Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Må være litt enig med andre her at jeg ikke helt forstår hvorfor Vega nå kommer i 2017 og ikke i år , mye tydet på at brikkene var klare , men jeg har på følelsen at det kan ha med tilgjengelighet til HBM2 å gjøre...

 

Amd trenger virkelig å ta markedsandeler fra Nvidia , det vil gagne oss forbrukerne mest når de begynner å konkurrere på et langt høyere nivå , jeg har selv vært glad i Nvidia produkter men tok meg en pause når jeg fikk 2 produkter på rekke og rad som sluttet å virke etter 1 år ( den berømte gpu feilen ) og valgte da å bytte over til Amd og har holdt meg der mer eller mindre til jeg fikk et 980 kort som takk for hjelpen jeg ga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder meg unna nykjøp av Nvidia-produkter av prinsipielle grunner, med idiotiske ting som G-sync, GameWorks og planlagt foreldelse av eldre kort i bakhodet. Har uansett ikke bruk for noe kraftigere enn RX 480 for øyeblikket, og pris på det kortet, dritgod Vulkan/DX12-ytelse og kostnaden på Freesync-skjermer, gjør valget ikke bare fordøyelig, men like bra som et Nvidia-alternativ.

 

Mange her gir flette faen om selskaper (EA, Nvidia, osv.) gjør skitne ting som nesten alltid går utover forbrukere mtp. tilgjengelighet og pris, så lenge de har dype nok lommer til å leve med det. Men selv ser jeg på som et angrep, og ser da på ukritisk kjøp av produkter fra disse som en anerkjennelse (grønt lys) av handlingene deres.

Endret av La Menthe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Holder meg unna nykjøp av Nvidia-produkter av prinsipielle grunner, med idiotiske ting som G-sync, GameWorks og planlagt foreldelse av eldre kort i bakhodet. Har uansett ikke bruk for noe kraftigere enn RX 480 for øyeblikket, og pris på det kortet, dritgod Vulkan/DX12-ytelse og kostnaden på Freesync-skjermer, gjør valget ikke bare fordøyelig, men like bra som et Nvidia-alternativ.

 

Mange her gir flette faen om selskaper (EA, Nvidia, osv.) gjør skitne ting som nesten alltid går forbrukere mtp. tilgjengelighet og pris, så lenge de har dype nok lommer til å leve med det. Men selv ser jeg på som et angrep på oss forbrukere, og ser da på ukritisk kjøp av produkter fra disse som en anerkjennelse for det de gjør.

 

Akkurat nå venter jeg selv på Zen for å ta en vurdering , Amd har hatt gode hovedkort som på mange måter har gitt noe man ikke har fått hos Intel som tidlig støtte for Usb 3.0 og 3.1 , mange Sata tilkoblinger , Raid og mye mer. 

Så når Zen kommer skal dette systemet oppgraderes og da tror jeg at en Zen + Amd gpu/ apu med minst 8 kjerner og 16 tråder vil være en fin arvtager til FX 8350'en.

Lenke til kommentar

Nei, AMD har truffet bra med Polaris i markedet:

 

http://www.anandtech.com/show/10613/discrete-desktop-gpu-market-trends-q2-2016-amd-grabs-market-share-but-nvidia-remains-on-top

 

Trodde du at det skulle snus tvert?

 

Sist gang AMD var virkelig overlegne Nvidia på alle områder var Evergreen/Fermi-generasjonen, da klarte de ikke å produsere nok og det var nærmest konstant tomt for HD 5870 og 5850.

 

Legg også merke til at i absolutte salgstall av skjermkort har sunket betraktelig over tid, og Q2 2016 er perioden april til juni, det var ikke mulig for AMD å selge stort i den perioden ettersom RX 480 ble lansert 29. juni. Grunnen til at AMD fikk større andel solgte kort i Q2 2016 kommer nok heller av at Nvidia solgte mange dyrere kort, ettersom Nvidia økte omsetningen til tross for lavere salgstall.

 

AMD kom nylig med en Crimson Hot Fix til Witcher 3, som angivelig fikset en god del CPU overhead: https://www.computerbase.de/2016-09/geforce-gtx-1060-3gb-test/3/#diagramm-the-witcher-3-1920-1080_2

 

Endelig er RX 480en på nivå med 1060en i dette fantastiske spillet!

Det er bare synd at dette skjer etter sommeren i år og ikke før sommeren i fjor da spillet kom ut. Om dette hjelper AMD med å holde seg mer kompetetive mot Nvidia er det glimrende, men dette er dessverre for sent til å ha noe å si.

Lenke til kommentar

 

Nei, AMD har truffet bra med Polaris i markedet:

 

http://www.anandtech.com/show/10613/discrete-desktop-gpu-market-trends-q2-2016-amd-grabs-market-share-but-nvidia-remains-on-top

 

Trodde du at det skulle snus tvert?

 

Sist gang AMD var virkelig overlegne Nvidia på alle områder var Evergreen/Fermi-generasjonen, da klarte de ikke å produsere nok og det var nærmest konstant tomt for HD 5870 og 5850.

 

Legg også merke til at i absolutte salgstall av skjermkort har sunket betraktelig over tid, og Q2 2016 er perioden april til juni, det var ikke mulig for AMD å selge stort i den perioden ettersom RX 480 ble lansert 29. juni. Grunnen til at AMD fikk større andel solgte kort i Q2 2016 kommer nok heller av at Nvidia solgte mange dyrere kort, ettersom Nvidia økte omsetningen til tross for lavere salgstall.

 

Da tror jeg du må lese kommentarene fra Mrs. Su:

 

“Our strong second quarter graphics performance was capped by the launch of our new Polaris-based RX 480 GPUs at the end of June, which helped contribute to our highest desktop channel GPU shipments since the fourth quarter of 2014,”

 

Bestillinger til grossister skjer vel før offentlig lansering, og det er disse tallene som AMD (nVidia) bruker. Ikke salg til forbruker.

Lenke til kommentar

 

“Our strong second quarter graphics performance was capped by the launch of our new Polaris-based RX 480 GPUs at the end of June, which helped contribute to our highest desktop channel GPU shipments since the fourth quarter of 2014,”

 

Bestillinger til grossister skjer vel før offentlig lansering, og det er disse tallene som AMD (nVidia) bruker. Ikke salg til forbruker.

 

Husker du ikke at da RX 480 lanserte var det alt for få kort i forhold til hva AMD kunne solgt? At det var flere butikker som var tomme i flere uker? Hvis det sterkt begrensede salget de fikk gjennom i juni av Polaris 10 var nok til å øke omsetningen av GPUer for AMD til et slikt punkt er det et tydelig tegn på at AMD for første gang på over et år har levert et produkt som er relativt konkurransedyktig mot Nvidia. Husk også på at ved lansering av slike produkter blir det ofte bygget opp større lager enn normalt for å sørge for at man kan levere nok til alle som ønsker ved lansering.

 

Det eneste jeg ser AMD har gjort de sistene månedene er evnen til å ikke kapitalisere på sine produkter når de virkelig hadde sjansen, om de hadde greid å levere skikkelige kvantum av Polaris 10 og 11 til partnerne sine før Nvidia fikk ut fingeren hadde bildet vi vil se etter Q3-rapporten vært litt forskjellig. Etter at GTX 1060 kom ut, og AMD har kun lansert RX 470 uten å røre prisen på RX 480 er det tydelig at Nvidia kommer til å beholde andelen sin.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner at du har mer innsikt i dette en Lisa Su. Jeg skal backe off.

Det tviler jeg på, les hva du selv siterte: 

 

 

Our strong second quarter graphics performance was capped by the launch of our new Polaris-based RX 480 GPUs at the end of June,

Oversatt til norsk blir den setningen noe sånt som

Vårt sterke salg i andre kvartal av grafikkprosessorer ble toppet av lanseringen av vår nye Polaris-baserte RX 480 i slutten av juni.

Hadde Polaris stått for mesteparten av salget hadde AMD brukt verbet define, eller et lignende sterkt uttrykk.

 

Personangrep er forøvrig svært ukult  :glare:

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Må være litt enig med andre her at jeg ikke helt forstår hvorfor Vega nå kommer i 2017 og ikke i år , mye tydet på at brikkene var klare , men jeg har på følelsen at det kan ha med tilgjengelighet til HBM2 å gjøre...

Ja det kan vel være, ihvertfall hvis Vega skal kun bruke HBM2. HKS har nevnt at Nvidia har sikret seg det lille som er å oppdrive av HBM2 ut året og han har også hele tiden sagt 2017 lansering for Vega. Oktober lansering for Vega har vel aldri vært annet enn et rykte.

Lenke til kommentar

Dvs at 1070/1080 i vil gjøre rent bort i sine segmenter frem til Vega. Dette kan jo ikke være bra for AMD?

Men alternativet ville kanskje vært å gi ut en brikke som uansett ikke hadde klart å konkurrere mot 1070/1080 på ytelse. Med begrenset R&D-kapasitet kan det godt gi mening å fokusere på RX470/480 frem til Vega, fremfor å fokusere på for mange prosjekter og mislykkes på alle.

Lenke til kommentar

Irriter meg også Asus Radeon RX 480 Strix Gaming OC

Er det beste skjermkortet fra AMD som er verdt å kjøpe.

Men selv GTX 1060 overklokket versjon er bedre i enkelt tilfeller.

GTX 1070 må AMD kaste inn hånklet.

 

Burde være mulig å gjøre som nvidia ha flere strømkontakter? 6+8 pins?

Kanskje skjermkortet kan overklokkes noe mere?

Mere spenning hjelper lite for Polaris virker det som. Akkurat som Pascal. Har sett modda rx480 kort der man har tatt vekk litt "sperrer" og da blir det liksom brukt 150w mere strøm for 100-150mhz mere. Altså ikkje verdt det nei.

 

Litt på sparket de talla, så ta de med en klype salt. Men du skjønner vel tegninga at det ikkje hjelper noe med flere strømkontakter....

Lenke til kommentar

Og mange proffe FPS'ere foretrekker å kjøre CS:GO i 1280x960 i stretched mode på sin 24" 144Hz 1080p skjerm med bruker omtrent en drøy halvmeter for å gjøre en 360 med musa :p

Jeg kommer ikke til å gjøre dette bare fordi "de flinke" gjør det, de fleste av oss besitter ikke disse ferdighetene

 

27" 1440p synes jeg er sweetspot om dagen, og egentlig perfekt størrelse, venter bare på at 144Hz i ultrawide skal komme i butikkene :)

 

Jeg kjører 1920x1440 (3:4) stretched på min PG278Q... Perfekt balanse mellom kompetetivt og grafikk :D

Lenke til kommentar

Ok, skjønner at du har mer innsikt i dette en Lisa Su. Jeg skal backe off.

Hennes arbetsplats är under stark press (det är de alltid i den branchen) och hon måste presentera brukbara tal för sina arbetsgivare (styre och aktieägare). Det är inte speciellt svårt att räkna ut att Polaris hade väldigt lite innverkan på det presenterade kvartalet.

 

Däremot tror jag att de som jobbar med optimaliseringar har många timmar framför sig då vi traditionellt sett har en höst/vinter med stora lanseringar. The holy grail som alltid, stabila 60 fps med det mesta på max i 1080p. Det är där salget ligger och det är där andelar skaffas. Klarar de det med 470 och 480 på ett par, kanske tre AAA titlar i de nästa 6 månaderna, till ett pris som ligger under sina konkurrenter så tar de andelar. Att de är några procent över Nvidia i DX 12 betyder absolut ingenting, annat än marknadsföring än så länge.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...