Gå til innhold

Mann skjøt ned drone med hagle - får ingen straff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nydelig gjort.

 

«It wasn't long before the drone's owners appeared.

 

"Four guys came over to confront me about it, and I happened to be armed, so that changed their minds," Merideth said.

 

"They asked me, 'Are you the S-O-B that shot my drone?' and I said, 'Yes I am,'" he said. "I had my 40 mm Glock on me and they started toward me and I told them, 'If you cross my sidewalk, there's gonna be another shooting.'"»

 

http://www.wdrb.com/story/29650818/hillview-man-arrested-for-shooting-down-drone-cites-right-to-privacy

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Friheten til å fly droner med kamera er viktig, men eiendomsrettigheter og privatliv er viktigere. Å fly droner i offentligheten som over parker, skoger eller annen offentlig eiendom er helt greit. Men å fly over folks private eiendom er en ganske grov inntreden i folks privatliv og jeg støtter fullt ut de som velger å skyte ned slike droner. Det er de som opererer dronene sitt ansvar hvor de flyr og hvor mye man er villig til å provosere folk. Når man faktisk får dronen skutt ned av folk så har man nok flydd dronen provoserende nærmt og lenge over folks eiendom.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Friheten til å fly droner med kamera er viktig, men eiendomsrettigheter og privatliv er viktigere. Å fly droner i offentligheten som over parker, skoger eller annen offentlig eiendom er helt greit. Men å fly over folks private eiendom er en ganske grov inntreden i folks privatliv og jeg støtter fullt ut de som velger å skyte ned slike droner. Det er de som opererer dronene sitt ansvar hvor de flyr og hvor mye man er villig til å provosere folk. Når man faktisk får dronen skutt ned av folk så har man nok flydd dronen provoserende nærmt og lenge over folks eiendom.

 

Takk.

 

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor så mange her inne tilsynelatende er av en annen oppfatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

.... Når man faktisk får dronen skutt ned av folk så har man nok flydd dronen provoserende nærmt og lenge over folks eiendom.

Jaha. Aldri ellers altså.

^This.

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor så mange her inne tilsynelatende er av en annen oppfatning.

En slik dom burde jo anledning til å skyte på alle gjenstander en selv finner plagsomt. Ikke bare droner. Andre folks ting som er på, eller i nærheten av, en egens private tomt. Kan bli artig, "han sto parkert der lenge!" Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Friheten til å fly droner med kamera er viktig, men eiendomsrettigheter og privatliv er viktigere. Å fly droner i offentligheten som over parker, skoger eller annen offentlig eiendom er helt greit. Men å fly over folks private eiendom er en ganske grov inntreden i folks privatliv og jeg støtter fullt ut de som velger å skyte ned slike droner. Det er de som opererer dronene sitt ansvar hvor de flyr og hvor mye man er villig til å provosere folk. Når man faktisk får dronen skutt ned av folk så har man nok flydd dronen provoserende nærmt og lenge over folks eiendom.

 

Grensa for når ein kan øydelegga ein anna persons eigendom må ligge litt høgare enn at nokon blei provosert.

Når naben har full fest heile natta så er det både provoserande og ulovleg, men det i seg sjølv bør ikkje gjere at det er fritt fram å tenne på huset for å få fjerna problemet.

 

Spesielt problematisk blir det dersom grunneigaren har skutt ned og øydelagt drona og det i ettertid viser seg at drona ikkje hadde kryssa eigendomsgrensa likevell, og at naboen hadde ein god grunn for å flyge drona, som f.eks. boligfotografering i forbindelse med hussalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@tiltman: det er forskjell på en bil som står parkert på egen eiendom og en drone som filmer tenåringsjenter som soler seg på privat eiendom. Spesielt om man bor i et land der man har liberale våpenlover og eiendomsretten står sterkt. Denne droneoperatøren kan ikke ha vært av den smarte sorten.

 

@avatar: du må lese deg opp på saken. Dronen fløy lavt og hovret over folk som satt og slappet av på egen eiendom. Dronen fløy til og med under taket på en terrasse for å filme dem som satt der. Den fløy bare noen få meter og stod stabilt over en tenåringsjente som solte seg. Og sammenligne nedskyting av en drone med å tenne på et hus med mange mennesker i blir en så latterlig sammenligning at jeg ikke kan annet enn å le.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

.... Når man faktisk får dronen skutt ned av folk så har man nok flydd dronen provoserende nærmt og lenge over folks eiendom.

Jaha. Aldri ellers altså.

^This.

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor så mange her inne tilsynelatende er av en annen oppfatning.

En slik dom burde jo anledning til å skyte på alle gjenstander en selv finner plagsomt. Ikke bare droner. Andre folks ting som er på, eller i nærheten av, en egens private tomt. Kan bli artig, "han sto parkert der lenge!"

 

Vesentlig forskjell på en parkering og en drone med kamera inni en hage hvor mye privat kan skje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Husker jeg rett var denne saken dekket i media i sommer, like etter skytingen og den påfølgende anmeldelsen skjedde.

 

Noe av det artikkelen ikke nevner er at dronen gjorde flere overflyvninger langsomt både høyt og lavt mens mannens datter lå i hagen og solte seg. Mannen ble lei ved en av de tidligere overflyvningene og hentet haglen slik at han var klar for neste runde. Det ble også opplyst den gangen at "eiendommen" var en enebolig med en liten hage, i et nabolag som er del av et småby-område med over 8000 innbyggere innenfor drøyt 8 km2.

Som artikkelen nevner har flere stater strenge lover for avfyring av skytevåpen i slike områder, som gjorde at det i første omgang var uvisst hvilken retning saken ville ta.

 

Feil sak, bra måte å spy ut skjit på.

Lenke til kommentar

 

Husker jeg rett var denne saken dekket i media i sommer, like etter skytingen og den påfølgende anmeldelsen skjedde.

 

Noe av det artikkelen ikke nevner er at dronen gjorde flere overflyvninger langsomt både høyt og lavt mens mannens datter lå i hagen og solte seg. Mannen ble lei ved en av de tidligere overflyvningene og hentet haglen slik at han var klar for neste runde. Det ble også opplyst den gangen at "eiendommen" var en enebolig med en liten hage, i et nabolag som er del av et småby-område med over 8000 innbyggere innenfor drøyt 8 km2.

Som artikkelen nevner har flere stater strenge lover for avfyring av skytevåpen i slike områder, som gjorde at det i første omgang var uvisst hvilken retning saken ville ta.

Feil sak, bra måte å spy ut skjit på.

 

Hvordan vet du det?

 

Artikkelen refererer til: http://www.diyphotography.net/kentucky-man-who-shot-drone-out-of-the-sky-with-shotgun-arrested-faces-two-felony-charges/

 

Mediedekning av samme sak i sommer: 

http://www.washingtontimes.com/news/2015/jul/30/william-merideth-arrested-after-shooting-down-1800/

http://edition.cnn.com/2015/09/09/opinions/schneier-shoot-down-drones/

http://fox8.com/2015/08/05/drone-slayer-man-arrested-for-shooting-down-neighbors-drone/

 

Jeg ble først oppmerksom på saken via CNN USA (ikke CNNi) som refererte til HLN sin dekning:

http://www.hlntv.com/video/2015/07/31/ky-man-shoots-down-neighbors-nosy-drone

 

Du får vel heller "spy ut skjit" på din egen kappe. 

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

@tiltman: det er forskjell på en bil som står parkert på egen eiendom og en drone som filmer tenåringsjenter som soler seg på privat eiendom. Spesielt om man bor i et land der man har liberale våpenlover og eiendomsretten står sterkt. Denne droneoperatøren kan ikke ha vært av den smarte sorten.

Du antar at dronenen filmer.

Du antar at ingen i bilen filmer.

I tillegg forteller du/dere meg hva jeg skal synes er det groveste overtrampet i min egen hage.

 

En bil, som f.eks. kan sperre min utkjørsel, kan jeg altså ikke fjerne med makt. Mens en liten plastdings som sannsynligvis ikke hadde plaget meg i det hele tatt (bortsett fra støyen) kan jeg altså skyte på. Jeg etterlyser et snev av logikk her.

Lenke til kommentar

Om jeg ser et stort kamera på dronen, så antar jeg at den filmer ja. Om en tom bil står parkert på tomten min, så antar jeg at den ikke filmer. Hvadu gjør på din eiendom, er opp til deg. Det er derfor vi har noe som heter eiendomsrett. Å skyte en bil er heller ikke direkte logisk om man vil ha den fjernet. Da ringer man et inntauingsfirma. Der har du logikken din.

Lenke til kommentar

Aamazon f.eks følger nok ganske spent med på ett eventuelt endelig rettskjennelse. For hvis de har tenkt å levere pakker med droner så er dem tilnærmedt nødt til å fly over hustakene til folk hvis det skal være lønnsomt. Man kan jo argumentere at det ikke er kjekt å ha 100 folk tråkkende gjennom hagen hver dag fordi de da sparer 3 minutter på å komme seg til butikken. Samme prinsippet kan til dels si om droner som flyr over hushustaket hvis man skal gjøre seg litt vanskelig....

Lenke til kommentar

Om Amazon merker dronene sine klart og flyr høyt og holder seg unna private hjem der de ikke skal lever pakker så vil nok få mennesker ha problemer med dem. Det samme sa også mannen som skjøt ned denne dronen; om den hadde flydd forbi så hadde han ikke hatt noe problem med at dronen fløy over eiendommen hans. Det er når dronen ligger i ro et par meter over eiendommen i en lengre periode at folk blir irritert.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Amazon merker dronene sine klart og flyr høyt og holder seg unna private hjem der de ikke skal lever pakker så vil nok få mennesker ha problemer med dem. Det samme sa også mannen som skjøt ned denne dronen; om den hadde flydd forbi så hadde han ikke hatt noe problem med at dronen fløy over eiendommen hans. Det er når dronen ligger i ro et par meter over eiendommen i en lengre periode at folk blir irritert.

Han hadde jo god til til å hente våpen og! Om det flyr rett over hadde man nok ikke hatt tid til det heller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Om jeg ser et stort kamera på dronen, så antar jeg at den filmer ja.

Droner bruker kamera til styring.

Det er ikke bilde-lagre-tvang såvidt jeg vet, men ditt ørneblikk fanger vel opp om det er montert en SD brikke der eller ikke ?

Om en tom bil står parkert på tomten min, så antar jeg at den ikke filmer.

Dere er liker å anta ting forstår jeg.

Hvadu gjør på din eiendom, er opp til deg. Det er derfor vi har noe som heter eiendomsrett.

Du antar at dommeren er enig?

Å skyte en bil er heller ikke direkte logisk om man vil ha den fjernet. Da ringer man et inntauingsfirma.

Tauefolk er kostbart. Jeg har hjullaster. Biler dyttes ganske lett, men blir krøllete under prosessen. Dvs. ødelagt, omtrent som en skutt drone.

Der har du logikken din.

? Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

En slik dom burde jo anledning til å skyte på alle gjenstander en selv finner plagsomt. Ikke bare droner. Andre folks ting som er på, eller i nærheten av, en egens private tomt. Kan bli artig, "han sto parkert der lenge!"

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor du insisterer på generalisere så voldsomt. At en mann ikke ble straffet i denne situasjonen legger kun føringer for så og si identiske situasjoner, ikke situasjoner der prinsippene kan ligne. 

 

Edit: gjorde litt tydligere hva jeg mente

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Friheten til å fly droner med kamera er viktig, men eiendomsrettigheter og privatliv er viktigere. Å fly droner i offentligheten som over parker, skoger eller annen offentlig eiendom er helt greit. Men å fly over folks private eiendom er en ganske grov inntreden i folks privatliv og jeg støtter fullt ut de som velger å skyte ned slike droner. Det er de som opererer dronene sitt ansvar hvor de flyr og hvor mye man er villig til å provosere folk. Når man faktisk får dronen skutt ned av folk så har man nok flydd dronen provoserende nærmt og lenge over folks eiendom.

 

Synes det er å ta saken i egne hender i stedet for å få disse som bryter loven for retten? Hvis du stjeler min bil, er det meningen jeg skal skyte deg da? eller involvere politi? Har vi ett samfunn, eller totalt anarki?

 

Tror folk må tenke seg bedre om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...