Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

225 for bredt som vinterdekk pga for lavt marktrykk?


2bb1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som har erfaring med 205 bredde vs 225 på piggfrie vinterdekk? Har lyst å ha 225/40/18 som vinterdekk på min A3 e-tron, men enkelte selgere jeg har snakket med har sagt at marktrykket kan bli lavt med brede dekk på vinterføre.

 

Bredere dekk på snø fører vel kort oppsummert til lengre bremselengde, men samtidig bedre grep i oppoverbakker på vinterføre(?) - noen erfaringer? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste erfaring er kjøreskolebilen med brede dekk av nevnte type, skled mye lettere , skeld på oppkjøringen så sensor hylte.

Det var da på løssnø. 

 

I vintersporter der man jo tynnere dekk, jo proffere kjøring, så det er vel noe i det. 

Ville ikke ha sett på det som et problem, når man er bevisst på det selv. 

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg gått for dekkdim som står i vognkortet, når det gjelder vinterdekk.

 

Brede dekk fører til at man flyter oppå snø og slaps. Skummelt i hastigheter over 60.

Klart, nå er det vel ikke allverden med forskjell på 205 og 225, men breder er bredere.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Bare pass på at du ikke får for brede felger i forhold til slitebanen/bredden på dekket. Hadde en bil med 17x8" felger jeg kjørte 205-bredde vinterdekk. Det skulle gå bra mente forhandler, men da jeg en dag kjørte ned i et litt for stort hull i asfalten i Oslos gater, punkterte jeg så det sang på ene forhjulet ved at felgen gikk på utsiden av slitebanen og "knuste" hull i sidene på dekket. Det var litt av et syn da jeg prøvde lappe det med skum, og spruten stod ut av alle 4 hullene i siden på dekket. :D 

Lenke til kommentar

På planing er brede dekk en ulempe, ellers kan ofte brede dekk være en fordel. Et smalt dekk får et langt smalt "fotavtrykk" der gjerne den fremste delen av avtrykket pollerer underlaget for den bakerste delen ved hjulslipp. Et bredt dekk vil da ha et kort bredt "fotavtrykk" der den effektive delen av grepsområdet blir større. Altså finnes det ikke noe fasitsvar, brede og smale dekk har forskjellige egenskaper. Dog skal sies at for 20 år siden var flatetrykk (smale dekk) veldig fokusert på, men dagens dekk har helt annen gummiteknologi.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har Mercedes E-klasse stv. og hadde 205/55-16 piggfrie som fungerte bra så lenge man kjørte på slette veger uten særlig snø eller spesielt sørpe. På sørpeføre og tung snø er problemet at man bare planer og surfer oppå uten å få grep om dekkene er brede. Har nå montert 195/60-16 på 7.5" felg som fungerer utmerket. Se hva rallykjørerne bruker på snø. Det er smalt det. Riktignok har de feite pigger, men kluet er å komme ned på underlaget for å få grep.

NB. Sommerdekkene jeg bruker er 215/50-17 på 8" felg. Brukte tidligere 225/45-17, men det er fullstendig unødvendig med så brede dekk og gir muligens dårligere kjøreegenskaper om man ikke kjører kun på motorveg og i svimlende hastigheter. Kommer an på type bil. På skikkelig vinterføre er det og kjekt å ha litt mere gummi, altså profil, da underlaget ofte er røft.. Dette er bare min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...