Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Var noen som spurte om det var custom pcb eller ikke på strix vega64 og det sa asus ja på, at det var custom pcb for de som måtte være interissert i det.

Men om alt dette er sant eller ikke vet jeg ikke, er bare det asus selv har skrevet.

 

Kanskje lette å gjøre slik, antar folk ser linken?

 

https://www.facebook.com/rognordic/posts/1519125194810672

 

Når jeg leser på linken nizzen posta så står det egentlig der også at vega56 kommer ut ca samtidig med custom pcb kort, altså tidlig i september.

Så da gjelder kanskje tidlig september bare for custom pcb og vega56.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Custom pcb bruker som regel å lanseres litt senere enn de som ikke kommer med det, men med tanke på at Vega trolig har hatt god tid på seg så tipper jeg at de fleste burde være klare for lansering.

 

Det blir spennende å se hvor godt disse kortene selger og hvor bra de kommer til å gjøre det i diverse tester.

Lenke til kommentar

Jeg er redd for at Vega, spesielt 64, er litt for dårlig og litt for dyr.

Vega 56 kan jo bli et bra valg, men jeg ønsker meg noe som er veldig mye bedre enn mitt RX480, ikke bare litt bedre.

 

Får se hva prisene blir i Norge, men jeg er redd Vega 64 ender opp på 1080TI-klassen i pris, men med ytelse på knapt 1080-klassen.

 

Kanskje hvis jeg får Vega 64 Liquid Edition hos Power.no med Mastercard. Orker ikke vente 2 år på Navi.  :hm: 

Lenke til kommentar

Nå tror jeg det er flere som bør huske på at ren ytelse ikke alltids er det viktigste , ser man på Amd sine cpu'er som Ryzen og Threadripper ser man at man får svært mye for pengene, greier man å få til det samme med skjermkortene så har vi god konkurranse mot Nvidia.

 

En annen ting Amd har markedsført lenge og som jeg venter spent på om det stemmer er at man vil oppleve langt mer stabil "minimums fps" og ikke kraftige fall til 1 fps flere ganger.

 

Vi får vel se ganske så snart...

Lenke til kommentar

Altså, det har jeg ikke noe problem med. F.eks litt mer enn 1080 i ytelse, men et hakk under i pris.

Problemet er bare at pr. nå så ser det ikke ut som en får noe lignende Ryzen, altså god ytelse til enda bedre pris.

Det er det som skuffer, ikke at den ikke slår 1080TI.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Altså, det har jeg ikke noe problem med. F.eks litt mer enn 1080 i ytelse, men et hakk under i pris.

Problemet er bare at pr. nå så ser det ikke ut som en får noe lignende Ryzen, altså god ytelse til enda bedre pris.

Det er det som skuffer, ikke at den ikke slår 1080TI.

 

Vanskelig å si, jeg har litt håp for at vi vil se en pris mellom 3999Kr og 4500 kr for de billigste utgavene, altså en god del under det billigste 1080 kortet til Nvidia.

Lenke til kommentar

I følge internet er du den eneste som ser ut til å ha den grunnen til å bli skuffa, resten hyler over seg over at den ikke slår 1080ti.

 

Vel, jeg har aldri trodd at Vega kom til å slå 1080Ti. På samme måte som jeg aldri trodde at Ryzen kom til å slå 7700k i spill.

AMD driver med catchup. Det er lenge siden de har hatt noe som virkelig kunne konkurrere.

 

Med Ryzen har AMD laget et kjempegodt grunnlag og spist opp hele forspranget Intel hadde.

Nvidia er derimot litt verre å slå, for å motsetning til Intel, så har aldri Nvidia hvilt på laubærene, til tross for manglende konkurranse i toppen fra AMD.

 

Nå har de tatt igjen, så nå kan de pushe Navi til å virkelig kunne konkurrere helt, helt øverst.

Mye mulig så blir Navi en Infinity Fabric GPU med flere små kjerner koblet sammen til å operere som en. Er det tilfellet og det virkelig fungerer like bra som i Ryzen uten å måtte gjøre en masse spesielle optimaliseringer i spill, men at alt ordnes av driveren, ja da tror jeg vi kan se noen skikkelig billige GPUer med skikkelig god ytelse.

 

For er det noe som er dyrt og komplisert å lage, så er det store brikker.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Jeg sitter i dag på en 1700 @ 3,9GHz og et GTX 1080. Men jeg må si at jeg er litt nysgjerrig på "øko-systemet" til AMD nå som Vega kommer ut. Blir spennende å se om det er noen forskjell i AMD favør med Ryzen + Vega vs Intel + Vega.

Et av poengene til Amd var at økosystemet eller komboen "Vega + Ryzen" skulle gi sine fordeler.

Men for å være ærlig stiller jeg meg avventende til den biten , det vi vet per dags dato er at den billigste versjonen av Vega 64 vil trolig ha kun 20 til 40 Watt mer effektforbruk enn Nvidia sitt 1080  ( ti ? ) , vi vet at Vega FE trekker omtrent 10 watt mer enn 1080 ti når man kjører de samme testene eller programmene som et 1080 ti kort , så det situerer det omtrent på 295 Watt.

 

Sånn sett vet vi at Vega 64 skal gi ytelse = eller over 1080, kanskje konkurrere mot ti i noen situasjoner ( Vannkjølt vega?).

Luftkjølt Vega 64 omtrent 295 Watt, ytelse på linje eller over 1080.

Luftkjølt Vega 56 omtrent 210 watt, ytelse på line med eller over 1070.

 

Prisene som ryktes er 699 for Vannkjølt, 499 For luftkjølt 64 og 399 for luftkjølt 56, omtrent i Norske kroner med dagens kurs :

 

Så 5578 Kr / 3982KR / 3184 Dette uten at man legger til x10 faktoren som ofte brukes her i norge.

Lenke til kommentar

 

Tipper vi ser tilnærmet Fury X prising på Vega64 luft.

Vega64 WC vil nok koste i underkant av 9 000,-

Kall det magefølelse.

Advanced.no har jo hatt en tidelig pris ute gjennom prisguiden. Den prisen kan jo stemme sånn nogenlunde :)https://prisguiden.no/produkt/amd-radeon-rx-vega-64-304225

Hvis de prisene de har/hadde ute stemmer, så skal du være rimelig hardcore fan med mer penger enn vett om du kjøper Vega fremfor 1080Ti for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...