Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny pendlerbil - motor kontra fartsgrense


mrala

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt grønn når det kommer til bil, men nå skal jeg kjøpe meg en pendlerbil.

Den skal kun kjøres på E6 mellom Oslo og Moss (14 mil pr arbeidsdag à 180 dager i året).

 

Prisklasse er under 120 000 kroner.

Jeg har i utgangspunktet sett på pent brukte VW Polo o.l, men har fått høre at jeg ikke burde kjøpe en bil med liten motor, fordi fartsgrensene på E6 er utenfor bilens optimale yteevne. Stemmer dette?

 

Noen som har forslag til hva jeg burde lete etter med mitt budsjett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

For meg ville fokus vært å finne en bil med lavest mulig bensin/diesel forbruk, da dette vil påvirke økonomien ganske betraktelig med så mange mil pr år.

 

Min samboer pendler Oslo-Mysen hver dag, også 14 mil, og vi endte opp med en Audi A2 i "spareversjon"(1,2l, 3 sylindret diesel) med lav km og automatgir. Denne bruker 0,32 liter på milen i snitt, og har ingen problemer med 110km/t. 

 

Kanskje ikke den mest sexy bilen i verden, men overraskende god å kjøre med lavt støynivå.

Lenke til kommentar

Jeg er også av den oppfatning av biler med små motorer kan bli litt uøkonomiske i høyere hastigheter, men kanskje dette hører til fortiden?

 

Grunnlaget for denne påstanden er at biler med liten motor vil ha et mye høyere turtall på samme hastighet enn en bil med større motor. Dette er uproblematisk under 80km/t for man kan bare gire opp, men etterhvert går man tom for gir og den lille motoren ligger og durer i 110km/t på 2500 omdreininger der en annen bil ville slura på 1900. 

Lenke til kommentar

Jeg er også av den oppfatning av biler med små motorer kan bli litt uøkonomiske i høyere hastigheter, men kanskje dette hører til fortiden?

 

Grunnlaget for denne påstanden er at biler med liten motor vil ha et mye høyere turtall på samme hastighet enn en bil med større motor. Dette er uproblematisk under 80km/t for man kan bare gire opp, men etterhvert går man tom for gir og den lille motoren ligger og durer i 110km/t på 2500 omdreininger der en annen bil ville slura på 1900. 

 

Mener at det varierer litt , men optimal omdreininger er vel på ca 2000.

Har man ikke de store behovene og behøver ikke å føle at man er den raskeste på veien så kan man fort spare mange tusen kroner i året på å kjøpe en bil som har liten motor og som har en maks effektiv topphastighet (I forhold til drivstoffforbruk) på omtrent 80 / 90 km/t , dog viktig å finne ut hvor momentet går før forbruket øker markant.

 

(Edit:  Når jeg sier maks effektiv topphastighet så mener jeg den hastigheten som bilen kan kjøre i maks fart før drivstoffforbruket øker markant , dette varierer en god del fra bil til bil og er ikke samme som den maksimale hastigheten til bilen, har rettet litt på det i innlegget)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Én ting er hvilken motor som er mest "passende" for en gitt fartsgrense, en annen ting er at du ska tilbringe 14 mil og dermed et par timer bak rattet på denne bilen hver eneste dag. 

For monotom motorveikjøring vil jeg gå for noe komfortabelt som kan kjøres med én hånd på rattet og den andre på kaffekoppen. Stillegående med gode seter og mye utstyr. Moren min kjøpte en Renault Megane lll 1,5 dci ny i 2012, og den har til nå gått 135 000 km uten en eneste feil. 1,5 literen er ikke spesielt sprek, men jeg har kjørt Oslo - Oppdal - Stjørdal - Oslo på én tank. Det laveste jeg har fått den til å gå på er 0,34 på mila Oslo - Drammen, men når jeg gir faen ligger den på mellom 0,5 og 0,6. Her har du en vesentlig sprekere 1,9 liters versjon med 130 hester. Med cruisekontroll, navigasjon, handsfree og bluetooth-stereo. Spør du meg er det en glimrende pendlerbil. 

Lenke til kommentar

Alle biler laget de siste 20 årene klarer fint å holde fartsgrensen på 110 (100 på vinterstid) på den relativt flate strekningen mellom Moss og Oslo. Ikke like komfortabelt i en Atos 0,9 liter som en en A6 med 2,4 V6, men det spørs hva man prioriterer. Har du vurdert el-bil? Kan du lade i begge ender, ev. finne en som holder t/r på en lading?

 

OT: Hva med å ta toget Moss-Oslo i stedet for å kjøre bil? Det må da være både billigere, raskere og mer komfortabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OT: Hva med å ta toget Moss-Oslo i stedet for å kjøre bil? Det må da være både billigere, raskere og mer komfortabelt.

 

Jeg begynner på jobb henholdsvis kl. 05:30 og slutter til tider kl 00:30, så sliter litt med rutetilbudet ;) 

 

Hvilken vei er det du skal kjøre om morningen TS? Kø kan jo også spille inn en del på forbruk

Jeg kjører fra Oslo til Moss, så har med andre ord ingen kø :)

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg at luftmotstanden øker kvadratisk med farten, og at man derfor sparer mye på å kjøre i 80-90 fremfor 120. (gitt selvfølgelig at motoren er mest effektiv på gitt turtall i høyeste gir)

Motorene er forskjellige, og mens noen er mest effektive på 2000rpm, er andre det på 3200rpm. Det er da mer viktig hvordan den er giret, slik at man kan ligge på dette turtallet og ha god fart. Men som nevnt ikke før høy for da øker luftmotstanden og spiser opp fordelene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klar over det. Men stort sett er vell 4. gir direkte motorturtall på forhjulene. Og generelt er har høyeste gir på 6 girs kasser høyere utveksling. Men det er riktig det som zanta skriver at det er uansett totalutveksling som gjelder. Lurer på hvordan en 1.9 tdi hadde prestert med høyere utveksling på min A3.

 

Nå har vell 1,6 liters golf tdi utstyrt med 6 gir...  :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...