Gå til innhold

Kvinner blir bedt ta forhåndsregler slik at de ikke blir voldtatt


Anbefalte innlegg

I Tyskland bes nå kvinner og tenåringsjenter av politiet om å kle seg sømmelig og holde seg inne om kveldene. Jentene må også ikke finne på og gå utenfor hjemme alene i områder med asylmottak.

 

Flott hva?

 

Hva synes feministene om dette egentlig? Det er jo dere som har vært med å bestemme at dette skal skje. Er det ikke litt selvmotsigende? Eller er det et lite offer for å hjelpe stakkarslige kåte unge mannlige lykkejegere?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir det samme som å ikke vifte med en seddelbunke på i et farlig strøk. De fleste vet (bør vite) dette fra før og spesiellt jenter blir bedt om å gå i grupper for å forhindre rovdyr som jakter på enkle bytter som er alene.

 

Dette er vel bare en liten påminnelse siden det er så mange folk som er så bak mål at de må høre ting i media for å tro på noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er tåpelig å oppfordre kvinner til å  innskrenke sin egen frihet for at menn skal få vandre fritt, i steden for å bruke penger på å sørge for at mennene i asylmottakene får ordentlig opplæring i kvinnesyn og tysklandsk normer og reger. Men det koster sikkert for mye penger :hrm:

 

Selv hadde jeg aldri gått ut etter kl 6 på kvelden alene om jeg hadde bodd i nærheten av et slik asylmottak. Men jeg hadde blitt veldig lei meg om jeg faktisk ikke kunne bevege meg fritt lenger. Kan man ikke heller nekte mennene i asylmottaket å gå ut på kveldstid?

 

Synes veldig synd på kvinnene og barna som er stengt inne i asylmottaket med disse menneskene. Det er jo ikke slik at alle mennene har et dårlig kvinnesyn, men èn mann som kan begå overgrep er èn for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er tåpelig å oppfordre kvinner til å  innskrenke sin egen frihet for at menn skal få vandre fritt, i steden for å bruke penger på å sørge for at mennene i asylmottakene får ordentlig opplæring i kvinnesyn og tysklandsk normer og reger. Men det koster sikkert for mye penger :hrm:

 

Selvsagt burde det være asylmottakenes ansvar å lære disse mennene vestlig folkeskikk. Om det koster litt så er det verd det. Det er ikke jentenes ansvar at det kommer mennesker i nabolaget som ikke har lært hvordan vi behandler kvinner. Men som TS spør: Hvordan stiller våre feminsitiske politikere seg til dette, og hvorfor tar de ikke initiativ. Eller gjør de det?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det være dumt å be noen ta forholdsregler i en risikosituasjon?

Hadde du sagt at noen prøvde å "innskrenke din frihet" hvis de advarte deg mot å gå ut i jungelen fordi du kan bli spist av rovdyr?

"For noe tull, jeg vandrer fritt der jeg vil!"?

 

Dette er ikke noen innskrenking av frihet, men en helt grei advarsel og informasjon om en risiko som vi alle vet dessverre er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Normale" menn trenger virkelig ikke opplæring i at en ikke skal voldta andre. Dette er perverse svin vi kunne klart oss uten.

 

Jeg må si meg uenig der. Det er unormalt her i landet nettopp fordi vi er anderledes oppdratt. Norske menn trenger ikke den opplæringen som voksne fordi de (fleste av dem) har fått den opplæringen fra de var barn. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvordan kan det være dumt å be noen ta forholdsregler i en risikosituasjon?

 

Det er ikke dumt å råde noen til å ta forholdsregler. Men det er dumt om myndighetene gir potensielle ofre eneansvar for å unngå overgrep.

 

Hadde du sagt at noen prøvde å "innskrenke din frihet" hvis de advarte deg mot å gå ut i jungelen fordi du kan bli spist av rovdyr?

"For noe tull, jeg vandrer fritt der jeg vil!"?

 

Rovdyr følger sin natur, innvandrere følger sin kultur (eller snarere mangel på kultur, i mange tilfeller.) Det er en vesentlig forskjell. Vi kan ikke klandre løven for at den spise sine ofre, men vi kan lære mennesker at det er galt å begå overgrep.

 

Dette er ikke noen innskrenking av frihet, men en helt grei advarsel og informasjon om en risiko som vi alle vet dessverre er der.
 

Det er begger deler. Disse damene får sin frihet (en frihet de faktisk ha hatt) innskrenket på grunn av eksterne faktorer.

 

Geir :)

 

Edit. Falt ut et par ord...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

I en gate i trondheim jeg ofte vandrer i står det et stort skilt: "TØM BILEN FØR TYVEN GJØR DET". Med bilde av en opp ned bil hvor verdigjenstander ramler ut.

 

 

Dette ser jeg på som en oppfordring om å ta forhåndsregler. 

Ikke fordi gud og hvermann er tyver, men for de som er tyver så kan fristelsen bli for stor.

 

Forsikringsselskaper forventer også at man tar forhåndsregler. "Ikke la verdigjenstander ligge usikret eller lett synlig i bilen" osv.

 

 

Noen menn er dessverre voldtektsmenn. Andre menn har lav impulskontroll og sterke lyster. 

Å oppfordre til at kvinner tar forhåndsregler ovenfor de er visst krenkende.

Det er noe med den logikken som virker selvmotsigende. "Man skal ikke friste tyver med lett tilgjengelige verdisaker, men man skal kunne friste voldtektsmenn med dype utringinger, korte skjørt og promiskuøs tilnærming".  Jeg synes det virker naivt og som en slags misforstått rettighet som kun gjelder i en ideell verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det være dumt å be noen ta forholdsregler i en risikosituasjon?

Hadde du sagt at noen prøvde å "innskrenke din frihet" hvis de advarte deg mot å gå ut i jungelen fordi du kan bli spist av rovdyr?

"For noe tull, jeg vandrer fritt der jeg vil!"?

 

Dette er ikke noen innskrenking av frihet, men en helt grei advarsel og informasjon om en risiko som vi alle vet dessverre er der.

 

Det er ikke dumt å ta forhåndsregler. Hadde gjort det selv som jeg skrev. Men vi bor ikke i jungelen. Vi bor, i hvert fall i vesten, i oppegående samfunn der vi har politi, lover og regler som skal gjøre det mulig å kunne gå fritt rundt i byen, til jobb/skole osv. Jeg vil gjerne jobbe for å opprettholde det slik.

 

Det eneste jeg synes er synd er at de bare gir ut advarsler i steden for å lage en plan og legger penger i å lære opp de som trenger det til å respektere kulturen flyktningene kommer til. Advarsler er greit, men fortsatt kan ikke advarsler erstatte ordentlige fysiske tiltak, som obligatorisk undervisning på asylmottaket for eksempel. Dette kunne jo kommet godt med for alle. Man kunne lært litt språk, og fått en skikkelig innføring i levesett og kultur. Da blir det enklere å integrere seg i samfunnet også.

Endret av Hannah00
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes de skulle oppfordret tyske kvinner og jenter til å gå i tog hver kveld jeg, kledd akkurat så lett eller sømmelig som det passer dem, forbi asylmottakene. "Slik kler vi oss her, venn dere til det."

Geir :)

Du er nok en drømmer du Geir. De blir akkurat like vant til det som du hadde blitt av offentlige hodeavkappinger av homofile i Saudi-Arabia om du plutselig måtte flyttet dit. Endret av coffeee
Lenke til kommentar

En gang leste jeg en artikkel basert på forskning, som viste at kvinners påkledning ikke hadde så stor effekt på å forhindre overfall. Men dessverre husker jeg ikke hvor jeg fant den. Synes det hørtes fornuftig ut i og med at voldtektsraten er høy i mange land der kvinner går mye mer konservativt kledd enn i Norge.

 

Finnes det noe statistikk som viser at der kvinner tar på seg mer klær minsker overfallsraten (overfallsvoldtekter)? Hadde vært mer betryggende hvis man kunne vise til forskning på område :)  Selv går jeg ikke lettkledd uansett, og synes ikke kvinner mister frihet ved å gå med vanlig short i steden for rumpekort shorts f.eks. men har det så mye å si som vi tror? Prøver ikke å motsi noen i tråden her, men hadde vært interessant å se hvor tryggere man hadde blitt av å bare kle på seg mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I Tyskland bes nå kvinner og tenåringsjenter av politiet om å kle seg sømmelig og holde seg inne om kveldene. Jentene må også ikke finne på og gå utenfor hjemme alene i områder med asylmottak.

 

Flott hva?

 

Hva synes feministene om dette egentlig? Det er jo dere som har vært med å bestemme at dette skal skje. Er det ikke litt selvmotsigende? Eller er det et lite offer for å hjelpe stakkarslige kåte unge mannlige lykkejegere?

 

Ser ikke helt hva feministene har med dette uvanlige utspillet å gjøre .. Hvis du derimot hadde etterlyst vitenskapen/biologer/psykologer/sosiologer osv, hadde jeg sett poenget. Men om det er flott eller uflott, bir opp til øyet som ser .. Selv mener jeg at folk må ta forholdsregler ut fra de forutsetningene de til enhver tid har rundt seg. Jeg ville ikke eks gått stivpyntet og med dollarbunken stikkende opp av baklomma, inn i en brasiliansk favela, og etterpå beklaget meg over at jeg ble ranet

Lenke til kommentar

En gang leste jeg en artikkel basert på forskning, som viste at kvinners påkledning ikke hadde så stor effekt på å forhindre overfall. Men dessverre husker jeg ikke hvor jeg fant den. 

 

Det er korrekt. Og derfor stemmer ikke "iphonen stikkende opp av lomma" eller "lommeboka liggende på dashbordet i bilen"-analogiene. Voldtekt dreier seg ikke om "lav impulskontroll", det dreier seg om behov for å dominere. Voldtektsmenn går etter enslige utrygge kvinner, ikke etter synlige legger. De går etter kvinner de vet de kan dominere, ikke de selvsikre.

 

Interesant nok viser statistikkene at flere kvinner enn men tror at klær og oppførsel spiller noen rolle. Det er et utslag av å skulle kontrollere frykten for at det kan ramme dem selv. "Det skjer ikke meg, for jeg kler meg ikke sånn og oppfører meg ikke sånn." Men det er rett og slett feil. Voldtekt dreier seg ikke om sex, og dermed kan ikke ofrene være for mye/lite "sexy". Treffer du en voldtektsmann i en fotgjerngerundergang spiller det ingen rolle om du kommer i joggebukse og løpesko eller miniskjørt og høye hæler. (Bortsett fra at det er lettere å løpe vekk i løpesko...)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...