Gå til innhold

Sverige går konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei , ingen som sier at penger vokser på trær , men jobber kan skaffes , noe som lager penger.

Å nekte for at man faktisk kan bruke arbeidskraft om man legger om er det samme som å nekte for at det går an å gjøre endringer.

 

Jeg tviler på at noen land vil bli rik av dette , men man kan få ting til å fungere om man er villig til å jobbe for det.

 

Jobber kan skaffes sier du..

Det vitner om en sosialist som ikke forstår noen ting

 

Jobber må SKAPES for å generere inntekter :)

Arbeidsplasser i det offentlige, helse, skoler osv skaper ingen verdier. Og jeg ser ikke så mange syriske gründere. Gjør du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei , ingen som sier at penger vokser på trær , men jobber kan skaffes , noe som lager penger.

Å nekte for at man faktisk kan bruke arbeidskraft om man legger om er det samme som å nekte for at det går an å gjøre endringer.

 

Jeg tviler på at noen land vil bli rik av dette , men man kan få ting til å fungere om man er villig til å jobbe for det.

 

Jobber kan skaffes sier du..

Det vitner om en sosialist som ikke forstår noen ting

 

Jobber må SKAPES for å generere inntekter :)

Arbeidsplasser i det offentlige, helse, skoler osv skaper ingen verdier. Og jeg ser ikke så mange syriske gründere. Gjør du?

 

 

Dette vitner til en person som lever i en egen verden, uten kunnskap nok til å se at ting kan skapes så lenge man er villig til det.

Leser du innlegget mitt en gang til så ser du at jeg ikke sier at "alle skal gjøre denne og denne jobben" men at det er fult ut mulig å skape verdier ut av mennesker og unngå at det motsatte skjer.

 

Du som er kapitalist burde jo egentlig se mulighetene du plutselig har når du får 10 - 100 villige arbeidere som ønsker å jobbe og bidra til samfunnet? Jeg kjenner faktisk en del bedrifter som allerede har benyttet seg av muligheten innvandrere byr på da de ikke like enkelt kan bruke Norske arbeidere , samtlige selskap går i dag med overskudd og har arbeidere som er villige til å yte det lille ekstra.

 

Selvsagt så har man også eksempler på ting som ikke går bra også , men i det hele tror jeg at vi må gjøre noe med både måten vi tar imot , behandler og legger til rette for flyktninger / innvandrere sånn at både samfunnet vårt ikke kollapser og at vi faktisk kan bidra med en stabil hjelp når det er behov for det.

 

Jeg har faktisk tro på at vi det Norske folket kan få til å gjøre en vanskelig situasjon til noe bra , men det krever innsats og kloke hoder for å gjøre dette på riktig måte. Er det så vanskelig å tro at det skal være mulig å gi tak over hodet , brød på bordet og en seng å sove i?

Lenke til kommentar

 

 

Nei , ingen som sier at penger vokser på trær , men jobber kan skaffes , noe som lager penger.

Å nekte for at man faktisk kan bruke arbeidskraft om man legger om er det samme som å nekte for at det går an å gjøre endringer.

 

Jeg tviler på at noen land vil bli rik av dette , men man kan få ting til å fungere om man er villig til å jobbe for det.

 

Jobber kan skaffes sier du..

Det vitner om en sosialist som ikke forstår noen ting

 

Jobber må SKAPES for å generere inntekter :)

Arbeidsplasser i det offentlige, helse, skoler osv skaper ingen verdier. Og jeg ser ikke så mange syriske gründere. Gjør du?

 

 

Dette vitner til en person som lever i en egen verden, uten kunnskap nok til å se at ting kan skapes så lenge man er villig til det.

Leser du innlegget mitt en gang til så ser du at jeg ikke sier at "alle skal gjøre denne og denne jobben" men at det er fult ut mulig å skape verdier ut av mennesker og unngå at det motsatte skjer.

 

Du som er kapitalist burde jo egentlig se mulighetene du plutselig har når du får 10 - 100 villige arbeidere som ønsker å jobbe og bidra til samfunnet? Jeg kjenner faktisk en del bedrifter som allerede har benyttet seg av muligheten innvandrere byr på da de ikke like enkelt kan bruke Norske arbeidere , samtlige selskap går i dag med overskudd og har arbeidere som er villige til å yte det lille ekstra.

 

Selvsagt så har man også eksempler på ting som ikke går bra også , men i det hele tror jeg at vi må gjøre noe med både måten vi tar imot , behandler og legger til rette for flyktninger / innvandrere sånn at både samfunnet vårt ikke kollapser og at vi faktisk kan bidra med en stabil hjelp når det er behov for det.

 

Jeg har faktisk tro på at vi det Norske folket kan få til å gjøre en vanskelig situasjon til noe bra , men det krever innsats og kloke hoder for å gjøre dette på riktig måte. Er det så vanskelig å tro at det skal være mulig å gi tak over hodet , brød på bordet og en seng å sove i?

 

 

Og hvis en vesentlig del av den norske befolkningen er uenig med deg - og ser på "fri innvandring" som en rett vei til at de "utafor" må leve under broer, tigge og stjele/rane for å overleve?   Et USA i miniatyr?  Får du et barn med handikap så er det å forberede seg på å leve i kloakken ?  Du burde prøve å leve som "sosial-klient" i USA :-)

 

Å bidra med å lokke ressurspersoner i "uland" med snarveier til rikdom (NAV) i Norge - ja det kan være umoralskt.

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

Du som er kapitalist burde jo egentlig se mulighetene du plutselig har når du får 10 - 100 villige arbeidere som ønsker å jobbe og bidra til samfunnet? Jeg kjenner faktisk en del bedrifter som allerede har benyttet seg av muligheten innvandrere byr på da de ikke like enkelt kan bruke Norske arbeidere , samtlige selskap går i dag med overskudd og har arbeidere som er villige til å yte det lille ekstra.

Nå som det er nedgang i oljejobbene kommer de høyeste lønningene gå ned, og det blir press på de laveste som ikke krever høy utdanning. Pga. automatisering er det en kraftig nedgang i slike jobber, og hvis man skal opprette flere så må de konkurrere med landene vi har outsourcet til. Det betyr i praksis at de må godta kinesiske lønninger. Da kan de heller ikke få velferdstjenester på dagens nivå siden skatteinntektene vil være altfor lave til å betale for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Penger penger penger, hva med å fokusere på litt viktigere verdier?

Kanskje du burde avbestille Teslaen og kjøpe Lada istedenfor. Alle pengene du får til overs kan jo brukes til hyggelige opplevelser for invandrere på ditt lokale mottaks senter.

 

 

Hva er det du vill egentlig? Jeg betaler skatt, og nok av det. Derfor har jeg rett til å bestemme hva pengene skal brukes til på samme måte som jeg har rett til å bruke mine penger på det jeg ønsker. I tillegg pleier jeg å bidra i innsamlingsaksjoner, både bak og forran børsa.. 

 

Jeg gidder ikke å diskutere slike seriøse tema med slike useriøse folk som dere, det gir meg ingenting. 

Lenke til kommentar

 

 

Om vi i Norge kutter noen av de viktigste faktorene som gjør Norge til et godt land å leve i, slik du foreslår, vil ikke det føre til en bedre verden. Tvert imot, vil det føre til at både vi som er her og de som kommer hit får det veldig mye dårligere. Det er vanskelig å forstå hvordan noen kan ha en målsetning om at alle skal ha de like ille, heller enn motsatt. 

 

 

Det er vel ingen som vil at alle skal få det verre. Men at noen mener at likhet har en verdi er vel ikke så overraskende? Over et visst minimumsnivå så viser absolutt velstand seg å ha svært liten innvirkning på lykke, mens mengden av ulikhet har endel innvirkning på lykke.

 

AtW

 

 

 

Vil og vil...

 

Noen sier klart at de vil ofre velferden og tryggheten til nordmenn for å ta i mot flyktninger.

 

https://www.frieord.no/innenriks/vil-ofre-velferden-og-tryggheten-til-nordmenn-for-a-ta-imot-flyktninger/

http://www.dt.no/nyheter/drammen/nyheter/het-flyktning-debatt/s/2-2.1748-1.8665845

Endret av Illuminatum
Lenke til kommentar

 

Det jeg vil frem til er at det er enkelt å være positivt innstillt til å fylle landet vårt med innvandrere så lenge det ikke berører deg. Dersom invandring fører til at økonomien blir slik for deg at du ikke kan kjøpe deg en Tesla, men kanskje klare deg uten bil, så endrer du kanskje syn du også.

 

Jeg håper jo at også de rike får merke kostnadene av invandringen og ikke bare de som har minst fra før.

 

 

Det berører meg på samme måte som deg, og jeg tar gjerne å betaler mer for dem jeg. 

 

Ikke er jeg rik heller... 

Lenke til kommentar

 

 

Om vi i Norge kutter noen av de viktigste faktorene som gjør Norge til et godt land å leve i, slik du foreslår, vil ikke det føre til en bedre verden. Tvert imot, vil det føre til at både vi som er her og de som kommer hit får det veldig mye dårligere. Det er vanskelig å forstå hvordan noen kan ha en målsetning om at alle skal ha de like ille, heller enn motsatt. 

 

 

Det er vel ingen som vil at alle skal få det verre. Men at noen mener at likhet har en verdi er vel ikke så overraskende? Over et visst minimumsnivå så viser absolutt velstand seg å ha svært liten innvirkning på lykke, mens mengden av ulikhet har endel innvirkning på lykke.

 

AtW

 

 

 

^^

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil være mulig å få alle innvandrerne i en meningsfull jobb, uten at de stjeler jobbene fra de etniske svenskene. Det er for eksempel en slik grunn som dette som gjør det vanskelig å få "Green Card" i USA. Du hører gjerne en sånn nedlatende kommentar fra den amerikanske grensevakten "Do you really think we don't have Americans who can do that job?" eller noe sånt.

 

Jobber kan ikke bare "skapes" og de vokser heller ikke på trær. Det er markedet som bestemmer hvor jobbene kan oppstå, ut ifra etterspørsel. Det går ikke an å bare å bygge 10.000 frisørsalonger og få folk ansatt der, dersom kundene ikke kommer. Da tjener de ikke penger og de går konkurs.

 

Også motvirker den teknologiske utviklingen den prosessen med angående hvor arbeidsplasser oppstår/forsvinner. Datamaskiner, roboter, og andre automatiske systemer overtar arbeidsoppgaver fra mennesker. Konkret eksempel: tungindustri og lettindustri. 

Endret av Exxon Valdez
Lenke til kommentar

Altså jeg er glad i velferdsstaten jeg, men jeg dropper den lett til fordel for en bedre verden for alle. Ikke like god, men bedre. 

Verden er ikke rettferdig nå, det er ikke rettferdig at ett fåtall skal leve og fråtse som vi gjør.

Hvis du ønsker en slik verden, så hjelper det lite å ofre velferden i Norge. F.eks. slipper vi inn 5 millioner asylsøkere, så vil velferden i Norge kollapse. Folk vil ikke lenger kunne få nødvendige helsetjenester, skolesystemet blir helt elendig, folk som får arbeidskader får ikke hjelp. I tillegg så blir boligprisene ekstremt høye, arbeidsledigheten øker, kriminaliteten øker kraftig og skattene blir enda høyere enn idag.

 

Men hva fikk vi til med våres barmhjertighet? Det er 1.3 milliarder som lever i ekstrem fattigdom, og selv om alle de 5 millionene var ekstremt fattige, så gjorde vi ingen forskjell. Det som er enda verre, er at majoriteten er fra øvre middelklasse i fattige land.

 

Skal verden bli bedre, så må vi lære de fattige landene å fiske, ikke gi dem så mange fisk at våre egne samfunn kollapser.

Lenke til kommentar

 

 

 

Om vi i Norge kutter noen av de viktigste faktorene som gjør Norge til et godt land å leve i, slik du foreslår, vil ikke det føre til en bedre verden. Tvert imot, vil det føre til at både vi som er her og de som kommer hit får det veldig mye dårligere. Det er vanskelig å forstå hvordan noen kan ha en målsetning om at alle skal ha de like ille, heller enn motsatt. 

 

 

Det er vel ingen som vil at alle skal få det verre. Men at noen mener at likhet har en verdi er vel ikke så overraskende? Over et visst minimumsnivå så viser absolutt velstand seg å ha svært liten innvirkning på lykke, mens mengden av ulikhet har endel innvirkning på lykke.

 

AtW

 

 

 

Vil og vil...

 

Noen sier klart at de vil ofre velferden og tryggheten til nordmenn for å ta i mot flyktninger.

 

https://www.frieord.no/innenriks/vil-ofre-velferden-og-tryggheten-til-nordmenn-for-a-ta-imot-flyktninger/

http://www.dt.no/nyheter/drammen/nyheter/het-flyktning-debatt/s/2-2.1748-1.8665845

 

 

Tviler på at de ønsker at alle skal få det verre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Om vi i Norge kutter noen av de viktigste faktorene som gjør Norge til et godt land å leve i, slik du foreslår, vil ikke det føre til en bedre verden. Tvert imot, vil det føre til at både vi som er her og de som kommer hit får det veldig mye dårligere. Det er vanskelig å forstå hvordan noen kan ha en målsetning om at alle skal ha de like ille, heller enn motsatt. 

 

 

Det er vel ingen som vil at alle skal få det verre. Men at noen mener at likhet har en verdi er vel ikke så overraskende? Over et visst minimumsnivå så viser absolutt velstand seg å ha svært liten innvirkning på lykke, mens mengden av ulikhet har endel innvirkning på lykke.

 

AtW

 

 

 

^^

 

 

Har du noe å si (du ønsker at jeg skal lese), så foretrekker jeg om du skriver det. Gidder ikke å se random youtube-videoer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror faktisk det er en løsning på dette problemet, men jeg tviler på om folk flest vil akseptere den :ohmy:  

 

Løsningen går ut på å innføre "arbeidsplikt" for flyktningene.    Minimumslønn og tradisjonelle arbeidstager rettigheter må man da se helt bort fra for denne gruppen.   For ikke å ramme den øvrige befolkningen bør disse reglene kun gjelde for de som ikke har statsborgerskap (dvs. inntil 5-7 år botid?).    

 

Arbeidsplikten går ut på at man må jobbe for å motta trygdeytelser.  Om man ikke vil jobbe, vil man kun motta mat, klær og bolig. Jobbene det her er snakk om må ikke konkurrere med det normale arbeidslivet (plukke søppel, sortere avfall, ekstrahjelp i kommuner, sykehjem, skoler, barnehager,  bygge, vedlikeholde og administrere flyktningleire osv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å gid a mæi, det har ingen tenkt på før

 

Hvem skal tjene sine kroner på å organisere det hele? Ansette flere i det offentlige, eller la de private få sugerøret rett ned i felleskassen vår?

Lenke til kommentar

Konda,

Jezes, hva tror du skjer nå da?   Antall offentlig ansatte som jobber med flyktninger går i taket, flyktning baroner tjener seg søkkrike på utleie av hoteller, hospits og brakker.

 

Flyktningene sitter tiltaksløse på mottak og har ikke annet å fordrive tiden med enn å be til Allah og krangle seg i mellom.  

 

Med et slikt regime, ville de som virkelig trenger beskyttelse blitt, de som har andre motiver ville dratt et annet sted.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...