Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har 34 word dokumenter som inneholder tilsammen 750 bilder og 50 sider med tekst. Jeg ønsker å slå dette sammen og få printet det ut til en bok hos et trykkeri. Jeg prøvde først med ett kapittel, og allerede da møtte jeg på et problem..

 

I eksporteringen fra word til pdf, så mister jeg veldig mye kvalitet på bildene. Er det noen som vet hvordan jeg kan få eksportert fra word til pdf uten å miste noe kvalitet?

 

Eller finnes det enklere møter å få slått dette sammen på?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Word skal det være mulig å lage et master-dokument, men jeg har ikke prøvd meg på dette (bare i Open Office).

 

Prøv følgende:

  1. Når du lagrer til PDF fra Word, bruk "eksport", i norsk Office 2010 er det med hurtigtast Ctrl+Shift+E.
  2. Når du slår sammen dokumenter - bruk PdfSAM.
  3. Tenk like/ulike sidetall om det er viktig for deg å ha kontroll på hvilke parvise sider som skal vises samtidig ved åpning av boka.
  4. For å sjekke ut (simulere åpning av bok) pt. 3, bruk funksjonen i PDF-leserprogrammet som heter View --> Book view. Det er iallefall hva det heter i SumatraPDF (mitt favorittprogram til visning av PDF). Da kommer førstesiden i egen visning, deretter to sider ved sidan av hverandre, i samme rekkefølge som ved åpning av en fysisk trykket bok.
Lenke til kommentar

Som du er inne på er det lurt å teste litt først. Jeg har har hjulpet til litt med å sette sammen et dokument som skulle printes som bok. Der var det ikke noe problem med kvalitet på bildene. Lenge siden, men mener også trykkeriet tok Word direkte slik at det ikke var nødvendig å gå veien om Pdf. Som Twinflower foreslår kan du prøve å skru av komprimering av bilder i Word, men usikker på om det er for sent hvis du allerede har lagt bildene inn. Heller ikke sikker på hvordan det påvirker Pdf, det er lite justeirngsmuligheter for Pdf i Word.

 

Når det er sagt så er ikke Word det ideelle redskap for å lage bok da det gir relativt liten kontroll over hva som skjer med bilder, men ingenting i veien for å få et OK resultat så lenge ikke kravet til bildekvalitet er alt for høy. Skal du ha virkelig høykvalitet er det mulig du bør prøve å få tilgang til et desktop publishing program. Indesign gir god kontroll over bilder og layout, men må læres som all annen avansert programvare.

 

Som geir_hk sier kan man lage et masterdokument i Word og linke inn de andre dokumentene, men jeg har slitt litt med den funksjonen. Det er imidlertid mange år siden så godt mulig det fungerer utmerket nå. Tar ikke lang tid å teste, sjekk at du får til innholdsfortegnelse osv korrekt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg har prøvd eksport-funksjonen i tillegg til å prøve å bare lagre som PDF, men får samme resultat. Takk for tipset om PdfSAM, det skal testes ut hvis jeg får til å lage en ordentlig pdf!

 

Jeg har allerede skrudd av komprimering av bilder i Word. så i word-filen min så ser bildene veldig bra ut. Bildene er forholdsvis store (ca 7 mb hver), så word-filen blir derfor ganske stor. Men problemet mitt er når jeg eksporterer eller lagrer til pdf, så forsvinner kvaliteten og filen blir kun på et par hundre kb.

 

Jeg er fullstendig klar over at Word ikke er det beste alternativet, men i og med at dette skal være en julegave, så har jeg ikke allverdens tid til å lære meg Indesign ;)

 

Jeg har snakket med trykkeriet jeg tenkte å bruke, og de måtte ha filen i pdf-format. De skulle også ha 2500 kr for å printe ut boken, jeg synes egentlig dette var litt dyrt, men det er kanskje det prisen ligger på?

 

Noen andre som har noen gode forslag til hvordan jeg kan opprettholde kvaliteten i pdf-filen? Eller vet noen om trykkeri som kan trykke word-filer?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg har prøvd eksport-funksjonen i tillegg til å prøve å bare lagre som PDF, men får samme resultat. Takk for tipset om PdfSAM, det skal testes ut hvis jeg får til å lage en ordentlig pdf!

 

Jeg har allerede skrudd av komprimering av bilder i Word. så i word-filen min så ser bildene veldig bra ut. Bildene er forholdsvis store (ca 7 mb hver), så word-filen blir derfor ganske stor. Men problemet mitt er når jeg eksporterer eller lagrer til pdf, så forsvinner kvaliteten og filen blir kun på et par hundre kb.

 

Jeg er fullstendig klar over at Word ikke er det beste alternativet, men i og med at dette skal være en julegave, så har jeg ikke allverdens tid til å lære meg Indesign ;)

 

Jeg har snakket med trykkeriet jeg tenkte å bruke, og de måtte ha filen i pdf-format. De skulle også ha 2500 kr for å printe ut boken, jeg synes egentlig dette var litt dyrt, men det er kanskje det prisen ligger på?

 

Noen andre som har noen gode forslag til hvordan jeg kan opprettholde kvaliteten i pdf-filen? Eller vet noen om trykkeri som kan trykke word-filer?

Du kan prøve å skrive ut til PDF om du har en PDF-skriver innstallert. Det får du som regel gjennom Adobe Acrobat. Det kan ta veldig lang tid, så prøv på et par sider først få du smeller igjennom hele greia. 

 

Hvis du har ett bilde pr side så er prisen innafor den. Vet ikke hvor mange sider du har totalt jeg. 

Lenke til kommentar
Jeg har snakket med trykkeriet jeg tenkte å bruke, og de måtte ha filen i pdf-format. De skulle også ha 2500 kr for å printe ut boken, jeg synes egentlig dette var litt dyrt, men det er kanskje det prisen ligger på?

For ett eksemplar? Prøv lulu.com. Det er egentlig for å selge bøkene sine, men du kjøper bare din egen og lukker butikken.

Lenke til kommentar

pdf-xchange er en PDF-pakke som også lager en egen export-to-pdf-plugin i Word når du installerer den. Der får du full kontroll på bildekomprimeringen og jeg pleier å bruke den når jeg vil ha høyoppløslige bilder i PDF.

 

Takk for tipset - det skal jeg prøve!

 

 

 

 

Jeg har allerede prøvd å skrive ut til PDF, men får bare samme resultat med dårlig kvalitet på bildene.

Jeg tenkte å ha mellom 2 og 3 bilder per side, men noen sider med kun 1 bilde på. Så jeg har regnet ut at boken blir på ca. 400 sider, kanskje noe mindre.

 

Er det da en grei pris med 2500 kr?

 

 

Jeg har snakket med trykkeriet jeg tenkte å bruke, og de måtte ha filen i pdf-format. De skulle også ha 2500 kr for å printe ut boken, jeg synes egentlig dette var litt dyrt, men det er kanskje det prisen ligger på?

For ett eksemplar? Prøv lulu.com. Det er egentlig for å selge bøkene sine, men du kjøper bare din egen og lukker butikken.

 

 

Det er for 1 eksemplar ja. Blir jo lavere pris per eksemplar hvis man trykker flere... Jeg sjekket ut lulu, og det kan gå an å bruke de. Så takk for tipset! :)

 

Har du prøvd det ut? Vet du noe om kvaliteten på bøkene? Jeg regner med at jeg bør velge alternativet der for fotobok. Jeg prøvde å regne ut prisen, og hvis jeg skal ha 400 sider og alle i fotobok materiale, så blir prisen rundt 200$, og da er det jo ikke så fryktelig langt unna prisen trykkeriet her i Norge skulle ha..

Endret av Mats444
Lenke til kommentar

Jeg har allerede prøvd å skrive ut til PDF, men får bare samme resultat med dårlig kvalitet på bildene.

Jeg tenkte å ha mellom 2 og 3 bilder per side, men noen sider med kun 1 bilde på. Så jeg har regnet ut at boken blir på ca. 400 sider, kanskje noe mindre.

 

Er det da en grei pris med 2500 kr?

 

Da er det litt i overkant ja.

Nå vet ikke jeg om du har tenkt å binde det inn som en faktisk bok og hvordan de løser det, men 2500 er dyrt. 

Er det mulig de har gitt deg et overslag? I og med at du hadde typ 750 bilder, de kan fort ha tenkt ett bilde pr side, og 50 sider tekst. 

Slike ting er vanskelig å prise uten den faktiske fila som skal printes. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har allerede prøvd å skrive ut til PDF, men får bare samme resultat med dårlig kvalitet på bildene.

Jeg tenkte å ha mellom 2 og 3 bilder per side, men noen sider med kun 1 bilde på. Så jeg har regnet ut at boken blir på ca. 400 sider, kanskje noe mindre.

 

Er det da en grei pris med 2500 kr?

 

Da er det litt i overkant ja.

Nå vet ikke jeg om du har tenkt å binde det inn som en faktisk bok og hvordan de løser det, men 2500 er dyrt. 

Er det mulig de har gitt deg et overslag? I og med at du hadde typ 750 bilder, de kan fort ha tenkt ett bilde pr side, og 50 sider tekst. 

Slike ting er vanskelig å prise uten den faktiske fila som skal printes. 

 

 

Hadde i utgangspunktet tenkt å binde det som en ordentlig bok. De sa at det blir såpass dyrt i og med at det kun er ett eksemplar. Forklarte at boken skulle være på ca. 400 sider, så vet ikke jeg. Det er nok vanskelig å gi en eksakt pris ja ;)

 

Trenger du virkelig alle 400 bildene?

 

Hva jeg trenger har nok ingenting å si da dette skal være en gave til min kone, og hun har visstnok behov for alle de 750 bildene....

 

Jeg har nå funnet ut at faktisk er umulig å lage en bok i Word, da Word er helt håpløs på å plassere bilder med tekst osv. Så det holdt på å klikke for meg da jeg begynte i går..

 

 

Men i går fant jeg en side som heter blurb.com, fungerer på ca. samme måte som lulu.com, bare at man får en program fra blurb hvor man kan organisere boken, legge inn bilder, tekst osv. Det fungerte faktisk veldig bra, og der kan jeg få laget en bok på ca 400 sider. Prisen blir noe rundt 120-140$, så da blir det jo litt billigere enn å bruke et trykkeri her hjemme :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

t faktisk er umulig å lage en bok i Word, da Word er helt håpløs på å plassere bilder med tekst osv. Så det holdt på å klikke for meg da jeg begynte i går..

 

Men i går fant jeg en side som heter blurb.com, fungerer på ca. samme måte som lulu.com, bare at man får en program fra blurb hvor man kan organisere boken, legge inn bilder, tekst osv. Det fungerte faktisk veldig bra, og der kan jeg få laget en bok på ca 400 sider. Prisen blir noe rundt 120-140$, så da blir det jo litt billigere enn å bruke et trykkeri her hjemme :)

 

Du har tydeligvis løst det, men det jeg gjør om jeg skal lage noe slikt i Word er å bruke tabeller. Det funker ganske greit.

Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet ut at faktisk er umulig å lage en bok i Word, da Word er helt håpløs på å plassere bilder med tekst osv. Så det holdt på å klikke for meg da jeg begynte i går..

Jeg har aldri hatt det problemet etter at jeg lærte meg hvordan det fungerte med anker og tekstbrytning, og at det kunne stilles inn ved å høyreklikke.

 

Du må også sette inn sideskift der du skal ha det.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Jeg har nå funnet ut at faktisk er umulig å lage en bok i Word, da Word er helt håpløs på å plassere bilder med tekst osv. Så det holdt på å klikke for meg da jeg begynte i går..

Jeg har aldri hatt det problemet etter at jeg lærte meg hvordan det fungerte med anker og tekstbrytning, og at det kunne stilles inn ved å høyreklikke.

 

Du må også sette inn sideskift der du skal ha det.

 

 

Ja, den ankerfunksjonen var ganske bra, men allikevel så synes jeg det blir tungvindt å gjøre det i word. Spesielt når det blir såpass mange sider og så mange bilder.

 

Blurp sitt program var veldig enkelt og fungerte strålende, så det kan absolutt anbefales! 

Lenke til kommentar

Her er et alternativ, som også er enkelt å bruke.

http://www.japanphoto.no/cewe-fotobok/priser-og-leveringstider.html

Cewe og programmet Cewe min fotoverden er ganske genialt i bruk, flotte resultat blir det også, men den lar deg ikke importere inn en PD, hverken på nettsiden eller i "min fotoverden" programmet.  

 

Alternativet er at man åpner PDFèn og konverterer alle sidene i pdfèn til HQ bilder som en selv limer inn i boken som en lager. 

Tungvindt, men det vil fungere. Men dukker kanskje opp problemer med cropping og clipping av bilder/kanter når du legger inn disse bildene. Så er ikke helt optimalt. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...