Gå til innhold

Asus PG279Q backlight bleed


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fatter ikke at backlight bleed fortsatt skal være et problem på PC skjermer. Det er jo så og si borte på TVer, selv med kant LED.

Så hvis disse skjermene også bruker kant LED så forstår jeg ikke hvorfor det skal være et problem. Hvis det er pga kant led at dette fortsatt oppstår, så bruk nå bare direkte bakgrunnsbelysning. Ja PC skjermene blir kanskje litt feitere (dypere) men vil jo være verdt det.

 

Uansett, trådstarter. Som andre har sagt. IPS glow og clouding er vanlig ved kjøp av skjermer i dag, om du får en bedre eller dårligere er rein bingo. Så opptil deg selv hvor mye tid og energi du vil bruke på det.

 

Her ser du fks noen fra Acer sin X34 som i noen tilfeller har ekstremt mye clouding & ips glow.

 

post-209627-0-74092000-1448123104_thumb.png

post-209627-0-70923900-1448123119_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Fatter ikke at backlight bleed fortsatt skal være et problem på PC skjermer. Det er jo så og si borte på TVer, selv med kant LED.

Så hvis disse skjermene også bruker kant LED så forstår jeg ikke hvorfor det skal være et problem. Hvis det er pga kant led at dette fortsatt oppstår, så bruk nå bare direkte bakgrunnsbelysning. Ja PC skjermene blir kanskje litt feitere (dypere) men vil jo være verdt det.

 

Uansett, trådstarter. Som andre har sagt. IPS glow og clouding er vanlig ved kjøp av skjermer i dag, om du får en bedre eller dårligere er rein bingo. Så opptil deg selv hvor mye tid og energi du vil bruke på det.

 

Her ser du fks noen fra Acer sin X34 som i noen tilfeller har ekstremt mye clouding & ips glow.

 

attachicon.gifSkjermbilde 2015-11-21 kl. 17.18.44.png

attachicon.gif9244i4AEDB9FC90AD015B.jpeg

 

At en skjerm til 1500 kr har bleed må man kanskje regne med, men skjermer som Asus PG279Q og Acer Predator X34 som koster såpass mye burde være nærmest perfekte. Jeg så testen til Joker av X34 og den hadde mer bleed enn min PG279Q så det ut som.

 

Jeg tror jeg kommer til å beholde min. Heller i den retningen. Fett med G-Sync og 165 Hz. Så faktisk litt ghosting i BF4 i dag på den. Jeg hadde en pistol oppe og stod foran en vegg og beveget meg raskt fra side til side, og jaggu var det litt ghosting der. Ser det ikke ellers da. Vet ikke om det er pga 165 Hz eller bare sånn skjermen er.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er sant, men nå har jo PG279 vært ute på markedet en liten periode så det er jo håp at nyeste batch har blitt bedre på dette området. Jeg var litt rask i avtrekeren og solgte PG278 fordi jeg fikk en bra pris. Jeg tenker jeg får gi PG279 et forsøk, og er det ille så tar jeg RMA og bytter den inn mot acer XB270HU.

Dessuten fikk TFTCENTRAL et godt eksemplar med ikke så ille glow...

post-79212-0-87415200-1449070331_thumb.jpeg

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Hentet. Montert. Satt innstillinger til de på TFT sentral. For et beist av en skjerm! Kjenner denne må opp på veggen, da fotfestet bygger den for langt ut og den er nesten ubehagelig nærme...

Nå, enkleste bleedtest? mspaint, sort bilde, fullscreen?

Lurer på om min har mest i høyre side...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Kjøpte denne skjermen fra komplett for 2 måneder siden, men benyttet returretten etter 14 dager. Backlightbleed var så stort problem at jeg ikke kunne se film/spille spill med litt mørkere scener uten å bli irritert. Til og med redigering av bilder i photoshop med mørkere farger ble vanskelig på grunn av dette. Forsøkte å endre på instillingene for å minimere problemet, men til liten hjelp. På mitt eksemplar var problemet størst nede i høyre hjørne

 

Dette irriterte meg stort sett hele tiden, og er veldig skuffet over en ellers fantastisk skjerm. Jeg hadde lest om erfaringer på denne skjermen før jeg bestilte, så jeg var klar over problemet. Tok likevell sjansen pga bra pris.

 

På bildet ser dere ASUS PG279Q til venstre. Til høyre er en Samsung syncmaster fra 2009 med TN-panel. Merk at effekten blir forsterket på bildet, men det illustrerer problemet tydelig.

post-344655-0-63974300-1449089347_thumb.jpg

Endret av FB.520264569
Lenke til kommentar

Hentet. Montert. Satt innstillinger til de på TFT sentral. For et beist av en skjerm! Kjenner denne må opp på veggen, da fotfestet bygger den for langt ut og den er nesten ubehagelig nærme...

 

Nå, enkleste bleedtest? mspaint, sort bilde, fullscreen?

 

Lurer på om min har mest i høyre side...

 

Beist av en skjerm... da skulle du sett min 32" BenQ som står ved siden av min Asus PG279Q :D

 

Sort screensaver funker bra til å se bleed. Mine har også, men mest på venstre hjørnene. Tror de fleste av disse skjermene har litt problemer med det, så vi må velge da om å beholde den eller sende den tilbake. Jeg ser det ikke når jeg gamer BF4 iallefall.

Lenke til kommentar

Mja, jeg gikk fra en 24" BenQ, kosta vel 1500 i sin tid..

 

Jeg kan foreløpig ikke se det i ARK.. Men er fortsatt dag/kveldstid... *vente på natt..... (Liker bildekvaliteten foreløpig, BIG TIME!)

 

Nå er det vel ikke akkurat bildekvaliteten som er grunnen til at vi kjøper nye Swift skjermen da. 165 Hz + G-Sync for flyt i spill er det  :cool:

Lenke til kommentar

Right, nå er det natt. Jeg blir jo kikkende mot venstre hjørne støtt og stadig. Noen sier det blir bedre over tid? Eller er det fordi man blir vant med det..?

Joda, bildekvalitet også.. Sånn for å sammenlikne.. :p

På den positive siden: Ingen døde pixler som jeg kan se...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Sitter å leser litt på forum og div.. Forskjell på backlight bleed og ips glow..

Men om man skal vri på kaka: IPSglow`en er for kraftig, egentlig..

Edit:

Jeg kan montere den på veggen, og fremdeles sende den tilbake?

Stryk den siste. "buen" bakpå skjermen, hindrer meg i å montere VESA feste på den... ( http://www.clasohlson.com/no/Exibel-TV-monitorfeste/38-5544 )

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Jeg søkte på "2560x1440 black" på google og fant dette bildet:

http://www.solidbackgrounds.com/images/2560x1440/2560x1440-smoky-black-solid-color-background.jpg

 

Hvis jeg tar fullskjerm av det bildet på min PG278 så er hele skjermen svart/gul, men prøver jeg det på enn Dell U2412M med IPS så er bildet helt sort uten noe antydning til gul farge, vi snakker ekstrem stor forskjell

Har jo hatt pg278 skjermen siden release og ikke lagt merke til det :hmm:

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Skal kjøpe en ny skjerm imorgen men er usikker på om jeg skal gå for asus pg279 eller acer XB270HU.

Hva ville dere valgt? Hvis jeg bestiller Asus så er jeg redd den får den gule fargen i kantene som mange får med sine skjermer. Skulle visst hvordan dagens batch er.

 

Her er min Acer x34 som har veldig lite backlightbleed. Ser ut som om det er en del, men når jeg tar bilde med mobil så forsterker det lyset veldig mye. Dette her er faktisk umulig å merke i spill. Eneste gangen jeg ser såvidt dette, er nå jeg slår på skjermen eller som på bildet, har sort bakgrunn på desktoppen.

 

x34%20backlight.jpg

 

http://www.jottacloud.com/p/nizzen/22a760e67b434eeab8dcd99571976f6f

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Her er min Acer x34 som har veldig lite backlightbleed. Ser ut som om det er en del, men når jeg tar bilde med mobil så forsterker det lyset veldig mye. Dette her er faktisk umulig å merke i spill. Eneste gangen jeg ser såvidt dette, er nå jeg slår på skjermen eller som på bildet, har sort bakgrunn på desktoppen.

 

Ja den minimale bleeden du har på din X34 må du vel bare regne med. Ser ut som du var heldig med din, for den Joker testa hadde mer bleed. Fornøyd med skjermen ellers? Hvordan er den å game på sammenliknet med Swift?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

Her er min Acer x34 som har veldig lite backlightbleed. Ser ut som om det er en del, men når jeg tar bilde med mobil så forsterker det lyset veldig mye. Dette her er faktisk umulig å merke i spill. Eneste gangen jeg ser såvidt dette, er nå jeg slår på skjermen eller som på bildet, har sort bakgrunn på desktoppen.

Ja den minimale bleeden du har på din X34 må du vel bare regne med. Ser ut som du var heldig med din, for den

testa hadde mer bleed. Fornøyd med skjermen ellers? Hvordan er den å game på sammenliknet med Swift?

Særdeles fornøyd! Merker at den er litt treigere enn swift TN, men for meg så er det godt nok. Savner ikkje swift nå, fordi denne her er faktisk konge. Ultra wide er digg til det meste. Koselig å spille Fallout 4 også nå med sli :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...