Gå til innhold

Asus PG279Q backlight bleed


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på begrepsbruken her - "backlight bleed". Forresten, sitter dere og ser på blanke svarte skjermer hele tiden?

 

Noen gjør det  :wee:

 

Mange bare "provoserer" frem feil, bare for å finne feil. Finnes utallige eksempler på dette. Ved bruk, så merker man ikkje eventuell bleed i hjørnet, om man ikkje ser etter det og har helt sort skjerm. Hos noen er det VELDIG mye, men ikkje så ofte og mye som folk vil ha det til.

 

Jeg kunne også tenke meg alt var helt flwawless bestandig. Desverre er det ikkje det.

 

Noen tror også på julenissen, og forventer at IPS glow ikkje er eksisterende på IPS skjermer og ghosting heller ikkje finnes på lcd skjermer.

 

Hvis man vil fremheve bleed fra hjørnene, så kan man sitte i et mørkt rom med skjermen svart. Deretter tar man bilde med mobiltelefon uten blits. Da kan det se ut på bilde som om skjermen er helt elendig, mens i virkeligheten er nesten perfekt, og umulig å se i dagslys. Kveldslys også :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda.. Jeg forventer at et produkt til 8000,- holder en viss standard. Når bleeden sees godt på den ene sia av skjermen, men helt akseptabelt på den andre, (glow?) så er det jo en feil et sted..?

Ser det ikke i windows. Ser det i loadingscreens i spill. Ser det når jeg skrur på skjermen. Ser det i mørke scener i spill. Ser det i de sorte stripene i filmer.

Det er irriterende, og får en til å revurdere hvor man skal legge pengene.

Når man er inne på det... Hva er alternativene til PG279Q ? 27", Gsync, 1440...

Predator? Eller blør denne også?

Endret av Caddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja da bestemte jeg meg for å beholde min PG279Q skjerm. I de spilla jeg spiller så legger jeg ikke merke til bleeden, og jeg spiller aldri i et bekmørkt rom heller så. Jeg bruker jo min BenQ 32" 4K skjerm til det meste av desktop bruk, så Asus skjermen blir en ren gaming skjerm.

Fremdeles ganske kjipt å kjøpe skjerm til 8K med en feil på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fått min i dag nå, akkurat testet litt smått backlight bleed.

 
Før justering av lysstyrke osv:

 

post-92763-0-75115800-1458673809_thumb.jpg

 

 

Etter justering lysstyrke

 

post-92763-0-40167500-1458673866_thumb.jpg

 

 

Til sammenligning, min Dell 2713 som jeg har vært (og er) ganske fornøyd med

 

post-92763-0-70670000-1458673969_thumb.jpg

 

 

Virker som jeg har fått et meget bra eksemplar, så langt sier jeg meg fornøyd med kjøpet. 
Videre testing gjenstår, blir en fin kveld dette. Battle neste :)

 

Lenke til kommentar

Bright 25

Cont 50

RGB 97-93-100

Er liten tvil om at jeg har fått et godt eksemplar, eneste synlige blb er egentlig bare litt i høyre hjørne.

Godt at man kan ha litt flaks, har jo omtrent "lest gjennom" nettet på klager ang denne skjermen før jeg fikk den. Virker som mange har vært misfornøyd, og noen har til og med sagt "Aldri mer Asus". Der er ikke jeg, storfornøyd med denne og andre Asus produkter.

Lenke til kommentar

Bright 25

Cont 50

RGB 97-93-100

Er liten tvil om at jeg har fått et godt eksemplar, eneste synlige blb er egentlig bare litt i høyre hjørne.

Godt at man kan ha litt flaks, har jo omtrent "lest gjennom" nettet på klager ang denne skjermen før jeg fikk den. Virker som mange har vært misfornøyd, og noen har til og med sagt "Aldri mer Asus". Der er ikke jeg, storfornøyd med denne og andre Asus produkter.

 

Hei, jeg har også akkurat kjøpt PG279 men jeg har hengt meg litt opp i øverst høyre hjørne. Det er ikke vanlig IPS-lys så vidt jeg forstår. Legger med noen bilder

post-27891-0-19600900-1458691308_thumb.jpg

post-27891-0-87157700-1458691314_thumb.jpg

post-27891-0-70137400-1458691319_thumb.jpg

post-27891-0-73452300-1458691323_thumb.jpg

post-27891-0-45413600-1458691329_thumb.jpg

post-27891-0-26405800-1458691333_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei, jeg har også akkurat kjøpt PG279 men jeg har hengt meg litt opp i øverst høyre hjørne. Det er ikke vanlig IPS-lys så vidt jeg forstår. Legger med noen bilder

 

Har du justert ned lysstyrke og kontrast? Hvis du sjekker testen hos Tomshardware av skjermen, så kan du fint bruke de innstillingene de satt der. Skjermen som kremt fikk er nok en av de beste, og heller unntaket vil jeg påstå. De fleste har litt bleed/IPS glow. Min ble vel litt bedre over tid, og med de rette innstillingene. Jeg legger ikke merke til det når jeg spiller, men så spiller jeg heller ikke i et bekmørkt rom heller... Er du i tvil, så send den tilbake i retur, men vær klar over at du kan få en ny som er akkurat samme. Eventuellt kan du prøve Acer sin 165 Hz som også er bra.

Lenke til kommentar

Tja, min var nok ikke så bra som jeg først trodde, men veldig bra i forhold til mange jeg har sett på nettet. Noe synlig i høyre hjørne oppe, og litt nede i høyre hjørne. Blir litt annerledes når skjermen er varm, og kan selvfølgelig også forandre seg noe over tid.

Den jeg ser lenger oppe her i tråden ville jeg nok sendt tilbake selv om det er litt jobb med det og at det ikke er sikkert den neste du får er noe bedre. Hvordan ser man produksjons

 

 

post-92763-0-77029400-1458727004_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vurdert å legge inn bestilling på PG279Q, men er samtidig litt i tvil siden denne skjermen er nevnt i mangfoldige forum pga nettopp "ekstrem" backlight bleeding. Komplett har også en del av disse ROG skjermene i sin "Demo" avdeling, men omtrent samtlige har enten døde piksler eller bleed. Virker som om denne ROG serien har gjennomgått en forholdsvis middelmådig kvalitetskontroll for å si det mildt. 

 

Sånn som jeg ser det, så skulle dette være helt uakseptabelt for en forbruker å bevisst måtte gamble med skjermer på nærmere 10 lapper og HÅPE på det beste. Det funker ihvertfall ikke på meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...