Gå til innhold

Spådom: Putin vil bli husket som "Europas redningsmann"


Anbefalte innlegg

De som liker Putins macho og "no bullshit" oppførsel liker vel Trump av samme grunner. Og der har vi et prakteksempel på en person som IKKE burde bli landsleder. 

 

"La oss bygge en mur!" "Steng alle grenser!" Primitive tiltak som bygger på nasjonalistiske og romantiske holdninger og som har lite å gjøre i en moderne verden. 

 

Ekstra: Det er litt synd at høyresiden har blitt dratt i gjørma av negativ propaganda fra disse folkene. "Slipp inn få innvandrere" Greit nok. "Muslimer plyndrer landet vårt" Ikke en mening som baserer seg på virkeligheten.

 

Vi kommer til å logre til Pitin som en hund til eieren med sjokolade i handa :-)

 

Putin er mektig og kan gjøre mye som han vil og så slippe unna med det.

 

Vi har alle en tendens til å logre til de vi tror vi kan få noe ut av eller som vi tror er mektige:

 

- Vi logrer til sjefer for å få job.

- Vi logrer til læreren for å få gode karakterer.

- Næringslivstopper foreslo i sin tid å gi Nobels fredspris til kommunistpartiet

  i Kina (fordi de er rike og mektige og det er lønnsomt å være venner med dem).

 

Vi blir alle lært opp til å prøve å bli venner med de mektige :-)  Beskrivelse av virkeligheten er gjerne en

greie som går på å  posisjonere seg blant venner og samfunn.  Store deler av samfunna i verden er tufta på dette.

De som kommer på kant med slike omgivelser er fort "ute" :-)

 

 

-

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Europas redningsmann" er nok å ta i, men at han står for en langt mer realistisk og konstruktiv linje i Midtøsten er det ingen tvil om. Den vestlige strategien har gått på å velte diktatorveldene i håp om at de demokratiske kreftene skulle vinne frem, men den store massen av irakere, syrere, libyere osv. som ønsker seg et vestlig demokrati fantes aldri, i stedet kom IS og en rekke andre grupper som prøver å skape stater etter hva de oppfatter som en tradisjonelt islamsk oppskrift. Det Putin har skjønt er at de sekulære diktatorene i Midtøsten per i dag er det minste av flere onder. For at et demokrati skal kunne vokse frem og fungere så krever det en helt annen politisk kultur og mentalitet enn det som er i Midtøsten i dag, og det vil ta lang tid å fremdyrke - om det noensinne kommer.

Lenke til kommentar

"Europas redningsmann" er nok å ta i, men at han står for en langt mer realistisk og konstruktiv linje i Midtøsten er det ingen tvil om. Den vestlige strategien har gått på å velte diktatorveldene i håp om at de demokratiske kreftene skulle vinne frem, men den store massen av irakere, syrere, libyere osv. som ønsker seg et vestlig demokrati fantes aldri, i stedet kom IS og en rekke andre grupper som prøver å skape stater etter hva de oppfatter som en tradisjonelt islamsk oppskrift. Det Putin har skjønt er at de sekulære diktatorene i Midtøsten per i dag er det minste av flere onder. For at et demokrati skal kunne vokse frem og fungere så krever det en helt annen politisk kultur og mentalitet enn det som er i Midtøsten i dag, og det vil ta lang tid å fremdyrke - om det noensinne kommer.

 

Sikkert en realistisk beskrivelse. 

 

Denne realismen til Putin og hans morslske handlingsrom gjør han interessant for oss angående Midt-Østen.

Og det har sikkert både han og Obama forstått :-)  Nå ser han sikkert etter tegn på at Europa logrer :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

"Europas redningsmann" er nok å ta i, men at han står for en langt mer realistisk og konstruktiv linje i Midtøsten er det ingen tvil om. Den vestlige strategien har gått på å velte diktatorveldene i håp om at de demokratiske kreftene skulle vinne frem, men den store massen av irakere, syrere, libyere osv. som ønsker seg et vestlig demokrati fantes aldri, i stedet kom IS og en rekke andre grupper som prøver å skape stater etter hva de oppfatter som en tradisjonelt islamsk oppskrift. Det Putin har skjønt er at de sekulære diktatorene i Midtøsten per i dag er det minste av flere onder. For at et demokrati skal kunne vokse frem og fungere så krever det en helt annen politisk kultur og mentalitet enn det som er i Midtøsten i dag, og det vil ta lang tid å fremdyrke - om det noensinne kommer.

Er det grunn til å tro at fred i Midtøsten, eller Midtøstens beste, er relevant for Putins strategi?

Lenke til kommentar

At russerne bare skuffer asylproblemet videre til Norge viser jo nettopp at russerne er lure og pragmatiske, mens vi ikke er det.

Tror dette nok har litt større dimensjoner enn at Russland bare ønsker å kvitte seg med et asylproblem. Det bor mange millioner mennesker i Russland som potensielt sett kan bli sendt inn i Norge på denne måten.

 

Ellers er jeg enig. Der hvor vi er manisk opptatt av å ivareta menneskerettigheter og internasjonal anseelse, får Russland ting gjort. Forsåvidt ikke bare Russland som er slik.

 

Jeg tror imidlertid vi vil gjøre det slik bare så lenge vi har råd, litt som med norsk matproduksjon. Når elendigheten blir stor nok så blir vi nok pragmatiske vi også.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Ja, det gjør det. Sanksjonene er et resultat av Ukraina-konflikten. Om sanksjonene bare er "logring", så sier du at europeiske nasjoner egentlig ikke bryr seg om denne konflikten, men reagerer fordi de vil glede noen andre (USA)? Dette vil jeg gjerne at du utdyper, fordi det høres ganske spesielt ut. Om det i tillegg skal være relevant til det tråden handler om, nemlig at Putin vil bli sett på som Europas redningsmann, så sier du kanskje også at Russlands fremtreden i denne saken er en del av denne redningen?

Lenke til kommentar

                Det er to store problem i Syria. IS og Bashar_al-Assad.

Putin vil bare fjerne det ene.

 

Det er snedig hvordan min bekjente i Syria ikke nevner Assad når vi diskuterer hva som er problemene der. Det kan ha noe med at omtrent alle syrere støtter Assad nå, og at de forstår at han er det eneste alternativet...

 

Det er nok også grunnen til at han fikk 90% av stemmene i presidentvalget i 2014...

Lenke til kommentar

Putin en redningsmann sier du?

 

Man skal visst høre mye før ørene detter av.

 

Vil minne om at Unge Høyre her i Norge kalte Hitler for "den europeiske sivilisasjonens redningsmann" tilbake på 30-tallet. Litt greit å huske på, sånn til ettertanke.

Endret av Dr. Tesla
Lenke til kommentar

Putin en redningsmann sier du?

 

Man skal visst høre mye før ørene detter av.

 

Vil minne om at Unge Høyre her i Norge kalte Hitler for "den europeiske sivilisasjonens redningsmann" tilbake på 30-tallet. Litt greit å huske på, sånn til ettertanke.

 

Jeg skrev om hvordan Putin vi/kanl bli *husket* og/eller beskrevet i en situasjon da man tror at han sitter med en nøkkel til en slags fred i Midt-Østen.  Du skriver om noe helt annet.

Lenke til kommentar

Logrekommentaren var et ironisk svar til debattanten som mente Europa logrer for Putin. Mtp. omfanget av kritikk og sanksjoner er det åpenbart at de færreste skjelver i buksene av fyren.

 

Kanskje ikke skjelver, men til og med amerikanske president-kandidater ser mulighetene for at Putin kan gjør en skitten jobb for oss i Midt-Østen :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

Putin en redningsmann sier du?

 

Man skal visst høre mye før ørene detter av.

 

Vil minne om at Unge Høyre her i Norge kalte Hitler for "den europeiske sivilisasjonens redningsmann" tilbake på 30-tallet. Litt greit å huske på, sånn til ettertanke.

 

Jeg skrev om hvordan Putin vi/kanl bli *husket* og/eller beskrevet i en situasjon da man tror at han sitter med en nøkkel til en slags fred i Midt-Østen.  Du skriver om noe helt annet.

 

 

Jeg tror ikke helt du oppfattet poenget. Ser man på historien, så er det det mange som har hatt tro på noen og kalt dem redningsmenn, helter og lignende, men hvor det senere viser at denne noen er det stikk motsatte. 

 

Ser at det er flere her inne som ser mellom fingrene på hva Russland foretar seg, så lenge det skjer litt "action" og "handlekraft" når man f.eks hører om MIG'er som flyr rundt på oppdrag mot ISIL. Alt annet er da ikke så viktig. Putin "utfordrer" vesten og NATO og da er alt topp i noens øyne. 

 

I det store bildet er Putin og dagens russiske selvbilde et voksende problem, ikke en del av en løsning. 

 

Helt ærlig, hva enkelte forumsympatisører, slavofile og putinboter mener er heller ikke spesielt viktig for meg personlig. 

 

Men f.eks Bjørn Nistad er sikkert enig med deg og andres hyllest til Putin. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Putin en redningsmann sier du?

 

Man skal visst høre mye før ørene detter av.

 

Vil minne om at Unge Høyre her i Norge kalte Hitler for "den europeiske sivilisasjonens redningsmann" tilbake på 30-tallet. Litt greit å huske på, sånn til ettertanke.

 

Jeg skrev om hvordan Putin vi/kanl bli *husket* og/eller beskrevet i en situasjon da man tror at han sitter med en nøkkel til en slags fred i Midt-Østen.  Du skriver om noe helt annet.

 

 

Jeg tror ikke helt du oppfattet poenget. Ser man på historien, så er det det mange som har hatt tro på noen og kalt dem redningsmenn, helter og lignende, men hvor det senere viser at denne noen er det stikk motsatte. 

 

Ser at det er flere her inne som ser mellom fingrene på hva Russland foretar seg, så lenge det skjer litt "action" og "handlekraft" når man f.eks hører om MIG'er som flyr rundt på oppdrag mot ISIL. Alt annet er da ikke så viktig. Putin "utfordrer" vesten og NATO og da er alt topp i noens øyne. 

 

I det store bildet er Putin og dagens russiske selvbilde et voksende problem, ikke en del av en løsning. 

 

Helt ærlig, hva enkelte forumsympatisører, slavofile og putinboter mener er heller ikke spesielt viktig for meg personlig. 

 

Men f.eks Bjørn Nistad er sikkert enig med deg og andres hyllest til Putin. ;)

 

 

Ja Hitler skulle redde oss fra bolsjevismen og å bli deportert til Sibir.  Det er ikke vanskelig å forstå de som i sin tid mente dette (så lenge man ikke sitter på "fasiten").

 

Men mitt poeng var hvordan/hvorfor det er politisk opportunt å justere beskrivelsene av Putin nå - så lenge man kan få noe ut av det :-) Jeg tror at Putin hr en nøkkel til en slags fred i Modt Østen, og han vil bruke dette til å oppheve sanksjoner etc.  Han er ikke dum. Og "handel" med han er et spørsmål om lønnsomhet :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det lenge og blitt ledd av - men Putin øker stadig sin populæritet i Vesten. Han vinner annerkjennelse hos høyresiden for sine konservative holdninger. Han vinner annerkjennelse hos de som er drittlei vestlige lederes løgner og twofaceness. Og det begynner vel snart å bli omtrent alle. Nå skal man ikke falle i fella og tro at Putin er noen slags spesiell politisk "breed" som ikke forteller løgner, spiller spill og meler sin egen kake. Men sånn som ståa er nå, så antakelig det beste og mest taktisk logiske for Putin å rett og slett fortelle endel sannheter om vestlig ræl og møl rundt om kring i verden, og så kjøre sitt eget løp. 

 

Jeg mener..hvor jævla mange ganger skal the sheeple falle for samme løgnen? Weapons of mass destruction..løgn. Ghadaffi ond..løgn. Assad..ond..løgn. Væpne Taliban, Væpne ISIL, lage kaos, lage faenskap. Snowden-skandalen, overvåkning, droner, begrensning av internett..vi nærmer oss med stormskritt farlig nære totalitarisme og 1984 her nå..og absurd nok så representerer PUTIN, av alle..noe edruelig. 

 

Jeg kan aldri huske å ha vært enig med deg før, men akkurat dette innlegget synes jeg var midt i blinken ;) 

 

Putin er ikke the good guy, men i dagens situasjon er han the best guy. Sort of.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...