Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bo i mobilt hjem?


Fesk1

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bo hele året i et mobilt hjem på egen fritidstomt?

 

Scenario: Jeg kjøper meg en campingvogn som jeg setter på egen fritidseiendom. Registrert adresse kommer til å være hos en slektning.

 

Vet at kommunen her går dør-til-dør å sjekker om folk bor på hyttene sine. Hvis jeg da river hytta å setter kun campingvogna der, kan de si noe på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke dette er noen god ide! :( Uten å kunne være konkret, anntar jeg du vil bryte minst to lover. Den ene er PBL (som har begrensning ved lengre opphold, uten at stedet er godkjent). Og det andre går på lovlig bostedsadresse. 

 

Samtidig så taper du vel en del penger, på å rive ei hytte. Det må i så tilfelle søkes om Rivetillatelse.

Lenke til kommentar

Samtidig så taper du vel en del penger, på å rive ei hytte. Det må i så tilfelle søkes om Rivetillatelse.

Det var antagelig bare en måte å illustrere spørsmålet på, ikke en reell ide om riving.

 

Jeg har så vidt snakket med studenter som har valgt å bo i båt eller campingvogn i studietiden for å spare penger og i det hele tatt klare å finne et sted å bo. Det har fungert fint i de fire sakene jeg har kjennskap til, men det er mange år siden. Det eneste var noen praktiske problemer med hvor posten godtok å levere post (løsningene til de jeg snakket med var å bruke bekjente sin adresse, men det går muligens an å bruke poste restante eller postboks også).

 

Det er ikke ulovlig å være bostedsløs og ikke ulovlig for bostedsløse å bo i midlertidige (ikke PBL-godkjente) boliger, som telt, bil, campingvogn, båt etc. Men det kan være andre lover som påvirker lovligheten. For eksempel at man ikke kan bo permanent på samme sted i for eksempel telt. Så vidt jeg husker er det en 2-døgns grense for telt i innmark/nært bebyggelse/turområder.

 

På egen tomt vet jeg ikke om noen begrensninger for overnatting i telt/campingvogn, men man får vist ikke overnatte i anneks/uthus som ikke er godkjent for overnatting. Leier man campingplass har de ofte regler mot permanent beboelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En kollega solgte leiligheten og kjøpte en campingbil som er permanent parkert på en campingplass rett utenfor oslo. Han bor i den hele året, helt lovlig. Leie av parkeringsplass på campingen og strøm er billigere enn husleie og lån for et hus. Bilen ga han 350k for, og regner med å tape litt når han vil selge den igjen. Det er flere som gjør dette på samme campingplassen.

 

Det er varmt om vinteren og fint om sommeren. Det er ikke lov å bare kjøre rundt og parkere hvor som helst nei.

Det vil også bli veldig dyrt i bensinkostnader. Hans bil står parkert hele året. Han bruker en SMART bil til vanlig bruk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Med det er ulovlig å bo hele året i en hytte/fritidsbolig

 

Det har med kommunens reguleringsplan.

 

Ein del hytter og fritidsboliger ligger i områder der kommunen ikkje vil ha folk buande heile året, dette kan være av forskjellige grunnar med ofte så er det på grunn av praktiske grunnar som at vegen til hyttefeltet ikkje blir vintervedlikeholdt, vann og avløpssystema som ikkje er dimensjonert for stor bruk, osv. Eller rett og slett av at det er politisk enigheit om at det aktuelle området skal kunne brukast til friluftsområde, jakt, hekkeområde for fugl eller slike ting.

 

Ein campingplass derimot er regulert for formålet og har vanligvis dei nødvendige forutsettningane for heilårscamping.

Lenke til kommentar

Upoblematisk og bo i hytte/fritidsbolig/camping så lenge du har en adresse hos for eks foreldre. Ingen som sjekker dette uansett. Om det ikke er lovregulert på plassen du bor på så er det som sagt uproblematisk. 

 

Jeg har en venn som i 2 år bodde på hytta si siden han hadde et lengere oppdrag for jobben sin i bergen og hytte/feriehuset han eier ligger i et sted som heter kleppe. litt bedre en og pendle fra oslo der han bor :p Han hadde adresse i oslo. alt av regninger osv kom uansett rett i nettbank/mail og om det var noen brev ble de vidresendt til en postboks i bergen av hans mor.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Da har de særegne regler akkurat den plassen, for han har bodd der i over ett år nå, i campingbilen sin. Og han har naboer som gjør det samme. Og det er ikke et bortgjemt sted langt inni skaugen.

 campingbil/plass ikke det samme som hytte

 

Liten sjans for å bli oppdaget, men lov er det nok ikke (hytte igjen, ikke campingbil/vogn/plass)

Har lite med kommunens reguleringsplan og mer med at det skal skattes for bruk

Lenke til kommentar

 

 

Det var antagelig bare en måte å illustrere spørsmålet på, ikke en reell ide om riving.

 

Jeg har så vidt snakket med studenter som har valgt å bo i båt eller campingvogn i studietiden for å spare penger og i det hele tatt klare å finne et sted å bo.

 

 ikke ulovlig for bostedsløse å bo i midlertidige (ikke PBL-godkjente) boliger, som telt, bil, campingvogn, båt etc.

 

På egen tomt vet jeg ikke om noen begrensninger for overnatting i telt/campingvogn, men man får vist ikke overnatte i anneks/uthus som ikke er godkjent for overnatting. Leier man campingplass har de ofte regler mot permanent beboelse.

 

Ilustrasjon - ja alt her, er jo en tenkt løsning!

 

Det er mye en kan gjøre ulovlig, som ikke blir oppdaget. Men jeg forutsatte selvfølgelig, at en skulle bo slik lovlig. Å oppfordre til ulivligheter her, er vel ikke ønskelig.

 

Lovverket bryr seg lite om kortere opphold, i det du ramser opp i siste avsnitt. Også rom i bolig/aneks som ikke er godkjent til boligformål. Det er permanent opphold, som har div. begrensninger.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det har med kommunens reguleringsplan.

 

 

Ein campingplass derimot er regulert for formålet og har vanligvis dei nødvendige forutsettningane for heilårscamping.

 

Permanent opphold i fritidsbolig, er regulert i PBL, som er overordnet kommunens bestemmelser.

 

På en campingplass kan det være lovlig å bo permanet, hvis forholdene ligger til rette (åpent og godkjent).

Lenke til kommentar

Fikk svar fra byggesakskontoret:

Meg: Hei. Hva er reglene for opphold over lengre tid på fritidseiendom i kommunen? Kan det evt. søkes om utvidet opphold pga. praktiske årsaker (oppussing) ?

 

Mvh Kenneth

 

Svar:Reglene er at du kan ikke ha fast bostedsadresse på en fritidseiendom. Ut over det er det ingen ting i veien for å bo der i en periode slik som du nevner.

 

Mvh.

Byggesakskontoret

 

 

Da er det jo tydeligvis bare å flytte rett inn i hytta da. Hvis jeg bor der/pusser opp i 11 av 12 måneder på et år, i tillegg til å ha adressen min hos en kjenning, er det ingen som kan si noe :D

Lenke til kommentar

 

Sånn bortsett fra at du er forpliktet til å "ha adresse" der du regelmessig har din døgnhvile, jf. folkeregisterforskriften § 5-1.

Vil dette si at det er ulovlig å bo på hotell på heltid? Forutsetter at man bytter hotell ofte, slik at ikke et enkelt hotell blir "hjem".

 

Tror neppe staten bryr seg så mye så lenge det ikke er snakk om fritidseiendom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...