Gå til innhold

Hva tenker dere om dette bildet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med dyret har jeg også skepsis til. Har ikke hørt det i noen andre sammenhenger, men det med flat jord her jeg hørt er riktig i flere sammenhenger, så det tror jeg ikke er feil. Vet ikke hvor du har lest at det ikke stemmer, men jeg har inntrykk av at det nærmest er grunnskolelære at vitenskapsmenn trodde at jorden før var flat. Jeg vil ikke si at resten av påstandene er tvilsomme, isåfall hvorfor det? 

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Jeg tror heller at vitenskapsmenn måtte hevde at jorden var flat. Ellers mista de jobben.

 

En annen ting. Isaiah 40:22

 

He sits enthroned above the circle of the earth, and its people are like grasshoppers.
He stretches out the heavens like a canopy, and spreads them out like a tent to live in.
 
Stemmer jo med en flat verden, og absolutt ikke et bevis for at Bibelen har rett.
 
Og så fant jeg denne
 
Så, hva tror jeg om ditt innholdet i ditt innlegg? Juks og bedrag!
 

 

 


 

 

 

Endret av Thonord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får komme med kilder som underbygger at påstandene i den vitenskapelige kolonnen faktisk er vitenskapelige. Angående atompåstanden på wikipedia: "The idea that matter is made up of discrete units is a very old one, appearing in many ancient cultures such as Greece and India. The word "atom", in fact, was coined by ancient Greek philosophers".

 

Atomene er for øvrig ikke usynlige, da hadde alt rundt oss vært usynlig. Bilde av iriduim:atomer:

atom_lattice.gif

 

Vitenskap en måte å teste om ting stemmer på, så det ligger i vitenskapens natur at man endrer mening når man lærer mer ved å teste om tankene stemmer med virkeligheten. F.eks. troen på årelating, den ble testet med vitenskapelige metoder og viste seg å være feil.

Lenke til kommentar

Når er "then" og kven sto bak dei vitskaplege påstandane på den tida?

Det virker vel som om bildet vil ha det til at then var den tiden da vi ikke var så særlig opplyste (ca. 1400 ?), og de mener vell at de vitenskapelige påstandene kom fra forskere eller vitenskapsmenn, men jeg er klar over at "vitenskapen før i tiden" også kunne være spådom fra trollmenn og lignende. 

Lenke til kommentar

Den sammenligningen har jeg sett før på Funnyjunk og en bruker viste at alle bibelversene er tatt ut av kontekst. Den sammenligningen er laget kun for å provosere og nevnte bibelvers forteller mer enn det som er gjengitt der.

 

Typisk nok finner jeg ikke den siden akkurat nå, men skal fortsette å lete.

Lenke til kommentar

Og vips var bibelen riktig og sannferdig liksom... Blås i alt det andre den har feil om...

 

Det mest ironiske er at under rubrikken "Science then" var vitenskap totalt under kirkens styre og stell fordi kirkens menn, som jo tvang alle andre til å brøfø seg, var de eneste som hadde tid og anledning til å holde på med vitenskap... I dag er det ikke slik, i dag er de fleste vitenskapsmenn og kvinner ikke lenger kristne eller religiøse og det burde de jo være hvis bibelen faktisk stemte med vitenskap, noe den altså ikke gjør. Den juger om en hel masse som glatt hoppes over av religiøse zeelots som så gjerne skal "bevise" at det de tror på er sant...

 

Det nye nå er jo at religiøse kommer med "vitenskaplige bevis" for deres tro... Uten at de fatter at de på den måten godskriver vitenskap som noe som står over tro (at vitenskap står over tro med flerfoldige mil er det ingen tvil om...)

Lenke til kommentar

Bilde sier vel egentlig ingen ting?

 

Det står f.eks. at bibelen og vitenskap er enig om at lys beveger seg, men dette er på to svært forskjellig grunnlag. Jeg tror ikke bibelens forklaring på dette fenomenet er likt som en vitenskapelig forklaring, og da blir det i prinsippet feil. Begrunnelsen og utarbeidelsen på forklaringen av hvorfor lys beveger seg, er like viktig som påstanden i seg selv, fordi begrunnelse og kunnskap om lysets bevegelse kan anvendes innenfor flere felt og annen teknologi. Jeg tror ikke at bibelens forklaring på lysets bevegelse kunne gitt opphav til f.eks. opitske kabler eller optikk generelt? Vitenskapen kan "manipulere" med lysets funksjon fordi vi vet hvordan det eksiterer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folk trodde jorda var flat før har jeg lest at er feil.

At vitenskapen noen gang har trodd at jorda satt på et stort dyr er en helt hinsides påstand. Det må være kinesisk mytologi eller noe.

 

Resten av påstandene i "science"-kolonnen virker også tvilsomme.

Asså, i egypt hviste man alltid at jorda er rund, samme med kineserne og romerne. Norske derimot trodde at jorda var flat som en brødskive.

Lenke til kommentar

Bible then: π = 3
Science then: π = 3.14
Science now: π = 3.141592653589793238462643383279502884197169399375105820974944592307816406286...

 

Jeg tenker det egentlig blir litt flaut når folk skal prøve å bevise at bibelen var forut sin tid.

 

Som andre nevner, er antagelsene om datidens vitenskap sketchy, og bildet gir i tillegg alt for mye credit til bibelen. Gadd bare å slå opp passasjen om at lys beveger seg, og sjokkerende nok er det ikke tolkningen jeg leser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...