Gå til innhold

Tyrkisk nedskyting av Russisk fly


Anbefalte innlegg

Dette må sies å ta spenningen mellom NATO og Russland til nye høyder og Putin føler seg dolket i ryggen. Han hinter vel til at de er terroristenes medsammensvorne.

 

At Tyrkia er NATO medlem er veldig lite heldig med tanke på Atlanterhavspakten som sier ett angrep på ett medlemsland skal ansees som ett angrep på alle. Tyrkia som bryter menneskerettigheter og har i lengre tid bombet våre kurdiske allierte som har vært våre eneste bakkestyrker i kampen mot IS. Tyrkia virker på alle måter i utakt med NATO og vesten. 

 

Er det naturlig å ta Tyrkias parti slik Stoltenberg gjør selv om dette kan trigge en krig og da potensielt sett en verdenskrig? Hva er alternativene vi har?

Endret av Thoto79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kast ut Tyrkia fra NATO

Kommer ikke til å skje. Tyrkias plassering er altfor strategisk viktig.

 

 

Dessuten fjerner det ikke NATOs forpliktelser i forhold til hva som skjer før utkastelsen.

 

En utkastelse er også problematisk med tanke på hvilken presedens det kan sette. En militær allianse er ikke mye verd hvis ikke de enkelte medlemmene alltid kan være sikker på at resten av alliansen overholder forpliktelsene sine og ikke forsøker å trekke seg ut av konflikter som oppstår. Det ville vært spesielt alarmerende for de østeuropeiske landene, og dels for Norge, hvis NATO heller brøt alliansen med Tyrkia enn å ta en konflikt med Russland.

 

Jeg har større tro på at hendelsen gjør forholdet mellom NATO og Russland mer anstrengt enn det har vært den siste uka, men at det ikke utløser noen krig eller alliansebrudd.

 

 

Dessuten er de det "største" nato-landet, etter USA.

Og Canada? 

 

 

Han mente nok største militære muskler, ikke største areal.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det var idiotisk av Tyrkia å gjøre det de har gjort. Nå viser det seg at det russiske flyet landet 4 km utenfor grensen til tyrkia, i syria. Da kan man stille seg spørsmålet om flyet faktisk krenket tyrkisk territorium. Uansett en unødvendig handling, også om russland krenket tyrkisk luftrom. Tyrkia er nødt til å fortså at Russland er en alliert i kampen mot IS. Å skyte ned flyene til sine alierte henger ikke på greip. Putins uttalelse hvor han sammenlignet Tyrkia med terrorister forstår jeg. Russland bidrar stort til kampen mot IS, og de viser handlekraft. Det er av Tyrkias interesse at IS bekjempes, og Russland er en viktig bidragsyter. Skal man da skyte ned flyene demmes, idet de utfører oppdrag for å ramme IS? Nei. Jeg mener at det ikke er akseptabelt. Og... Dersom Russland hadde krenket tyrkisk territorium så kunne de ha sendt opp fly for å følge med på russerne, og eventuelt eskortere de ut. HELT UNØDVENDIG å skyte ned flyet. Rett og slett idiotisk gjort! 

 

Dette viser hva slags drittstat Tyrkia er, og de er ikke verdig til et natomedlemskap. De har brutt retningslinjene i nato, ved at de åpnet ild mot "fiende" uten å forhøre seg med nato først. Det er grunn nok til å pælme dem på ræva ut av nato for godt. De vet godt at man ikke skal bryte retningslinjer, og land som gjør det er ikke verdig er medlemskap. Hvis nato kaster de ut så kan det skape utrygghet for de andre landene, men jeg mener at det er mer utrygt å ha en slik tullenasjon i Nato som skal ødelegge forhold mellom en var verdens stormakter. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...