Gå til innhold

Forever Living, pyramidespill?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Selvsagt er det ikke gøy å få det en driver med kritisert. Men la være å kritisere et konsept som virker shady fordi en ikke har lyst å såre den personen,blir feil det og. (men igjen bør en holde til sak og ikke person!) ;):)

 

Kritikkem min er rettet mot MLM konseptet generelt og ikke nødvendigvis direkte mot Forever Living.

Statestikk sier at de fleste som som prøver seg på MLM feiler. MlM selskapene legger ofte denne skylden over på selgerne istedet for konseptet i seg selv. At de ikke var gode nok, for late, ikke ambisiøse nok, at det krever endel å lykkes men en kan bli rik / sette seg tilbake i godstolen om noen år og se penga renne inn om en biter tenna sammen og står på.

 

En trenger ikke å gå lengre enn til wikipedia.no for å finne ut at MLM er veldig kontroversielt og har et dårlig rykte

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/MLM

 

 

Sitat Til tross for at man da skulle tro at flere kunne tjene penger så lenge det omsettes produkter, viser statistikker det motsatte. I en undersøkelse gjennomført i 2004 fant man at sjansen til å tjene penger på produktbasert MLM var 0,05 % mot 9,6 % ved klassiske pyramidespill.[8]

 

Det har blitt en klisjé at 97 prosent av alle som forsøker seg i MLM-bransjen mislykkes. For å imøtekomme disse statistikkene har de aller fleste MLM-selskaper ferdigskrevne forklaringer på hvorfor dette skjer, og hvorfor akkurat deres konsept skiller seg positivt ut.[9][10]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Maria,

 

finner du noen uavhengige kilder (altså noen som står utenfor direct/network marketing) som støtter opp om at Forever Living ikke er mistenkelig likt pyramidespill?

Hva med Norske myndigheter? Er det bra nok?

 

Kilde?

 

Det er jo det som er noe av poenget med direktesalgsforbundet... Selskapene som er godkjent der er godkjent av norske myndigheter etter norsk lov. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og hvis du leser det som står der jeg linket til, så ser du jo hvilke punkter som må være i orden for at man skal kunne være medlem. Det er kvalitetsbeviset.

Det samme sa vel VW om motorene i bilene sine.....

 

Og, du skal jo ikke kunne være tidligere straffedømt eller lignende for å jobbe i barnehage eller som lege heller... Men skitt au, har du sett.. Det er visst ganske mange som har klart det likevel.. Men dette MLM/Forever living må være unikt, for her STÅR det sort på hvit at dette er kriteriet for å være medlem, så da er det nok slik..

 

Bare fordi det står et sted betyr ikke at det er sånn.

 

edit: At jeg fortsatt gidder. Det eneste jeg ville frem til i starten var å få frem at dette er pyramidevirksomhet.. Men som en nevnte ovenfor her.. "Det er nyttesløst for oss å prøve å fortelle deg noe fornuftig når skylappene er på" så til de grader

 

Du har jo ikke kommet med noe som helst fornuftig! For det er ikke pyramide! Jeg har motbevist alle argumenter. Dere aner ingenting om dette. Tror du virkelig at du - som tydelig ikke vet de mest grunnleggende ting om dette, vet mer om hva det er enn meg som driver business innenfor dette?

 

Jeg vet ikke hva du jobber med, men se for deg dette:

Hvis jeg hadde latet som at jeg er en ekspert på det du jobber med, og jeg hadde sagt masse dritt som ikke stemmer om jobben din, og så kommet med personangrep sammen med en gjeng med andre folk når du prøvde å forklare fakta... Ville du synes det var greit?

 

Det er for faen dere som har skylapper. 

 

Vet du hva? Dette er faktisk ganske grov trakassering og jeg er langt ifra den eneste som mener det - slapp av, det er ikke bare snakk om deg, men de fleste som deltar i denne tråden. Jeg og flere sliter virkelig med å tro at dere er voksne, oppegående mennesker... Det er virkelig trist at samfunnet har blitt sånn at voksne mennesker kapper hue av alle som følger drømmene sine. Jeg anbefaler at dere får dere en JÆVLA GOD psykolog.

Men det er det vel jeg som trenger eller? Siden jeg har "feil" jobb? Har egentlig bare venta på den, så tenkte jeg skulle komme dere i forkjøpet. 

Fuck off bitches. I've got a job to do.

 

Les gjennom tråden en gang til, så ser du fort hvem som trakasserer hvem.

 

Forresten, å "drive business" innebærer at man betaler skatt :wee:

 

Du burde virkelig søke hjelp... Hvor mange ganger må jeg si det? JEG BETALER SKATT. Herregud, feige mennesker... Gjemmer seg bak en pc og er anonyme

Lenke til kommentar

Selvsagt er det ikke gøy å få det en driver med kritisert. Men la være å kritisere et konsept som virker shady fordi en ikke har lyst å såre den personen,blir feil det og. (men igjen bør en holde til sak og ikke person!) ;):)

 

Kritikkem min er rettet mot MLM konseptet generelt og ikke nødvendigvis direkte mot Forever Living.

Statestikk sier at de fleste som som prøver seg på MLM feiler. MlM selskapene legger ofte denne skylden over på selgerne istedet for konseptet i seg selv. At de ikke var gode nok, for late, ikke ambisiøse nok, at det krever endel å lykkes men en kan bli rik / sette seg tilbake i godstolen om noen år og se penga renne inn om en biter tenna sammen og står på.

 

En trenger ikke å gå lengre enn til wikipedia.no for å finne ut at MLM er veldig kontroversielt og har et dårlig rykte

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/MLM

 

 

Sitat Til tross for at man da skulle tro at flere kunne tjene penger så lenge det omsettes produkter, viser statistikker det motsatte. I en undersøkelse gjennomført i 2004 fant man at sjansen til å tjene penger på produktbasert MLM var 0,05 % mot 9,6 % ved klassiske pyramidespill.[8]

 

Det har blitt en klisjé at 97 prosent av alle som forsøker seg i MLM-bransjen mislykkes. For å imøtekomme disse statistikkene har de aller fleste MLM-selskaper ferdigskrevne forklaringer på hvorfor dette skjer, og hvorfor akkurat deres konsept skiller seg positivt ut.[9][10]

Forklaringene er der fordi det stemmer... Jeg har sett det gang på gang. I mitt eget team blant annet. Jeg forteller folk hva de skal gjøre, de sier "ja" også lar de vær og kommer med unnskyldninger gang på gang før de etterhvert slutter. Disse har endt på NAV hele gjengen. De trodde network marketing var enkelt, så de taklet det ikke når de skjønte at de måtte jobbe. Mens jeg har sett andre som fyker rett til topps. Det er folk som allerede har en ståpåvilje og arbeidslyst. Folk som ikke gir seg så lett. Folk som aldri kommer med unnskyldninger til å ikke gjøre noe. 

Er dere virkelig så naive at dere ikke skjønner at enkelte mennesker bare ikke gidder? I det vanlige arbeidsmarkedet også, så er det over 50 % som sier de vil ha sitt eget firma, men det er langt i fra 50 % som faktisk gjør det. 

Lenke til kommentar

Du burde virkelig søke hjelp... Hvor mange ganger må jeg si det? JEG BETALER SKATT. Herregud, feige mennesker... Gjemmer seg bak en pc og er anonyme

 

 

 

Det er ikke rart folk lurer når du er oppført som ikke skattebetaler og ikke klarer å utdype hvorfor du er oppført slikt. Det er ikke vits å angripe de menneskene som lurer når du ikke kan forklare deg, klart de blir forbanna da de sannsynligvis bidrar selv.

 

Det er da veldig få som bruker anonym funksjonen i denne diskusjonen.

 

sannsynligvis vill folk slutte å spørre om du kan på en oppklarende måte forklare hvorfor du ikke står oppført som skattebetaler men allikevel betaler skatt.Forøvrig har du skrevet en fin søknad om straff fra skatteetaten sin side i denne tråden, husk at dette ofte ender med fengsel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forklaringene er der fordi det stemmer... Jeg har sett det gang på gang. I mitt eget team blant annet. Jeg forteller folk hva de skal gjøre, de sier "ja" også lar de vær og kommer med unnskyldninger gang på gang før de etterhvert slutter. Disse har endt på NAV hele gjengen. De trodde network marketing var enkelt, så de taklet det ikke når de skjønte at de måtte jobbe. Mens jeg har sett andre som fyker rett til topps. Det er folk som allerede har en ståpåvilje og arbeidslyst. Folk som ikke gir seg så lett. Folk som aldri kommer med unnskyldninger til å ikke gjøre noe. 

 hvorfor akkurat deres konsept skiller seg positivt ut.[9][10]

Er dere virkelig så naive at dere ikke skjønner at enkelte mennesker bare ikke gidder? I det vanlige arbeidsmarkedet også, så er det over 50 % som sier de vil ha sitt eget firma, men det er langt i fra 50 % som faktisk gjør det. 

 

 

hvor tar du dette i fra? Der hvor jeg har jobbet er det langt i fra 50% som ønsker å starte for seg selv... De fleste jeg har hørt si det har gjort det.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

 

 

 

 

Maria,

 

finner du noen uavhengige kilder (altså noen som står utenfor direct/network marketing) som støtter opp om at Forever Living ikke er mistenkelig likt pyramidespill?

Hva med Norske myndigheter? Er det bra nok?

Kilde?

Det er jo det som er noe av poenget med direktesalgsforbundet... Selskapene som er godkjent der er godkjent av norske myndigheter etter norsk lov.

Bare fordi noe flyr under raderen på norsk lov gjør det ikke til en bra business plan eller en bra invistering av tid og penger. Pyramidespill var lovlig før det ble tatt tak i og gjort ulovelig det og.

 

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/MLM

 

Sitat Kjetil Hope, styremedlem i foreningen Skepsis, argumenterer i Bergens Tidende (19.april 2011) for at salgsmetoden er jevngodt med pyramidespill og bør forbys.[5]

 

Sitat 2 :I motsetning til klassiske pyramidespill som er en ren flytting av penger fra hånd til hånd oppover i systemet, nevnes lovlige MLM-selskaper som en metode for markedsføring og salg av produkter.[7] Til tross for at man da skulle tro at flere kunne tjene penger så lenge det omsettes produkter, viser statistikker det motsatte. I en undersøkelse gjennomført i 2004 fant man at sjansen til å tjene penger på produktbasert MLM var 0,05 % mot 9,6 % ved klassiske pyramidespill.[8]

 

 

Greit nok er dette fra wikipedia, men allikevell noe en bør se litt nærmere på.

Lenke til kommentar

 

 

 

Maria,

 

finner du noen uavhengige kilder (altså noen som står utenfor direct/network marketing) som støtter opp om at Forever Living ikke er mistenkelig likt pyramidespill?

Hva med Norske myndigheter? Er det bra nok?

 

Kilde?

 

Det er jo det som er noe av poenget med direktesalgsforbundet... Selskapene som er godkjent der er godkjent av norske myndigheter etter norsk lov. 

 

Nei, det er de ikke. Selskaper som er medlemmer av DF er godkjent av DF, ingen andre. Det kreves ikke noen godkjennelse av norske myndigheter for å drive direktesalg. DF som interesseorganisasjon går god for at deres medlemmer er seriøse (og ikke bryter forbudet mot pyramidespill i lotteriloven), men det har ikke mer vekt enn du velger å tillegge DFs mening.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

http://lykkemamma.blogg.no/1414144343_24102014.html

 

Les gjennom kommentarene på denne bloggen f.eks. Det er mange som begynner å se seg lei av at den ene etter den andre skal prøve å rekrutere en til FL og lover gull og grønne skoger med bil og telefonbonus.

 

Så kritikken er ikke for ingen grunn.

 

40 MLM myter kommer også med mange gode poeng

http://10min.no/penger/40-mlm-myter

 

 

Hvis ikke de er gode nok kan du sjekke ut

Amanuensis Gorm Kunøe ved BI som omtaler MLM som keiserens nye klær.

http://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-markedsforing-okonomi-stub/2008/02/nettverkssalg-keiserens-nye-klaer

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

http://10min.no/penger/hvem-blir-rik-av-nettverksmarkedsføring-mlm-kan-jeg-bli-rik

 

Sitat:

""""

The Federal Trade Commission advarer “Most [network marketers] end up with nothing to show for their money except the expensive products or marketing materials they’re pressured to buy.”

 

Consumer Reports advarer “Stay away from multilevel marketing schemes that make earnings contingent on your ability to sign up an ever-growing pyramid of ‘distributors’ who are supposed to do the same and pass sales commissions up the line.“

 

Consumer Awareness Institute har analysert tilgjengelige data publisert av flere MLM selskaper ang. om deltakerne tjente eller tapte penger. Av selskapene som ble undersøkt gav konseptet Amway/Quixtar minst suksess. 99.99% av distributørene tapte penger. Konseptet som var mest suksessrikt var Herbalife der kun 99,42 % tapte penger.

 

I et søksmål i delstaten Wisconsin ble selvangivelsen til de 200 største av 20 000 deltakere i et MLM konsept undersøkt undersøkt av statsadvokaten. Gjennomsnittlig inntekt blant disse var minus 900 dollar!

 

En undersøkelse gjort av Newsweek viste at færre enn 1% av MonaVie distributørene klarte å oppnå provisjon i det hele tatt, og færre enn 1 av 1 000 (0,1 %) klarte å dekke kostnadene sine.

 

Nuskin har fått kritikk for å gi misledende informasjon til sine distributører og for å prøve å underslå det faktum at 99,94 % av Nuskin distributørene taper penger.

 

En undersøkelse gjort blandt regnskapsførere i MLM hovedstaden Utah i USA viser at 2,1 % av alle deltakere i MLM går med overskudd. Årsaken til det relativt høye tallet er at Utah er hjemmestedet til en mange MLM topper.

 

MXI, som selger den påståtte helsefremmede sjokoladen Xocai, har i sine rapporter opplyst at deres distributører i gjennomsnitt tjener 50 kr. pr. time. Dette er selskapets egne tall, og det er naturlig å tro at de faktiske tallene kan være vesentlig lavere.

"""" sitat slutt

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg og flere sliter virkelig med å tro at dere er voksne, oppegående mennesker..

 

Jeg tviler sterkt på at det er så mange.  Kanskje ikke noen i det hele tatt?

 

Fuck off bitches. I've got a job to do.

 

Du skyter deg selv i foten, og det med kanon!  Dine utbrudd i denne tråden - der du forøvrig poster under fullt navn (!) - er synlig for gud og hvermann, og når man googler "Maria Øyhaugen Forever Living" så dukker denne tråden opp som fjerde treff.  Ikke verst!

 

Hvis du tenker på å få deg en "vanlig" jobb en gang, så vil potensielle arbeidsgivere få mye verdifull informasjon om deg som person, om de googler navnet ditt.  Har du tenkt på det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1472959&page=3

 

En gammel tråd på forumet her som tar for seg MLM ganske bra (spesielt Zapticon og Aqulini er 2 stk som kommer med mange gode poeng imot MLM)

 

MLM er kanskje ikke pyramidespill i lovens forstand (noe alle i bransjen er mer en villig til å poengtere) Men i praksis er det nøyaktig det samme. Det er bare et smutthull i loven fordi de selger et produkt i tillegg.

En blir lurt inn på lovnad om gull og grønne skoger om en "virkelig står på". Mobil og bilbonus om en får nok under seg (bare så lenge en er sneaky og overtaler uten at det skal virke som press) Alle kan klare det. De som ikke gjør det er "tapere, navere og gjorde ikke den innsatsen som kreves" istedet for å se at det faktisk er salgsmodellen det er noe galt med.

Grunnen til at så mange failer er fordi det går opp for dem hvor vanskeligt det faktisk er å rekrutere eller selge et produkt når det allerede er drøssevis i bekjentskap gjengen som allerede har blitt kontaktet, hørt om eller har fått et dårlig inntrykk av hele bransjen

Det er defentivt en stimulering til at en bør verve nye under seg igjen og det er ikke gjennomførbart i lengden. Markede blir mettet. Folk blir lei av å bli invitert på homeparties av enda en ny bekjent/venn.

 

Å sammenligne MLM med vanlige bransjer blir rett og slett feil. Selv de på bunnen vil tjene nok til livets opphold i i vanlig bransjer og vanlige bransjer ansetter ikke nye folk når markede(salgsinntekten) ikke kan forsvare det.

 

Det at det finnes et direktesalgsforbund gjør det ikke mer legitimt. Alle kan starte et forbund. Det finnes tilogmed et brevdueforbund om en skulle være intressert i det....

 

MLM failer på noe så elementert som markedsanalyse. Potten er desverre ikke stor nok til at alle som joinet et MLM selskap skal kunne lene seg tilbake og kjøpe hus og ferrari om 6 år. Uansett hvor mye arbeid en legger i det. I realiteten konkurerer en med alle de andre som blir rekrutert og bare et fåtall lykkes.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Jeg ser noen har sitert meg en del i denne tråden fra artikkelen "40 myter om MLM".

 

For å oppsummere litt:

Forever Living er etter lotterilovens bokstav neppe et pyramidespill, altså driver selskapet lovlig MLM-virksomhet. I praksis fungerer det likevel som et klassisk pyramidespill. En liten gruppe mennesker i toppen tjener de store pengene, noe som i hovedsak går på bekostning av de tusenvis av personene i bunn av strukturen som aldri greier å tjene inn igjen det de har puttet inn. Gjennomsnittsselgeren taper nok penger. Det er i teorien mulig å tjene penger bare på produktsalg, men ingen av dem som har tjent nevneverdig med penger på dette har klart dette uten å verve en betydelig organisasjon av selgere under seg. At så mange mislykkes betyr ikke at de gjør ting feil, systemet er matematisk forhåndsbestemt til at de aller fleste skal mislykkes.

 

Likevel er Forever Living et av de snilleste selskapene i bransjen, noe som kanskje forteller mest om bransjen. Det er mindre rigide krav til selgerne hos dem enn hos f.eks. Kyäni, Morinda og Herbalife. Der de andre selskapene bruker pisk bruker Forever Living gulrot. Det er i teorien ingen krav til minstekjøp, men om du ikke gjør det avspises du med smuler, og de fleste kjøper startpakker til tusenvis av kroner for å oppnå større provisjon og rabatt fra starten av.

 

Det stemmer ikke at Direktesalgsforbundet kontrollerer om medlemsselskapene følger norsk lov. Nylig ble MLM-selskapet Vemma stengt av amerikanske myndigheter pga. pyramidespill, men selskapet er fortsatt prøvemedlem hos Direktesalgsforbundet og i USA forsvarer DSA Vemma med nebb og klør. Det er fullt mulig for grove pyramidespill å få opptak i disse forbundene så lenge de pakker det inn i pen terminologi og oppfyller visse regler (som på ingen måte er laget for å sile bort pyramidevirksomhet). Dette er lobbyorganisasjoner som jobber for å ivareta medlemsselskapenes interesse, bl.a. ved å sørge for at det ikke vedtas lover som kan felle pyramidespill forkledd som tradisjonell MLM.

 

Det er korrekt at de personene som nevnes her tjener penger. De fleste som tjener mye på dette har vært med lenge, sågar har Øyhagens upline vært med siden år 2000 og er den i Norge som har den høyeste tittelen (og antagelig inntekten). Hele veien har hun vervet nye selgere i sitt nettverk, men fra de første ti årene er det svært få igjen. De aller fleste i hennes nåværende nettverk er vervet fra midten av 2012 og fremover.

 

Det er riktig at det er personer som har startet opp med dette nylig som har jobbet seg fort oppover, men dette skyldes det sterke fokuset på verving (fremfor produktsalg), og når det først kommer en "bølge" kan det spre om seg ganske fort. Så er det dessverre slik at når en bølge er krapp så betyr det at den fort nærmer seg land, og snart skylles den ut igjen. Tilbake står hundrevis av skuffede unge kvinner som har tapt tusenvis av kroner. Snart følger nye bølger med nye tapere som sprellende fisk på stranden. Slik har Forever Living drevet det i snart 40 år, og med mindre lovverket strammes kraftig til vil de fortsette med dette i uoverskuelig fremtid.

 

Det er siden 1998 mer enn 50.000 nordmenn som har prøvd seg som selgere av Forever Living. Det er imidlertid færre enn 50 av disse som har klart å opparbeide seg en normal heltidsinntekt. De aller fleste tjener ikke inn igjen sine utgifter knyttet til forretningen, og etter en kraftig vekst i Norden siden 2014 er markedet nå så fullstendig mettet av selgere at det aldri har vært et mindre gunstig tidspunkt å starte opp forretning med Forever Living enn idag.

 

Det anbefales ikke å blande Forever Living med sin vanlige jobb, det fikk en svensk næringslivstopp erfare nylig:

http://www.dt.se/dalarna/falun/efter-dt-s-granskning-maria-rolander-vd-for-naringslivet-falun-borlange-avgar-med-omedelbar-verkan

 

Tidligere selgere beskriver det hele som en sekt:

http://www.dt.se/allmant/dalarna/fore-detta-forever-living-saljare-berattar-det-ar-sektliknande

"Beste svar" :)

 

Bra skrevet:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei, sorry for eg berre kommer inn, men eg tror di fleste som har rakket ned på maria og Forever Living ikkje har nok gøts til å tørre og starte firma eller noko lignende selv, eg er og sikker på at om ein hadde gått til ein advokat og snakket, så hadde man fått kloke gode svar, er sikkert på der er advokater som vill være med på å saksøke heile Forever Living, er det ikkje berre og prøve då?, kva taper dere, at dere viser at dere har feil? ops, tenk om verdigheten deres tappes, kjenner flere som driver med Forever, og andre selskaper, det eg er mest i mot i norge er Zinzino

Lenke til kommentar

hei, sorry for eg berre kommer inn, men eg tror di fleste som har rakket ned på maria og Forever Living ikkje har nok gøts til å tørre og starte firma eller noko lignende selv, eg er og sikker på at om ein hadde gått til ein advokat og snakket, så hadde man fått kloke gode svar, er sikkert på der er advokater som vill være med på å saksøke heile Forever Living, er det ikkje berre og prøve då?, kva taper dere, at dere viser at dere har feil? ops, tenk om verdigheten deres tappes, kjenner flere som driver med Forever, og andre selskaper, det eg er mest i mot i norge er Zinzino

Hva er det du snakker om... Saksøke forever? Ikke tør å starte eget firma? Sannsynligvis har ikke hun ett firma heller da de fleste som driver med dette tar pengene rett i lomma, og det er ett stort problem. Skattelistene viser til at det ser ut til at mine påstander er korrekte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei, sorry for eg berre kommer inn, men eg tror di fleste som har rakket ned på maria og Forever Living ikkje har nok gøts til å tørre og starte firma eller noko lignende selv, eg er og sikker på at om ein hadde gått til ein advokat og snakket, så hadde man fått kloke gode svar, er sikkert på der er advokater som vill være med på å saksøke heile Forever Living, er det ikkje berre og prøve då?, kva taper dere, at dere viser at dere har feil? ops, tenk om verdigheten deres tappes, kjenner flere som driver med Forever, og andre selskaper, det eg er mest i mot i norge er Zinzino

1. Rent logisk, så er det ingen som gidder å saksøke noe sånt uten at de har en grunn for det. De fleste kommentatorene her er antagelig bare det, og vil derfor ha liten grunn for å påta seg kostnaden og bryet ved en sånn sak.

 

2. Hvis du tenker anmeldelse i stedet for saksøkning - så er bildet (sannsynligvis) tilnærmet det samme.

 

3. En rent logisk kommentar til begrepet "multi-level marketing": Hva skulle være fordelen være med å ha så j**** mange nivåer mellom produsent og forbruker ? Ville det ikke være smartere rent økonomisk å ha bare en importør pr. land, og såpass med distriktsrepresentanter at man har landet dekket ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...