Gå til innhold

FM16 - Generell diskusjon for Football Manager 2016


Anbefalte innlegg

 

Jeg sitter med følelsen av at spillet er lettere i år enn tidligere. Selv med reservelaget har jeg vunnet en del Premier League-kamper.

 

Har selv planer om å dominere Europa litt med United før jeg starter en game med et litt mindre lag.

Aldri vært borti et vanskeligere FM jeg.

 

 

Samme her. Jeg liker presentasjonen og alt, men jeg får ikke lagene mine til uavhengig av kvalitetene de sitter med. Det er liksom åpenbart at det er noe forståelse et sted som jeg mangler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynte med Bordeaux igår, skal få de opp på nivået de var da de vant ligaen med chamakh, gourcuff & co.

 

Den beste spilleren er Diego rolan, men han bestemte seg for å være sutrekjerring så jeg solgte han til arsenal for 300 mill. Så da hadde jeg 300 å handle for ettersom jeg startet uten noe penger så og si.

 

De 300 millionene før én spiss brukte jeg på denne talentrekka: Gabriel barbosa, malcom, Emmanuel mammana og jonathan calleri. Samt bajasen Muhammed besic på lån fra Everton, helt jævlig kortglad..men god.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg sitter med følelsen av at spillet er lettere i år enn tidligere. Selv med reservelaget har jeg vunnet en del Premier League-kamper.

 

Har selv planer om å dominere Europa litt med United før jeg starter en game med et litt mindre lag.

Aldri vært borti et vanskeligere FM jeg.

Samme her. Jeg liker presentasjonen og alt, men jeg får ikke lagene mine til uavhengig av kvalitetene de sitter med. Det er liksom åpenbart at det er noe forståelse et sted som jeg mangler...

Jeg hadde selv ca samme erfaring fra fm15. Jeg gav ikke spillet mange sjanser, men når jeg prøvde gikk det veldig dårlig.

 

I forkant av betaen i år tok jeg meg tid til å lese noen guider, og jeg valgte å tro at taktikk-/formasjonsnøyaktighet faktisk har noe å si, og at spillernes attributter er viktigere enn assistenters, treneres eller speideres stjernevurderinger av spillere.

 

Det er mulig det er tilfeldigheter, at jeg har vært heldig, eller at laget mitt rett og slett var veldig godt for nivået, men jeg føler jeg har gjort en del ting riktig. Første sesong vant jeg championship med Hull, fikk over 100 poeng, og scora godt over 100 mål.

 

Andre sesong er såvidt påbegynt. Det starta ganske bad med 6-1-tap mod første sesongs treble-vinner, Arsenal, og jeg trodde da at jeg skulle få det meget tøft i PL. Men de tre neste kampene endte med knusing av Coventry i ligacupen, 2-0 mot West Brom og 4-0 mot Sunderland. Det ser altså veldig lovende ut.

 

Jeg kan også nevne at jeg i Januar, første sesong, solgte lagets to beste spillere, Huddlestone og Diame, fordi jeg ikke turte å si nei til bud fra høyere nivå. Jeg ble også mer eller mindre tvunget til å selge første sesongs tredje best presterende spiller, Robertson, som da var blitt 22 år og endelig komfortabel i posisjonen jeg spilte ham (ML), sommeren 2016. Og jeg har ikke brukt mye tid eller ressurser på å kjøpe de beste erstatterne.

 

Min vei til den foreløpige suksessen gikk via www.guidetofootballmanager.com.

 

Ved å lese der fikk jeg en bedre forståelse for rollene, og ikke minst rollesammensetning. Spesielt guiden om sammensetning av sentral midtbane var god, og også om spisskombinasjoner.

 

Når jeg har lest taktikkforumet på sigames, har jeg noe hoderystende sett et overforbruk av playmakers og spillere som skal operere i rommet mellom motstanders midtbane og forsvar. Dette fører til at man gjerne mangler penetreringsevne, og at nevnte rom blir veldig tettpakket.

 

Veldig mange ønsker også høyt press, og å dominere banespillet. Dette er dog vanskelig å få til på en effektiv måte av flere grunner:

- Hvis en lykkes med høyt press blir motstander presset lavt, og det kan bli lite rom til å skape sjanser.

- Hvis en ikke lykkes med høyt press oppnår en bare at ens spillere presser seg ut av posisjon, noe som fort kan skape store rom som motstander kan utnytte.

- I det virkelige liv har de fleste pressende lag 'triggere' som sier når de skal presse. Et lag som Spurs presser for eksempel intenst når motstander mottar ball feilvendt, mens de faller mer av eller presser mer kontrollert om motstander har god kontroll på ball og er rettvendt. Slike triggere kan man ikke sette i FM, noe som gjør det vanskeligere å få til et fornuftig system med høyt press.

Lenke til kommentar

Et typisk tilfelle av formasjon uten penetreringsevne er:

Fb(auto) - Cd(d) - Cd(d) - Fb(auto)

- DM - (samme hvilken type)

Dlp(s) - Ap(a)

If(s) --- If(s)

False nine (s)

 

Her er de fem fremste spillerne primært (kreative) balltrillere. Alle har roller som forhåpentligvis skal spille ypperlige killer balls til de som løper, men det er ingen som løper.

 

 

Andre gjør gjerne noe litt motsatt:

Forsvar

Defensiv midtbane

Dlp (s) - Bwm (s)

W(a) --- W(a)

Advanced forward (attack)

 

 

Her har man riktignok en ballspiller i dlp-en, og flere fremoverrettede spillere. Men avstanden fra Dlp til løperne kan fort bli stor, og her er det ingen som opererer i mellomrommet mellom motstanders forsvar og midtbane, ingen som kan binde sammen midtbane og angrep.

 

 

Med de rette spillerne, et veldig godt lag, og gode valg av PI-er og TI-er er det nok også mulig å få til noe med formasjonene og rollene jeg viste til, men det er et veldig dårlig utgangspunkt.

 

Jeg tror rett og slett at for å lykkes i FM nå, så bør man ha et bevisst forhold til hva man prøver å få til, og hvordan de forskjellige rollene fungerer.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg sitter med følelsen av at spillet er lettere i år enn tidligere. Selv med reservelaget har jeg vunnet en del Premier League-kamper.

 

Har selv planer om å dominere Europa litt med United før jeg starter en game med et litt mindre lag.

Aldri vært borti et vanskeligere FM jeg.

Samme her. Jeg liker presentasjonen og alt, men jeg får ikke lagene mine til uavhengig av kvalitetene de sitter med. Det er liksom åpenbart at det er noe forståelse et sted som jeg mangler...

Jeg hadde selv ca samme erfaring fra fm15. Jeg gav ikke spillet mange sjanser, men når jeg prøvde gikk det veldig dårlig.

 

I forkant av betaen i år tok jeg meg tid til å lese noen guider, og jeg valgte å tro at taktikk-/formasjonsnøyaktighet faktisk har noe å si, og at spillernes attributter er viktigere enn assistenters, treneres eller speideres stjernevurderinger av spillere.

[...]

Min vei til den foreløpige suksessen gikk via www.guidetofootballmanager.com.

 

Ved å lese der fikk jeg en bedre forståelse for rollene, og ikke minst rollesammensetning. Spesielt guiden om sammensetning av sentral midtbane var god, og også om spisskombinasjoner.

 

Når jeg har lest taktikkforumet på sigames, har jeg noe hoderystende sett et overforbruk av playmakers og spillere som skal operere i rommet mellom motstanders midtbane og forsvar. Dette fører til at man gjerne mangler penetreringsevne, og at nevnte rom blir veldig tettpakket.

 

 

Takk takk, skal ta og lese en del på det der. Se om jeg får til noe greier. Det eneste jeg har lagt merke til på taktikkforumet til sigames er at alle skal på død og liv ha korte pasninger. Uansett hvor de befinner seg...

Lenke til kommentar

Eg har aldri syns FM er så lett som i år...Prøvd med 2 korte saver før startet skikkelig med Arsenal, og på alle savane har eg fonne taktikken på 1 forsøk som gjir gode resultat, bra fotball osv.. Som sesong 1 med Arsenal vant eg Charity Shield, Capital One, Premier League og 2plass i CL etter ein irriterande finale...Hadde noken sjuke kampa i CL, som 6-0 seier mot Barca på Emirates i semien. Men så 1-2 tap mot Porto i finalen etter sjølvmål av bellerin og rødt kort på Ramsey...

 

Men eg speler ein klassisk 4-2-3-1 med veldig ballbesitande fotball, der har ikkje gjort noken kjøp til førstelaget berre hentet spillere under 18år. Så eg avsluttet pre-season i sesong 2 med ca £100mill igjen av overgangsbudsjette, etter startet med £80mill og selgte Welbeck for £20mill.

Lenke til kommentar

Eg har aldri syns FM er så lett som i år...Prøvd med 2 korte saver før startet skikkelig med Arsenal, og på alle savane har eg fonne taktikken på 1 forsøk som gjir gode resultat, bra fotball osv.. Som sesong 1 med Arsenal vant eg Charity Shield, Capital One, Premier League og 2plass i CL etter ein irriterande finale...Hadde noken sjuke kampa i CL, som 6-0 seier mot Barca på Emirates i semien. Men så 1-2 tap mot Porto i finalen etter sjølvmål av bellerin og rødt kort på Ramsey...

 

Men eg speler ein klassisk 4-2-3-1 med veldig ballbesitande fotball, der har ikkje gjort noken kjøp til førstelaget berre hentet spillere under 18år. Så eg avsluttet pre-season i sesong 2 med ca £100mill igjen av overgangsbudsjette, etter startet med £80mill og selgte Welbeck for £20mill.

Herjet også med arsenal, er lett med store klubber. Men vanskeligere med bedritne lag

Lenke til kommentar

Hvilken taktikk bruker dere? Sliter nå så inni helvete atm.

Spiller stort sett 3-5-2 eller 3-4-1-2 med Hull.

 

Gk

Cd def x 3

Mr og Ml er winger support

En cm attack, en cm support

En target man support

En advanced forward attack

 

Hvis 3-5-2 er sistemann på midtbanen enten Dlp defend eller cm defend. Hvis 3-1-4-2 er DM-en dm support eller defend eller Dlp support eller defend.

 

Target man-rollen har i noen tilfeller vært complete forward support. Jeg tror også det kunne funket fint (kanskje bedre?) med en false nine support eller en trequartista i stedet for target man, men jeg mangler spillertypen, og det er jo kjekt å få det beste ut av nordmann (Diomande, som er best som target man).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...