Gå til innhold

Nå er Valves «konsoll-PC-er» rett rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er det mulig og bygge dene konsoll-pcen skjøl? bare kjøpe operativ systemet og kontrollene osv?

Ja, faktisk!

Det geniale med Valve er at de ikke tvinger deg til å kjøpe en pakkeløsning. Så enten du vil bygge maskin selv, bruke en vanlig feridgbygd, bruke en "Steam machine", og/eller en tredjeparts håndkontroller så kan du gjøre det fritt. Hensikten med "Steam machines" er at det finnes mange som ønsker en stue-PC som ikke ønsker å bygge en selv. De som foretrekker å bygge selv vil selvsagt kunne fortsette med det :)

 

SteamOS i seg selv vil også være gratis. Det har vært snakk om at maskinene skal kunne leveres med Windows også, og du vil alltid kunne legge det inn selv.

 

Må ikke spillene være kompilert for Steam OS for at dette skal fungere? Hva da med de store titlene som GTA V, Fallout 4 osv. Utviklere på disse plattformene har jo optimalisert kode i mange år på PC plattform. Greit at Steam OS krever mindre ressurser, men vil ikke en optimalisert kode på PC plattform kjøre bedre enn uoptimalisert kode på Steam OS. Hva vil det eventuelt koste ekstra å utvikle et storspill for to plattformer?

 

Er ikke så sikker på at Steam OS blir den store suksessen.... Så gjelder det kontrolleren. Er den bedre enn big screen gaming med Ps4, Xbone kontroller?

Ja spillene må manuelt portes, en rekke spillmotorer støtter allerede OpenGL som gjør jobben ganske enkel. Så langt er det over 1500 spill som er portet til Linux, men mange store titler gjenstår.

 

Kode som er optimalisert for "PC"(jeg regner med du mener Windows-spill) vil være optimalisert CPU- eller GPU-kode. Denne skal kunne kjøre uavhengig av operativsystem. Den største jobben vil være konvertering fra Direct3D til OpenGL, som kan variere i vanskelighetsgrad.

 

Så hva er fordelen med dette fremfor å koble til en PS4/Xbox-kontroller på PCen? Er det virkelig så mye mer kraft å hente ut gjennom et Linux-basert system? Hva er sannsynligheten for at utviklere vil kaste seg på og utvikle og optimalisere spillene sine for dette OSet?

For det første handler det om at Valve trenger et operatvisystem de kan tilpasse. Teknisk sett er det åpenbare fordeler med å velge Linux, som tillater både bedre ytelse, lavere latency(med bestemt kjerne) og kontroll over plattformen. Den ene og veldig store ulempen er at Nvidia er den eneste leverandøren med gode drivere for Linux, men til gjengjeld er de på mange vis bedre enn Windows-driverne.

 

Eneste alternativ hadde vært BSD (som f.eks. PS4 er basert på), men Linux er mye mer utstyrt og har betraktelig bedre drivere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eneste alternativ hadde vært BSD (som f.eks. PS4 er basert på), men Linux er mye mer utstyrt og har betraktelig bedre drivere.

 

 

Hva med SLI\crossfire, 3dvision, Gsync, Freesync, oppskalering etc.

Kanskje linux har mere stabile drivere, men tviler på en linux kan konkurere mot windows på drivere med mindre jeg sitter på ganske gamle drivere.

 

Etter min erfaring får man bedre FPS i windows enn linux.

Lenke til kommentar

Poengløst OS. Men for de som vil kose seg med indiespill er det nok ok. Resten installerer Windows og får full utnyttelse + DX12.

 

Poengløst? Er det ikke bra at Sony og Microsoft får litt konkuranse som kan press ned prisene da? Selv om ikke Linux gaming er like bra nå, så kan det bli det i fremtiden, og da synes jeg Valve gjør en bra jobb for det målet.

Lenke til kommentar

Hva med SLI\crossfire, 3dvision, Gsync, Freesync, oppskalering etc.

Kanskje linux har mere stabile drivere, men tviler på en linux kan konkurere mot windows på drivere med mindre jeg sitter på ganske gamle drivere.

 

Etter min erfaring får man bedre FPS i windows enn linux.

 

Windows 10 vil selvsagt være best for gaming en god stund. Ny hardware har jo bedre support under Windows enn under Linux, og det vil nok ikke endre seg med det første. Så skal jo Vulkan erstatte OpenGL om ikke lenge, så her får DX12 konkuranse siden det skal støttes av OSX, Windows og Linux.

Lenke til kommentar

 

 

Så hva er fordelen med dette fremfor å koble til en PS4/Xbox-kontroller på PCen? Er det virkelig så mye mer kraft å hente ut gjennom et Linux-basert system? Hva er sannsynligheten for at utviklere vil kaste seg på og utvikle og optimalisere spillene sine for dette OSet?

For det første handler det om at Valve trenger et operatvisystem de kan tilpasse. Teknisk sett er det åpenbare fordeler med å velge Linux, som tillater både bedre ytelse, lavere latency(med bestemt kjerne) og kontroll over plattformen. Den ene og veldig store ulempen er at Nvidia er den eneste leverandøren med gode drivere for Linux, men til gjengjeld er de på mange vis bedre enn Windows-driverne.

 

Eneste alternativ hadde vært BSD (som f.eks. PS4 er basert på), men Linux er mye mer utstyrt og har betraktelig bedre drivere.

 

 

Tror du virkelig det er så mye mer ytelse å hente at markedet beveger seg over fra maskiner de synes er helt grei, kjenner godt til fra før, med et dramatisk mye bedre spillutvalg og priser som allerede er ganske nedpresset og vanskelig å konkurrere mot da de får kjempeavslag for masseproduksjonen Sony og Microsoft driver med? Spillutviklere tjener ingenting på å bruke mye tid og ressurser til å utvikle og optimalisere spill til Linux/SteamOS, og massene beveger seg ikke over før både spillutvalget er lignende og ytelsen bedre.

 

Den eneste måten jeg kan se hvor dette kan bli en suksess, er hvis Valve lager en kontrakt med hardware-tilbyderne hvor de betaler en enorm antall enheter for egen regning, uavhengig av salg, for å kunne være konkurransedyktig med de andre konsollene og PCene, eventuelt selge med tap en stund i håp om at det slår an og de kan tjene det tilbake på fremtidige generasjoner. Samtidig må de inngå avtaler, hvor de sannsynligvis må betale store summer, med flere store utviklerstudio. Men det er en enorm risiko som de sannsynligvis ikke er villig til å ta.

 

De skal ha kudos for å prøve, men jeg er ytterst skeptisk til dette. Bedre å utvikle SteamOS og lisenser det ut til andre aktører for fri bruk av det.

Lenke til kommentar

 

Poengløst OS. Men for de som vil kose seg med indiespill er det nok ok. Resten installerer Windows og får full utnyttelse + DX12.

 

 

Poengløst? Er det ikke bra at Sony og Microsoft får litt konkuranse som kan press ned prisene da? Selv om ikke Linux gaming er like bra nå, så kan det bli det i fremtiden, og da synes jeg Valve gjør en bra jobb for det målet.

Ja, poengløs. Du kan innstallere Windows på en Steam pc og få 1000 ganger så mange spill og en mye bedre opplevelse.

Lenke til kommentar

 

 

Poengløst OS. Men for de som vil kose seg med indiespill er det nok ok. Resten installerer Windows og får full utnyttelse + DX12.

 

Poengløst? Er det ikke bra at Sony og Microsoft får litt konkuranse som kan press ned prisene da? Selv om ikke Linux gaming er like bra nå, så kan det bli det i fremtiden, og da synes jeg Valve gjør en bra jobb for det målet.

Ja, poengløs. Du kan innstallere Windows på en Steam pc og få 1000 ganger så mange spill og en mye bedre opplevelse.

 

 

Jeg vet da det, men det var ikke poenget mitt :p

Lenke til kommentar

Hva med SLI\crossfire, 3dvision, Gsync, Freesync, oppskalering etc.

Kanskje linux har mere stabile drivere, men tviler på en linux kan konkurere mot windows på drivere med mindre jeg sitter på ganske gamle drivere.

 

Etter min erfaring får man bedre FPS i windows enn linux.

SLI, 3D vision, G-Sync er støttet i Linux. Hva mener du med oppskalering?

 

Som sagt er Nvidias Linux-drivere utmerket, men det er ikke tilfellet for de øvrige.

 

Tror du virkelig det er så mye mer ytelse å hente at markedet beveger seg over fra maskiner de synes er helt grei, kjenner godt til fra før, med et dramatisk mye bedre spillutvalg og priser som allerede er ganske nedpresset og vanskelig å konkurrere mot da de får kjempeavslag for masseproduksjonen Sony og Microsoft driver med?

Nå handler SteamOS-satsingen til Valve også om å nå ut til nye kundegrupper. Det er langt flere som er interessert i en spillemaskin som de kan bruke foran TVen enn en dedikert spille-PC til Battlefield eller lignende. Steam Machine vil derfor i stor grad handle om "casual gamers", og til det er spillutvalget allerede halvgreit, med 1500 titler å velge blant.

 

Nå vil nok Steam Machines i første omgang konkurrere mer med Nintendo enn Sony og Microsoft.

 

Spillkonsollene har riktig nok godt sponsede priser på maskinvaren, men til gjengjeld så koster spillene betraktelig mer. Mange vil nok velge Steam Machines som koster noe mindre enn $999, og det vil naturligvis ta flere år før markedet omstiller seg.

 

Spillutviklere tjener ingenting på å bruke mye tid og ressurser til å utvikle og optimalisere spill til Linux/SteamOS

I mange situasjoner er kostnaden av å porte et spill til Linux (og eventuelt OS X) marginal i forhold de totale utviklingskostnadene. Og om det øker salget med bare 2% så kan det fint være verdt det.

 

og massene beveger seg ikke over før både spillutvalget er lignende og ytelsen bedre.

I forhold til hva? Steam Machines skal ikke primært konkurrere mot stasjonære spill-PCer.

 

Den eneste måten jeg kan se hvor dette kan bli en suksess, er hvis Valve lager en kontrakt med hardware-tilbyderne hvor de betaler en enorm antall enheter for egen regning, uavhengig av salg, for å kunne være konkurransedyktig med de andre konsollene og PCene, eventuelt selge med tap en stund i håp om at det slår an og de kan tjene det tilbake på fremtidige generasjoner. Samtidig må de inngå avtaler, hvor de sannsynligvis må betale store summer, med flere store utviklerstudio. Men det er en enorm risiko som de sannsynligvis ikke er villig til å ta.

Du har ikke forstått hensikten du.

Valve har forøvrig avtaler med flere utviklerstudioer, og har bistått i porting av en rekke spill allerede.

 

De skal ha kudos for å prøve, men jeg er ytterst skeptisk til dette. Bedre å utvikle SteamOS og lisenser det ut til andre aktører for fri bruk av det.

Er det ikke akkurat det som de gjør da?
Lenke til kommentar

Poengløst OS. Men for de som vil kose seg med indiespill er det nok ok. Resten installerer Windows og får full utnyttelse + DX12.

Lansering av en slik maskin er fantastiske nyheter for de som tviholder på Linux.

De vil få mange tusen flere spill etterhvert enn det de har vært vant til.

Lenke til kommentar

Så hva er fordelen med dette fremfor å koble til en PS4/Xbox-kontroller på PCen? Er det virkelig så mye mer kraft å hente ut gjennom et Linux-basert system? Hva er sannsynligheten for at utviklere vil kaste seg på og utvikle og optimalisere spillene sine for dette OSet?

Hvis du kjøper en ny maskin vil en maskin med SteamOS være billigere enn en Windows basert maskin. Ferdigbygde Windows baserte maskiner til gaming er ofte elendig konfigurert, og du betaler ekstra for lisens. Hvis du allerede har en PC derimot, så er det bedre å bare starte big picture med en PS4 kontroller ville jeg sagt.

 

Det finnes allerede flere enkle løsninger i små kabinetter hvor man kan hyve inn kraftig maskinvare og koble til TVen. Tror det skal bli ekstremt tøft for denne boksen og Valve. Å komme inn på et veldig godt etablert marked med en konsoll som potensielt sett er kraftigere enn PS4/Xbox, men med veldig begrensede valg for spill er ikke enkelt. Hele poenget med en konsoll er at det er en overkommelig liten boks man bare kobler til TVen for en billig penge og man har hundrevis av gode spill å velge i. Du skal kjøpe en rimelig dyr versjon for å kompensere markant i grafikkytelse for gode utvalg, og da kan man jo like gjerne kjøp en vanlig PC.

 

Er svært skeptisk til dette. Morsomt at alternativet finnes og at de prøver noe forholdsvis nytt, men tror det vil bli en fiasko med mindre Valve kan gjøre en superduper-deal med hardware-tilbyderne hvor de kjører 1080p@60hz med rimelig markant bedre grafikk enn xbox/ps4 til lavere eller samme pris. Noe som er usannsynlig.

 

Maskinene vil variere i hvor kraftige de er. Hvis du synes denne har begrenset valg av spill, så har Ps4 nesten ikke eksisterende mengde spill. Beklager, men konsoll har faktisk svært få titler.

 

De vil ellers være overkommelige små bokser som kan kobles til TVen for en varierende pris (både billig og dyr) der du vil ha tusenvis av spill å velge i.

 

Hvorfor skal Valve subsidiere? Prisene på disse vil være ganske lik konsoll for samme konfigurasjon. Bygger du en SteamOS maskin selv vil du knapt merke forskjell i pris. Hvis du faktisk kjøper spill så er SteamOS maskiner klart billigere enn konsoll. Konsoll spill er utrolig dyre. PC spill kan jo lett fås for halvparten.

 

 

Ja, poengløs. Du kan innstallere Windows på en Steam pc og få 1000 ganger så mange spill og en mye bedre opplevelse.

 

Du kan kjøpe PC istedenfor konsoll og få 1000 ganger så mange spill og en mye bedre opplevelse. Folk kjøper fortsatt konsoll. Hvorfor ikke kjøpe en SteamOS boks? Hvor er den store forskjellen? De vil være 1000 kr billigere. Det er mye når du snakker om 4000kr til 5000kr. Det er 25% mer for windows. 

 

Hvis jeg har forstått rett er dette en konsoll som er myntet på PC-publikumet. Et publikum som aldri kommer til å gå tilbake til konsoll. Konsoll-spillere vil holde seg til sine konsoller. Jeg skjønner ikke hvordan dette kan bli en suksess. Time will tell.

Hvorfor vil ikke konsoll folk ha denne konsollen? Hva er forskjellen? Muligheten til å faktisk spille på en god fps? Mister de sin "cinematic" feel? Er det tanken på å ikke ha den akkurat samme boksen som naboen som skremmer? At folk på vennelisten spiller strategispill f.eks? Kanskje er det jeg som er trangsynt, eller ikke forstår, men jeg ser ikke hvorfor dette er noe som folk som har ps4/xbo/wii ikke ville vurdert engang.

Lenke til kommentar

Hvor kan man finne informasjon om pris og tilgjengelighet på Steam Machines i Norge?

 

Du kan innstallere Windows på en Steam pc og få 1000 ganger så mange spill og en mye bedre opplevelse.

Kvantitet er fint det, men trenger ikke 1 500 000+ spill.

 

 

99% av AAA spill kommer aldri på SteamOS, så de har hverken kvalitet eller kvantitet.

Lenke til kommentar

 

Poengløst OS. Men for de som vil kose seg med indiespill er det nok ok. Resten installerer Windows og får full utnyttelse + DX12.

Lansering av en slik maskin er fantastiske nyheter for de som tviholder på Linux.

De vil få mange tusen flere spill etterhvert enn det de har vært vant til.

 

 

Da kan de like godt spille på mobilene sine, det er slike spill 90% av spillene på SteamOS er.

Lenke til kommentar

Man trenger ikkje bygge seg ein SM. Det enklaste er å legge til ein ekstra ssd i windows PC'n du allereie har. Sjekk om hardware i din PC er kompatibelt med SOS. Så installerer man SOS, velg "Expert install" og legger SOS på den nye ssd'n. Med dual boot kan man sjølv velge å starte opp win eller SOS alt etter kva spill man vil spille osv. Vulcan vil mest sannsynlig gje spill på SOS ein betydelig større boost framover enn dx12. Win10 har eg ingen ide om å ta i med grillklype det neste året og tviler på at MS forandrer retningen di er på vei mot. Har egentlig eit håp om å lempe ut ssd'n med windows inna eit år. Vil muligens greie meg meir enn godt nok med PS4 og SOS for spilling i stua. :)

Lenke til kommentar

 

Så hva er fordelen med dette fremfor å koble til en PS4/Xbox-kontroller på PCen? Er det virkelig så mye mer kraft å hente ut gjennom et Linux-basert system? Hva er sannsynligheten for at utviklere vil kaste seg på og utvikle og optimalisere spillene sine for dette OSet?

 

Mest det at man slipper å sitte på kontoret for å spille. At man kan hente så mye mer kraft ut av ett linux-basert system tviler jeg på, det virker som om utviklerne allerede har startet å utvikle spill for Linux. (Vel er iallefall flere spill på linux nå enn det var for ett par år siden) 

 

Det er her ikke snakk om å optimalisere så mye til dette OS'et (SteamOS er Debian i bunnen) det er nok i hovedsak snakk om å optimalisere for Linux.

 

 

Det er ingen PCer som må være på et kontor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...