk er lei av å sitte med ett gammel spillbibliotek på forskjellige konsoller som man jo etterhvert må ha både 2 og 3 av for å få spille sine gamle spill. 

Nå er det ingen grunn til at spill er pc esklusive annet en inteface 

noen ganger harware krav men PS4 / One har nok minne til å dra alt, forige generasjon hadde for lite minne til å dra mange pc spill.

Mange spill er for smale til å portes det er en annen sak, om de selger godt blir de stort sett portet som kerbal space program blir.

Ellers er jeg enig med deg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...