Gå til innhold

SNIKTITT: Slik er Googles nye folke-Nexus


Anbefalte innlegg

Vesentlig raskere enn gamle nexus 5 står det, hvor mye raskere er det snakk om, og hvordan er det med batteriforbruk på en slik CPU kontra den gamle?

 

AtW

For grafikkdelen er ytelsen økt med omlag 30%, her er ulike tester relativt konsekvente, ihvertfall kan man stort sett være enig om hvilken som er raskest.

 

For CPUen har de byttet til en langt kraftigere CPU arkitektur som støtter 64 bit, men de har samtidig måttet gå ned på klokkefrekvensen. De har også byttet til en kombinasjon av 4 kjerner til 2 store og 4 små. Derfor vil CPU ytelsen avhenge av hvor mange kjerner testen utnytter og om det er kompliserte og varierte beregninger som må gjennomføres eller enkle repetitive beregninger.

 

Angående strømeffektivitet er det veldig vanskelig å si. Det er klart at 20nm prosessen til TSMC ikke har gitt den forbedringen i effektivitet over 28nm som man hadde håpet, men det er veldig mange faktorer som vil spille inn her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste nå at Nexus 5X ikke har stereo-høyttalere, selv om den har doble griller foran. Dette synes jeg er et merkelig valg, siden telefonen er så stor som den er. Sony greier jo fint å presse inn stereolyd i Z5 Compact uten at det skulle by på noen nevneverdige problemer, så det spekuleres i om det er for å få flere over på den større og dyrere 6P-modellen.

Lenke til kommentar

 

Vesentlig raskere enn gamle nexus 5 står det, hvor mye raskere er det snakk om, og hvordan er det med batteriforbruk på en slik CPU kontra den gamle?

 

AtW

 

808 er lite brukt, det er derfor vanskelig å si noe om effektivitet. Konfigurasjonen er ganske unormal også. Tror ingen andre bruker ARM referansedesign på denne måten. Sannsynligvis mer effektiv enn 810, men så skal det ikke mye til for det!

 

Nå ligger jo Qualcomm på 2. plass når det kommer til high perf big.LITTLE da, men så er det bare to produsenter som lager det også.

 

Ytelse kan du sjekke her:

http://www.anandtech.com/show/9379/the-lg-g4-review/6

 

Burde ikke være for ulikt. Muligens litt forskjell på NAND/RAM og lignende. SD 808 er eller 5 kvartal nyere enn SD 800. I tillegg til at de altså gikk over til et mellomdesign fra ARM, så er ikke forskjellene så store som en skulle forvente når det finnes 801 og 805 mellom dem. NAND/RAM osv vil nok likevel også bidra til en raskere tlf.

808 er brukt i flere tlf den... Ikke noe "unormal" konfigurasjon med Hexa-Core heller.. Ikke mer effektiv enn 810 siden 808 mangler 2 av de minste kjernene som 810 har.. Dvs 808 er en nedgradert 810.. Og 810 er også kjapp som fy så lenge den ikke kutter pga varme. Som skal være fikset nå i V.2.1...

Lenke til kommentar

Leste nå at Nexus 5X ikke har stereo-høyttalere, selv om den har doble griller foran. Dette synes jeg er et merkelig valg, siden telefonen er så stor som den er. Sony greier jo fint å presse inn stereolyd i Z5 Compact uten at det skulle by på noen nevneverdige problemer, så det spekuleres i om det er for å få flere over på den større og dyrere 6P-modellen.

Det tror jeg er feil grunn. Google tjener veldig lite på Nexus salg, det er snakk om veldig få solgte enheter så tviler litt på den teorien der. Var samme greia med Moto X 2014. Den hadde to griller, men kun en av de var høyttaler, men Moto G 2014 som var billigere hadde stereolyd

Lenke til kommentar

808 er brukt i flere tlf den... Ikke noe "unormal" konfigurasjon med Hexa-Core heller.. Ikke mer effektiv enn 810 siden 808 mangler 2 av de minste kjernene som 810 har.. Dvs 808 er en nedgradert 810.. Og 810 er også kjapp som fy så lenge den ikke kutter pga varme. Som skal være fikset nå i V.2.1...

 

Hvilke telefoner?

Hvilke andre hexa-core big.LITTLE brukes i mobiler?

 

808 har 2 A57 og 4 A53, så det du skriver stemmer ikke.

 

En intel Core i5-5200U knuser SD810, om det ikke var for varmen da. Det har jo blitt bedre nå i Skylake...

810 er ikke engang kjappest når den ikke thermal throttler. Les anandtech sin test av LG G4, gjerne HTC M9 også.

Lenke til kommentar

Pussig at både LG og Huawei dropper Qi-lading på disse, #skivebom. Det er ikke aktuelt for min del å gå tilbake til å lade en telefon med kabel, uansett hvor raskt.

 

Det er trådløs lading også på forrige generasjon Nexus (og det vil være på denne). Laderen til Samsung Galaxy S6 støttes i hvert fall, det har jeg selv testet på min Nexus 5.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nexus 5 _har_ trådløs lading som standard, ...

Ja.

... og alt jeg har lest tilsier at Nexux 5X også vil få det...

Hvor har du det fra?

Såvidt jeg vet vil 5X ikke støtte Qi. Fx;  http://www.androidpolice.com/2015/09/28/sorry-part-2-the-new-nexus-6p-and-5x-wont-have-wireless-charging-either/

 

Tlf er derfor helt uaktuell for meg.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

808 er brukt i flere tlf den... Ikke noe "unormal" konfigurasjon med Hexa-Core heller.. Ikke mer effektiv enn 810 siden 808 mangler 2 av de minste kjernene som 810 har.. Dvs 808 er en nedgradert 810.. Og 810 er også kjapp som fy så lenge den ikke kutter pga varme. Som skal være fikset nå i V.2.1...

 

Hvilke telefoner?

Hvilke andre hexa-core big.LITTLE brukes i mobiler?

 

808 har 2 A57 og 4 A53, så det du skriver stemmer ikke.

 

En intel Core i5-5200U knuser SD810, om det ikke var for varmen da. Det har jo blitt bedre nå i Skylake...

810 er ikke engang kjappest når den ikke thermal throttler. Les anandtech sin test av LG G4, gjerne HTC M9 også.

 

 

Telefoner med Snapdragon 808:

 

Nexus 5X

LG G4

Motorola Moto X pure/style

Xiaomi Mi4C (Relativt kjent kinamerke - koster ca 240$ for 2Gb RAM/16Gb ROM og 290$ for 3Gb RAM/32Gb ROM).

Bluboo Xfire PRO kinatelefon - ventes i november med pris på ca 170$ for 2Gb RAM/16Gb ROM variant.

 

Så 808 kommer i flere telefoner etterhvert.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig at vi begynner å få et bra grunnlag.

 

Xiaomi testes jo ikke mye her i Vesten, som gjør at vi har bare to modeller å vurdere effektivitet utifra. Så hvis du har utifra dette noen sider som kan vise til effektiviteten ved denne brikken kontra andre så er jo det veldig bra. Jeg bare påpekte at sannsynligheten er lav pga det er så få modeller med dette. Det er jo veldokumentert at Exynos 7420 er mer effektiv enn både 5433 og 810 f.eks. En sammenligning godt hjulpet av veldig lik arkitektur.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt til å kjøpe 5X, men dessverre hadde den ikke støtte for minnekort. Så da kjøpte jeg heller en LG G4 i går.

Lurer på hvor mange tusen andre som ikke kjøper mobilen kun pga. det.

 

Hadde vært lettere å akseptere om den ikke hadde så lite lagringsplass, men 32 max? Det er ganske svakt.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...