Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har ett lite dilemma. Køpe Evga 1080 ti FTW3 på komplett til 7300 eller vente til Vega 64?

Problemet er att jeg har bare 600w psu. Skal jeg kjøpe Vega må jeg kjøpe 800+w til 1000kr.

Så da blir det ca 5000 for Vega 64 og 1000kr i psu, og ytelsen er kanskje ca 30% lavere.

Har 1080p skjerm, blir litt overkill men da har jeg skjermkortet noen år rekner jeg med.

 

System specs: Intel I7 2600k 4,8ghz, Radeon HD 6950 :nei:  

Skal oppgradere cpu neste år for å utnytte gpu bedre.

1080ti er garantert bedre for deg :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg har ett lite dilemma. Køpe Evga 1080 ti FTW3 på komplett til 7300 eller vente til Vega 64?

Problemet er att jeg har bare 600w psu. Skal jeg kjøpe Vega må jeg kjøpe 800+w til 1000kr.

Så da blir det ca 5000 for Vega 64 og 1000kr i psu, og ytelsen er kanskje ca 30% lavere.

Har 1080p skjerm, blir litt overkill men da har jeg skjermkortet noen år rekner jeg med.

 

System specs: Intel I7 2600k 4,8ghz, Radeon HD 6950 :nei:  

Skal oppgradere cpu neste år for å utnytte gpu bedre.

 

Radeon HD 6950 drar jo allerede ca 200 Watt så om du velger et Vega 64 kort risikerer du at bare skjermkortet drar opp mot 315 Watt (toppmodellen ) den litt mindre versjonen Vega 56 drar 210 Watt som er 40 Watt mindre enn det kortet som Nizzen anbefaler deg ( Et Nvidia 1080 ti trekker 250 Watt ) og utifra det vi vet nå vil det kunne konkurrere trolig mot 1070 og 1080 i ytelse.

 

Det blir uansett spennende så hadde jeg vært deg hadde jeg trolig ventet til lansering, anbefaler deg også å hoppe glatt over tek sine tester og heller lese fra noen sider som er langt mer grundige, guru3d , tomshardware er blant de jeg anbefaler , men finnes selvsagt andre også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et 1080, men har også en FreeSync skjerm. Er det nye vega kortet verdt å bytte ut med 1080'et? Ellers er jo alternativet å skaffe en svindyr G-sync skjerm. 

 

Vanskelig å si enda, det sies at Vega 56 vil kunne konkurrere mot både 1070 og 1080, det aller beste er at man vil trolig ha en svært stabil minimums fps mens Nvidia sine kort vil falle under en konkret grense, uansett vent til testene er ute for å bekrefte dette.

Lenke til kommentar

 

Heisann, jeg har ett lite dilemma. Køpe Evga 1080 ti FTW3 på komplett til 7300 eller vente til Vega 64?

Problemet er att jeg har bare 600w psu. Skal jeg kjøpe Vega må jeg kjøpe 800+w til 1000kr.

Så da blir det ca 5000 for Vega 64 og 1000kr i psu, og ytelsen er kanskje ca 30% lavere.

Har 1080p skjerm, blir litt overkill men da har jeg skjermkortet noen år rekner jeg med.

 

System specs: Intel I7 2600k 4,8ghz, Radeon HD 6950 :nei:  

Skal oppgradere cpu neste år for å utnytte gpu bedre.

 

Radeon HD 6950 drar jo allerede ca 200 Watt så om du velger et Vega 64 kort risikerer du at bare skjermkortet drar opp mot 315 Watt (toppmodellen ) den litt mindre versjonen Vega 56 drar 210 Watt som er 40 Watt mindre enn det kortet som Nizzen anbefaler deg ( Et Nvidia 1080 ti trekker 250 Watt ) og utifra det vi vet nå vil det kunne konkurrere trolig mot 1070 og 1080 i ytelse.

 

Det blir uansett spennende så hadde jeg vært deg hadde jeg trolig ventet til lansering, anbefaler deg også å hoppe glatt over tek sine tester og heller lese fra noen sider som er langt mer grundige, guru3d , tomshardware er blant de jeg anbefaler , men finnes selvsagt andre også.

 

 

Takker for svar. Kan hende jeg venter til lansering, kunne gått for Vega 56+freesync skjerm til samme pris (ca 7000)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takker for svar. Kan hende jeg venter til lansering, kunne gått for Vega 56+freesync skjerm til samme pris (ca 7000)

 

 

Haster det er ikke et Nvidia 1080 et dårlig kjøp.

Men vi vet per dags dato ikke hva Vega 56 og 64 vil bringe markedet, det vil trolig ikke vinne på ytelse mot toppkortene, men det sies at det har mange gode fordeler som kan gi oss brukerne en langt bedre opplevelse enn et kort som yter 10 eller 30 fps mer i konkrete scenarioer. 

Uansett så vil vi finne ut om dette kun er "marketing" eller faktisk stemmer når kortene blir grundig testet. Igjen kan jeg ikke få sagt dette tydelig nok, men styr unna tester av Smedsrud ( Tek ) og heller les testene til de store som Tomshardware for bare å gi et eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ser at ITavisen kaller Vega for mellomklasse kort, når kommer high-end kortene? Eller er 2x gpu high-end i disse dager for en som heier på AMD?

Jeg printer artikler fra IT-avisen på mykt papir når jeg er tom for doruller...

Samme her

 

 

Noe sier meg at de ikke tar så mye feil men det får tiden vise. Joda, er klar over at Appleavisen er ikke akkurat det beste men likevel har de vært bedre enn tek.no i det siste XD 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noe sier meg at de ikke tar så mye feil men det får tiden vise. Joda, er klar over at Appleavisen er ikke akkurat det beste men likevel har de vært bedre enn tek.no i det siste XD 

 

 

Tek har jo blitt latterlig dårlig i alle fall på tester av skjermkort og hardware.

Var en periode jeg håpet på at Alma Mater skulle ta tilbakemeldingene seriøst, men kan ikke si det smedde (pun intended ), ble såpass oppgitt at jeg så og si aldri leser en test der inne.

Det meste er jo uansett clickbait og mobiltelefoni for tiden.

 

Men Itavisen har dessverre artikler som ikke går i dybden, de er ofte ute etter faste clicks, men jeg kan forstå det med tanke på budsjettet de har.

Lenke til kommentar

I følge asus rog på facebook så skriver de om rog strix vega64 at pre booking, antar det betyr pre order, begynner 14 august, men availability to end users is estimated to be in early September.

Det er nå ihvertfall ifølge posten de la ut 31 juli, men det gjelder kanskje bare for rog strix versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...