Gå til innhold

Gjest

Anbefalte innlegg

Et innlegg om hvor uprofesjonelt og amatøraktig nettstedet Kvinneguiden er. Hva synes dere? Er det for krast, eller fortjener de kritikken?

 

 

Kvinneguiden er et diskusjonsnettsted som har fått mye pepper i mediene, og det med god grunn.

 

Noen eksempler er her:
Artikkel 1

Artikkel 2

 

Kvinneguiden fremstår som et svært useriøst og amatøraktig nettsted. Det står på siden deres at de følger VVP og ikke akseptere hets, spekulasjoner og noe som skader en tredje part. Men moderatorene som ”passer” på nettstedet, består vel av et titalls personer som jobber gratis, og etter svarene å dømme fra moderatorene på nettstedet, så fremstår moderatorteamet som svært inkompetente, og de egner seg ikke til å ivareta de hensynene de faktisk er underlagt, både etter presseetiske regler og norsk lov. Hva som står på siden preges av å være vilkårlig, og er der etter deres forgodtbefinnende.

 

Bond er forumansvarlig på Kvinneforum, og viser usedvanlig dårlig skjønn, og det virker ikke som hun forstår hva jobben hennes som forumansvarlig egentlig innebærer. Forumansvarlig har bl.a. uttalt dette:

 

- Vi tar en avgjørelse på hva som blir slettet, hvor dette diskuteres mellom alle moderatorene.

Forumreglene våre sier blant annet at det ikke er lov med spekulasjoner, hets eller omtale som kan skade en tredjepart.

 

For det første er det helt bak mål at ikke hver enkelt moderator faktisk selv kan slette sakene uten å diskutere med alle moderatorene. Det viser at de ikke er skikkelig opplært. Det fører til at hets, sjikane og lignende blir liggende i flere dager uten at det gripes inn, og ikke noe seriøst nettsted holder på sånt.

Videre har hun også sagt:

 

- Vi har et moderatorteam og én forumansvarlig. Rutinene er at hver moderator har ansvar for sine forum, hvor det jobbes døgnet rundt. Dersom noen føler seg støtt av kommentarer og kommer med konkrete innspill til oss, vil vi sette fokus på det så fort som mulig, sier Davidsen.

 

Det stemmer ikke at forumansvaret tar det grepet vedkommende gir uttrykk for. I et innlegg på Kvinneguiden kommer det frem at utgangspunktet deres er at de ikke sletter noen ting. Og det er en skremmende dårlig rettesnor. Utgangspunktet må jo være at de skal følge VVP, deres retningslinjer og norsk lov mtp. sjikane, hets og ærekrenkelser. Men hun vet faktisk ikke hva som er rammene for ytringsfrihet, og hvor grensene mot sjikane, hets og ærekrenkelser og omtale som kan ”skade en tredje person”, går hen.

 

Moderatorene er også urovekkende dårlige; moderatorene er blitt det på bakgrunn av at de selv bruker nettstedet mye (ikke kremen av den norske befolkningen med andre ord). Når moderatorene

kommenterer (de tar også selv del i diskusjonene) og skjuler seg bak anonyme brukere, samtidig som de oppgir informasjon om hver enkelt av brukerne ettersom de har innsyn i alle brukernes historikk, og bruker det for å både gjøre narr av andre, harselere, være direkte slemme, og bare slette ting de ikke liker.

 

Forumansvarlig og moderatorene på Kvinneguiden gir direkte blaffen i brukerne og om dem som blir truffet av innleggene. De kjører kun deres eget kyniske løp for deres eget forgodtbefinnende, og kommentarene de legger igjen er rimelig ondskapsfulle og slemme, og har en egen evne til å drives av skadefryd.

 

Jeg er lei av hvordan Kvinneguiden behandler andre, og hvordan de spyr ut hat, sjikane og hets. Og det verste er at de oppfordrer folk til å rapportere om hendelser, og sier at folk heller skal gjøre det en gang for mye enn en gang for lite, men de bryr seg overhodet ikke om det om brukerne selv ønsker å fjerne et innlegg de selv har skrevet (går ikke å gjøre det som anonym bruker), til tross for svært støtende innhold. Det viser hvor kyniske de er, og hvor fulle av skadefryd de er. Forumansvarlig og moderatorene synes verken å ha hjerne - og verst av alt, hjerte.

 

Men den store og stygge ulven er kanskje først og fremst Egmont. Grådigheten og gjerrigheten deres har gått over hodet på dem. De benytter seg av gratis arbeidskraft der uskolerte folk brukes til å ”passe på” nettstedet, og de har ikke noe erfaring med presseetikk eller forståelse for rekkeviddene av aktuelle lover.

 

Et hvert profesjonelt nettsted med respekt for dem selv bruker profesjonelle aktører til å håndtere debattene, og også stenger dem om natta, eller setter i verk tiltak som faktisk sikrer gode debatter i å finne sted.

 

Kvinneguiden er definitivt ikke et slikt sted, og fyrer tvert i mot opp under at hets, sjikane og latterliggjøring skal finne sted. Og de burde skamme seg. De befinner seg langt på skammens liste når det gjelder aktører i medielandskapet. Til syvende og sist er det dem som må stå ansvarlige for innholdet på nettstedet deres. Og det som ligger der, sier jo sitt om dem. Kvinneguiden er blitt et offentlig kloakk, der brukerne og moderatorene kan bade i deres spy og verbale avføringer. Ikke rart hele stedet stinker.

 

Så oppfordringen er: ikke bruk Kvinneguiden, det er noe av det mest amatøraktige og uprofesjonelle stedet du kan komme borti i mediesammenheng.

 

Innlegget ligger også her: http://meningerommangt.bloggnorge.com/

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt snedig at du angriper kvinneguiden på diskusjon.no, fordi;

Det er samme eiere og så vidt jeg vet mange av de samme som styrer forumet, riktignok over moderatorene.

Du klager på at de bruker et titalls gratis og uskolerte moderatorer, akkurat slik det blir gjort her på forumet.

 

"Et hvert profesjonelt nettsted med respekt for dem selv bruker profesjonelle aktører til å håndtere debattene, og også stenger dem"

Dette beskriver diskusjon.no nøyaktig, hvorfor bruke ett useriøst nettsted uten respekt for seg selv for å klage på ett useriøst søster-forum som heller ikke har respekt for seg selv.

 

"moderatorene er blitt det på bakgrunn av at de selv bruker nettstedet mye (ikke kremen av den norske befolkningen med andre ord)."

Nøyaktig slik det blir gjort her.

 

Er forresten frivillig å bruke kvinneguiden også...

Endret av aklla
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Et innlegg om hvor uprofesjonelt og amatøraktig nettstedet Kvinneguiden er. Hva synes dere? Er det for krast, eller fortjener de kritikken?

 

 

Kvinneguiden er et diskusjonsnettsted som har fått mye pepper i mediene, og det med god grunn.

 

Noen eksempler er her:

Artikkel 1

Artikkel 2

 

Kvinneguiden fremstår som et svært useriøst og amatøraktig nettsted. Det står på siden deres at de følger VVP og ikke akseptere hets, spekulasjoner og noe som skader en tredje part. Men moderatorene som ”passer” på nettstedet, består vel av et titalls personer som jobber gratis, og etter svarene å dømme fra moderatorene på nettstedet, så fremstår moderatorteamet som svært inkompetente, og de egner seg ikke til å ivareta de hensynene de faktisk er underlagt, både etter presseetiske regler og norsk lov. Hva som står på siden preges av å være vilkårlig, og er der etter deres forgodtbefinnende.

 

Bond er forumansvarlig på Kvinneforum, og viser usedvanlig dårlig skjønn, og det virker ikke som hun forstår hva jobben hennes som forumansvarlig egentlig innebærer. Forumansvarlig har bl.a. uttalt dette:

 

- Vi tar en avgjørelse på hva som blir slettet, hvor dette diskuteres mellom alle moderatorene.

Forumreglene våre sier blant annet at det ikke er lov med spekulasjoner, hets eller omtale som kan skade en tredjepart.

 

For det første er det helt bak mål at ikke hver enkelt moderator faktisk selv kan slette sakene uten å diskutere med alle moderatorene. Det viser at de ikke er skikkelig opplært. Det fører til at hets, sjikane og lignende blir liggende i flere dager uten at det gripes inn, og ikke noe seriøst nettsted holder på sånt.

Videre har hun også sagt:

 

- Vi har et moderatorteam og én forumansvarlig. Rutinene er at hver moderator har ansvar for sine forum, hvor det jobbes døgnet rundt. Dersom noen føler seg støtt av kommentarer og kommer med konkrete innspill til oss, vil vi sette fokus på det så fort som mulig, sier Davidsen.

 

Det stemmer ikke at forumansvaret tar det grepet vedkommende gir uttrykk for. I et innlegg på Kvinneguiden kommer det frem at utgangspunktet deres er at de ikke sletter noen ting. Og det er en skremmende dårlig rettesnor. Utgangspunktet må jo være at de skal følge VVP, deres retningslinjer og norsk lov mtp. sjikane, hets og ærekrenkelser. Men hun vet faktisk ikke hva som er rammene for ytringsfrihet, og hvor grensene mot sjikane, hets og ærekrenkelser og omtale som kan ”skade en tredje person”, går hen.

 

Moderatorene er også urovekkende dårlige; moderatorene er blitt det på bakgrunn av at de selv bruker nettstedet mye (ikke kremen av den norske befolkningen med andre ord). Når moderatorene

kommenterer (de tar også selv del i diskusjonene) og skjuler seg bak anonyme brukere, samtidig som de oppgir informasjon om hver enkelt av brukerne ettersom de har innsyn i alle brukernes historikk, og bruker det for å både gjøre narr av andre, harselere, være direkte slemme, og bare slette ting de ikke liker.

 

Forumansvarlig og moderatorene på Kvinneguiden gir direkte blaffen i brukerne og om dem som blir truffet av innleggene. De kjører kun deres eget kyniske løp for deres eget forgodtbefinnende, og kommentarene de legger igjen er rimelig ondskapsfulle og slemme, og har en egen evne til å drives av skadefryd.

 

Jeg er lei av hvordan Kvinneguiden behandler andre, og hvordan de spyr ut hat, sjikane og hets. Og det verste er at de oppfordrer folk til å rapportere om hendelser, og sier at folk heller skal gjøre det en gang for mye enn en gang for lite, men de bryr seg overhodet ikke om det om brukerne selv ønsker å fjerne et innlegg de selv har skrevet (går ikke å gjøre det som anonym bruker), til tross for svært støtende innhold. Det viser hvor kyniske de er, og hvor fulle av skadefryd de er. Forumansvarlig og moderatorene synes verken å ha hjerne - og verst av alt, hjerte.

 

Men den store og stygge ulven er kanskje først og fremst Egmont. Grådigheten og gjerrigheten deres har gått over hodet på dem. De benytter seg av gratis arbeidskraft der uskolerte folk brukes til å ”passe på” nettstedet, og de har ikke noe erfaring med presseetikk eller forståelse for rekkeviddene av aktuelle lover.

 

Et hvert profesjonelt nettsted med respekt for dem selv bruker profesjonelle aktører til å håndtere debattene, og også stenger dem om natta, eller setter i verk tiltak som faktisk sikrer gode debatter i å finne sted.

 

Kvinneguiden er definitivt ikke et slikt sted, og fyrer tvert i mot opp under at hets, sjikane og latterliggjøring skal finne sted. Og de burde skamme seg. De befinner seg langt på skammens liste når det gjelder aktører i medielandskapet. Til syvende og sist er det dem som må stå ansvarlige for innholdet på nettstedet deres. Og det som ligger der, sier jo sitt om dem. Kvinneguiden er blitt et offentlig kloakk, der brukerne og moderatorene kan bade i deres spy og verbale avføringer. Ikke rart hele stedet stinker.

 

Så oppfordringen er: ikke bruk Kvinneguiden, det er noe av det mest amatøraktige og uprofesjonelle stedet du kan komme borti i mediesammenheng.

 

Innlegget ligger også her: http://meningerommangt.bloggnorge.com/

Jeg er ikke fan av kvinneguiden for å si det sånn. Moderatorene virker ut til å ta parti. Dersom noen er hetset i en tråd, så kan de la det fint gå gjennom. Det spørs hvilke bruker som har gjort det. 

Husker at det var en bruker som hevdet stadig at han hadde hatt sex med meg, - altså min bruker, i en tråd der inne, og kvinneguiden lot det stå, selv om jeg ba dem fjerne det. Jeg følte det var ganske ubehagelig. Så min og hans bruker ble koblet mot hveandre. Alle brukere som var klar over oss trodde vi hadde hatt sex. Og de fjernet det aldri, selv om jeg uttrykkelig ba om det. De så ingen grunn til å ta å slette det, sa de.  Hele samtalen mellom meg og den brukeren ble som en privat samtale offentlig i noen av trådene. Men kg ville ikke fjerne det.  Jeg tror ganske sikkert at det hadde blitt fjernet her på diskusjon. :)

 

Men ærlig: hadde jeg skrevet at jeg hadde hatt sex med den brukeren der inne, -altså dersom det var motsatt, så hadde jeg blitt bannet derfra. De opptrer ikke profosjonellt. Men det er min mening. 

Endret av heartlife
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sitter med et helt annet inntrykk av KG's moderator team enn deg.

 

Jevnt over later det til at de holder seg nøytrale og profesjonelle i de fleste situasjoner. De er flinkere enn de fleste andre store forum til å rydde bort avsporinger/hets og de har også en tilstedeværelse på PM om jeg skulle trenge noen form for bistand. 

 

Faktisk tar det sjeldent lenger enn 10-30min før et innlegg jeg har rapportert blir fjernet, selv midt på natten. 

 

Men det er ikke til å unngå å observere det samme som deg, nemlig mengden med hets. Det er av den grad at jeg faktisk blir litt skremt over hva mennesker får seg til å lire av seg av ondskapsfulle og syrlige personangrep.

 

Det er verdt å nevne at dette er et problem alle forum og sosiale mediaer opplever. Siden kvinneguiden er det største norske forumet så er det logisk at de da vil oppleve den største mengden med hets og hatefulle ytringer.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske mye ondskapsfull hets på kvinneguiden. Store mengder av det, og det blir liggende tiltross for rappotering og tiltross for at man skriver melding og prater med moderator om det. Det er ikke alt de vil fjerne. Jeg fikk beskjed om at de fjerner det de selv ønsker å fjerne, og at de følger sine egne regler. Og noe av det er såpass oppklart galt å ikke fjerne, at jeg mener at det burde ikke være lovlig. Spesiellt når det går på å koble brukere opp mot hveandre. Altså at det blir en diskusjon der en bruker hevder at vedkommende har hatt med en annen bruker å gjøre på det privatslige plan, pluss mye historie rundt det. Det lar de ligge, og det tror jeg aldri ville hendt på dette forumet og mange andre forumer. Jeg har bedt de fjerne tilkoblinger opp mot annen bruker, men tydeligvis er det helt greit, så lenge ikke jeg starter en tilkobling, men dersom en annen bruker gjør det mot meg, så var det helt greit. Det hjelper ikke at forumet er stort når moderatorene vet om det, og ikke vil fjerne det. Min mening...: Skjerpings til kvinneguiden!!!!!! 

 

Dersom en bruker kommer inn på forumet her, og begynner å fortelle i en tråd at vedkommende har hatt en æffære med en annen bruker her inne, og den andre brukeren her inne nekter i tråden på det, vil det da bli fjernet dersom man rappoterer det? Jeg tipper at dette forumet ikke ville akseptert å ha noe slikt liggende på forumet sitt. 

Og når slikt blir liggende så fyrer de opp alle andre brukere. Og det blir mye hetsing.

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Ser ikke det store problemet med at en bruker påstår han har seg med en annen bruker. Den andre brukeren kan jo bare benekte det så får man slutte sin egen konklusjon...

Så klart om det går som hets vil det jo bli tatt, men type "jeg hadde sex med..." ser jeg egentlig ikke det store problemet med.

 

Bare så det er sagt, så har ikke jeg noe med sletting av innlegg, så jeg ville ikke vurdert en slik problemstilling selv.

Lenke til kommentar

Ser ikke det store problemet med at en bruker påstår han har seg med en annen bruker. Den andre brukeren kan jo bare benekte det så får man slutte sin egen konklusjon...

Så klart om det går som hets vil det jo bli tatt, men type "jeg hadde sex med..." ser jeg egentlig ikke det store problemet med.

 

Bare så det er sagt, så har ikke jeg noe med sletting av innlegg, så jeg ville ikke vurdert en slik problemstilling selv.

Ja, man kan benekte det, men generellt sett:  dersom en person forteller hvem hun eller/  han er, og bretter ut privatlivet sitt. Altså noen står frem med hvem de er. Da forstår bekjente som vet om personen lett hvem som blir skrevet om. Man skal passe seg for hva en skriver på nettet. Jeg har skrevet mye anonymt selv, uten å utgi hvem noen er, og egentlig er det bare dumt og feil å gjøre. Folk kan føle de gjenkjenner seg i historiene. Altså nå spørs det hva som diskuteres i forumet. Altså hvilke emne.  Utfallet er at flere kan bli såret av det. Nettvett er lurt. Jeg kan innrømme at jeg må passe på hva jeg skriver på nettet, for jeg ønsker da ikke å såre noen. Men kvinneguiden har en oppgave å følge med, men det er nok ikke alt de klarer å fange opp. 

 

Men kvinneguiden er veldig grupperende. Der flere kan slå seg sammen, mot en og samme bruker, og det er ganske trist at det er sånn. Jeg har fått høre at jeg er en ond håpløs psyko på kvinneguiden. Dømt for livet. Det er det garantert andre som har blitt og.  Folk kan være flinkere å ta hensyn med hva man skriver på forumer. Noen, spesiellt sårbare mennesker kan ta det ille opp. Vi må være obs på det. Tror det er lurt å være litt obs på hva en skriver på forumer. Jeg vet at jeg selv bør tenke mer før jeg skriver noe. 

 

Jeg synes diskusjon er flink til å ta bort upassende innlegg. Så der skal diskusjon.no få ros av meg. Men jeg skal ikke sitte her å klage for mye over kvinneguiden. Forumet er såpass stort at det er nok vanskelig å holde kontrollen. 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Kvinneguiden er ganske spesielt. Der er ekstremt mye spekulering, da mest rettet for offentlige og mindre offentlige personer og der er mye kvinnehat OG mannehat. Spesielt kvinnehat, merkelig nok, enten er det kvinner selv som tuller rundt eller så er det bitre menn, som anonymt, slenger ut svada om kvinner. Og omvendt. Det store standardsvaret til KG-brukere er "DUMP HAN!" når noen har problemer med typen, men er det typen som har problemer med ei kvinne, nei da må han skjerpe seg og gjøre ditt og datt og ikke dumpe. Selvfølgelig finnes der alltid unntak, men majoriteten er slik. 

Likevel er der en god del intelligente mennesker som kommer med gode svar og debatterer bra uten å være usaklige. Dette er grunnen til at jeg henger der litt, men er generelt ikke så veldig aktiv. Diskusjon.no er knallbra i forhold, men dette er ikke et like stort forum når det kommer til forhold, kropp og helse, velvære og lignende som jeg generelt er interessert i, så da er jeg selvfølgelig mer aktiv på KG enn her. Ser på dette forumet som et mer mannsdominert forum mens KG er mer for kvinner, men begge er jo for alle da, så klart. 

 

Man bør ha i bakhodet at på KG er det en god del mennesker som liker å trolle og spre kvalme på moro, og ta noen ting med en klype salt. Og der er forøvrig sykt mye hets, men da mest av offentlige personer, jeg leser sjeldent stygge ting om andre brukere men jeg henger ikke på den snikk-snakk deling der det er sosialisering mellom brukere, så kan hende det er derfor jeg ikke har lagt merke til det. 

Lenke til kommentar

Kvinneguiden er ganske spesielt. Der er ekstremt mye spekulering, da mest rettet for offentlige og mindre offentlige personer og der er mye kvinnehat OG mannehat. Spesielt kvinnehat, merkelig nok, enten er det kvinner selv som tuller rundt eller så er det bitre menn, som anonymt, slenger ut svada om kvinner. Og omvendt. Det store standardsvaret til KG-brukere er "DUMP HAN!" når noen har problemer med typen, men er det typen som har problemer med ei kvinne, nei da må han skjerpe seg og gjøre ditt og datt og ikke dumpe. Selvfølgelig finnes der alltid unntak, men majoriteten er slik. 

 

Likevel er der en god del intelligente mennesker som kommer med gode svar og debatterer bra uten å være usaklige. Dette er grunnen til at jeg henger der litt, men er generelt ikke så veldig aktiv. Diskusjon.no er knallbra i forhold, men dette er ikke et like stort forum når det kommer til forhold, kropp og helse, velvære og lignende som jeg generelt er interessert i, så da er jeg selvfølgelig mer aktiv på KG enn her. Ser på dette forumet som et mer mannsdominert forum mens KG er mer for kvinner, men begge er jo for alle da, så klart. 

 

Man bør ha i bakhodet at på KG er det en god del mennesker som liker å trolle og spre kvalme på moro, og ta noen ting med en klype salt. Og der er forøvrig sykt mye hets, men da mest av offentlige personer, jeg leser sjeldent stygge ting om andre brukere men jeg henger ikke på den snikk-snakk deling der det er sosialisering mellom brukere, så kan hende det er derfor jeg ikke har lagt merke til det. 

 

Jeg deler ditt syn i at kvinneguiden er spesiell. 

 

Jeg var der inne. Men i går så bestemte jeg meg for å SLUTTE å gå inn dit. For meg ble det for vanskelig siden jeg har en eks som laget profil etter meg der inne, som har fortalt en lang historie om meg der inne. Jeg merket det at de brukerne som er der inne tok med en gang side med han. Årsaken er at jeg tror at det er fordi han er mann. Og så anbefalte de han å ignorere meg rett etter at vi hadde hatt sex, uten å prate,  og derretter så forsøker de seg på han selv, så det var jo ganske bra råd av dem å gi ;) . Tror ikke de ville oppleve det samme, men nok om det ;). Jeg fikk nok og har nå bestemt meg for å ALDRI logge meg inn der igjen ;)

 

Det er veldig mye kvinnehat der inne. Ganske mye.. Det som er merkelig er at det er et kvinneforum, men så er det noen menn der inne, og det blir til at de er veldig opptatt av å hetse hveandre, og gjøre inntrykk på de få mennene som er der inne. Noen av mennene sier at de har begynt å bruke det som datingforum, fordi det er så lett å få tak i kvinner der inne. Kvinnene fremstår fornuftige helt til det er en mann der ;) haha. Plutselig så gjør de alt de skriver at de ikke ville gjøre. 

 

Jeg holdt på å spy da det ble lagt ut tråd om kropper og hvordan man ser ut, og folk begynte å skrive: "er det bare fotomodeller her inne?" osv. Noen møter hveandre og forsøker å gjenge seg på fritiden. Rene strikke-klubbgjengen ;) hehe. Disse brukerne kjenner tydeligvis hveandre. 

 

Jeg fikk meldinger fra noen brukere som sa at de synes at jeg ble unødvendig mye hetset der inne, men de våget ikke å fortelle det inne i trådene fordi de ville ikke få problemer selv. Og de likte å holde seg utenfor oppmerksomhetsiktet. 

 

Nei jeg har sluttet å gå inn der. Fikk Nok!. 

 

Men tror det er ytterst få menn som bruker forumet. Mest damer. Det er jo et kvinneforum. Dette forumet er det nok mer blanding av både menn og damer. Jeg liker blandingen. Men å skrive på forumer er også litt dumt. Men synes det er lurt å være anonym. Diskusjon.no er et bedre forum tiltross for at forumet er langt mindre. Moderatorene her på diskusjon.no er flinke til å fjerne hetsete tråder. Men det er min mening :) 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Litt snedig at du angriper kvinneguiden på diskusjon.no, fordi;

Det er samme eiere og så vidt jeg vet mange av de samme som styrer forumet, riktignok over moderatorene.

 

Akkurat denne biten stemmer ikke. Bare for ordens skyld:

 

Diskusjon.no er per dags dato eid av Teknisk Ukeblad Media, etter Amedia sitt salg av Mediehuset Tek i fjor

 

Kvinneguiden-forumet er eid av Egmont Publishing AS siden de kjøpte Kvinneguiden 1. februar 2012

 

Inntil 1. februar 2012 var Kvinneguiden eid av Edda Media, som den gang også eide Diskusjon.no og øvrige nettsteder i Tek-nettverket. Dette var før Edda Media ble fusjonert med A-pressen til Amedia.

 

Det har for flere år siden vært de samme eierne, men det var før. 

 

Når Kvinneguiden ble solgt i 2012 ble det opprettet en avtale som gjorde at utviklingsavdelingen til Tek-nettverket fortsatte med drift og videreutvikling av forumet, slik vi allerede gjorde før salget. Kvinneguiden-forumet kjører derfor i den samme serverparken som Diskusjon.no og har de samme utviklings-ressursene (dvs. stort sett meg) for å gjennomføre oppgraderinger og egenutvikling som de ønsker. Derfor er jeg administrator begge steder, men jeg har ingenting med modereringen å gjøre.

 

Redaksjonelt (da tenker jeg på moderering og administrative beslutninger rundt forumets overordnede mål, regler osv.) har til min kjennskap alltid vært adskilt i praksis. Vi har hvert fall vært helt skilt på det området siden februar 2012. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes Kvinneguiden er helt grei. Jeg ville aldri ta opp noe kontroversielt tema der fordi de har svært lav toleranse for innlegg som er kontroversielle. Nylig så jeg en person ta opp spørsmålet om legalisering av dyresex på en seriøs måte, men hele tråden ble slettet. Kvinneguiden virker å være veldig ivrige på å ikke bli assosiert med de gale verdiene. 

 

Jeg ser ikke for meg at diskusjon.no ville slettet et seriøst innlegg som tok opp spørsmålet om legalisering av sex mellom dyr og mennesker. Muligens ville noen av moderatorene holdt seg for nesen mens de leste åpningsinnlegget, men neppe slettet det, håper jeg da. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Bruker-245639

Er det liv i KG enda? Jøss... KG var ille før, men etter at Egmont tok over, og Bond ble sjef så har det jo bare gått nedover. Det sier litt når KG ikke klarer å ha et forum uten at en kan være Anonym over alt. Sånn sett er jo Diskusjon.no en befrielse da en faktisk diskuterer med andre brukere, og ikke bare en eller annen Anonym.

 

Noe annet som er fint her på Diskusjon.no er jo at moderatorene er saklige og rettferdige. Jeg vil tro at det at en ikke har så mange anonyme muligheter her hjelper moderatorene veldig i sin jobb. Ellers så er det jo også fantastisk å se hvor mange tråder som startes av KG sine egne moderatorer og ansatte som anonyme poster. Alt skrevet i beste "Sann historie i Norsk Ukeblad"-stil.

 

Nei, takk til brukere og moderatorer her på Diskusjon.no som gjør det til et ryddig og flott sted å være :wee:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et innlegg om hvor uprofesjonelt og amatøraktig nettstedet Kvinneguiden er. Hva synes dere? Er det for krast, eller fortjener de kritikken?

 

 

Kvinneguiden er et diskusjonsnettsted som har fått mye pepper i mediene, og det med god grunn.

 

Noen eksempler er her:

Artikkel 1

Artikkel 2

 

Kvinneguiden fremstår som et svært useriøst og amatøraktig nettsted. Det står på siden deres at de følger VVP og ikke akseptere hets, spekulasjoner og noe som skader en tredje part. Men moderatorene som ”passer” på nettstedet, består vel av et titalls personer som jobber gratis, og etter svarene å dømme fra moderatorene på nettstedet, så fremstår moderatorteamet som svært inkompetente, og de egner seg ikke til å ivareta de hensynene de faktisk er underlagt, både etter presseetiske regler og norsk lov. Hva som står på siden preges av å være vilkårlig, og er der etter deres forgodtbefinnende.

 

Bond er forumansvarlig på Kvinneforum, og viser usedvanlig dårlig skjønn, og det virker ikke som hun forstår hva jobben hennes som forumansvarlig egentlig innebærer. Forumansvarlig har bl.a. uttalt dette:

 

- Vi tar en avgjørelse på hva som blir slettet, hvor dette diskuteres mellom alle moderatorene.

Forumreglene våre sier blant annet at det ikke er lov med spekulasjoner, hets eller omtale som kan skade en tredjepart.

 

For det første er det helt bak mål at ikke hver enkelt moderator faktisk selv kan slette sakene uten å diskutere med alle moderatorene. Det viser at de ikke er skikkelig opplært. Det fører til at hets, sjikane og lignende blir liggende i flere dager uten at det gripes inn, og ikke noe seriøst nettsted holder på sånt.

Videre har hun også sagt:

 

- Vi har et moderatorteam og én forumansvarlig. Rutinene er at hver moderator har ansvar for sine forum, hvor det jobbes døgnet rundt. Dersom noen føler seg støtt av kommentarer og kommer med konkrete innspill til oss, vil vi sette fokus på det så fort som mulig, sier Davidsen.

 

Det stemmer ikke at forumansvaret tar det grepet vedkommende gir uttrykk for. I et innlegg på Kvinneguiden kommer det frem at utgangspunktet deres er at de ikke sletter noen ting. Og det er en skremmende dårlig rettesnor. Utgangspunktet må jo være at de skal følge VVP, deres retningslinjer og norsk lov mtp. sjikane, hets og ærekrenkelser. Men hun vet faktisk ikke hva som er rammene for ytringsfrihet, og hvor grensene mot sjikane, hets og ærekrenkelser og omtale som kan ”skade en tredje person”, går hen.

 

Moderatorene er også urovekkende dårlige; moderatorene er blitt det på bakgrunn av at de selv bruker nettstedet mye (ikke kremen av den norske befolkningen med andre ord). Når moderatorene

kommenterer (de tar også selv del i diskusjonene) og skjuler seg bak anonyme brukere, samtidig som de oppgir informasjon om hver enkelt av brukerne ettersom de har innsyn i alle brukernes historikk, og bruker det for å både gjøre narr av andre, harselere, være direkte slemme, og bare slette ting de ikke liker.

 

Forumansvarlig og moderatorene på Kvinneguiden gir direkte blaffen i brukerne og om dem som blir truffet av innleggene. De kjører kun deres eget kyniske løp for deres eget forgodtbefinnende, og kommentarene de legger igjen er rimelig ondskapsfulle og slemme, og har en egen evne til å drives av skadefryd.

 

Jeg er lei av hvordan Kvinneguiden behandler andre, og hvordan de spyr ut hat, sjikane og hets. Og det verste er at de oppfordrer folk til å rapportere om hendelser, og sier at folk heller skal gjøre det en gang for mye enn en gang for lite, men de bryr seg overhodet ikke om det om brukerne selv ønsker å fjerne et innlegg de selv har skrevet (går ikke å gjøre det som anonym bruker), til tross for svært støtende innhold. Det viser hvor kyniske de er, og hvor fulle av skadefryd de er. Forumansvarlig og moderatorene synes verken å ha hjerne - og verst av alt, hjerte.

 

Men den store og stygge ulven er kanskje først og fremst Egmont. Grådigheten og gjerrigheten deres har gått over hodet på dem. De benytter seg av gratis arbeidskraft der uskolerte folk brukes til å ”passe på” nettstedet, og de har ikke noe erfaring med presseetikk eller forståelse for rekkeviddene av aktuelle lover.

 

Et hvert profesjonelt nettsted med respekt for dem selv bruker profesjonelle aktører til å håndtere debattene, og også stenger dem om natta, eller setter i verk tiltak som faktisk sikrer gode debatter i å finne sted.

 

Kvinneguiden er definitivt ikke et slikt sted, og fyrer tvert i mot opp under at hets, sjikane og latterliggjøring skal finne sted. Og de burde skamme seg. De befinner seg langt på skammens liste når det gjelder aktører i medielandskapet. Til syvende og sist er det dem som må stå ansvarlige for innholdet på nettstedet deres. Og det som ligger der, sier jo sitt om dem. Kvinneguiden er blitt et offentlig kloakk, der brukerne og moderatorene kan bade i deres spy og verbale avføringer. Ikke rart hele stedet stinker.

 

Så oppfordringen er: ikke bruk Kvinneguiden, det er noe av det mest amatøraktige og uprofesjonelle stedet du kan komme borti i mediesammenheng.

 

Innlegget ligger også her: http://meningerommangt.bloggnorge.com/

Får  moderatorene på kg betalt for jobben, eller er det frivillig? 

 

Jeg synes de er helt på bærtur for å si det mildt. Det er 2/3 moderatorer som sjefer hele forumet der inne. Skal ikke nevne hvilke moderatorer det er, men de er helt på bærtur!. 

Endret av LineMalen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi lever i et demokrati ! Men noen sier at vi eier forumet og vi bestemmer hva som skal postes der og ikke. Helt greit! Slik er det. Men ikke kom drassende da med at dere er opptatt av debatt og fri meningsutveksling, for det er dere pokker ta ikke ( alle debattforum)

At man sletter åpenbar hets og rasisme må jo skje, dette står de som drifter dette direkte juridisk ansvarlig for.

 

Men det er utallige innlegg som blir moderert vekk i "hets og hatytrings argumentets" navn. Ikke noe forum har noen plikt til å godta noen meninger, men da skal de heller ikke flagge at det er debatt de er ute etter.

Har selv siden 80 tallet sett hvordan demokratiet på denne måten vannes mer og mer ut. Finnes det et fritt forum noen steder der man kan uttrykke seg helt fritt ? (Da selvfølgelig ikke åpenbart hat og rasisme).

 

Aftenposten debattcentral - Ble helt åpenbart stengt ned fordi man ikke taklet fri debatt, og meninger som gikk imot den etablerte elite.

 

VGD - VG sitt debattforum kveles sakte med sikkert, der man modereres over en lav sko. Utestenges lett fordi man ikke liker meninger du poster.

Diskusjon.no ? Dette er et lite forum, finner ofte relevante debatter som jeg liker å skumme gjennom. Men forumet er veldig  lite, og det er få tilsvar i hver tråd (stort sett da)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er utestengt av kvinneguideforumet for livstid har jeg fått beskjed om. Føler meg dømt for livstid som tidenes største forbryter uten at det fins noe vondt i meg i og med at jeg er utestengt for resten av mitt liv. Det som hendte var at i fjor og i januar så var det en som skrev mye negativt om meg som ikke var sant. Vedkommende fortalte hvem han var og dermed så kom det frem hvem jeg var. Jeg ba kvinneguiden forstå en forklaring om at kollegaer og venner leste mye om meg via hans profil og ba de fjerne hans profil og heller la ham lage seg en ny. Det endte med at jeg ble utestengt for livstid mens han fikk beholde profilen sin. Helt frustrerende og føles urettmessig. Føles ikke bare litt urettferdig og dømmende ut. Men sånn er det. De har fjernet noe av der han identifiserte meg i profilen sin. Menå ryktene går om meg. Men sånn er det. Kvinneguiden er ikke proffe etter min mening og det forstår dere sikkert etter min erfaring.

Endret av Sportylady
Lenke til kommentar

KåGe lever i en omvendt verden. Der  blir seriøse brukere og innlegg moderert, mens ABene får herje fritt. Særlig i vitenskaps og religionsforumet er det en bruker som hvertfall burde blitt moderert, men fortsatt tillates å spre sine rare meninger. Skal ikke henge ut ham spesifikt, men virker som han er en veldig dårlig "debatant."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...