Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

3 hours ago, N o r e n g said:

Teknologien er ikke ny, her er en demo fra HiAlgo som gjør det samme i dx9.

AMD kjøpte forøvrig HiAlgo i juni 2016.

Tror dere prisene blir liggende slik lenge?

https://www.komplett.no/search?q=RX+5500+XT

Og her et søk som gir alle RX XT-kort i liste:

https://www.komplett.no/search?q=rx xt&sort=Price%3AASCENDING&nlevel=10000§28003§10412

Og ville det lønne seg å kjøpe 5500 XT foran 5700 XT, om man gir prisene for begge litt tid til å få modnet seg? Og hva med januarproduktet 5600 XT, hvor havner det inn i prisbildet kontra ytelse mellom 5500, 5600 og 5700 i XT-utgavene montro?

Skiller jo en kr 1700 til kr 2700 omtrentlig mellom 5500 XT og 5700 XT sånn prisene står nå.

https://www.komplett.no/product/1149131/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/sapphire-nitro-radeon-rx-5500-xt-8gb

Kommer ikke dette kortet i noen RGB-fri utgave? Og kommer det noe i 5600 XT fra samme produsent?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, N o r e n g said:

RX 5500 XT er lansert:</snip>
Ingenting av dette endrer markedet dessverre.

Kan hende du får rett. Men, det begynner å bli fryktelig mange gamle GPU-arkitekturer igjen på markedet. Siden disse kortene ikke ble dumpet i pris i Black-week, så må man kunne forvente litt virrvarr i listene med antall produkter som ligger fryktelig nær hverandre i ytelse til veldig nær hverandre i pris. Jeg vet hva jeg hadde valgt dersom jeg var ute etter et budsjettkort. Da hadde jeg betalt for noe i 5000-serien til AMD eller 1600-serien til Nvidia. På bruktmarkedet til riktig prising så kunne noe annet vært aktuellt. Men, jeg vet fortsatt ikke hvor jeg lander. Tar meg en tur med Danmarksbåten, og får meg en tenkepause vekk i fra å følge med på hva som skjer nå i helga jeg da ?

Review:

Quote

Within AMD’s product stack then, the release of the RX 5500 XT means that AMD is finally beginning the process of winding down the production and sales of the Radeon RX 590/580/570. With the new Navi-based cards outperforming AMD’s very long-lived Polaris cards all the while drawing less power, the only thing keeping the RX 5500 XT from immediately replacing the RX 500 series is going to be how well AMD and its board partners can keep the market stocked. In the meantime, expect to see retailers running close-out sales on the RX 500 series to get their remaining inventory sold.

https://www.anandtech.com/show/15206/the-amd-radeon-rx-5500-xt-review

fra her:

https://videocardz.com/83712/amd-radeon-rx-5500-xt-review-roundup

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (56 minutter siden):

Og ville det lønne seg å kjøpe 5500 XT foran 5700 XT, om man gir prisene for begge litt tid til å få modnet seg? Og hva med januarproduktet 5600 XT, hvor havner det inn i prisbildet kontra ytelse mellom 5500, 5600 og 5700 i XT-utgavene montro?

Skiller jo en kr 1700 til kr 2700 omtrentlig mellom 5500 XT og 5700 XT sånn prisene står nå.

Jeg ser ikke hvordan 5500 XT er et godt kjøp i forhold til Nvidias kort i samme prisklasse.
RX 5700 og 5700 XT er gode kjøp.

Ingen vet noe om RX 5600 XT, det ryktes enten 6GB eller 8GB VRAM. Noen tror det er et skikkelig nedkuttet Navi 10, uansett vil prisen avgjøre om det blir et bra produkt.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, N o r e n g said:

Jeg ser ikke hvordan 5500 XT er et godt kjøp i forhold til Nvidias kort i samme prisklasse.
RX 5700 og 5700 XT er gode kjøp.

Ingen vet noe om RX 5600 XT, det ryktes enten 6GB eller 8GB VRAM. Noen tror det er et skikkelig nedkuttet Navi 10, uansett vil prisen avgjøre om det blir et bra produkt.

Er det noen som helst fordel med Navi 14 over Navi 10, siden 5500 XT er basert på Navi 14? Tenker på features og potensiale sånn utenom akkurat hastighet i FPS, oppløsning og det som 5700 XT er god på.

Fant dette om lanes som er uten betydning ser det ut til:

Quote

While we're on the subject of PCIe, it’s worth mentioning quickly that while the Sapphire Pulse is physically a PCIe x16 card, electrically it’s only a x8 card. A traditional cost-optimization move for AMD, they have only given the underlying Navi 14 GPU 8 PCIe lanes, so while the card uses a full length x16 connector, it only actually has 8 lanes to work with. This won’t present a performance problem for the card on PCIe 3.0 systems, and better still as Navi offers PCIe 4.0 connectivity, it means those 8 lanes are twice as fast when paired with a PCIe 4.0 host – where coincidentally enough, AMD’s Ryzen processors are the only game in town right now.

Huh :wow:

113978.png

113985.png

113971.png

113965.png

Og der fikk vi vel et tydelig svar på noe om 5600 XT sannsynligvis:

Quote

And with that, AMD is set to wrap up their GPU lineup for 2019. At only 3 Navi cards in, AMD is far from done in fleshing out a complete, top-to-bottom family of video cards. But for now, AMD is able to hit the mainstream and performance segments, which is a good place to stop for a bit and reflect as we go into the holidays.

Synes at AMD fikk ut ny hardware er vel og bra, men på ytelse så synes jeg det kommer for kort og litt for sent. Kunne de ikke hoppet over 5500 XT og latt 5600 XT være budsjettkort med grei ytelse til en grei pris når de først forsøker å fornye?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke 5500\XT treffer så godt. Ytelsa på 4GB-modellen er på nivå med 1650 super, men strømforbruket er litt høyere og prisen omtrent den samme. Ytelsa på 8GB-modellen er så vidt under 1660, men prisen er omtrent den samme, strømforbruket er omtrent identisk og. Enn så lenge gir både 1650 og 1660 mer for pengene, AMD må senke prisen om 5500\XT skal være konkurransedyktig. Trenger man ikke RT er 5700\5700XT langt mer konkurransedyktige i sitt ytelsessegment og slår alt alle Nvidias alternativer på pris\ytelse pr nå.

Lenke til kommentar

Fy fader, Komplett er kjipe på prisingen. Nå hadde jeg tatt til takke med å kanskje gå for å handle et grafikkort derfra i natt. Men var trøtt og tenkte at de enten beholder prisen eller legger ut nye tilbud på samme serie man kan vurdere til når jeg får stått opp igjen. Ser de solgte 4 kort siden sist på lagerbeholdning. Det var nok til at de la på kr 400, på tidspunktet på mandagen jeg hadde sett meg ut å legge ordren.

Er surt, når en hadde bestemt seg - å da oppleve slikt på et budsjettkort, hvor prispåslaget da utgjør heftige 17,9 %.

Nå blir det kjøpet TOTALT uaktuellt :realmad: grådigper'ene.

Det var ikke noen av disse modellene som hadde den litt medgjørlige prisen. Som jeg nesten ikke synes det er verdt. men i et svakt øyeblikk så tenkte jeg nå gidder jeg ikke vente lengre for å få et skjermbilde på riggen min igjen nå snart. Jeg hadde til og med forberedt meg på hvor dårlig ytelse jeg kom til å få, så her var ingenting overlatt til tilfeldighetene, men til kr 2290 som det var i natt så.. var jeg på nippet.

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

RDNA2 prat:

Quote

Considering RDNA2 and Zen 3 are both '7nm+' parts, it would make sense for AMD to consolidate design efforts to a single manufacturing process within the 2020 release window due to the impending launch of desktop RDNA2 GPUs and next-generation consoles of the same time period. NVIDIA has been promoting its RTX 2000 series GPUs due to the onboard 'RTX Cores' dedicated specifically to raytracing, but it shouldn't be much longer until AMD launches its own raytracing-capable contender to the gaming market.

https://wccftech.com/amd-rdna2-support-for-raytracing-variable-rate-shading/

Lenke til kommentar
Quote

AMD Publishes FEMFX Deformable Physics Library on GPUOpen

FEMFX is a multithreaded CPU library for deformable material physics, using the Finite Element Method (FEM). Solid objects are represented as a mesh of tetrahedral elements, and each element has material parameters that control stiffness, how volume changes with deformation, and stress limits where fracture or plastic (permanent) deformation occur. The model supports a wide range of materials and interactions between materials. We intend for these features to complement rather than replace traditional rigid body physics. The system is designed with the following considerations:

https://www.techpowerup.com/262158/amd-publishes-femfx-deformable-physics-library-on-gpuopen

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Leste at noen synser om at 5500 XT at silisiumet er laget av Samsung, og da det kanskje er derfor disse er så hinsides dyre pr. ytelse.

Samt at AMD's egen (TSCM's) 7 nm er litt forbeholdt Zen2 og 5700-serien foreløpig. Det var ryktet! Kan hende det rimer.

Endret av G
Lenke til kommentar

19.12.3 Optional er ute!

Release Notes:

Spoiler

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 19.12.3 Highlights

Fixed Issues

  • Game and boost clocks may be incorrectly reported for Radeon™ RX 5500 XT graphics products in Radeon Software.
  • Radeon Software Install may experience an error and fail to detect AMD graphics hardware when a certain WiFi adapter is enabled in the system.
  • Rocket League™ may crash or experience an application hang after performing a task switch.
  • A black screen may occur when Performance Metrics Overlay is open and changing game resolution.
  • After disabling Radeon Software Overlay users may still see the toast messages for the overlay shortcut while in fullscreen games.
  • Audio from custom scenes may continue to play after recording or streaming has been stopped.
  • Installer audio has been reduced as it was too loud on some system configurations.
  • Some users may be unable to select drop downs in graphics settings for Tessellation Mode.
  • Radeon ReLive may appear to be missing or not available to install on some system configurations with Hyper-V enabled.
  • Newly added game profiles may fail to enable the currently selected global graphics settings options in their profile.
  • Performing an auto update from web to Adrenalin 2020 Edition from Adrenalin 2019 Edition may fail with an error code.
  • Improved Radeon Chill experience when using a gaming mouse.
  • Switching between borderless and fullscreen in some games when Performance Overlay is enabled and Radeon FreeSync is enabled may cause stuttering.
  • MechWarrior 5: Mercenaries™ may experience black corruption near the bottom of the screen close to the player model.
  • Radeon Anti-Lag may fail to enable for DirectX® 9 applications when enabled in the global graphics settings options.
  • Radeon Anti-Lag may fail to enable for Counter-Strike: Global Offensive™.
  • The custom stream option may fail to present users with a url box to choose their endpoint.
  • DirectML Media Filters may fail to apply Upscale and Denoise when attempting to do both at the same time on one image.
  • Some Radeon FreeSync enabled displays may experience LFC intermittently enabling mid game causing poor performance or stutter.
  • A grey box may prevent users from setting custom hotkeys in the scene editor.
  • Performing Auto Tuning for graphics clocks on Radeon RX 5700 XT may result in an extremely high OC or unstable OC.
  • Some games may experience instability and screen loss or control loss when performing a task switch when the Gaming profile is set in Radeon Software which enables Radeon Enhanced Sync.
  • Radeon Image Sharpening may fail to enable in Star Wars Jedi: Fallen Order™.
  • HDCP 2.2 enabled content may fail to play on some Radeon RX 500 series graphics products.

Known Issues

  • Some Radeon R9 200, Radeon R9 300 and Radeon R9 Fury series graphics products may experience instability with a limited number of DirectX®9 or DirectX®11 games when using a high refresh rate 120hz+ display. A workaround if you are experiencing this issue is to lower your displays refresh rate.
  • Trials Rising™ may experience excessive fog/smoke in some areas of the game.
  • CPU usage may remain sometimes remain high once Radeon Game Advisor has been invoked during a game.
  • Factory Reset install may keep previously configured Radeon Software game profiles. This can cause mismatch between global graphics settings and per profile settings.
  • Text overflow in some UI boxes or toast messages may be experienced in some language localizations.
  • Controls for vertical sync may be hidden or disappear when Radeon Enhanced Sync is enabled.
  • Radeon Software may open with an inconsistent size or may not keep it’s previously set size when opened.
  • Some Vulkan® gaming applications may crash when performing a task switch with Radeon Image Sharpening enabled.
  • Integer Scaling may cause some video content to show flicker when the display resolution is set to less than native resolution.
  • Performance Metrics Overlay may appear to lock frame rate at 60 fps when performing a task switch in or out of a game.
  • Battlefield™ V may experience an application hang when changing settings in game with Radeon Boost enabled on Radeon RX 5700 series graphics products.
  • Performing a resolution change while Radeon Software overlay is open may cause an application hang or TDR.
  • Enabling Radeon Image Sharpening on HDR enabled displays may cause colors to become washed out.
  • Mortal Kombat 11™ may experience an application crash after the splash screen on Radeon RX 5700 series graphics products.
  • SETI@Home may be provided incorrect results from Radeon RX 5700 series graphics products.

Added Vulkan™ Support

  • VK_KHR_timeline_semaphore (Win7 Support)
    • This extension introduces a new semaphore type that uses an integer payload to identify a point in a timeline. The extension supports querying the semaphore, host wait/signal operations, and device wait/signal operations.
  • VK_KHR_shader_float_controls
    • This extension supports querying and overriding the default behavior of rounding modes, denormals, signed zero and infinity for floating point computations.
  • VK_KHR_separate_depth_stencil_layouts
    • The extension separates the depth and stencil bits allowing their image layouts to be set independently.
  • VK_EXT_tooling_info
    • This extension allows applications to query Vulkan tools that are active on the developer’s system.
  • VK_EXT_pipeline_creation_feedback
    • This extension adds a mechanism to provide feedback to an application about pipeline creation.

Important Notes

  • AMD Ryzen™ Mobile Processors with Radeon™ Vega Graphics FAQ for Radeon Software Adrenalin 2020 Edition can be found here.

Package Contents

The Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 19.12.3 installation package contains the following:

  • Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 19.12.3 Driver Version 19.50.03.05  (Windows Driver Store Version 26.20.15003.5016)

 

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/16/2019 at 12:03 PM, G said:

Fy fader, Komplett er kjipe på prisingen. Nå hadde jeg tatt til takke med å kanskje gå for å handle et grafikkort derfra i natt. Men var trøtt og tenkte at de enten beholder prisen eller legger ut nye tilbud på samme serie man kan vurdere til når jeg får stått opp igjen. Ser de solgte 4 kort siden sist på lagerbeholdning. Det var nok til at de la på kr 400, på tidspunktet på mandagen jeg hadde sett meg ut å legge ordren.

Er surt, når en hadde bestemt seg - å da oppleve slikt på et budsjettkort, hvor prispåslaget da utgjør heftige 17,9 %.

Nå blir det kjøpet TOTALT uaktuellt :realmad: grådigper'ene.

Det var ikke noen av disse modellene som hadde den litt medgjørlige prisen. Som jeg nesten ikke synes det er verdt. men i et svakt øyeblikk så tenkte jeg nå gidder jeg ikke vente lengre for å få et skjermbilde på riggen min igjen nå snart. Jeg hadde til og med forberedt meg på hvor dårlig ytelse jeg kom til å få, så her var ingenting overlatt til tilfeldighetene, men til kr 2290 som det var i natt så.. var jeg på nippet.

 

Hva er det du klager på?

At kronen er mindre ved, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...