Gå til innhold

SNIKTITT: Nexus 6P har diger skjerm, men er kompakt i hånden


Anbefalte innlegg

Slike mobiler håndterer man som regel med begge hender, iallefall når man skal skrive meldinger og sånt, så at den er større å holde er vel ikke det eneste som betyr noe. Verre er det å få plass til en så stor mobil i front lomma på bukser

 

Jeg klarer helt fint å bruke mobil i denne størrelsen med en hånd til de oppgavene som du beskriver her. Det har veldig mye å si hvordan du holder telefonen. For meg som er vant med det derimot, så oppleves det svært uproblematisk. Jeg ville ikke sagt jeg har store hender heller, men har ikke små heller. For andre derimot vil det ikke fungere, uansett om de har like store hender. Derfor det er greit at du kan velge størrelse på mobilen :)

 

Men at du må bruke 2 hender, det stemmer faktisk ikke.

 

Som jeg også skrev, det er ikke det med hendene verst, heller det med å ha den i bukselomma. Man må isåfall ta mobilen ut av lomma før man setter seg ned på huk eller skal sitte på en stol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg også skrev, det er ikke det med hendene verst, heller det med å ha den i bukselomma. Man må isåfall ta mobilen ut av lomma før man setter seg ned på huk eller skal sitte på en stol.

 

I helt vanlige bukser, nei. Hvis du kjøper noen ekstra slim med ekstra små lommer, så muligens. Helt vanlige dongeribukser har alle store nok lommer for denne størrelsen. Aldri sjekket lommestørrelse, men likevel så passer den i nesten alle. Om du setter deg på huk, eller i stol også selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Toppmodellene har blitt for store. Jeg så noen med en billigmodell og tok meg selv i å tenke at jeg også vil ha mindre mobil. Kompakt-variantene av toppmodellene er jo typisk også bare litt mindre, bare litt rimeligere og slett ikke toppmodeller når man vurderer hardwaren.

Håper dette markerer slutten på megaskjermskappløpet, og at det i framtiden også vil komme noen fysisk mindre modeller når man går i prissammenligningstjenestene og krysser av det man vil ha i sin telefon.

I framtiden kommer kanskje øyeprojektering. Da vil forhåpentligvis ikke de store telefonskjermene fortsette å vokse videre sånn som de har gjort til nå.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Har jeg forstått det riktig at "billigmodellen" lages av LG og den dyre lages av Huawei? Sånn tradisjonelt sett har vel LG har sinnsykt mye bedre kameraer i sine telefoner enn Huawei. Kan det tenkes at den rimeligere modellen faktisk er en del bedre på akkurat kameraet?

Lenke til kommentar

Har jeg forstått det riktig at "billigmodellen" lages av LG og den dyre lages av Huawei? Sånn tradisjonelt sett har vel LG har sinnsykt mye bedre kameraer i sine telefoner enn Huawei. Kan det tenkes at den rimeligere modellen faktisk er en del bedre på akkurat kameraet?

Kamerasensorene er identiske, og begge ser ut til å bli knallbra. Se Simen1s kommentarer på side 1 i denne tråden.

 

6P får litt flere funksjoner (bl.a. 240 fps i stedet for 120 fps) pga Snapdragon 810 mot SD808. Kilde: Google

 

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3mzrl9/hi_im_hiroshi_lockheimer_here_at_google_with_the/cvjizjr

 

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3mzrl9/hi_im_hiroshi_lockheimer_here_at_google_with_the/cvjjaro

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

 

Hva i alle dager er poenget ditt? At det ikke er noen forskjell mellom mobiler? Du kan bagatellisere så mye du vil, forskjellene mellom specsene på telefonene er ikke små i det hele tatt når man tar i betraktning at dette er to mobiler i disse prisklassene. Og utenom "rene specs" er forskjellen enda større, det er helt andre materialer, de ser helt annerledes ut osv osv. Så jo, forskjellen er stor mellom de to, om man faktisk gjør en "ærlig" sammenlikning, nemlig å ta innover seg at dette er to mobiler i nærliggende prisklasser.

 

AtW

Poenget mitt er at jeg ikke mener forskjellen i opplevelse mellom de to modellene er veldig store. Jeg forstår ikke hvorfor folk vil ha en 6p i mindre format. Er det nødvendigvis bedre med 810 enn 808? LG mener jo ikke det, hverken her eller i G4. Har folk her et grunnlag for å si at 810 er bedre?

Har de et grunnlag for å si at skjermen er bedre? Nei, det vet ingen her.

Hvis de skulle putta inn lik batteristørrelse hadde nexus 5x blitt svært tykk.

Hvem her kan vise at 2GB RAM er dårligere enn 3 GB RAM?

 

32 GB internlagringen forstår jeg derimot svært godt. Ytelse, skjerm, batteri, RAM argumentet som mange bruker derimot ser jeg ikke helt.

 

Galaxy s6 active er jo en tlf som er liten (relativt da) med 3500 mah batteri. Den er 8.6 mm tykk, kontra 6.8 mm i den vanlige modellen. Nexus 5X er altså 7.9 mm mot 7.3 mm for 6p. Hvem sier at 6P har bedre BATTERITID. Fordi det er det som teller. En mindre 6P ville og trengt mindre batteri for samme batteritid. Det kommer ikke til å bli lagd mainstreammodeller som er i tykkelsekategorien 8.6 mm med monsterbatterier.

 

Slike mobiler håndterer man som regel med begge hender, iallefall når man skal skrive meldinger og sånt, så at den er større å holde er vel ikke det eneste som betyr noe. Verre er det å få plass til en så stor mobil i front lomma på bukser. 

 

Jeg klarer helt fint å bruke mobil i denne størrelsen med en hånd til de oppgavene som du beskriver her. Det har veldig mye å si hvordan du holder telefonen. For meg som er vant med det derimot, så oppleves det svært uproblematisk. Jeg ville ikke sagt jeg har store hender heller, men har ikke små heller. For andre derimot vil det ikke fungere, uansett om de har like store hender. Derfor det er greit at du kan velge størrelse på mobilen :)

 

Men at du må bruke 2 hender, det stemmer faktisk ikke.

 

 

Du forstår ikke hvorfor folk vil ha 810 vs 808, 3 gig vs 2 gig, amoled vs LCD. Jeg kan ikke se hvorfor det er så vanskelig å skjønne. Mener du det ikke er noen nevneverdig forskjell mellom noen telefoner?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Toppmodellene har blitt for store. Jeg så noen med en billigmodell og tok meg selv i å tenke at jeg også vil ha mindre mobil. Kompakt-variantene av toppmodellene er jo typisk også bare litt mindre, bare litt rimeligere og slett ikke toppmodeller når man vurderer hardwaren.

 

Håper dette markerer slutten på megaskjermskappløpet, og at det i framtiden også vil komme noen fysisk mindre modeller når man går i prissammenligningstjenestene og krysser av det man vil ha i sin telefon.

 

I framtiden kommer kanskje øyeprojektering. Da vil forhåpentligvis ikke de store telefonskjermene fortsette å vokse videre sånn som de har gjort til nå.

Sony Z3/Z5 Compact? iPhone 6s?

 

Du lurer på hvorfor de lager mobiler så store? De har jo eksperiementert med ganske mange skjermstørrelser, og det har stabilsert seg de siste årene nå. Så det er jo fordi produsentene har funnet størrelsene som selger. De på den lave enden av 5" selger jo selvfølgelig mer enn den høye, men de på den høye er et stort marked. Større enn de under 5".

 

@AtW:

Hvor er kilden som sier at 810 er bedre i bruk enn 810? Som sagt så valgte LG 808 over 810 i sin toppmodell, etter å ha prøvd 810 i Flex 2

Hvilken begrunnelse og bevis har du for at 3 GB er bedre enn 2 GB?

Er AMOLED automatisk bedre enn LCD, fordi Samsung sine toppmodell AMOLED er bedre enn LCD? Nexus 6 hadde en langt dårligere variant enn noen Galaxy telefon.

 

Det KAN godt vise seg at en 6P i 5X format hadde vært bedre. Jeg sier ikke de sånn sett ikke er forskjellige, men vi vet enda ikke noe om hva det har å si i bruk. Ikke nok til å si at det ene valget ville vært bedre enn det andre etter min mening. Som sagt, det kan godt være LG ikke bare hadde kostnader i tankene når de valgte 808. Akkurat som 64 GB RAM til vanlige PC programmer, er det ikke sikker at den trenger 2 GB RAM. iPhone 6s er en svært kraftig telefon, som også kun har 2 GB. Ja, det er annerledes OS, men Android er lagd til å kunne kjøre veldig bra på langt under 2 GB.

 

AMOLED er sannsynligvis Samsung, og LG har nok valgt LCD, fordi de lager massevis av LCD skjermer selv. De beste å markedet. Så da må Huawei ha kjøpt en ganske god skjerm av Samsung, hvis LG har valgt ut en veldig god skjerm selv.

 

Vi vet ikke, så hvordan kan vi komme med konklusjoner om hva som er best allerede?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Har jeg forstått det riktig at "billigmodellen" lages av LG og den dyre lages av Huawei? Sånn tradisjonelt sett har vel LG har sinnsykt mye bedre kameraer i sine telefoner enn Huawei. Kan det tenkes at den rimeligere modellen faktisk er en del bedre på akkurat kameraet?

Kamerasensorene er identiske, og begge ser ut til å bli knallbra. Se Simen1s kommentarer på side 1 i denne tråden.

 

6P får litt flere funksjoner (bl.a. 240 fps i stedet for 120 fps) pga Snapdragon 810 mot SD808. Kilde: Google

 

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3mzrl9/hi_im_hiroshi_lockheimer_here_at_google_with_the/cvjizjr

 

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3mzrl9/hi_im_hiroshi_lockheimer_here_at_google_with_the/cvjjaro

 

Kamerasensorene er ikke alltid det som avgjør om kameraet er bra eller ikke. Sony har samme kameraet i sine toppmodeller som finnes i LG sine. Det er faktisk Sony som lager dem. Men av en eller annen grunn knuser LG Sony på bildekvalitet. Og Huawei har til gode å ha bra kvalitet på sine mobilkamera, mens LG ofte har veldig bra kvalitet.

Lenke til kommentar

 

 

Har jeg forstått det riktig at "billigmodellen" lages av LG og den dyre lages av Huawei? Sånn tradisjonelt sett har vel LG har sinnsykt mye bedre kameraer i sine telefoner enn Huawei. Kan det tenkes at den rimeligere modellen faktisk er en del bedre på akkurat kameraet?

Kamerasensorene er identiske, og begge ser ut til å bli knallbra. Se Simen1s kommentarer på side 1 i denne tråden.

 

6P får litt flere funksjoner (bl.a. 240 fps i stedet for 120 fps) pga Snapdragon 810 mot SD808. Kilde: Google

 

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3mzrl9/hi_im_hiroshi_lockheimer_here_at_google_with_the/cvjizjr

 

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3mzrl9/hi_im_hiroshi_lockheimer_here_at_google_with_the/cvjjaro

 

Kamerasensorene er ikke alltid det som avgjør om kameraet er bra eller ikke. Sony har samme kameraet i sine toppmodeller som finnes i LG sine. Det er faktisk Sony som lager dem. Men av en eller annen grunn knuser LG Sony på bildekvalitet. Og Huawei har til gode å ha bra kvalitet på sine mobilkamera, mens LG ofte har veldig bra kvalitet.

 

Det er jeg veldig klar over, hadde selv Z3 frem til skjermen knuste for et par uker siden. Z-serien har bra sensorer, men elendig software, bildene blir stort sett alltid blasse og overeksponerte på auto. Men her lager jo Google software til begge telefonene.

Lenke til kommentar

 

Toppmodellene har blitt for store. Jeg så noen med en billigmodell og tok meg selv i å tenke at jeg også vil ha mindre mobil. Kompakt-variantene av toppmodellene er jo typisk også bare litt mindre, bare litt rimeligere og slett ikke toppmodeller når man vurderer hardwaren.

 

Sony Z3/Z5 Compact? iPhone 6s?

 

Du lurer på hvorfor de lager mobiler så store? De har jo eksperiementert med ganske mange skjermstørrelser, og det har stabilsert seg de siste årene nå. Så det er jo fordi produsentene har funnet størrelsene som selger. De på den lave enden av 5" selger jo selvfølgelig mer enn den høye, men de på den høye er et stort marked. Større enn de under 5".

 

 

 

 

 

Jeg har nå ved min hånd liggende en Nokia N810 Internet Tablet. Da jeg viste den første gang på jobb, fikk jeg høre at så store enheter ville aldri bli populært. Fra et review av N810: 

"With a 4.1” screen, the N810 is a little bigger than your average PDA or smartphone. From the negative side, that means it’s just too large to comfortably fit in my pants pockets" (...). 

 

Oppå N810 ligger det en Nexus 4. N810 er vesentlig tykkere (den har jo keyboard) men er ellers sammenlignbar med Nexus 4 i størrelse. 

 

N810: 128 x 72 x 14 mm

Nexus 4: 133.9 x 68.7 x 9.1mm

Innom husholdet var det også en X10 Mini Pro på 90 x 52 mm. Moro liten sak, om ikke en toppmodell.

 

Utvikling mine telefoner, hvis vi ser bort fra dybden: 

Ca 2000: 130 x 47 mm <- Mens telefoner enda dreiv og krympa i stedet for å vokse. 

Ca 2003: 102 x 44 mm <- Da telefoner var på sitt minste? 

Ca 2007: 107 x 48.6 mm

Ca 2009: 110.9 x 59.8 mm

Ca 2011: 116 x 56.5 mm

Ca 2012: 132.4 x 68.1 mm 

Ca 2014: 146.8 x 73.3 mm (Z2) 

 

De bare vokser og vokser. Og ikke fordi jeg vil det. Jeg velger basert på features, størrelsen kommer bare med på kjøpet.  

 

En Z5 Compact er 127 x 65 mm, og går inn blant de større av disse. Når man sammenligner med Z5

- bare litt mindre enn Z5,

- dårligere enn Z5 på flere ting, inklusive at Z5 har 50% mer minne

- koster likevel fra 5490,-

 

En Iphone 6s med 138.3 x 67.1 mm slår meg nødvendigvis heller ikke som spesielt liten. Selv om jeg skjønner det finnes en Nexus 6 på 159,26 x 82,98 mm. 

 

Men jeg lurer faktisk ikke på hvorfor de lager mobiler så store. Jeg ser mange argumenter for det. Jeg lurer på hvorfor ingen lenger forsøker skvise inn noe god hardware i små telefoner. Det var hovedstrategien før.

 

Vanntett telefon med NFC, minst fire kjerner og pixeltetthet fra 360? Ingen under 5 tommer. (Prisjakt)

 

Jaja... Trenden ser ut til å ha stoppet opp. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har nå ved min hånd liggende en Nokia N810 Internet Tablet. Da jeg viste den første gang på jobb, fikk jeg høre at så store enheter ville aldri bli populært. Fra et review av N810: 

"With a 4.1” screen, the N810 is a little bigger than your average PDA or smartphone. From the negative side, that means it’s just too large to comfortably fit in my pants pockets" (...).  

 

 

Og iPhone var akkurat perfekt størrelse når den var 3.5". Ingen andre telefoner kunne brukes med med en hånd, de var alle for store.

 

Så Apple lanserte større mobiler. Selv om det ikke var noe spesielt med telefonen på noen måte, og heller ikke iOS versjonen som fulgte med, så solgte den store versjonen utrolig bra. Endelig kunne folk kjøpe iPhone som ikke var mini-versjon. For et selskap som har pushet så hardt at 3.5" var den perfekte størrelsen, for så å lage en 5.5 modell. De gjorde det ikke fordi det muligens var det folk ville ha akkurat. Det er godt mulig du ønsker deg mindre telefoner, men når de lager mainstreamtelefoner så må de tenke på hvilken størrelse som selger mest. Og de store mobilene viser helt klart at de lager store modeller fordi folk vil ha det, det at det ikke finnes en lignende satsing på små  mobiler viser jo at det er langt mindre interesse for det. 

Lenke til kommentar

Iphone var akkurat perfekt størrelse fordi Apples produkter alltid er perfekte, så det blir litt på siden, men det er da ikke sånn at folks ønske om telefonstørrelser øker med en halv cm hvert halvår. Toppmodellene er jo en halv cm større hvert halvår. De selger godt fordi folk vil kjøpe toppmodellene.

 

Poenget mitt er ikke at det ikke kan finnes store modeller. Saken er at det også burde finnes like godt spesifiserte telefoner i mindre størrelser. Det gjør det ikke. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg savner egenskapen at batteri og bakdeksel var en og samme greie og den kunne tas av og byttes med et annet batteri om man ville "lade" på et øyeblikk eller bytte til et tykkere batteri med større kapasitet. Ericsson hadde en del svært snertne små telefoner med den funksjonen. T28s for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iphone var akkurat perfekt størrelse fordi Apples produkter alltid er perfekte, så det blir litt på siden, men det er da ikke sånn at folks ønske om telefonstørrelser øker med en halv cm hvert halvår. Toppmodellene er jo en halv cm større hvert halvår. De selger godt fordi folk vil kjøpe toppmodellene.

 

Poenget mitt er ikke at det ikke kan finnes store modeller. Saken er at det også burde finnes like godt spesifiserte telefoner i mindre størrelser. Det gjør det ikke. 

 

Litt enig, hadde 6P eksistert i 5.5 eller 5.2 hadde jeg nok heller kjøpt det, nå vurderer jeg 6p over 5x på grunn av features.

 

AtW

Lenke til kommentar

http://www.gsmarena.com/samsung_i9500_galaxy_s4-5125.php

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s5-6033.php

http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s6-6849.php

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z2-6144.php

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z3-6539.php

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z5-7534.php

http://www.gsmarena.com/htc_one_(m8)-6074.php

http://www.gsmarena.com/htc_one_m9-6891.php

 

Jeg ser ikke den store økningen i størrelse for å være helt ærlig. Så det at mobilene blir større stemmer jo egentlig ikke. Så jeg ser ikke poenget med å stadig si at mobilstørrelsene øker stadig, og at vi må få nano-modeller snart. Se på tallene, størrelsene HAR stoppet opp.

 

Hvorfor lager de ikke toppspekkete 4" modeller? Hvem skal ta kostnadene for dette? Produsentene lager det de tjener penger på. De fant ut at store mobiler i 5.5-5.7 var noe de kunne tjene på, og du ser jo satsingen på det. Små modeller derimot har det blitt stadig færre av.

 

Det hjelper ikke at det et noen som vil ha det, det må være mange for at et selskap skal bruke så mye ressurser på en modell. Det har jo selskapene funnet ut at det sannsynligvis ikke er.

 

 

Ellers er jo 6P og 5X pga forskjellige produsenter. Hadde Huawei lagd 5X, hadde den nok vært ganske så lik 6P.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...