Gå til innhold

FM16 - Generell diskusjon for Football Manager 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare meg hvordan Create-a-club foregår? Har vært opptatt på jobb, og dermed ikke hatt tid til å spille

 

Har lagt ned tre timer i dette spillet i dag. Begynte med Create-a-club. Forsåvidt en interessant affære.

 

Jeg bestemte meg for å bytte ut Nardo. Problemet med denne klubben er at den er veldig liten og stallen er like verdt. Men, i alle fall. Jeg erstattet Nardo med Eidesjøen FK (et eget lag som jeg har laget). Du får så valgene om du vil beholde backroom-staff. Det gjorde ikke jeg. Du bestemmer så hvor de kommer fra og så videre, og så vil du få mulighetene til å fikse på stallen.

 

I utgangspunktet er det slik at du kan bygge en stall med en tilsvarende verdi som det klubben hadde.. I mitt tilfelle var det 1,37 millioner. Så kan du hente spillere fra rundtom i hele verden og sette de inn i stallen. Jeg tenkte at jeg skulle være lur og hente folk fra free transfer. De hadde ikke en verdi så vidt jeg kunne se. For moro skyld tok jeg Ilsinho. Han var verdt 19 millioner, så det gikk dårlig. Sånn sett ser det balansert ut.

 

I utgangspunktet kan du velge å beholde stallen din. Jeg tok vekk en del. Så kan du selve LAGE dine egne spillere. Da bestemme du statsene fullt og helt, men verdien på spilleren avhenger av statsene du gir han. Så du kan ikke lage en Messi-type og la han starte så langt ned i divisjonene som du bare vil. Du kan derimot lage svært spissede rollespesialister, så sånn sett kan du får en fordel. Jeg lagde bare en. Jeg er ikke så god på stats og slikt, så jeg så for meg en type og lagde han. Du kan bestemme favorittfolk og så videre. For eksempel kunne jeg ha bestemt at Messi skulle være faren til min spiller. Du kan ikke legge til din egen manager på favorittfolk desverre, så dermed kunne jeg ikke lage mine egne sønner her :(

 

Når du så har flyttet inn de spillerne du vil ha og er innenfor verdien av stallen kan du starte spillet. En dum bug her er at selv om jeg lagde Eidesjøen FK med kallenavnet "Nerdene" så heter 2. laget mitt i nyhetene Nardo 2. Men som jeg sier, absolutt en morsom affære.

 

Ellers synes JEG personlig at tatikk-skjermen er blitt mer logisk, det er mer visuell fremstilling av de forskjellige tingene (langpasninger, etc). En annen ting som jeg ble positivt overrasket er at i år er det første året jeg ikke må tvinge meg til å la være å ta vekk de datagenererte ansiktene. De ser greie ut, liksom. Har ikke hatt så vilt med skader, men har lagt merke til at de har tweaket litt på skademotoren. For eksempel kan jeg si at en spiller som bare har ansiktsskader må spille neste kamp trass i skadene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så tenker jeg kan lage en liste over spillere man kan plukke opp rimelig/gratis når man spiller i 2. divisjon/obos. Linker bilder i navnene. Jeg er for øyeblikket i min andre sesong der jeg har fått Lyn inn i obosligaen og så langt ligger an til å konkurrere om opprykk. Håper andre kan fylle inn med sine skjulte juveler.

 

 

Gratis:

 

Johan Andersson: Ett greit talent i Obos, fikk han gratis fra Ørn i min andre sesong, og som dere ser er han allerede verd 700.000, er også relativt fleksibel i hvor han kan spilles. Det negative er at han i all hovedsak spiller en begrenset backrolle. Så om taktikken din baserer seg på aggressive backer så trenger han litt trening før han eventuelt blir en stjernespiller for deg i Obos.

 

Mats Walberg: Ett annet greit talent, fikk han gratis fra Nest-Sotra i min andre sesong, potensialet hans er mindre enn Andersson's noe som gjenspeiler seg i verdien, men han kan gli inn som ett bra andrevalg i midtforsvaret ditt. 

 

Jiress Suka-Suka: Den årlige vinneren av morsomste navn på Lyn-julebordet har gjort en god karriere i obosligaen. Han gikk gratis i min første sesong fra Kvik Halden, er hovedsakelig en defensiv midtbanespiller, men kan innta flere offensive og defensive roller på midtbanen også. God spiller, med greit potensiale, var kjempeviktig i opprykket fra Oddsenligaen og er fortsatt blant førstevalgene til viktige kamper også i obos.

 

Mads Gundersen: Gikk gratis fra Mjøndalen i min andre sesong, god som ett defensivt støttepunkt på midtbanen.

 

Erlend Persgård: Veldig god venstreback om du trenger kvalitet i denne posisjonen er han mer enn habil nok til å fylle inn. Hentet gratis fra Elverum i min andre sesong.

 

Kristoffer Tollås: Fantastisk spiller for Oddsenligaen, veldig god spiller for Obos, gikk gratis fra Bærum i min første sesong og var en annen nøkkelspiller i Oddsen for meg, spilte 17 kamper, scoret 5 fikk 11 assists og hadde en snittrating på 7.58. Om du trenger en vensteving er dette en no-brainer, skaff han dag 1.

 

Bardh Shala: For øyeblikket min Søderlund i 4-3-3, er på nedre tippeliga-nivå og sannsynligvis en verdig investering for alle som vil spille for opprykk, fantastisk på frispark i nedre divisjoner. Plukket han opp gratis fra Rilindja i min andre sesong, men han er sannsynligvis tilgjengelig i 2. divisjon også. Løp å kjøp, 

 

Henrik Nordnes: Gratis fra Hauerseter i min andre sesong, 35 år og tidligere tippeliga-proff som spiller ned karrieren, ett bra valg for de fleste som trenger en solid midstopper. Negativt med denne spilleren er at han ofte kommer bakpå mot lange baller på kontringer, bør settes sammen med en mye raskere makker.

 

Ridouan Essaeh: Har potensialet for tippeliga-spill i seg, 19-åring som gikk gratis fra Skeid i min andre sesong, klager raskt på mangel av sjanser førstelaget.

 

Maikel: Bra høyre-ving for ett hvert lag i Obosligaen. Hentet gratis fra Kongsvinger i min andre sesong.

 

Marco Priis Jørgensen: God keeper, etter opprykket fra Oddsenligaen dro min islandske lånekeeper hjem til mor, for å unngå direkte nedrykk måtte jeg panisk lete meg om etter en brukbar keeper som var tilgjengelig. Han sto som andrevalg i Mjøndalen og dro villig til meg med lovnad om fast plass på førstelaget.

 

For penger:

 

Jacob Faye Lund: Ett ungt talent som har potensialet til å bli en brukbar tippeliga-spiller, hentet fra lillestrøm og gjør en god jobb som andrekeeper. Hentet for 115000 i min andre sesong.

 

Eirik Lundanes Jonvik: God defensiv midtbanespiller, kan spille seg rett inn på førstelaget i ett hvert oboslag. Kjøpt for 160000 fra Kåffa.

 

Jonas Fjeldberg: 18 år og allerede på Obos-nivå, har store håp for denne ungdommen. Brukbar vensteving med tippliga-nivå i framtida. Hentet fra Ull/Kisa for 120000.

 

Endret av Predicted
Lenke til kommentar

Fikk Özil ute i 7 mnd i første pre-season match jeg. Hurrameirundt.

 

SI klarer ALDRI å tweake skader riktig til beta/first release. Det er helt utrolig!

 

Eg berre lurre, seie du att dei har ikkje fått skader rett på FM 16 fordi du fekk 1 alvorlig skadde tidlig i sesongen? Eg har enn del skader sjøl, ganske masse sånn eigentlig men eg er Arsenal og sammenligner du med på ekta så har eg ikkje mindre enn Arsenal har på ekta vertfall..

Lenke til kommentar

 

Fikk Özil ute i 7 mnd i første pre-season match jeg. Hurrameirundt.

 

SI klarer ALDRI å tweake skader riktig til beta/first release. Det er helt utrolig!

 

Eg berre lurre, seie du att dei har ikkje fått skader rett på FM 16 fordi du fekk 1 alvorlig skadde tidlig i sesongen? Eg har enn del skader sjøl, ganske masse sånn eigentlig men eg er Arsenal og sammenligner du med på ekta så har eg ikkje mindre enn Arsenal har på ekta vertfall..

 

Synes det er litt merkelig skadefrekvens, spesielt på keepere, har hatt mange kamper der hverken første eller andre-keeper har vært tilgjengelig pga. skade, det er ofte håndskader o.l. 

 

Har også en ung spiller som knapt kan røre en ball uten å få ansiktskader, tror at hyppigheten er litt overdrevent, men at skadene kanskje kan variere mer i lengde, veldig mange 3-5 ukers fravær.

Lenke til kommentar

Eg berre lurre, seie du att dei har ikkje fått skader rett på FM 16 fordi du fekk 1 alvorlig skadde tidlig i sesongen? Eg har enn del skader sjøl, ganske masse sånn eigentlig men eg er Arsenal og sammenligner du med på ekta så har eg ikkje mindre enn Arsenal har på ekta vertfall..

Nå er det ikke bare jeg som har fått skader. Og det er det samme hvert år. De trenger to-tre patcher før det blir sånn noenlunde normalt.

Lenke til kommentar

 

Eg berre lurre, seie du att dei har ikkje fått skader rett på FM 16 fordi du fekk 1 alvorlig skadde tidlig i sesongen? Eg har enn del skader sjøl, ganske masse sånn eigentlig men eg er Arsenal og sammenligner du med på ekta så har eg ikkje mindre enn Arsenal har på ekta vertfall..

Nå er det ikke bare jeg som har fått skader. Og det er det samme hvert år. De trenger to-tre patcher før det blir sånn noenlunde normalt.

 

 

Men er jo normalt allerede no... Altså eg kan selfølgelig berre snakka for meg sjøl kossen da skjer på mine sava. Men eg har ein del skader, men så er eg Arsenal og er dei samme spelerane stort sett det går ut over normalt sett, og det er dei spelerene Arsenal har ute med skader ''heila tio'' på ekta og. Akkorat no har eg 6 spelara ute med skader som er over 2uker men med tanke på att det er Wilshere, Rosicky, Walcott og dei så er det jo ikkje gale for det er jo folk som er skadet ''heila tio'' på ekta og..

 

Som eg er Arsenal og har dei typiske skade spelarane som har problem ofta på ekta eg slitte med ofta, mens ein kompis som er United og har sine faste spelara han slitter med men generelt sett har mindre skada enn eg har. Så er det og typisk folk som speler FM att har dei 1 sesong der dei er skikkelig uheldig med skader så klager dei og seier spele er urealistisk osv, men sånn er fotball, sjå på Arsenal...

 

Og typiske skader folk klager over er trenings skader, snakker ikkje om folk her no men spessielt steam forum etc. Så viser dei bilde av trenings opplegget sitt der er tydeligt att dei overkjører folk på trening og ikkje rart trenings skader kommer. Så altså seie ikkje spele er perfekt på da, men er langt i fra så gale som mangen skal ha det til.

Endret av Martin93
Lenke til kommentar

Vanesak, mulig det. Tidligere så har man kunne klikket fort og greit igjennom det, men nå er alt visualisert, og det virker å dra ned effektiviteten noe helt vanvittig for min del. Burde vært mulig å velge å få bare tekst.

 

Nei, spilte pre-season med Arsenal bare. Syns egenlig FM16 har vært utrolig underwhelming so far. Nå leker jeg meg med en challenge. Tok over Bournemouth i november, nest sist i PL. 2x uavgjort så langt.

Lenke til kommentar

Vanesak, mulig det. Tidligere så har man kunne klikket fort og greit igjennom det, men nå er alt visualisert, og det virker å dra ned effektiviteten noe helt vanvittig for min del. Burde vært mulig å velge å få bare tekst.

 

Nei, spilte pre-season med Arsenal bare. Syns egenlig FM16 har vært utrolig underwhelming so far. Nå leker jeg meg med en challenge. Tok over Bournemouth i november, nest sist i PL. 2x uavgjort så langt.

Hvilken oppløsning spiller du med?

Uansett, kjipt hvis du får en metthetsfølelse av fm, får jeg det så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Eneste spillet jeg klarer å spille jevnt hele året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...