Gå til innhold

Asus PG279Q backlight bleed


Betroz

Anbefalte innlegg

Men men! Skal bruke den noen dager til og vurdere etter mer bruk, er jo det som er så kjekt med netthandel, bare sparke kassa i retur på angreretten om man føler for det!

Var hvert fall ingen herpa pixler, så det var jo positivt!

 

Har du justert på innstillingene for skjermen? Du kan bruke noen av de i denne testen, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men men! Skal bruke den noen dager til og vurdere etter mer bruk, er jo det som er så kjekt med netthandel, bare sparke kassa i retur på angreretten om man føler for det!

Var hvert fall ingen herpa pixler, så det var jo positivt!

 

Har du justert på innstillingene for skjermen? Du kan bruke noen av de i denne testen, og se om det hjelper.

 

Hei og takk, men ja jeg har justert, er noe av det første jeg gjør når jeg kjøper tv/monitor, er som regel ikke fornøyd med bilde ut av boks :)

Lenke til kommentar

 

Jeg vil si at dette er en skandale til så mye penger. Skjermer er noe Asus og Acer virkelig ikke kan, hvertfall ikke på de skikkelig dyre modellene. Det at du har betalt over 8000kr, betyr at du heller ikke skal måtte sitte med en skjerm med feil på. Har ikke giddet å prøve disse skjermene enda, fordi det er den største dritten som har vært lansert i pc utsyr markedet før 1080FE. Med mindre du er en av de ekstremt få som får en som faktisk fungerer.

Har også hørt om mange som har fått feil med Asus skjermer etter ett års bruk. Send driten tilbake, og ikke kjøp en ny. Er simpelthen ikke verdt det.

Har du satt deg inn i naturen til de enkelte paneltypene innen skjerm?

Man kan rett og slett ikke få alt i èn skjerm, sånn er det bare.

Og 8k for en skjerm er ikke mye. Bare se på hva en profesjonell skjerm koster, kan fort være 6-sifret.

Du bør orientere deg litt mer rundt før du er så bastant, det du skriver her konstaterer bare at du vet omtrent ingenting. Synd men sant for din del.

 

Trenger ikke blåse deg opp da vettu. Jeg vet nok om IPS og TN paneler, og jeg vet også at til 8000 kroner skal man slippe å delta i et lotteri om å få en skjerm som duger.

Feilraten på disse er enorm, og det bør du orientere deg om før du er så bastant ;)

 

G-sync er også ganske oppskrytt. Klarer du å opprettholde 120-144fps konstant, så er definitivt ikke g-sync så merkbart, og langt ifra noen "revolusjon" som mange har kalt det. Dersom du har variabel framerate, skjønner jeg det godt, og klart jeg vil ha g-sync, men ikke til prisen Nvidia krever.

Nå har jeg ekstremt lite tearing på min benq monitor, så forskjellen var ganske liten egentlig. Men dette er min personlige oppfatning, og andre kan ha andre formeninger om det. Men min erfaring er at det på langt nær er noe must, og alle som lurer på å kjøre skjerm eller skjermkort til 8K, kjøp skjermkort først sier nå jeg!

 

Asus er flinke på Hovedkort, vet ikke så mye om skjermkorta, men skjermer med g-sync har de feilet stort på. Motsi meg så mye du vil, men da kan du jo gjerne også forklare meg om alle de på amazon som har vært gjennom 7-8 av disse skjermene og fremdeles ikke fått et bra eksemplar? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enlightened du kan jo alltids gå for Acer sin verson, men de er ikke perfekte de heller. Min PG279Q ble bedre over tid. Jeg er helt enig at den er overpriset deluxe! Har du testet en 144 Hz G-Sync skjerm selv? Etter å ha brukt det så er det grusomt å gå tilbake til en 60 Hz skjerm uten G-Sync igjen. Synd vi må betale et premium for denne opplevelsen da bare.

Lenke til kommentar

Enlightened du kan jo alltids gå for Acer sin verson, men de er ikke perfekte de heller. Min PG279Q ble bedre over tid. Jeg er helt enig at den er overpriset deluxe! Har du testet en 144 Hz G-Sync skjerm selv? Etter å ha brukt det så er det grusomt å gå tilbake til en 60 Hz skjerm uten G-Sync igjen. Synd vi må betale et premium for denne opplevelsen da bare.

60hz er uspillbart for meg. Jeg hadde 144hz skjerm fra før, og kjøpte en med g-sync. Det å gå tilbake til standard 144hz var ingen problem, og noe jeg glemte ganske fort.

Acer er ikke noe bedre nei dessverre. Har hatt Rog swift 278Q og jeg syns faktisk at min BenQ xl2411T hadde bedre bilde og fargegjengivelse enn den også. Acer og asus har tydelig vist at de driter i fornøyde kunder, det er pengene de skal ha. Det er det utallige eksempler på i form av defekte skjermer fra dem.

Endret av Enlightened
Lenke til kommentar

 

Enlightened du kan jo alltids gå for Acer sin verson, men de er ikke perfekte de heller. Min PG279Q ble bedre over tid. Jeg er helt enig at den er overpriset deluxe! Har du testet en 144 Hz G-Sync skjerm selv? Etter å ha brukt det så er det grusomt å gå tilbake til en 60 Hz skjerm uten G-Sync igjen. Synd vi må betale et premium for denne opplevelsen da bare.

60hz er uspillbart for meg. Jeg hadde 144hz skjerm fra før, og kjøpte en med g-sync. Det å gå tilbake til standard 144hz var ingen problem, og noe jeg glemte ganske fort.

Acer er ikke noe bedre nei dessverre. Har hatt Rog swift 278Q og jeg syns faktisk at min BenQ xl2411T hadde bedre bilde og fargegjengivelse enn den også. Acer og asus har tydelig vist at de driter i fornøyde kunder, det er pengene de skal ha. Det er det utallige eksempler på i form av defekte skjermer fra dem.

 

 

Nå må du ikkje trekke det FOR langt, og komme med konspirasjonsteorier i tillegg :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestilte akkurat en av demo-modellene hos Komplett. En av de til 7000 som har vært refurbished eller vært på service (sikkert for blb).

 

Håper denne er relativt feilfri. 

 

Og til dere som sier at IPS glow og blb er vanlig på IPS-skjermer, så kan jeg som Mac-tekniker si at jeg ser dette veldig veldig sjelden på Macer. Altså, det går an å ha bedre kvalitetskontroll og det finnes selskaper som tar dette mye mer seriøst enn Asus og Acer.

 

Edit: Macene har stort sett IPS-skjermer nå. Alle iMacene og Thunderbolt-display har det, og alle MacBook Pro Retina har det også og MacBook Retina. Er vel bare Air som har TN-panel.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Bestilte akkurat en av demo-modellene hos Komplett. En av de til 7000 som har vært refurbished eller vært på service (sikkert for blb).

 

Håper denne er relativt feilfri. 

 

Og til dere som sier at IPS glow og blb er vanlig på IPS-skjermer, så kan jeg som Mac-tekniker si at jeg ser dette veldig veldig sjelden på Macer. Altså, det går an å ha bedre kvalitetskontroll og det finnes selskaper som tar dette mye mer seriøst enn Asus og Acer.

 

Edit: Macene har stort sett IPS-skjermer nå. Alle iMacene og Thunderbolt-display har det, og alle MacBook Pro Retina har det også og MacBook Retina. Er vel bare Air som har TN-panel.

Tviler på at MAC skjermene har 144/165hz og 4ms responstid ;)

Lenke til kommentar

 

Bestilte akkurat en av demo-modellene hos Komplett. En av de til 7000 som har vært refurbished eller vært på service (sikkert for blb).

 

Håper denne er relativt feilfri. 

 

Og til dere som sier at IPS glow og blb er vanlig på IPS-skjermer, så kan jeg som Mac-tekniker si at jeg ser dette veldig veldig sjelden på Macer. Altså, det går an å ha bedre kvalitetskontroll og det finnes selskaper som tar dette mye mer seriøst enn Asus og Acer.

 

Edit: Macene har stort sett IPS-skjermer nå. Alle iMacene og Thunderbolt-display har det, og alle MacBook Pro Retina har det også og MacBook Retina. Er vel bare Air som har TN-panel.

Tviler på at MAC skjermene har 144/165hz og 4ms responstid ;)

 

 

Det stemmer :D

Lenke til kommentar

 

 

Bestilte akkurat en av demo-modellene hos Komplett. En av de til 7000 som har vært refurbished eller vært på service (sikkert for blb).

 

Håper denne er relativt feilfri. 

 

Og til dere som sier at IPS glow og blb er vanlig på IPS-skjermer, så kan jeg som Mac-tekniker si at jeg ser dette veldig veldig sjelden på Macer. Altså, det går an å ha bedre kvalitetskontroll og det finnes selskaper som tar dette mye mer seriøst enn Asus og Acer.

 

Edit: Macene har stort sett IPS-skjermer nå. Alle iMacene og Thunderbolt-display har det, og alle MacBook Pro Retina har det også og MacBook Retina. Er vel bare Air som har TN-panel.

Tviler på at MAC skjermene har 144/165hz og 4ms responstid ;)

 

 

Det stemmer :D

 

 

Hadde en "15k" Eizo skjerm hjemme, og det var ikkje mye bleed på den heller. Man ¤%!Q hvor terig den var. 60hz og sikkert 15ms  :wee:

 

Rimelig bra farger da :p

Lenke til kommentar

Godt poeng. Altså, at proffskjermene tar godt betalt for å være bortimot feilfrie. Når det er sagt, er en del merker som f.eks. Samsung og Dell som har godt rykte for sine PLS og IPS-skjermer, som også kan ha ganske mye IPS-glow/blb. Har det på min Samsung S27A850D (som er 1440p med PLS) og det har blitt verre med åra. Synes vel nesten ikke i gaming, men med en gang det er en litt mørk scene, så vises det med en gang. 

 

Skal sende skjermen inn på service så snart jeg får Asusen i hus. Dersom Asusen er forferdelig, så blir det vel utsatt...

Lenke til kommentar

Da var skjermen i hus og jeg er meget imponert av skjermen så langt. Bittebittelitt blb i øvre høyre hjørne, men det er ikke sjenerende i hele tatt (var mye verre på min gamle skjerm).

 

Sammenlignet med Samsungskjermen (27" 1440p PLS) som jeg bytter den ut med, så er baklyset veldig veldig jevnt. Faktisk har jeg aldri sett ett så jevnt baklys på en PC-skjerm før. Er også veldig begeistret for coatinga på den matte skjermen. Den er på samme nivå og om ikke bedre enn den jeg hadde på Samsungskjermen. Mye mye bedre enn det jeg var vant med skjermen jeg hadde før Samsungen, en Dell Ultrasharp U2410. Der var coatinga veldig kornete og forstyrret bildet på video og i Windows.

Liker også godt at skjermramma går i ett med selve LCDen og at ramma er såpass tynn.

 

144Hz (får ikke skrudd på 165Hz på AMD-kortet mitt) er jo selvfølgelig også veldig nais. Herlig å jobbe i Windows med en slik refresh rate. Gleder meg nå til å få teste ut G-sync og høyere fps når GTX 1080en kommer i hus.

Lenke til kommentar

Da har du nok fått en av de nyere batchene av skjermen MrMarbles :)

Hvordan vet du dette? Er det noe man kan se etter før et kjøp eller baserer du det kun på at han er fornøyd med kjøpet og opplevde lite BLB? Vurderer samme skjerm, men er veldig nervøs for å ha uflaks og evt. må styre med retur, så hvis det finnes noe man kan gå etter for å redusere risikoen så hadde det vært supert hvis du vil dele det! :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan synes dere som har denne skjermen forandringen fra TN til IPS var?

 

Jeg har aldri eid en TN skjerm så det kan ikke jeg svare på. Håper du får en av de nyere batchene av PG279Q da :)

Kom gjerne tilbake her med input når du har fått den.

 

Skal gi tilbakemelding her når jeg får den ja. Da skal jeg også teste den med Witcher 3 og G-sync.

Blir litt lei meg hvis jeg er "heldig" og får en med tonnevis av backlight bleed eller glow x)

Hvor mye glow/bleeding er vanlig ?

Lenke til kommentar

 

Da har du nok fått en av de nyere batchene av skjermen MrMarbles :)

Hvordan vet du dette? 

 

Jeg kan selvsagt ikke vite det 100%. Asus innrømte for noen få måneder siden at de var klar over at kvalitetskontrollen der de produserer disse skjermene ikke var så bra som det burde, og at nyere utgaver av PG279Q skal bli bedre. Faktisk kunne en del folk som har kjøpt denne i USA (og kun der) som har fått et dårlig eksemplar, sende den inn og få en ny. Begrenset tilbud altså.

 

Derfor hvis man kjøper i dag så er det stor sjangse for å få en med minimal BLB, men ingen skjerm er helt perfekt. Er jo litt silikonlotteri her også som det er med all annen elektronikk. Får du en som er veldig ille, så bruk angreretten. Bare ikke forvent en perfekt skjerm uansett hvilken modell eller merke du kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...