Gå til innhold

LED Lysrør?


Anbefalte innlegg

Hva er det med folk som alltid skal rettferdiggjøre at elektromateriell koster sykt mye mer enn det burde og at elektrikere har rett til å ta 2-3 ganger i påslag.

 

Klær og sko er det såpass god konkurranse på og bransjen er åpen, ikke beskyttet slik elektrobransjen er. Så der kan jeg velge om jeg skal kjøpe ett par sko til 10.000 eller ett par til 200, jeg kan også velge å lage meg sko selv hvis jeg vil. Det kan jeg ikke når jeg skal kjøpe elektromateriell.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nevnte spesielt sko for det er en bransje der de har et påslag som får den beste elektroselgeren til å skjemmes over hvor lite påslaget er i elektrobransjen.

Men vi skal ikke lengere en til matvarebransjen, du blir flådd der også, er ikke uten grunn eierne av de største matkjedene i landet er miliardærer.

Er i hvertfall ikke fordi de selger så billig mat.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Loven hindrer meg å handle fra Kina og montere selv. Skal være godkjent for bruk i Norge og installeres av godkjent virksomhet. Sko blir også jævlig billig hvis jeg bare stjeler dem, for å sette det litt på spissen angående lovbrudd. Vis gjerne til en kilde på at påslaget til skobransjen er så enormt.

 

Ehh, påslaget i dagligvarebransjen er ikke i nærheten av 2-3 ganger innkjøpspris (rundt 15-20% bruttofortjente). Eierene av de største matkjedene er milliardærer fordi de eier mange hundre butikker (Rema f.eks rundt 700 Rema 1000 + Narvesen, 7-eleven, eiendom, osv osv)

 

Ble litt off topic dette her. Sorry for det.

Endret av GeneralVirus
Lenke til kommentar

Hva skal LED-rørene brukes til - skal de brukes på kontor el lign. eller er det snakk om privat hjem?

 

Hadde lysrør over vasken på kjøkkenet der starter smeltet.  Det var ca 5 år siden.  Fjernet hele greia.

 

Kjøpte 5 stk  1watt LED spots og noen lyslister med LED - i alt ca 20watt som jeg monterte istedenfor lysrørene.  

Kjøpt på Clas Ohlson.

Fikk elektriker til å koble trafoene til 220V.  

 

Lyslistene og spotene er koblet til hver sin trafo/bryter for evt dempet/variert belysning, men bruker stort sett begge.

 

Fungerer fortsatt helt fint.  Ingen lysrør å skifte og ikke minst kvitt miljøverstinger som lysstoffrør med kvikksølvdamp er...

Mye mindre risiko for evt elektriske feil som kan være farlige. (Det må evt være om det er noen feil i selve trafoen, men den er garantert mer pålitelig enn disse starterne til lysstoffrør).

 

Skulle noen LED ryke, så er det bare å kjøpe samme type LED spot'er eller lister som passer i trafoen.

(På lavspenningssiden av trafo'en kan man gjøre hva man vil.)

 

Og kjøp "varmvhit" (ca 3000K).  Kaldt hvitt/blålig lys som man får fra 4000 Kelvin og oppover er det ingen som ønsker seg.

Lenke til kommentar

Mange ser seg blindt på at det er så mye å spar på LED. Men når det kommer til LED som erstattning for lysrør, så er det ikke veldig mange watt man sparer, som regel kun snakk om noen veldig få watt, spesielt i forhold til T5 rør.

 

Som regel vil man totalt tape penger, da LED ene ofte er dyrere i innkjøp, og levetiden ikke er det ikke så veldig stor forskjell på heller.

Bruker man litt ekstra på rørene, så kan man faktisk få rør som holder både like lenge (50.000 timer), og enkelte enda lenger. Har sett noen si at dems rør holder 100.000 timer (men de lampene var nokså dyre i innkjøp, og er mer beregnet for bedrifter som også tar inn utskifting i prisen, da ville de bli litt billigere enn LED lampene, samt bytte av disse når de tar kvelden).

 

Jeg jobber selv som elektriker, og har fortsatt ikke montert ett LED lysrør. Mine kollegaer som har montert slike har kun dårlig erfaringer med dem. Det går som regel i standard T5 armatuerer eller rene LED hvor hele lampen må byttes ved slutten av levetiden.

 

Det er det samme med vanlig pærer. Ofte så er det bedre løsning med kompakt lysrør enn LED pærer. Ikke alltid så mye å hente på å velge LED når man tenker lysutbytte mot pris. Selv om LEDene har begynt å få bra pris.

Lenke til kommentar

LED vs Lysrør

Sikkerhet:  1-0

Levetid: 1-0  (byttet lysstoffrør oftere enn LED løsningen jeg beskrev over, det er sikkert)

Miljø: 1-0   (kvikksølv i lysstoffrør er av de verre miljøgiftene. LED er helt uten denne miljøgiften)

Pris: 1-1 (men kan endres etterhvert som LED blir rimeligere)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Mange ser seg blindt på at det er så mye å spar på LED. Men når det kommer til LED som erstattning for lysrør, så er det ikke veldig mange watt man sparer, som regel kun snakk om noen veldig få watt, spesielt i forhold til T5 rør.

 

Som regel vil man totalt tape penger, da LED ene ofte er dyrere i innkjøp, og levetiden ikke er det ikke så veldig stor forskjell på heller.

Bruker man litt ekstra på rørene, så kan man faktisk få rør som holder både like lenge (50.000 timer), og enkelte enda lenger. Har sett noen si at dems rør holder 100.000 timer (men de lampene var nokså dyre i innkjøp, og er mer beregnet for bedrifter som også tar inn utskifting i prisen, da ville de bli litt billigere enn LED lampene, samt bytte av disse når de tar kvelden).

 

Jeg jobber selv som elektriker, og har fortsatt ikke montert ett LED lysrør. Mine kollegaer som har montert slike har kun dårlig erfaringer med dem. Det går som regel i standard T5 armatuerer eller rene LED hvor hele lampen må byttes ved slutten av levetiden.

 

Det er det samme med vanlig pærer. Ofte så er det bedre løsning med kompakt lysrør enn LED pærer. Ikke alltid så mye å hente på å velge LED når man tenker lysutbytte mot pris. Selv om LEDene har begynt å få bra pris.

 

Besparelsen må jo regnes ut i hvert enkelt tilfelle, og det er sant nok som du sier at (avhengig av lysrørtype selvsagt) så er det ikke enormt mye å spare på å sette inn LED i stedet for f.eks. kompaktlysrør. Men man får lys med en gang bryteren slås på, så i en bod eller lignende så er jo det fint når man bare skal stikke huet inn for å finne et eller annet.

 

Jobber som elektriker jeg også, og har heller aldri vært borti LED-lysrør, annet enn at jeg har sett de i en parkeringskjeller. Så jeg vet ikke hvordan de er som en løsning i forhold til T5, spesielt med tanke på "retrofitting". Men jeg har ikke så mye tvil på at man sparer en god del watt og kroner på LED-løsninger kontra T5 generelt sett. En vanlig størrelse på T5 industrilamper er 2x35W eller 2x49W. Tilsvarende lampe bygget for LED vil jeg tro trekker vesentlig mindre strøm, selv om jeg ikke har noe konkrete tall å vise til. Man får i så fall ganske mye lys ut av 100W med LED.

 

Og disse 50-100.000 timers lysrørene du snakker om vil jeg veldig gjerne ha kilde på da jeg aldri har hørt om noe så "rått" før, og det hadde vært fint å vite om hvordan man eventuelt får tak i de.

 

Og det er jo heller ikke slik at i en LED lampe så er lampa mørk ved endt levetid. Levetiden defineres som lampens evne til å avgi så så mange prosent av nominell lys (prosentverdien kan variere fra produsent til produsent vil jeg tro, men vil tro det ligger på rundt 80%). Er lampa helt mørk er det nok forkoblingen/driveren, og den lar seg jo bytte i de fleste tilfeller uten å måtte bytte hele lampa. 

 

Så når jeg prater med kunder som skal ha opp nye lys så pleier jeg bestandig å anbefale LED, spesielt ved downlightinstallasjoner. I mine øyne så er det den beste løsningen på markedet slik det er nå. Ja, dyrere i innkjøp, men vesentlig billigere og sikrere i drift.

Lenke til kommentar

LED Lysrør er kun aktuellt der en ønsker å bytte til LED uten å bytte et eksisterende armatur.

 

For nybygg er det jo mye bedre å bruke en LED armatur og droppe hele rør problematikken.

 

Argumentet for å bytte til LED lysrør handler for store bygg om 2 ting:

Litt om stømforbruk men mest om den sparte kostnaden for vaktmestere for å bytte dem sjeldnere.

 

Privat er det jo fint at de tenner øyeblikkelig og egentlig skal de være lydløse (mine første summet like jævlig som et lysrør armatur :) ) men jeg gjorde det som sagt for å forsøke å løse problemet med startstrøm som brenner av z-wave modulene mine.

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

Mange ser seg blindt på at det er så mye å spar på LED. Men når det kommer til LED som erstattning for lysrør, så er det ikke veldig mange watt man sparer, som regel kun snakk om noen veldig få watt, spesielt i forhold til T5 rør.

 

Som regel vil man totalt tape penger, da LED ene ofte er dyrere i innkjøp, og levetiden ikke er det ikke så veldig stor forskjell på heller.

Bruker man litt ekstra på rørene, så kan man faktisk få rør som holder både like lenge (50.000 timer), og enkelte enda lenger. Har sett noen si at dems rør holder 100.000 timer (men de lampene var nokså dyre i innkjøp, og er mer beregnet for bedrifter som også tar inn utskifting i prisen, da ville de bli litt billigere enn LED lampene, samt bytte av disse når de tar kvelden).

 

Jeg jobber selv som elektriker, og har fortsatt ikke montert ett LED lysrør. Mine kollegaer som har montert slike har kun dårlig erfaringer med dem. Det går som regel i standard T5 armatuerer eller rene LED hvor hele lampen må byttes ved slutten av levetiden.

 

Det er det samme med vanlig pærer. Ofte så er det bedre løsning med kompakt lysrør enn LED pærer. Ikke alltid så mye å hente på å velge LED når man tenker lysutbytte mot pris. Selv om LEDene har begynt å få bra pris.

 

Besparelsen må jo regnes ut i hvert enkelt tilfelle, og det er sant nok som du sier at (avhengig av lysrørtype selvsagt) så er det ikke enormt mye å spare på å sette inn LED i stedet for f.eks. kompaktlysrør. Men man får lys med en gang bryteren slås på, så i en bod eller lignende så er jo det fint når man bare skal stikke huet inn for å finne et eller annet.

 

Jobber som elektriker jeg også, og har heller aldri vært borti LED-lysrør, annet enn at jeg har sett de i en parkeringskjeller. Så jeg vet ikke hvordan de er som en løsning i forhold til T5, spesielt med tanke på "retrofitting". Men jeg har ikke så mye tvil på at man sparer en god del watt og kroner på LED-løsninger kontra T5 generelt sett. En vanlig størrelse på T5 industrilamper er 2x35W eller 2x49W. Tilsvarende lampe bygget for LED vil jeg tro trekker vesentlig mindre strøm, selv om jeg ikke har noe konkrete tall å vise til. Man får i så fall ganske mye lys ut av 100W med LED.

 

Og disse 50-100.000 timers lysrørene du snakker om vil jeg veldig gjerne ha kilde på da jeg aldri har hørt om noe så "rått" før, og det hadde vært fint å vite om hvordan man eventuelt får tak i de.

 

Og det er jo heller ikke slik at i en LED lampe så er lampa mørk ved endt levetid. Levetiden defineres som lampens evne til å avgi så så mange prosent av nominell lys (prosentverdien kan variere fra produsent til produsent vil jeg tro, men vil tro det ligger på rundt 80%). Er lampa helt mørk er det nok forkoblingen/driveren, og den lar seg jo bytte i de fleste tilfeller uten å måtte bytte hele lampa. 

 

 

 

Disse rørene har 45.000 timer: http://download.p4c.philips.com/lfb/c/comf-2523/comf-2523_pss_no_no_001.pdf

Sjekket katalogene når jeg sjekket etter de med lang levetid, og fant noen med 50.000 timer. De som hevdet 100.000 timer var en leverandør som sa de hadde muligheten til å levere dem. Jeg fant ingen data som kunne bekrefte det, men ikke alltid lett å finne data på lamper på proffmarkedet dessverre. Men dette var veldig dyre saker for å si det enkelt.

 

En T5 lampe med 2x28w, så er så vidt jeg husker at LED med tilsvarende lysstyrke er 46W, det er 10W forskjell. Men så må man dobbelsjekke, da altfor mange produsenter av LED lamper oppgir selve LED watten, men ikke driveren i samme tallet. Ta SG f.eks. deres 10W LED downlight, oppgis som 10W, men leser man litt nøyere, så bruker også driveren 2W, og totalt 12W.

 

LEDens levetid blir ofte oppgitt med en L-verdi, normalt så er dette L70, som sier at den har 70% igjen ved oppgitt tid. Det hende også at de oppgis med en B-verdi (L70B10), som tilsier at ved B10, så er det med 10% av selve LEDene er ødelagt. Det verste jeg har sett her er L70B50 fra en kjent leverandør. Det vil si at selve LEDen, ikke hele lampen kan ha 70% lysstyrke, og minst halvparten av de lyser. Ville ikke solgt en slik lampe til en kunde for å si det slik. Det beste jeg har sett er 85.000 timer med L80B10 (torr B var 10, men husker ikke dette 100%). Den lampen hadde også opptil dobbel Lumen verdi til det som konkurrentene har i same prisklasse. Dette er en av de større lampeprodusentene på det nordiske markedet.

Lenke til kommentar

Snakket med Elektriker vennen min i dag for å bestille ELKO releer.

Han mente at det burde holde å kikke en ferittkjerne rundt lederne for å dempe transientene.

Han skulle stikke innom med et par han hadde liggende så får vi se...

 

Jeg må si jeg er litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...