Gå til innhold

Kamera med vidvinkel til bruk i cockpit/fly


Anbefalte innlegg

Leter etter et kompaktkamera rundt 3000 kroner som jeg skal bruke til å ta bilder i cockpit/fly.

Ulempen er at man får veldig skarpt lys utenfra, og dårlig belysning i cockpit.

Eksempelbilde med iPhone i dag  - hvor man fokuserer på innsiden.

post-138828-0-97933700-1448408357_thumb.jpg

 

To egenskaper er også viktige.

Vidvinkel og muligheten til å ta bilde av terreng i månelys samtidig som flyet beveger seg.

Jeg har hatt dette kameraet, men vidvinkelen ble dårligere enn jeg hadde tenkt meg:

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DMCLX7BLK/panasonic-lumix-dmc-lx7-kompaktkamera-sort

 

 

Har noen et godt forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanligste svaret de 3 siste årene har vært Sony RX100.

3 ganger større sensor gir bedre egenskaper i dårlig lys enn ditt gamle LX7.

Litt dårligere vidvinkel (28 vs 24) og litt mindre lyssterk objektiv (1.8 vs 1.4) gjør at forskjellen blir litt mindre enn sensorforskjellen alene.

 

Et annet alternativ er et litt større speilløst kamera.

Det blir ikke lommestørrelse, men har ennå større sensor.

 

Et Samsung NX-kamera med NX10mm (fiskøye) objektiv er relativt lite og tilsvarer 16mm vidvinkel, men med fiskøye-fortegning.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

For å få skikkelig vidvinkel må du nok se på noe annet enn tradisjonelle kompaktkamera. Gopro og lignende kameraer har kraftig vidvinkel og er i den prisklassen, men du skal slite med å få særlig gode bilder når det er så sterk kontrast mellom ute og inne.

 

Et annet alternativ er Ricoh Theta S. Det er et 360-graderskamera i din prisklasse. S-modellen har forbedret dynamikk og gir ikke så halvgale bilder i sterk kontrast. Det er litt annerledes enn Gopro og lignende siden synsfeltet dekker absolutt alle retninger, også bakover. Theta S selges fra den europeiske nettsiden deres eller for eksempel Amazon. Theta S kan ta både bilder, video og timelaps. Videofunksjonen har støtte for rotering av synsfeltet på youtube. Det styres med telefonen (iOS/Android) og nyeste utgave av appen støtter VR-brille visning.

 

Her er en test av Theta S med blant annet 360-graders bilder tatt inntil et flyvindu.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ricoh GR (I og II) koster omtrent det dobbelte av hans budsjett. Det har god dynamikk men ikke spesielt mye vidvinkel. 28mm FF-ekvivalent, eller omtrent 64 graders vinkel horisontalt. Selv med vidvinkeladapteren (2000 kr) blir det ikke mer enn 21mm FF-e, som vil si 82 grader horisontalt synsfelt. En Gopro gir omtrent 170 grader diagonalt og ca 140 grader horisontalt. Theta S gir 360 grader både horisontalt, vertikalt og diagonalt.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Horseman SW 612

Horseman_21412_SW_612_Pro_Medium_Format_
 
oak-sw612-45mm.jpg

Ekstremvidvinkel

 

Angående eksponering i mørk cockpit spiller det ikke noen rolle hvilket kamera du har. Sett det på stativ med lang lukkertid, du skal jo ikke ta med hva som foregår utenfor cockpitten i samme motiv uansett? Og hvis du mot formodning skal det, tar du to bilder (et med kort og lang lukkertid) og spleiser disse to bildene sammen i etterbehandlingen, så får du en lys og fin cockpit og eventuelt detaljer utenfor cockpiten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...