Gå til innhold

SNIKTITT: Nexus 6P har diger skjerm, men er kompakt i hånden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ingen tilsvarende liten modell?

 

AtW

Forskjellen mellom nexus 5 og 6 er jo ikke akkurat veldig stor?

Den er ikke helt lik som Edge+, 6+ osv., men likevel er ikke forskjellene store.

 

Takk for tipset! Har vel holdt på iPhone 6 plus et par ganger, men uten å tenke noe særlig over om den passer for meg. En stund siden iPhone var aktuelt for meg. Skal teste den neste gang for å kikke.

Foruten om størrelsen så virker Nexus 6P kanon. Langt ifra en komplett telefon, men tilfredsstiller de fleste behov jeg har i en telefon.

 

Lurer på nårtid de skal klare å lage en komplett telefon. Som har top specs (ytelse, kamera, skjerm++), er vanntett, har all ny teknologi (fingeravtrykkleser, nfc +++).

Er ingen telefoner som har hatt alt. Alltid noen ankepunkter.

 

Hva mangler Galaxy S6 active?

Den har de beste specsene, beste ytelsen, beste kamera, beste skjerm, er vanntett, har fingeravtrykkleser, hurtiglading, nfc, carrier aggregation, QI lading osv osv.

Lenke til kommentar

 

Det er jo ingen tilsvarende liten modell?

 

AtW

Forskjellen mellom nexus 5 og 6 er jo ikke akkurat veldig stor?

Den er ikke helt lik som Edge+, 6+ osv., men likevel er ikke forskjellene store.

 

 

Annen CPU, mindre Ram, ikke tilgjengelig over 32 GB lagring, vesentlig mindre batteri, annen skjermteknologi. Forskjellene er jo nesten så store de kan være mellom mobiler i disse dager som ligger i disse prisklassene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

178g! Følger det med bukseseler? Snart kommer det nok mobiler med hjul.

178 gram er barnemat med tanke på at Lumia 920 i sin tid veide 186 gram. Og den har en 4.5" skjerm.

186 gram er barnemat med tanke på at Motorola MicroTAC 9800X veide 349 gram i sin tid. Og den har under 2" skjerm.

 

Ehhhh... Hvilket skrytespill er det egentlig vi spiller nå? :p

 

 

Min pappa er sterkere enn din!

 

:p

Lenke til kommentar

Enig med de som ønsker ytelsen og batteriet til 6P inn i Nexus 5X modellen. Selv bruker jeg fortsatt en LG G2, og det er den beste mobilen jeg har eid. Perfekt størrelse synes jeg. Jeg har holdt en LG G4 som er litt større, og den går an, men ligger helt på grensa til hva som blir for stort. Så da er vel Nexus 6P uaktuellt. Synd egentlig for jeg kunne tenkt meg en ren Android telefon.

Lenke til kommentar

Hva mangler Galaxy S6 active?

Den har de beste specsene, beste ytelsen, beste kamera, beste skjerm, er vanntett, har fingeravtrykkleser, hurtiglading, nfc, carrier aggregation, QI lading osv osv.

 

Har den fingeravtrykkleser? Mener å ha lest den ikke hadde det når jeg sjekket den ut sist. Hvis den inneholder alt det og er så bra så må jeg absolutt vurdere den.

Da blir jo det eneste minuset at den ikke inneholder stock android, men det blir vel for mye å forvente. Hater Touchwiz og andre menyer de legger oppå standard android, men jeg kan leve med de.

 

 

edit: Et minus er vel at den ikke er tilgjengelig i Norge? :S

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Har den fingeravtrykkleser? Mener å ha lest den ikke hadde det når jeg sjekket den ut sist. Hvis den inneholder alt det og er så bra så må jeg absolutt vurdere den.

Da blir jo det eneste minuset at den ikke inneholder stock android, men det blir vel for mye å forvente. Hater Touchwiz og andre menyer de legger oppå standard android, men jeg kan leve med de.

 

 

edit: Et minus er vel at den ikke er tilgjengelig i Norge? :S

 

Det stemmer, hadde helt glemt at de fjernet fingeravtrykk i active-utgaven. Så da må du velge mellom vanntett eller fingeravtrykkleser. Vel, active utgaven tåler jo også mer. En annen stor forskjell er jo at den har et gigantisk batteri, som gir den uslåelig batteritid.

 

Det at den måtte være tilgjengelig i Norge var aldri et punkt på lista..... :p

 

 

Annen CPU, mindre Ram, ikke tilgjengelig over 32 GB lagring, vesentlig mindre batteri, annen skjermteknologi. Forskjellene er jo nesten så store de kan være mellom mobiler i disse dager som ligger i disse prisklassene.

 

AtW

 

Rene specs er vel ikke det som teller? Mange telefoner kommer med forskjellig intern NAND, RAM, kamera osv, uten at de fleste merker noe til dette. De tror dere modell er identisk med alle andre sin. Mobile chips har og mye større forskjeller mellom den enn Intel sine, da de ikke har så mange modeller og kan selge dem som en litt nedkuttet i5 f. eks. Når Samsung lager Exynos 7420, så lager de Exynos 7420. 

 

Hvor mye har CPU å si i praksis? Hvis du leser anandtech som har gjort ekstensive tester av LG G4 med 808 kontra flaggskip med 810, så stiller de seg ikke akkurat negative til valget om 808. Og hvor store er forskjellene i CPU? De har 6 like kjerner, 810 har bare 2 ekstra. GPU er svakere, men så er det også færre piksler, så vi får vente å se på on-screen tester. 

 

Hvorfor er antall RAM relevant? Går PCen raskere med 64 GB RAM kontra 8? Du må nesten bevise at ekstra RAM hjelper til noe. Det åpner for muligheten til å ha utrolig mye oppe, men på en mobil er det svært lite lurt pga batteritid. 

 

Lagringen kan jeg se, men der er vel først og fremst problemet en merkelig avgjørelse fra LG sin side i 5X, bedre å gi 5X mer, enn å  gjøre 6P tilgjengelig i lite format.

 

Hvorfor er skjermteknologi relevant? Med mindre du spesifikt leter etter en skjerm som er mørkest mulig, noe jeg tror er svært uvanlig.  Det som teller er jo hvor gode skjermene er, og det vet vi ikke enda. Så kan folk klage i etterkant hvis 5X har mye dårligere skjerm, men blir tidlig å gjøre det nå.

 

Når det gjelder batteri må det jo gå an å være litt realistisk. En stor mobil har ALLTID større batteri enn en liten. Det sier seg jo selv! Den har større skjerm og, så den trenger mer. En av fordelene med store mobiler har jo alltid vært bedre batteritid. Det er en av grunnene til at folk kjøper store. Hvis du ikke har sett det er den lille også klart tykkere, for å nettopp ha plass til større batteri. De har allerede gjort noe for å få bra batteri. Og den har mye i forhold til størrelsen.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er poenget ditt? At det ikke er noen forskjell mellom mobiler? Du kan bagatellisere så mye du vil, forskjellene mellom specsene på telefonene er ikke små i det hele tatt når man tar i betraktning at dette er to mobiler i disse prisklassene. Og utenom "rene specs" er forskjellen enda større, det er helt andre materialer, de ser helt annerledes ut osv osv. Så jo, forskjellen er stor mellom de to, om man faktisk gjør en "ærlig" sammenlikning, nemlig å ta innover seg at dette er to mobiler i nærliggende prisklasser.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Har denne telefonen status-lys?

 

AtW

Jupp både 6P og 5X har det. den har også den Motorola funksjonen hvor den viser bare notifications på skjermen når man tar fingra foran eller tar den opp av lomma

 

edit: det er vel mer riktig å si at de har google sin versjon av moto display; ambient display siden den funker på en litt annen måte

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt nærmere på kamera-specs og den manglende stabiliseringen "OIS" og mistenker at OIS er en programvare-sak som ikke rakk å bli ferdig til lansering. Det kan bety at OIS kommer med en oppdatering. Hvorfor tror jeg det? Det er fordi sensoren har 12,3 Mp i 16:9 format, rettere sagt 4608 x 2592 piksler. Det ser ut til å spesielt spesifisert for å vær nøyaktig 20% både horisontalt og vertikalt enn 3840 x 2160 "4K". Videofunksjonen virker antagelig sånn at den tar et utsnitt på 3840x2160 fra sensoren på 4608x2592 piksler. Problemet nå er at utsnittet tas fra samme sted hele tida. Altså ingen OIS. Hvis en programvareoppdatering bruker G-sensoren som input kan det flytte rundt på utsnittet i samme takt som telefonen beveges så får man glimrende OIS. Hele +/- 10% i begge retninger. Siden de ikke rakk det til lansering regner jeg med at det var ganske langt unna ferdigstillelse. Det kan altså ta måneder før OIS-funksjonen er på plass. Hvis jeg har tipper rett på at den vil komme med en oppdatering. :)

Lenke til kommentar

Dette blir helt klart min neste telefon!

 

Har eid Nexus 6 siden den kom ut, og har vendt meg bra til størrelsen, selvom den er akkurat over grensa egentlig!

Å gå ned til 5,7" blir egentlig veldig deilig. Det er i mine øyne helt perfekt størrelse.

 

Til dere som synes det blir for stort:

Det er sikkert fordi dere ikke får testet det over tid.. Man vender seg ikke til størrelsen ved å holde mobilen i hånda i 5 min i butikkene.

 

Just go for it...

Lenke til kommentar

Til dere som synes det blir for stort:

Det er sikkert fordi dere ikke får testet det over tid.. Man vender seg ikke til størrelsen ved å holde mobilen i hånda i 5 min i butikkene.

 

Just go for it...

 

Slike mobiler håndterer man som regel med begge hender, iallefall når man skal skrive meldinger og sånt, så at den er større å holde er vel ikke det eneste som betyr noe. Verre er det å få plass til en så stor mobil i front lomma på bukser. 

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er poenget ditt? At det ikke er noen forskjell mellom mobiler? Du kan bagatellisere så mye du vil, forskjellene mellom specsene på telefonene er ikke små i det hele tatt når man tar i betraktning at dette er to mobiler i disse prisklassene. Og utenom "rene specs" er forskjellen enda større, det er helt andre materialer, de ser helt annerledes ut osv osv. Så jo, forskjellen er stor mellom de to, om man faktisk gjør en "ærlig" sammenlikning, nemlig å ta innover seg at dette er to mobiler i nærliggende prisklasser.

 

AtW

Poenget mitt er at jeg ikke mener forskjellen i opplevelse mellom de to modellene er veldig store. Jeg forstår ikke hvorfor folk vil ha en 6p i mindre format. Er det nødvendigvis bedre med 810 enn 808? LG mener jo ikke det, hverken her eller i G4. Har folk her et grunnlag for å si at 810 er bedre?

Har de et grunnlag for å si at skjermen er bedre? Nei, det vet ingen her.

Hvis de skulle putta inn lik batteristørrelse hadde nexus 5x blitt svært tykk.

Hvem her kan vise at 2GB RAM er dårligere enn 3 GB RAM?

 

32 GB internlagringen forstår jeg derimot svært godt. Ytelse, skjerm, batteri, RAM argumentet som mange bruker derimot ser jeg ikke helt.

 

Galaxy s6 active er jo en tlf som er liten (relativt da) med 3500 mah batteri. Den er 8.6 mm tykk, kontra 6.8 mm i den vanlige modellen. Nexus 5X er altså 7.9 mm mot 7.3 mm for 6p. Hvem sier at 6P har bedre BATTERITID. Fordi det er det som teller. En mindre 6P ville og trengt mindre batteri for samme batteritid. Det kommer ikke til å bli lagd mainstreammodeller som er i tykkelsekategorien 8.6 mm med monsterbatterier.

 

Slike mobiler håndterer man som regel med begge hender, iallefall når man skal skrive meldinger og sånt, så at den er større å holde er vel ikke det eneste som betyr noe. Verre er det å få plass til en så stor mobil i front lomma på bukser. 

 

Jeg klarer helt fint å bruke mobil i denne størrelsen med en hånd til de oppgavene som du beskriver her. Det har veldig mye å si hvordan du holder telefonen. For meg som er vant med det derimot, så oppleves det svært uproblematisk. Jeg ville ikke sagt jeg har store hender heller, men har ikke små heller. For andre derimot vil det ikke fungere, uansett om de har like store hender. Derfor det er greit at du kan velge størrelse på mobilen :)

 

Men at du må bruke 2 hender, det stemmer faktisk ikke.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...